Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia lekkiej syntezy organicznej

Sylabus przedmiotu Utylizacja odpadów i technologie bezodpadowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Utylizacja odpadów i technologie bezodpadowe
Specjalność Technologia podstawowej syntezy organicznej
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Paździoch <Waldemar.Pazdzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 0,80,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 0,80,29zaliczenie
wykładyW1 30 1,40,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia ogólna.
W-2Podstawy technologii chemicznej.
W-3Podstawy inżynierii chemicznej.
W-4Podstawy analizy instrumentalnej, w szczególności metod chromatograficznych.
W-5Podstawy statystyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z systemami zbiórki, sortowania i deponowania odpadów, ze sposobami zagospodarowania, przerobu i utylizacji odpadów oraz stosowanymi w tym zakresie technologiami i ich rozwojem.
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami bezodpadowymi, modułowymi i hybrydowymi, wykorzystującymi aspekty zielonej chemii, najlepszych dostępnych technologii i zrównoważonego rozwoju.
C-3Ukształtownie umiejętności doboru i zastosowania metod analitycznych do monitorowania substancji niebezpiecznych na składowiskach i podczas przerobu odpadów oraz interpretacji uzyskanych wyników pomiarów w odniesieniu do obowiazujacych uregulowań prawnych.
C-4Ukształtowanie umiejętności obliczeń bilansu materiałowego jako sposobu weryfikacji koncepcji technologicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sposoby wytwarzania glikolu etylenowego jako przykład ewolucji metod wytwarzania produktu od utylizcji odpadów do technologii bezodpadowych.1
T-A-2Porównanie wskaźników technologicznych metod wytwarzania glikolu etylenowego na podstawie bilansu materiałowego.3
T-A-3Obliczenia bilansów materiałowych prostych operacji jednostkowych. Porównanie wskaźników zużycia surowców i ilości wytwarzanych odpadów.4
T-A-4Obliczenia bilanów materiałowych operacji jednostkowych z obiegiem kołowym jako metodą zmniejszenia ilości odpadów.4
T-A-5Obliczenia bilansów materiałowych operacji jednostkowych z obiegiem kołowym i odbiorem bocznym, jako metodą oszcędności surowców i podwyższenia jakości produktu.3
15
laboratoria
T-L-1Oznaczanie wybranych związków organicznych w ściekach metodą chromatografii gazowej.5
T-L-2Oznaczanie węglowodorów chlorowych i ropopochodnych w wodach i w glebie metodą kapilarnej chromatografii gazowej z zastosowaniem detektora masowego.5
T-L-3Oznaczanie węglowodorów aromatycznych w odciekach z wysypisk metodą chromatografii cieczowej.5
15
wykłady
T-W-1Podział odpadów, systemy zbiórki, sortowania, deponowania.2
T-W-2Zagospodarowanie odpadów komunalnych.8
T-W-3Zagospodarowanie odpadów przemysłowych.4
T-W-4Utylizacja odpadowych chloropochodnych.2
T-W-5Utylizacja odpadów niebezpiecznych i specjalnych.2
T-W-6Bezodpadowe technologie utleniania.2
T-W-7Bezodpadowe technologie produkcji izocyjanianów.2
T-W-8Epoksydowanie olefin i ich pochodnych organicznymi wodoronadtlenkami.2
T-W-9Proces bezodpadowy jako wynik integracji pracy kilku wytwórni na przykładzie produkcji styrenu i tlenku propylenu.2
T-W-10Integracja wytwórni chloru i wodorotlenku sodu z produkcją epoksyzwiązków.2
T-W-11Jednoczesna produkcja tlenku propylenu, fenolu i acetonu przy użyciu wodoronadtlenku kumenu, jako przykład integracji pracy wytwórni i zmniejszenia ilości odpadów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia3
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia6
24
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.3
A-L-3Opracowanie wyników z ćwiczeń laboratoryjnych i wykonanie sprawozdania.4
A-L-4Konsultacje z prowadzącym.2
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Konsultacje z prowadzacym.2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.8
A-W-4Egzamin.2
42

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Prezentacja multimedialna w połączeniu z pokazem pracy aparatów.
M-4Instrukcje do ćwiczeń.
