Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia lekkiej syntezy organicznej

Sylabus przedmiotu Technologie chemiczne przemysłu chemicznego w świetle BAT I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie chemiczne przemysłu chemicznego w świetle BAT I
Specjalność Analiza techniczna procesów i produktów przemysłowych
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Grzmil <Barbara.Grzmil@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,50,44zaliczenie
laboratoriaL1 45 1,50,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Technologia chemiczna - procesy przemysłowej syntezy chemicznej
W-2Podstawy technologii chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z surowcami, procesami i operacjami jednostkowymi wchodzącymi w skład ciągów technologicznych związanych z otrzymywaniem nawozów fosforowych, azotoych i wieloskładnikowych
C-2Zapoznanie z wymogami najlepszych dostępnych technik i technologii BAT w odniesieniu do procesów związanych z otrzymywaniem nawozów fosforowych, azotoych i wieloskładnikowych
C-3Ukształtowanie umiejętności obliczeń bilansowych procesów i operacji jednostkowych koniecznych do realizacji procesu technologicznego i wyboru procesu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie bilansów masowych układów operacji jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej8
T-A-2Obliczanie bilansów masowych i cieplnych układów procesów jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej10
T-A-3Obliczanie bilansów materiałowych całego procesu wytwarzania wybranych produktów technologii chemicznej12
30
laboratoria
T-L-1Otrzymywanie kompozycji ekologicznych nawozów płynnych zawierających makro i mikroelementy oraz określenie ich właściwosci8
T-L-2Otrzymywanie nawozów mineralnych o kontrolowanym uwalnianiu składników pokarmowych i ich charakterystyka8
T-L-3Wykorzystania odpadowego siarczanu(VI) sodu do otrzymywania nawozowego siarczanu(VI) potasu i charakterystyka produktu7
T-L-4Wykorzystanie odpadowego katalizatora żelazowego do otrzymywania nowych materiałów7
T-L-5Usuwanie zanieczyszczeń organicznych z wody metodą fotokatalizy i kontrola przebiegu procesu8
T-L-6Uzdatnianie wody techniką membranową z kontrolą przebiegu procesu7
45
wykłady
T-W-1Oddziaływanie przemysłu chemicznego na środowisko1
T-W-2Przegląd stosowanych rozwiązań technologicznych w produkcji kwasu siarkowego (VI), azotowego(V) i ekstrakcyjnego kwasu fosforowego i ograniczenie ujemnego wpływu oddziaływania tych procesów na środowisko6
T-W-3Przegląd stosowanych rozwiązań technologicznych w produkcji nawozów fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych5
T-W-4Kierunki rozwoju przemysłu nawozów fosforowych i azotowych wynikające z najlepszych dostępnych technik BAT2
T-W-5Ograniczenie ujemnego wpływu stosowania nawozów na środowisko.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych26
A-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych4
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach z ćwiczeń laboratoryjnych33
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych i wykonanie sprawozdań6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych6
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia z ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdzian z wiedzy dotyczącej każdego ćwiczenia laboratoryjnego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów, ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-01_W01
Opisuje szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania produktów chemii nieorganicznej, w tym nawozów fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych
TCH_2A_W05T2A_W02C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-2M-3, M-1S-3
TCH_2A_D13-01_W02
Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania produktów chemii nieorganicznej w tym fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych nawozów mineralnych
TCH_2A_W06T2A_W03InzA2_W05C-1, C-2T-A-2, T-W-4, T-A-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-A-3M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-01_U01
Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania tego samego produktu z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko
TCH_2A_U11, TCH_2A_U12T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16InzA2_U01, InzA2_U04C-3T-W-3, T-A-1, T-W-5, T-A-3, T-W-4, T-W-2, T-A-2M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-01_K01
Jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych i przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości
TCH_2A_K02, TCH_2A_K03T2A_K01, T2A_K03, T2A_K07InzA2_K01C-1, C-2, C-3T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-W-1, T-A-2, T-L-2, T-W-3, T-W-5, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-A-1, T-W-4, T-A-3M-3, M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-01_W01
Opisuje szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania produktów chemii nieorganicznej, w tym nawozów fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Opisuje procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania dwóch produktów chemii nieorganicznej
3,5Opisuje procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania czterech produktów chemii nieorganicznej
4,0Opisuje szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania czterech produktów chemii nieorganicznej
4,5Opisuje szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania więcej niż czterech produktów chemii nieorganicznej
5,0Opisuje szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania więcej niż pięciu produktów chemii nieorganicznej
TCH_2A_D13-01_W02
Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania produktów chemii nieorganicznej w tym fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych nawozów mineralnych
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Dobiera procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania dwóch produktów chemii nieorganicznej
3,5Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania więcej niż dwóch produktów chemii nieorganicznej
4,0Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania dwóch produktów chemii nieorganicznej
4,5Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania więcej niż dwóch produktów chemii nieorganicznej w tym fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych nawozów mineralnych
5,0Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania więcej niż trzech produktów chemii nieorganicznej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-01_U01
Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania tego samego produktu z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania jednego produktu z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko
3,5Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania dwóch produktów z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko
4,0Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania trzech produktów z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko
4,5Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania czterech produktów z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko
5,0Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania powyżej czterech produktów z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-01_K01
Jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych i przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości
2,0Nie spełnia kryteriów dla oceny 3
3,0Częściowo jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, częściowo rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych, nie potrafi przekazać swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, 1. Najlepsze dostępne techniki (BAT), Wytyczne dla Branży Chemicznej w Polsce, Przemysł wielkotonażowych chemikaliów nieorganicznych, amoniaku, kwasów i nawozów sztucznych, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2005
  2. K. Schmidt-Szałowski i inni, Podstawy technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2004
  3. St. Kucharski St., J. Słowiński, Kucharski St., Słowiński J., Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001

Literatura dodatkowa

  1. E. Bortel, H. Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992
  2. J. Synowiec, Projektowanie technologiczne dla inżynierów chemików, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1974

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie bilansów masowych układów operacji jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej8
T-A-2Obliczanie bilansów masowych i cieplnych układów procesów jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej10
T-A-3Obliczanie bilansów materiałowych całego procesu wytwarzania wybranych produktów technologii chemicznej12
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Otrzymywanie kompozycji ekologicznych nawozów płynnych zawierających makro i mikroelementy oraz określenie ich właściwosci8
T-L-2Otrzymywanie nawozów mineralnych o kontrolowanym uwalnianiu składników pokarmowych i ich charakterystyka8
T-L-3Wykorzystania odpadowego siarczanu(VI) sodu do otrzymywania nawozowego siarczanu(VI) potasu i charakterystyka produktu7
T-L-4Wykorzystanie odpadowego katalizatora żelazowego do otrzymywania nowych materiałów7
T-L-5Usuwanie zanieczyszczeń organicznych z wody metodą fotokatalizy i kontrola przebiegu procesu8
T-L-6Uzdatnianie wody techniką membranową z kontrolą przebiegu procesu7
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Oddziaływanie przemysłu chemicznego na środowisko1
T-W-2Przegląd stosowanych rozwiązań technologicznych w produkcji kwasu siarkowego (VI), azotowego(V) i ekstrakcyjnego kwasu fosforowego i ograniczenie ujemnego wpływu oddziaływania tych procesów na środowisko6
T-W-3Przegląd stosowanych rozwiązań technologicznych w produkcji nawozów fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych5
T-W-4Kierunki rozwoju przemysłu nawozów fosforowych i azotowych wynikające z najlepszych dostępnych technik BAT2
T-W-5Ograniczenie ujemnego wpływu stosowania nawozów na środowisko.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych26
A-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach z ćwiczeń laboratoryjnych33
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych i wykonanie sprawozdań6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych6
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-01_W01Opisuje szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania produktów chemii nieorganicznej, w tym nawozów fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z surowcami, procesami i operacjami jednostkowymi wchodzącymi w skład ciągów technologicznych związanych z otrzymywaniem nawozów fosforowych, azotoych i wieloskładnikowych
C-2Zapoznanie z wymogami najlepszych dostępnych technik i technologii BAT w odniesieniu do procesów związanych z otrzymywaniem nawozów fosforowych, azotoych i wieloskładnikowych
Treści programoweT-W-3Przegląd stosowanych rozwiązań technologicznych w produkcji nawozów fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych
T-W-4Kierunki rozwoju przemysłu nawozów fosforowych i azotowych wynikające z najlepszych dostępnych technik BAT
T-W-2Przegląd stosowanych rozwiązań technologicznych w produkcji kwasu siarkowego (VI), azotowego(V) i ekstrakcyjnego kwasu fosforowego i ograniczenie ujemnego wpływu oddziaływania tych procesów na środowisko
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów, ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Opisuje procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania dwóch produktów chemii nieorganicznej
3,5Opisuje procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania czterech produktów chemii nieorganicznej
4,0Opisuje szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania czterech produktów chemii nieorganicznej
4,5Opisuje szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania więcej niż czterech produktów chemii nieorganicznej
5,0Opisuje szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania więcej niż pięciu produktów chemii nieorganicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-01_W02Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania produktów chemii nieorganicznej w tym fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych nawozów mineralnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z surowcami, procesami i operacjami jednostkowymi wchodzącymi w skład ciągów technologicznych związanych z otrzymywaniem nawozów fosforowych, azotoych i wieloskładnikowych
C-2Zapoznanie z wymogami najlepszych dostępnych technik i technologii BAT w odniesieniu do procesów związanych z otrzymywaniem nawozów fosforowych, azotoych i wieloskładnikowych
Treści programoweT-A-2Obliczanie bilansów masowych i cieplnych układów procesów jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej
T-W-4Kierunki rozwoju przemysłu nawozów fosforowych i azotowych wynikające z najlepszych dostępnych technik BAT
T-A-1Obliczanie bilansów masowych układów operacji jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej
T-W-5Ograniczenie ujemnego wpływu stosowania nawozów na środowisko.
