Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Przyjazne dla środowiska technologie polimerowe

Sylabus przedmiotu Technologia elastomerów i włókien I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia elastomerów i włókien I
Specjalność Technologia tworzyw sztucznych, włókien i elastomerów
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Ukielski <Ryszard.Ukielski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość: chemii organicznej, chemii fizycznej, chemii polimerów,procesów inżynierii chemicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z: 1. ogólną fizyką prosesów formowania włókien, 2. sposobami formowania włokien chemicznych, 3. barwieniem i metodami barwienia włokien i tworzyw 4. sposobami otrzymywania nowych grup termoplastycznych elastomerów multiblokowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rodzaje i światowa produkcja włokien chemicznych.1
T-W-2Ogólna teoria procesu formowania włókien.2
T-W-3Formowanie ze stopu, na mokro i sucho3
T-W-4Fizyczne aspekty przędzenia i orientacji wstępnej i właściwej, przemiany fazowe.3
T-W-5Przepływ przez kanalik filiery – zaburzenia. Zryw kohezyjny i kapilarny. Strefa wyjściowa. Wyciąganie płynnej strugi.4
T-W-6Rozciąganie, orientacja wstępna i właściwa i jej wpływ na właściwości surowych włókien3
T-W-7Barwa, teoria barwienia, rodzaje barwników, sposoby barwienia tworzyw i włókien.5
T-W-8Termoplastyczne elastomery multiblokowe – struktura chemiczna i fizyczna – termodynamiczne aspekty ich budowy. Multiblokowe elastomery uretanowe, estrowe i amidowe.9
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do egzaminu25
A-W-4Konsultacje15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami dyskusji o fizycznych aspektach przedmiotu, prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dwa 10 min. sprawdziany wiedzy z dotychczas przerobionego materiału. Ocena aktywności studenta na wykładach dyskusyjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Do wyboru: Egzanin pisemny - pytania i odpowiedzi opisowe Egzamin ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D01-02_W01
W wyniku zajęć student powinien posiąść umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciani z zakresu: charakterystyki, produkcji, barwienia i przetwórstwa włókien. Powinien znać fizyczne procesy przebiegające podczas przędzenia i orientacji włokien syntetycznych. Powinien umieć objaśnić budowę blokowych termoplastycznych elastomerów oraz wpływ zmiany tej budowy na określone właściwości tych polimerów
TCH_2A_W12, TCH_2A_W15, TCH_2A_W01, TCH_2A_W13, TCH_2A_W05T2A_W01, T2A_W02, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W10InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D01-02_U01
Student powinien umieć: posługiwać się literaturą specjalistyczną, umieć interpretować poruszane zagadnienia i przekazywane wyniki, rozpoznawać typy włókien, posiadać umiejętność doboru bloków w celu uzyskania elastomeru o odpowiednich właściwościach.
TCH_2A_U01, TCH_2A_U02, TCH_2A_U06, TCH_2A_U08, TCH_2A_U14, TCH_2A_U18, TCH_2A_U19T2A_U01, T2A_U05, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U13, T2A_U17, T2A_U19InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U08C-1T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D01-02_K01
aktywna postawa i chęć pogłębiania wiedzy. Kreatywność. Świadome, praktyczne wykorzystanie wiedzy.
TCH_2A_K04, TCH_2A_K01, TCH_2A_K03, TCH_2A_K02T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D01-02_W01
W wyniku zajęć student powinien posiąść umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciani z zakresu: charakterystyki, produkcji, barwienia i przetwórstwa włókien. Powinien znać fizyczne procesy przebiegające podczas przędzenia i orientacji włokien syntetycznych. Powinien umieć objaśnić budowę blokowych termoplastycznych elastomerów oraz wpływ zmiany tej budowy na określone właściwości tych polimerów
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Wiedza powierzchowna - wystarczająca na ocenę dostateczną
3,5Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania
4,0Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów chemicznych danej technologii
4,5Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów inżynierskich i chemicznych danej technologii
5,0Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów inżynierskich i chemicznych oraz zjawisk fizycznych danej technologii