M-5Ćwiczenia przedmiotowe w połączeniu z metodą projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych i wiedzy w obszarze realizowanych tematów.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-5Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych oraz aktywności i kreatywności studenta w rozwiązywaniu zadań problemowych.
S-6Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta nabyte podczas ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu systemów zbiórki, sortowania i deponowania odpadów, metod utylizacji i przerobu odpadów, zagospodarowania odpadów oraz nowoczesnych technologii bezodpadowych i kierunkach ich rozwoju.
TCH_2A_W08, TCH_2A_W12T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1S-1
TCH_2A_D02-02_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii bezodpadowych i kierunkach ich rozwoju oraz wpływu tych technologii na środowisko i sposobów ich ograniczania.
TCH_2A_W08, TCH_2A_W12T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02C-2T-W-11, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-8M-1S-1
TCH_2A_D02-02_W03
Zna ewaluacje wytwarzania wybranych produktów od utylizacji odpadów do technologii bezodpadowych. Zna, charakteryzuje i objaśnia obliczeniowe metody bilansu materiałowego prowadzące do weryfikacji technologii bezodpadowych - oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktów zgodnie z zasadami zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
TCH_2A_W08, TCH_2A_W12T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02C-4T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5M-5, M-4S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D02-02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi przeprowadzić analizę metod składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów, funkcjonowania rozwiązań technologicznych hybrydowych i zintegrowanych w aspektach ograniczania odpadów lub ich unikania, potrafi dokonać oceny przydatnosci i możliwości wykorzystania nowych rozwiązań technologicznych i badawczych, potrafi zidentyfikować i scharakteryzować aspekty środowiskowe związane z działalnością produkcyjną organizacji i określić ich wpływ na środowisko.
TCH_2A_U09, TCH_2A_U10T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U06C-2, C-1T-W-7, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1
TCH_2A_D02-02_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu oraz interpretować wyniki analiz i dokonywać oceny zagrożenia dla środowiska oznaczonych substancji.
TCH_2A_U09, TCH_2A_U10T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U06C-3T-L-3, T-L-1, T-L-2M-2, M-3, M-4S-3, S-4, S-2
TCH_2A_D02-02_U03
Potrafi wykorzystać obliczeniowe metody bilansu materiałowgo do weryfikacji technologii bezodpadowych, w szczególności oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktów stosując się do zasad zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju. Potrafi rowiązywać zadania problemowe z zakresu technologii, obliczać i przedstawiać bilans materiałowy oraz wyznaczać wskaźniki operacji jednostkowych i/lub procesu technologicznego.
TCH_2A_U09, TCH_2A_U10T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U06C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-4, M-5S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu systemów zbiórki, sortowania i deponowania odpadów, metod utylizacji i przerobu odpadów, zagospodarowania odpadów oraz nowoczesnych technologii bezodpadowych i kierunkach ich rozwoju.
2,0Student nie zna metod zbiórki, sortowania i deponowania odpadów oraz ich przerobu i utylizacji.
3,0Student zna zaledwie kilka z metod zbiórki, sortowania i deponowania odpadów oraz ich przerobu i utylizacji. W najprostszy sposób poprawnie charakteryzuje zaledwie niektóre z nich.
3,5Student zna większość metod zbiórki, sortowania i deponowania odpadów oraz ich przerobu i utylizacji. Poprawnie je charakteryzuje.
4,0Student zna większość metod zbiórki, sortowania i deponowania odpadów oraz ich przerobu i utylizacji. Poprawnie je charakteryzuje. Wskazuje na istotne różnice między systemami i technologiami.
4,5Student zna większość metod zbiórki, sortowania i deponowania odpadów oraz ich przerobu i utylizacji. Poprawnie je charakteryzuje. Wskazuje na istotne różnice między systemami i technologiami ale również zna zasady doboru technologii w odniesieniu do rodzaju odpadów.
5,0Student zna wszystykie omawiane metody zbiórki, sortowania i deponowania odpadów oraz ich przerobu i utylizacji. Poprawnie je charakteryzuje. Wskazuje na istotne różnice między systemami i technologiami ale również zna zasady doboru technologii w odniesieniu do rodzaju odpadów i uzasadnia wybór.
TCH_2A_D02-02_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii bezodpadowych i kierunkach ich rozwoju oraz wpływu tych technologii na środowisko i sposobów ich ograniczania.