T-W-2Przegląd stosowanych rozwiązań technologicznych w produkcji kwasu siarkowego (VI), azotowego(V) i ekstrakcyjnego kwasu fosforowego i ograniczenie ujemnego wpływu oddziaływania tych procesów na środowisko
T-W-3Przegląd stosowanych rozwiązań technologicznych w produkcji nawozów fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych
T-A-3Obliczanie bilansów materiałowych całego procesu wytwarzania wybranych produktów technologii chemicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów, ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Dobiera procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania dwóch produktów chemii nieorganicznej
3,5Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania więcej niż dwóch produktów chemii nieorganicznej
4,0Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania dwóch produktów chemii nieorganicznej
4,5Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania więcej niż dwóch produktów chemii nieorganicznej w tym fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych nawozów mineralnych
5,0Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania więcej niż trzech produktów chemii nieorganicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-01_U01Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania tego samego produktu z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U12potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować ich zmiany w celu zmniejszenia energochłonności, poprawy jakości produktu lub wydajności procesu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności obliczeń bilansowych procesów i operacji jednostkowych koniecznych do realizacji procesu technologicznego i wyboru procesu
Treści programoweT-W-3Przegląd stosowanych rozwiązań technologicznych w produkcji nawozów fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych
T-A-1Obliczanie bilansów masowych układów operacji jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej
T-W-5Ograniczenie ujemnego wpływu stosowania nawozów na środowisko.
T-A-3Obliczanie bilansów materiałowych całego procesu wytwarzania wybranych produktów technologii chemicznej
T-W-4Kierunki rozwoju przemysłu nawozów fosforowych i azotowych wynikające z najlepszych dostępnych technik BAT
T-W-2Przegląd stosowanych rozwiązań technologicznych w produkcji kwasu siarkowego (VI), azotowego(V) i ekstrakcyjnego kwasu fosforowego i ograniczenie ujemnego wpływu oddziaływania tych procesów na środowisko
T-A-2Obliczanie bilansów masowych i cieplnych układów procesów jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów, ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Kolokwia z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania jednego produktu z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko
3,5Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania dwóch produktów z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko
4,0Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania trzech produktów z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko
4,5Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania czterech produktów z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko
5,0Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania powyżej czterech produktów z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-01_K01Jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych i przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
TCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z surowcami, procesami i operacjami jednostkowymi wchodzącymi w skład ciągów technologicznych związanych z otrzymywaniem nawozów fosforowych, azotoych i wieloskładnikowych
C-2Zapoznanie z wymogami najlepszych dostępnych technik i technologii BAT w odniesieniu do procesów związanych z otrzymywaniem nawozów fosforowych, azotoych i wieloskładnikowych
C-3Ukształtowanie umiejętności obliczeń bilansowych procesów i operacji jednostkowych koniecznych do realizacji procesu technologicznego i wyboru procesu
Treści programoweT-L-3Wykorzystania odpadowego siarczanu(VI) sodu do otrzymywania nawozowego siarczanu(VI) potasu i charakterystyka produktu
T-L-1Otrzymywanie kompozycji ekologicznych nawozów płynnych zawierających makro i mikroelementy oraz określenie ich właściwosci
T-L-6Uzdatnianie wody techniką membranową z kontrolą przebiegu procesu
T-W-1Oddziaływanie przemysłu chemicznego na środowisko
T-A-2Obliczanie bilansów masowych i cieplnych układów procesów jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej
T-L-2Otrzymywanie nawozów mineralnych o kontrolowanym uwalnianiu składników pokarmowych i ich charakterystyka
T-W-3Przegląd stosowanych rozwiązań technologicznych w produkcji nawozów fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych
T-W-5Ograniczenie ujemnego wpływu stosowania nawozów na środowisko.
T-L-4Wykorzystanie odpadowego katalizatora żelazowego do otrzymywania nowych materiałów
T-L-5Usuwanie zanieczyszczeń organicznych z wody metodą fotokatalizy i kontrola przebiegu procesu
T-W-2Przegląd stosowanych rozwiązań technologicznych w produkcji kwasu siarkowego (VI), azotowego(V) i ekstrakcyjnego kwasu fosforowego i ograniczenie ujemnego wpływu oddziaływania tych procesów na środowisko
T-A-1Obliczanie bilansów masowych układów operacji jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej
T-W-4Kierunki rozwoju przemysłu nawozów fosforowych i azotowych wynikające z najlepszych dostępnych technik BAT
T-A-3Obliczanie bilansów materiałowych całego procesu wytwarzania wybranych produktów technologii chemicznej
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia z ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów, ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Sprawdzian z wiedzy dotyczącej każdego ćwiczenia laboratoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów dla oceny 3
3,0Częściowo jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, częściowo rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych, nie potrafi przekazać swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości
3,5
4,0
4,5
5,0