Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia nowych materiałów

Sylabus przedmiotu Technologia wody i ścieków I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia wody i ścieków I
Specjalność Technologia wody i inżynierii środowiska
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 75 3,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 1,00,30zaliczenie
wykładyW1 30 1,00,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Poznanie podstaw chemicznych i biologicznych reakcji zachodzących podczas przebiegu poszczególnych procesów oczyszczania wody i ścieków.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętności uzasadniania wybory metody oczyszczania wody ięcieków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia przebiegu poszczególnych procesów i operacji stosowanych w uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków.30
30
laboratoria
T-L-1Czynny udział w realizacji ćwiczeń laboratoryjnych odzwierciedlających poszczególne wybrane procesy i opreacje jednostkowe w oczyszczaniu wody i ścieków.75
75
wykłady
T-W-1Podstawy chemiczne i biologiczne poszczególnych procesów i operacji jednostkowych w oczyszczaniu wody i ścieków.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Studenci indywidualnie wykonują obliczenia.30
30
laboratoria
A-L-1Zajęcia praktyczne laboratoryjne. Przygotowanie sprawozdań z prac.90
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny i egzamin ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D08-01_W05
Posiada wiedzę o podstawach procesów i operacji oczyszczania wody i ścieków.
TCH_2A_W05T2A_W02C-1T-L-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D08-01_U08
Potrafi przeprowadzić laboratoryjne badania wody i ścieków oraz zaproponować zmiany w istniejących technologiach uzdatniania wody i ścieków.
TCH_2A_U08T2A_U08, T2A_U09InzA2_U02C-1T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D08-01_K02
Na podstawie analizy literatury i badań potrafi publicznie uzasadnić wybór danego rozwiązania technologicznego oraz zaproponować nowe.
TCH_2A_K02T2A_K07InzA2_K01C-1T-W-1, T-A-1, T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D08-01_W05
Posiada wiedzę o podstawach procesów i operacji oczyszczania wody i ścieków.
2,0Nie udzieli odpowiedzi na min. 4 pytania w trakcie egzaminu pisemnego.
3,0Udzieli odpowiedzi na 5 pytań z dziesięicu.
3,5Udzieli odpowiedzi na 6 pytań z 10.
4,0Udzieli pełnej odpowiedzi na 7 pytań z 10
4,5Udzieli odpowiedzi na 8 pytań z 10.
5,0Udzieli odpowiedzi na 9 lub 10 pytań z dziesięciu zadanych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D08-01_U08
Potrafi przeprowadzić laboratoryjne badania wody i ścieków oraz zaproponować zmiany w istniejących technologiach uzdatniania wody i ścieków.
2,0
3,0Odpowiedź na 6 pytań z 10 zadanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D08-01_K02
Na podstawie analizy literatury i badań potrafi publicznie uzasadnić wybór danego rozwiązania technologicznego oraz zaproponować nowe.
2,0
3,0Odpowie na 6 z 10 zadanych pytan.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowal A.L. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, Wrocław, 1997
  2. W. Hermanowicz i inni, Fizyko-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. J.Nawrocki, Sł Biłozor, Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne, PWN, Warszawa, Poznań, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia przebiegu poszczególnych procesów i operacji stosowanych w uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków.30
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Czynny udział w realizacji ćwiczeń laboratoryjnych odzwierciedlających poszczególne wybrane procesy i opreacje jednostkowe w oczyszczaniu wody i ścieków.75
75

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy chemiczne i biologiczne poszczególnych procesów i operacji jednostkowych w oczyszczaniu wody i ścieków.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Studenci indywidualnie wykonują obliczenia.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Zajęcia praktyczne laboratoryjne. Przygotowanie sprawozdań z prac.90
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D08-01_W05Posiada wiedzę o podstawach procesów i operacji oczyszczania wody i ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętności uzasadniania wybory metody oczyszczania wody ięcieków.
Treści programoweT-L-1Czynny udział w realizacji ćwiczeń laboratoryjnych odzwierciedlających poszczególne wybrane procesy i opreacje jednostkowe w oczyszczaniu wody i ścieków.
T-W-1Podstawy chemiczne i biologiczne poszczególnych procesów i operacji jednostkowych w oczyszczaniu wody i ścieków.
Metody nauczaniaM-1Wykład.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny i egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie udzieli odpowiedzi na min. 4 pytania w trakcie egzaminu pisemnego.
3,0Udzieli odpowiedzi na 5 pytań z dziesięicu.
3,5Udzieli odpowiedzi na 6 pytań z 10.
4,0Udzieli pełnej odpowiedzi na 7 pytań z 10
4,5Udzieli odpowiedzi na 8 pytań z 10.
5,0Udzieli odpowiedzi na 9 lub 10 pytań z dziesięciu zadanych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D08-01_U08Potrafi przeprowadzić laboratoryjne badania wody i ścieków oraz zaproponować zmiany w istniejących technologiach uzdatniania wody i ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Umiejętności uzasadniania wybory metody oczyszczania wody ięcieków.
Treści programoweT-A-1Obliczenia przebiegu poszczególnych procesów i operacji stosowanych w uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków.
Metody nauczaniaM-1Wykład.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny i egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Odpowiedź na 6 pytań z 10 zadanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D08-01_K02Na podstawie analizy literatury i badań potrafi publicznie uzasadnić wybór danego rozwiązania technologicznego oraz zaproponować nowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Umiejętności uzasadniania wybory metody oczyszczania wody ięcieków.
Treści programoweT-W-1Podstawy chemiczne i biologiczne poszczególnych procesów i operacji jednostkowych w oczyszczaniu wody i ścieków.
T-A-1Obliczenia przebiegu poszczególnych procesów i operacji stosowanych w uzdatnianiu wody i oczyszczaniu ścieków.
T-L-1Czynny udział w realizacji ćwiczeń laboratoryjnych odzwierciedlających poszczególne wybrane procesy i opreacje jednostkowe w oczyszczaniu wody i ścieków.
Metody nauczaniaM-1Wykład.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny i egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Odpowie na 6 z 10 zadanych pytan.
3,5
4,0
4,5
5,0