2,0Student nie zna nowoczesnych technologii bezodpadowych.
3,0Student zna kilka z omawianych technologii bezodpadowych. W najprostszy sposób poprawnie charakteryzuje zaledwie niektóre z nich.
3,5Student zna większość z omawianych technologii bezodpadowych. W najprostszy sposób poprawnie je charakteryzuje.
4,0Student zna większość z omawianych technologii bezodpadowych. Poprawnie je charakteryzuje. Zna reakcje chemiczne i jednostkowe procesy fizykochemiczne.
4,5Student zna większość z omawianych technologii bezodpadowych. Poprawnie je charakteryzuje. Zna reakcje chemiczne i jednostkowe procesy fizykochemiczne oraz ich wpływ na środowisko. Rozumie konieczność i zna sposoby integrowania technologii chemicznych.
5,0Student zna wszystkie omawiane technologie bezodpadowe. Poprawnie je charakteryzuje. Rozumie konieczność i zna sposoby integrowania technologii chemicznych. Nie tylko zna reakcje chemiczne i jednostkowe procesy fizykochemiczne i ich wpływ na środowisko, ale je także rozróżnia, definiuje i objaśnia.
TCH_2A_D02-02_W03
Zna ewaluacje wytwarzania wybranych produktów od utylizacji odpadów do technologii bezodpadowych. Zna, charakteryzuje i objaśnia obliczeniowe metody bilansu materiałowego prowadzące do weryfikacji technologii bezodpadowych - oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktów zgodnie z zasadami zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
2,0Potrafi zastosować w praktyce jedną z prezentowanych obliczeniowych metod bilansu materiałowego do weryfikacji prostych technologii oraz poprawnie obliczyć wskaźniki operacji jednostkowych lub procesu technologicznego.
3,0Zna ewaluacje wytwarzania wybranych produktów od utylizacji odpadów do technologii bezodpadowych. Zna i objaśnia jedną z prezentowanych obliczeniowych metod bilansu materiałowego prowadzącą do weryfikacji technologii bezodpadowych - oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D02-02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi przeprowadzić analizę metod składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów, funkcjonowania rozwiązań technologicznych hybrydowych i zintegrowanych w aspektach ograniczania odpadów lub ich unikania, potrafi dokonać oceny przydatnosci i możliwości wykorzystania nowych rozwiązań technologicznych i badawczych, potrafi zidentyfikować i scharakteryzować aspekty środowiskowe związane z działalnością produkcyjną organizacji i określić ich wpływ na środowisko.
2,0Student nawet z pomocą prowadzącego nie potrafi przeprowadzić analizę składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów ani ocenić przydatność i funkcjonowanie istniejących rozwiązań technologicznych. Nie potrafi identyfikować aspektów środowiskowych stwarzających zagrożenie dla środowiska.
3,0Student z pomocą prowadzącego przeprowadza analizę składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów. Prowadzi ocenę przydatności i funkcjonowania istniejących rozwiązań technologicznych. Identyfikuje niektóre aspekty środowiskowe stwarzające zagrożenie dla środowiska.
3,5Student korzystając ze wskazówek prowadzącego przeprowadza analizę składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów, porównuje ich efektywność. Prowadzi ocenę przydatności i funkcjonowania istniejących oraz możliwości wykorzystania nowych rozwiązań technologicznych. Identyfikuje niektóre aspekty środowiskowe stwarzające zagrożenie dla środowiska.
4,0Student samodzielnie przeprowadza analizę składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów, porównuje ich efektywność. Prowadzi samodzielnie ocenę przydatności i funkcjonowania istniejących oraz możliwości wykorzystania nowych rozwiązań technologicznych. Samodzielnie identyfikuje aspekty środowiskowe stwarzające zagrożenie dla środowiska, potrafi je scharakteryzować.
4,5Student samodzielnie przeprowadza analizę składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów, porównuje ich efektywność, a w oparciu o większość dostępnych narzędzia proponuje ich modyfikację. Prowadzi samodzielnie ocenę przydatności i funkcjonowania istniejących oraz możliwości wykorzystania nowych rozwiązań technologicznych. Samodzielnie identyfikuje aspekty środowiskowe stwarzające zagrożenie dla środowiska, potrafi je scharakteryzować.