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D01-02_U01
Student powinien umieć: posługiwać się literaturą specjalistyczną, umieć interpretować poruszane zagadnienia i przekazywane wyniki, rozpoznawać typy włókien, posiadać umiejętność doboru bloków w celu uzyskania elastomeru o odpowiednich właściwościach.
2,0Brak umiejętności posługiwania się przekazaną na wykładach wiedzą
3,0Powierzchowna znajomość z wykładanego przedmiotu
3,5Umiejętność prezentowania powierzchownej wiedzy
4,0Dobra znajomość wiedzy z przedmiotu
4,5umiejętność korzystania z posiadanej wiedzy
5,0Bardzo dobra znajomość wiedzy z przedmiotu oraz umiejętność praktycznego wykorzystania tej wiedzy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D01-02_K01
aktywna postawa i chęć pogłębiania wiedzy. Kreatywność. Świadome, praktyczne wykorzystanie wiedzy.
2,0Nieobecność na wykładach, brak aktywności, brak udziału w konsultacjach
3,0obecność na wykładach
3,5obecność na wszystkich wykładach
4,0aktywny udział w wykładach
4,5aktywny udział w wykładach i bierny udział w konsultacjach
5,0aktywny udział na wykładach i konsultacjach

Literatura podstawowa

  1. W.Przygocki, A. Włochowicz, Uporządkowanie makrocząsteczek w polimerach i włóknach, WNT, Warszawa, 2006, Isbn 83-204-3174-3
  2. G. Włodarski, 2. WŁÓKNA CHEMICZNE Poradnik inżyniera i technika., WNT, 1977
  3. S. Fakirov, Handbook of Condensation Thermoplastic Elastomers, Wiley-VCH, Weinheim, 2005, Isbn-10 3-527-30976-4
  4. R. Ukielski, „Elastomery multiblokowe, terpoli(estro-b-etero-b-amidy): synteza struktura, właściwości”, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej Nr 556, Szczecin, 2000, Nr 556