5,0Student samodzielnie przeprowadza analizę składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów, porównuje ich efektywność, a w oparciu o wszystkie dostępne narzędzia proponuje ich modyfikację. Prowadzi samodzielnie ocenę przydatności i funkcjonowania istniejących oraz możliwości wykorzystania nowych rozwiązań technologicznych. Samodzielnie identyfikuje aspekty środowiskowe stwarzające zagrożenie dla środowiska, potrafi je scharakteryzować i zaproponować metody ograniczenia presji sfery przetwórczej i produkcyjnej na środowisko.
TCH_2A_D02-02_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu oraz interpretować wyniki analiz i dokonywać oceny zagrożenia dla środowiska oznaczonych substancji.
2,0Student nie potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu.
3,0Student z pomocą prowadzącego potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu.
3,5Student korzystając ze wskazówek prowadzącego potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu, wykonać pomiary i przeprowadzić obliczenia.
4,0Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu, z pomocą prowadzocego wykonać pomiary i przeprowadzić obliczenia.
4,5Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu, z pomocą prowadzocego wykonać pomiary, przeprowadzić obliczenia i interpretować wyniki analiz.
5,0Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu, wykonać pomiary, przeprowadzić obliczenia i interpretować wyniki analiz oraz dokonać oceny zagrożenia dla środowiska oznaczonych substancji.
TCH_2A_D02-02_U03
Potrafi wykorzystać obliczeniowe metody bilansu materiałowgo do weryfikacji technologii bezodpadowych, w szczególności oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktów stosując się do zasad zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju. Potrafi rowiązywać zadania problemowe z zakresu technologii, obliczać i przedstawiać bilans materiałowy oraz wyznaczać wskaźniki operacji jednostkowych i/lub procesu technologicznego.
2,0
3,0Student potrafi rowiązywać proste zadania problemowe z zakresu technologii. Korzystając ze wskazówek prowadzącego potrafi zastosować w praktyce jedną z prezentowanych obliczeniowych metod bilansu materiałowego do weryfikacji prostych technologii oraz poprawnie obliczyć wskaźniki operacji jednostkowych i/lub procesu technologicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. G. Lewandowski, A. Wróblewska, E. Milchert, Zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006
  2. A. Jędrczak, Biologiczne przetwarzanie odpadów., PWN, Warszawa, 2007
  3. B. Bilitewski, G. Hardtle, K. Marek, Podręcznik gospodarki odpadami, Wydawnictwo Seidel-Przywecki Sp.z o.o., Warszawa, 2003
  4. M. Bartkowiak, E. Milchert, G. Lewandowski, Kierunki rozwoju technologii przemysłu chemicznego., Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011
  5. E. Milchert, Technologie produkcji chloropochodnych organicznych, Wydawnicywo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997
  6. Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii., WNT, Warszawa, 2000
  7. A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej., WNT, Warszawa, 1999
  8. P. Konieczko, J. Namieśnik [red.]., Ocena i kontrola jakości wyników pomiarów analitycznych., WNT, Warszawa, 2007
  9. P.A. Sewell, Wysokosprawna chromatografia cieczowa., PWN, Warszawa, 1982
  10. W. Ufnalski, Obliczenia fizykochemiczne, OWPW, Warszwa, 2011
  11. J. Handzlik, J. Ogonowski, Ćwiczenia tablicowe z technologii organicznej, ZGPK, Kraków, 1995

Literatura dodatkowa

  1. P. Ambrożewicz, Zwarty system zagospodarowania odpadów, Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Baiałystok, 1999
  2. F. Juran, Kompleksowa gospodarka odpadami w gminie., ARP-Poligrafia, Warszawa, 1998
  3. E. Klimuk M.Łebkowska, Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004
  4. A.S. Płaziak, Spektrometria masowa związków organicznych., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sposoby wytwarzania glikolu etylenowego jako przykład ewolucji metod wytwarzania produktu od utylizcji odpadów do technologii bezodpadowych.1
T-A-2Porównanie wskaźników technologicznych metod wytwarzania glikolu etylenowego na podstawie bilansu materiałowego.3
T-A-3Obliczenia bilansów materiałowych prostych operacji jednostkowych. Porównanie wskaźników zużycia surowców i ilości wytwarzanych odpadów.4
T-A-4Obliczenia bilanów materiałowych operacji jednostkowych z obiegiem kołowym jako metodą zmniejszenia ilości odpadów.4
T-A-5Obliczenia bilansów materiałowych operacji jednostkowych z obiegiem kołowym i odbiorem bocznym, jako metodą oszcędności surowców i podwyższenia jakości produktu.3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie wybranych związków organicznych w ściekach metodą chromatografii gazowej.5
T-L-2Oznaczanie węglowodorów chlorowych i ropopochodnych w wodach i w glebie metodą kapilarnej chromatografii gazowej z zastosowaniem detektora masowego.5
T-L-3Oznaczanie węglowodorów aromatycznych w odciekach z wysypisk metodą chromatografii cieczowej.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział odpadów, systemy zbiórki, sortowania, deponowania.2
T-W-2Zagospodarowanie odpadów komunalnych.8
T-W-3Zagospodarowanie odpadów przemysłowych.4
T-W-4Utylizacja odpadowych chloropochodnych.2
T-W-5Utylizacja odpadów niebezpiecznych i specjalnych.2
T-W-6Bezodpadowe technologie utleniania.2
T-W-7Bezodpadowe technologie produkcji izocyjanianów.2
T-W-8Epoksydowanie olefin i ich pochodnych organicznymi wodoronadtlenkami.2
T-W-9Proces bezodpadowy jako wynik integracji pracy kilku wytwórni na przykładzie produkcji styrenu i tlenku propylenu.2
T-W-10Integracja wytwórni chloru i wodorotlenku sodu z produkcją epoksyzwiązków.2
T-W-11Jednoczesna produkcja tlenku propylenu, fenolu i acetonu przy użyciu wodoronadtlenku kumenu, jako przykład integracji pracy wytwórni i zmniejszenia ilości odpadów.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym zajęcia3
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia6
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.3
A-L-3Opracowanie wyników z ćwiczeń laboratoryjnych i wykonanie sprawozdania.4
A-L-4Konsultacje z prowadzącym.2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Konsultacje z prowadzacym.2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.8
A-W-4Egzamin.2
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-02_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu systemów zbiórki, sortowania i deponowania odpadów, metod utylizacji i przerobu odpadów, zagospodarowania odpadów oraz nowoczesnych technologii bezodpadowych i kierunkach ich rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu technik i metod wydzielania, identyfikacji i charakteryzowania produktów chemicznych, zagospodarowania odpadów uszlachetniania produktów, opracowywania technologii bezodpadowych
TCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami zbiórki, sortowania i deponowania odpadów, ze sposobami zagospodarowania, przerobu i utylizacji odpadów oraz stosowanymi w tym zakresie technologiami i ich rozwojem.
C-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami bezodpadowymi, modułowymi i hybrydowymi, wykorzystującymi aspekty zielonej chemii, najlepszych dostępnych technologii i zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-4Utylizacja odpadowych chloropochodnych.
T-W-3Zagospodarowanie odpadów przemysłowych.
T-W-5Utylizacja odpadów niebezpiecznych i specjalnych.
T-W-1Podział odpadów, systemy zbiórki, sortowania, deponowania.
T-W-2Zagospodarowanie odpadów komunalnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod zbiórki, sortowania i deponowania odpadów oraz ich przerobu i utylizacji.
3,0Student zna zaledwie kilka z metod zbiórki, sortowania i deponowania odpadów oraz ich przerobu i utylizacji. W najprostszy sposób poprawnie charakteryzuje zaledwie niektóre z nich.
3,5Student zna większość metod zbiórki, sortowania i deponowania odpadów oraz ich przerobu i utylizacji. Poprawnie je charakteryzuje.
4,0Student zna większość metod zbiórki, sortowania i deponowania odpadów oraz ich przerobu i utylizacji. Poprawnie je charakteryzuje. Wskazuje na istotne różnice między systemami i technologiami.
4,5Student zna większość metod zbiórki, sortowania i deponowania odpadów oraz ich przerobu i utylizacji. Poprawnie je charakteryzuje. Wskazuje na istotne różnice między systemami i technologiami ale również zna zasady doboru technologii w odniesieniu do rodzaju odpadów.
5,0Student zna wszystykie omawiane metody zbiórki, sortowania i deponowania odpadów oraz ich przerobu i utylizacji. Poprawnie je charakteryzuje. Wskazuje na istotne różnice między systemami i technologiami ale również zna zasady doboru technologii w odniesieniu do rodzaju odpadów i uzasadnia wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-02_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii bezodpadowych i kierunkach ich rozwoju oraz wpływu tych technologii na środowisko i sposobów ich ograniczania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu technik i metod wydzielania, identyfikacji i charakteryzowania produktów chemicznych, zagospodarowania odpadów uszlachetniania produktów, opracowywania technologii bezodpadowych
TCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami bezodpadowymi, modułowymi i hybrydowymi, wykorzystującymi aspekty zielonej chemii, najlepszych dostępnych technologii i zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-11Jednoczesna produkcja tlenku propylenu, fenolu i acetonu przy użyciu wodoronadtlenku kumenu, jako przykład integracji pracy wytwórni i zmniejszenia ilości odpadów.
T-W-10Integracja wytwórni chloru i wodorotlenku sodu z produkcją epoksyzwiązków.
T-W-7Bezodpadowe technologie produkcji izocyjanianów.
T-W-6Bezodpadowe technologie utleniania.
T-W-9Proces bezodpadowy jako wynik integracji pracy kilku wytwórni na przykładzie produkcji styrenu i tlenku propylenu.
T-W-8Epoksydowanie olefin i ich pochodnych organicznymi wodoronadtlenkami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna nowoczesnych technologii bezodpadowych.
3,0Student zna kilka z omawianych technologii bezodpadowych. W najprostszy sposób poprawnie charakteryzuje zaledwie niektóre z nich.
3,5Student zna większość z omawianych technologii bezodpadowych. W najprostszy sposób poprawnie je charakteryzuje.
4,0Student zna większość z omawianych technologii bezodpadowych. Poprawnie je charakteryzuje. Zna reakcje chemiczne i jednostkowe procesy fizykochemiczne.
4,5Student zna większość z omawianych technologii bezodpadowych. Poprawnie je charakteryzuje. Zna reakcje chemiczne i jednostkowe procesy fizykochemiczne oraz ich wpływ na środowisko. Rozumie konieczność i zna sposoby integrowania technologii chemicznych.
5,0Student zna wszystkie omawiane technologie bezodpadowe. Poprawnie je charakteryzuje. Rozumie konieczność i zna sposoby integrowania technologii chemicznych. Nie tylko zna reakcje chemiczne i jednostkowe procesy fizykochemiczne i ich wpływ na środowisko, ale je także rozróżnia, definiuje i objaśnia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-02_W03Zna ewaluacje wytwarzania wybranych produktów od utylizacji odpadów do technologii bezodpadowych. Zna, charakteryzuje i objaśnia obliczeniowe metody bilansu materiałowego prowadzące do weryfikacji technologii bezodpadowych - oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktów zgodnie z zasadami zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu technik i metod wydzielania, identyfikacji i charakteryzowania produktów chemicznych, zagospodarowania odpadów uszlachetniania produktów, opracowywania technologii bezodpadowych
TCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności obliczeń bilansu materiałowego jako sposobu weryfikacji koncepcji technologicznej
Treści programoweT-A-1Sposoby wytwarzania glikolu etylenowego jako przykład ewolucji metod wytwarzania produktu od utylizcji odpadów do technologii bezodpadowych.
T-A-3Obliczenia bilansów materiałowych prostych operacji jednostkowych. Porównanie wskaźników zużycia surowców i ilości wytwarzanych odpadów.
T-A-2Porównanie wskaźników technologicznych metod wytwarzania glikolu etylenowego na podstawie bilansu materiałowego.
T-A-4Obliczenia bilanów materiałowych operacji jednostkowych z obiegiem kołowym jako metodą zmniejszenia ilości odpadów.
T-A-5Obliczenia bilansów materiałowych operacji jednostkowych z obiegiem kołowym i odbiorem bocznym, jako metodą oszcędności surowców i podwyższenia jakości produktu.
Metody nauczaniaM-5Ćwiczenia przedmiotowe w połączeniu z metodą projektów.
M-4Instrukcje do ćwiczeń.
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta nabyte podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Potrafi zastosować w praktyce jedną z prezentowanych obliczeniowych metod bilansu materiałowego do weryfikacji prostych technologii oraz poprawnie obliczyć wskaźniki operacji jednostkowych lub procesu technologicznego.
3,0Zna ewaluacje wytwarzania wybranych produktów od utylizacji odpadów do technologii bezodpadowych. Zna i objaśnia jedną z prezentowanych obliczeniowych metod bilansu materiałowego prowadzącą do weryfikacji technologii bezodpadowych - oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-02_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi przeprowadzić analizę metod składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów, funkcjonowania rozwiązań technologicznych hybrydowych i zintegrowanych w aspektach ograniczania odpadów lub ich unikania, potrafi dokonać oceny przydatnosci i możliwości wykorzystania nowych rozwiązań technologicznych i badawczych, potrafi zidentyfikować i scharakteryzować aspekty środowiskowe związane z działalnością produkcyjną organizacji i określić ich wpływ na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
TCH_2A_U10potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych opracowań technologicznych i metod badawczych w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami bezodpadowymi, modułowymi i hybrydowymi, wykorzystującymi aspekty zielonej chemii, najlepszych dostępnych technologii i zrównoważonego rozwoju.
C-1Zapoznanie studentów z systemami zbiórki, sortowania i deponowania odpadów, ze sposobami zagospodarowania, przerobu i utylizacji odpadów oraz stosowanymi w tym zakresie technologiami i ich rozwojem.
Treści programoweT-W-7Bezodpadowe technologie produkcji izocyjanianów.
T-W-9Proces bezodpadowy jako wynik integracji pracy kilku wytwórni na przykładzie produkcji styrenu i tlenku propylenu.
T-W-6Bezodpadowe technologie utleniania.
T-W-10Integracja wytwórni chloru i wodorotlenku sodu z produkcją epoksyzwiązków.
T-W-11Jednoczesna produkcja tlenku propylenu, fenolu i acetonu przy użyciu wodoronadtlenku kumenu, jako przykład integracji pracy wytwórni i zmniejszenia ilości odpadów.
T-W-4Utylizacja odpadowych chloropochodnych.
T-W-8Epoksydowanie olefin i ich pochodnych organicznymi wodoronadtlenkami.
T-W-5Utylizacja odpadów niebezpiecznych i specjalnych.
T-W-3Zagospodarowanie odpadów przemysłowych.
T-W-2Zagospodarowanie odpadów komunalnych.
T-W-1Podział odpadów, systemy zbiórki, sortowania, deponowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nawet z pomocą prowadzącego nie potrafi przeprowadzić analizę składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów ani ocenić przydatność i funkcjonowanie istniejących rozwiązań technologicznych. Nie potrafi identyfikować aspektów środowiskowych stwarzających zagrożenie dla środowiska.
3,0Student z pomocą prowadzącego przeprowadza analizę składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów. Prowadzi ocenę przydatności i funkcjonowania istniejących rozwiązań technologicznych. Identyfikuje niektóre aspekty środowiskowe stwarzające zagrożenie dla środowiska.
3,5Student korzystając ze wskazówek prowadzącego przeprowadza analizę składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów, porównuje ich efektywność. Prowadzi ocenę przydatności i funkcjonowania istniejących oraz możliwości wykorzystania nowych rozwiązań technologicznych. Identyfikuje niektóre aspekty środowiskowe stwarzające zagrożenie dla środowiska.
4,0Student samodzielnie przeprowadza analizę składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów, porównuje ich efektywność. Prowadzi samodzielnie ocenę przydatności i funkcjonowania istniejących oraz możliwości wykorzystania nowych rozwiązań technologicznych. Samodzielnie identyfikuje aspekty środowiskowe stwarzające zagrożenie dla środowiska, potrafi je scharakteryzować.
4,5Student samodzielnie przeprowadza analizę składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów, porównuje ich efektywność, a w oparciu o większość dostępnych narzędzia proponuje ich modyfikację. Prowadzi samodzielnie ocenę przydatności i funkcjonowania istniejących oraz możliwości wykorzystania nowych rozwiązań technologicznych. Samodzielnie identyfikuje aspekty środowiskowe stwarzające zagrożenie dla środowiska, potrafi je scharakteryzować.
5,0Student samodzielnie przeprowadza analizę składowania, sortowania, przerobu i utylizacji odpadów, porównuje ich efektywność, a w oparciu o wszystkie dostępne narzędzia proponuje ich modyfikację. Prowadzi samodzielnie ocenę przydatności i funkcjonowania istniejących oraz możliwości wykorzystania nowych rozwiązań technologicznych. Samodzielnie identyfikuje aspekty środowiskowe stwarzające zagrożenie dla środowiska, potrafi je scharakteryzować i zaproponować metody ograniczenia presji sfery przetwórczej i produkcyjnej na środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-02_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć praktycznych student potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu oraz interpretować wyniki analiz i dokonywać oceny zagrożenia dla środowiska oznaczonych substancji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
TCH_2A_U10potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych opracowań technologicznych i metod badawczych w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ukształtownie umiejętności doboru i zastosowania metod analitycznych do monitorowania substancji niebezpiecznych na składowiskach i podczas przerobu odpadów oraz interpretacji uzyskanych wyników pomiarów w odniesieniu do obowiazujacych uregulowań prawnych.
Treści programoweT-L-3Oznaczanie węglowodorów aromatycznych w odciekach z wysypisk metodą chromatografii cieczowej.
T-L-1Oznaczanie wybranych związków organicznych w ściekach metodą chromatografii gazowej.
T-L-2Oznaczanie węglowodorów chlorowych i ropopochodnych w wodach i w glebie metodą kapilarnej chromatografii gazowej z zastosowaniem detektora masowego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Prezentacja multimedialna w połączeniu z pokazem pracy aparatów.
M-4Instrukcje do ćwiczeń.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń laboratoryjnych i wiedzy w obszarze realizowanych tematów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu.
3,0Student z pomocą prowadzącego potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu.
3,5Student korzystając ze wskazówek prowadzącego potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu, wykonać pomiary i przeprowadzić obliczenia.
4,0Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu, z pomocą prowadzocego wykonać pomiary i przeprowadzić obliczenia.
4,5Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu, z pomocą prowadzocego wykonać pomiary, przeprowadzić obliczenia i interpretować wyniki analiz.
5,0Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować metody analityczne do monitorowania substancji niebezpiecznych występujących na składowiskach odpadów i powstających podczas ich przerobu, wykonać pomiary, przeprowadzić obliczenia i interpretować wyniki analiz oraz dokonać oceny zagrożenia dla środowiska oznaczonych substancji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D02-02_U03Potrafi wykorzystać obliczeniowe metody bilansu materiałowgo do weryfikacji technologii bezodpadowych, w szczególności oszczędności surowców i podwyższenia jakości produktów stosując się do zasad zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju. Potrafi rowiązywać zadania problemowe z zakresu technologii, obliczać i przedstawiać bilans materiałowy oraz wyznaczać wskaźniki operacji jednostkowych i/lub procesu technologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
TCH_2A_U10potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych opracowań technologicznych i metod badawczych w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności obliczeń bilansu materiałowego jako sposobu weryfikacji koncepcji technologicznej
Treści programoweT-A-2Porównanie wskaźników technologicznych metod wytwarzania glikolu etylenowego na podstawie bilansu materiałowego.
T-A-3Obliczenia bilansów materiałowych prostych operacji jednostkowych. Porównanie wskaźników zużycia surowców i ilości wytwarzanych odpadów.
T-A-4Obliczenia bilanów materiałowych operacji jednostkowych z obiegiem kołowym jako metodą zmniejszenia ilości odpadów.
T-A-1Sposoby wytwarzania glikolu etylenowego jako przykład ewolucji metod wytwarzania produktu od utylizcji odpadów do technologii bezodpadowych.
T-A-5Obliczenia bilansów materiałowych operacji jednostkowych z obiegiem kołowym i odbiorem bocznym, jako metodą oszcędności surowców i podwyższenia jakości produktu.
Metody nauczaniaM-4Instrukcje do ćwiczeń.
M-5Ćwiczenia przedmiotowe w połączeniu z metodą projektów.
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta nabyte podczas ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rowiązywać proste zadania problemowe z zakresu technologii. Korzystając ze wskazówek prowadzącego potrafi zastosować w praktyce jedną z prezentowanych obliczeniowych metod bilansu materiałowego do weryfikacji prostych technologii oraz poprawnie obliczyć wskaźniki operacji jednostkowych i/lub procesu technologicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0