Literatura dodatkowa

  1. 1. Najnowsze artykuły dotyczące włókien chemicznych, Czasopismo "FIBRES & TEXTILES in Eastern Europe, Instytut Włókien Chemicznych Łódź, 2011, artykuły z lat 2005-2011
  2. Najnowsze artykuły dotyczące elastomerów, czasopismo: " ELASTOMERY", IIMPiB w Toruniu o. Elastom. i Tech. Gumy, Gliwice, 2011, roczniki 2002 - 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i światowa produkcja włokien chemicznych.1
T-W-2Ogólna teoria procesu formowania włókien.2
T-W-3Formowanie ze stopu, na mokro i sucho3
T-W-4Fizyczne aspekty przędzenia i orientacji wstępnej i właściwej, przemiany fazowe.3
T-W-5Przepływ przez kanalik filiery – zaburzenia. Zryw kohezyjny i kapilarny. Strefa wyjściowa. Wyciąganie płynnej strugi.4
T-W-6Rozciąganie, orientacja wstępna i właściwa i jej wpływ na właściwości surowych włókien3
T-W-7Barwa, teoria barwienia, rodzaje barwników, sposoby barwienia tworzyw i włókien.5
T-W-8Termoplastyczne elastomery multiblokowe – struktura chemiczna i fizyczna – termodynamiczne aspekty ich budowy. Multiblokowe elastomery uretanowe, estrowe i amidowe.9
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do egzaminu25
A-W-4Konsultacje15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D01-02_W01W wyniku zajęć student powinien posiąść umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciani z zakresu: charakterystyki, produkcji, barwienia i przetwórstwa włókien. Powinien znać fizyczne procesy przebiegające podczas przędzenia i orientacji włokien syntetycznych. Powinien umieć objaśnić budowę blokowych termoplastycznych elastomerów oraz wpływ zmiany tej budowy na określone właściwości tych polimerów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W15posiada wiedzę i rozumie pojęcia i zasady ochrony własności intelektualnej
TCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
TCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z: 1. ogólną fizyką prosesów formowania włókien, 2. sposobami formowania włokien chemicznych, 3. barwieniem i metodami barwienia włokien i tworzyw 4. sposobami otrzymywania nowych grup termoplastycznych elastomerów multiblokowych
Treści programoweT-W-6Rozciąganie, orientacja wstępna i właściwa i jej wpływ na właściwości surowych włókien
T-W-7Barwa, teoria barwienia, rodzaje barwników, sposoby barwienia tworzyw i włókien.
T-W-5Przepływ przez kanalik filiery – zaburzenia. Zryw kohezyjny i kapilarny. Strefa wyjściowa. Wyciąganie płynnej strugi.
T-W-3Formowanie ze stopu, na mokro i sucho
T-W-4Fizyczne aspekty przędzenia i orientacji wstępnej i właściwej, przemiany fazowe.
T-W-2Ogólna teoria procesu formowania włókien.
T-W-8Termoplastyczne elastomery multiblokowe – struktura chemiczna i fizyczna – termodynamiczne aspekty ich budowy. Multiblokowe elastomery uretanowe, estrowe i amidowe.
T-W-1Rodzaje i światowa produkcja włokien chemicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami dyskusji o fizycznych aspektach przedmiotu, prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Do wyboru: Egzanin pisemny - pytania i odpowiedzi opisowe Egzamin ustny
S-1Ocena formująca: Dwa 10 min. sprawdziany wiedzy z dotychczas przerobionego materiału. Ocena aktywności studenta na wykładach dyskusyjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Wiedza powierzchowna - wystarczająca na ocenę dostateczną
3,5Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania
4,0Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów chemicznych danej technologii
4,5Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów inżynierskich i chemicznych danej technologii
5,0Wiedza z elementami praktycznego jej wykorzystania, z analizą procesów inżynierskich i chemicznych oraz zjawisk fizycznych danej technologii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D01-02_U01Student powinien umieć: posługiwać się literaturą specjalistyczną, umieć interpretować poruszane zagadnienia i przekazywane wyniki, rozpoznawać typy włókien, posiadać umiejętność doboru bloków w celu uzyskania elastomeru o odpowiednich właściwościach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną i naukami pokrewnymi
TCH_2A_U02potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
TCH_2A_U06potrafi określić kierunki samokształcenia się i realizacji dalszego zdobywania wiedzy
TCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U14potrafi opracować rozwiązania aparaturowe, metodykę prowadzenia syntez związków chemicznych charakterystycznych dla ukończonej specjalności, dobrać parametry procesowe w oparciu o analizę przebiegu procesu, w skali laboratoryjnej stosownie do zamierzonej skali produkcji przemysłowej
TCH_2A_U18potrafi zaprojektować i wykonać w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej stanowisko badawcze do realizacji zadania inżynierskiego w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U19potrafi ocenić poprawność i jakość istniejących stanowisk badawczych również pod względem bezpieczeństwa pracy, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z: 1. ogólną fizyką prosesów formowania włókien, 2. sposobami formowania włokien chemicznych, 3. barwieniem i metodami barwienia włokien i tworzyw 4. sposobami otrzymywania nowych grup termoplastycznych elastomerów multiblokowych
Treści programoweT-W-4Fizyczne aspekty przędzenia i orientacji wstępnej i właściwej, przemiany fazowe.
T-W-3Formowanie ze stopu, na mokro i sucho
T-W-7Barwa, teoria barwienia, rodzaje barwników, sposoby barwienia tworzyw i włókien.
T-W-6Rozciąganie, orientacja wstępna i właściwa i jej wpływ na właściwości surowych włókien
T-W-8Termoplastyczne elastomery multiblokowe – struktura chemiczna i fizyczna – termodynamiczne aspekty ich budowy. Multiblokowe elastomery uretanowe, estrowe i amidowe.
T-W-1Rodzaje i światowa produkcja włokien chemicznych.
T-W-5Przepływ przez kanalik filiery – zaburzenia. Zryw kohezyjny i kapilarny. Strefa wyjściowa. Wyciąganie płynnej strugi.
T-W-2Ogólna teoria procesu formowania włókien.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami dyskusji o fizycznych aspektach przedmiotu, prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa 10 min. sprawdziany wiedzy z dotychczas przerobionego materiału. Ocena aktywności studenta na wykładach dyskusyjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Do wyboru: Egzanin pisemny - pytania i odpowiedzi opisowe Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności posługiwania się przekazaną na wykładach wiedzą
3,0Powierzchowna znajomość z wykładanego przedmiotu
3,5Umiejętność prezentowania powierzchownej wiedzy
4,0Dobra znajomość wiedzy z przedmiotu
4,5umiejętność korzystania z posiadanej wiedzy
5,0Bardzo dobra znajomość wiedzy z przedmiotu oraz umiejętność praktycznego wykorzystania tej wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D01-02_K01aktywna postawa i chęć pogłębiania wiedzy. Kreatywność. Świadome, praktyczne wykorzystanie wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K04prawidłowo identyfikuje, odpowiednio określa priorytety i potrafi roztrzygać dylematy związane z realizacją przez siebie lub innych zadania
TCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K03rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego poprzez prace indywidualne oraz grupowe
TCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z: 1. ogólną fizyką prosesów formowania włókien, 2. sposobami formowania włokien chemicznych, 3. barwieniem i metodami barwienia włokien i tworzyw 4. sposobami otrzymywania nowych grup termoplastycznych elastomerów multiblokowych
Treści programoweT-W-1Rodzaje i światowa produkcja włokien chemicznych.
T-W-8Termoplastyczne elastomery multiblokowe – struktura chemiczna i fizyczna – termodynamiczne aspekty ich budowy. Multiblokowe elastomery uretanowe, estrowe i amidowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami dyskusji o fizycznych aspektach przedmiotu, prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa 10 min. sprawdziany wiedzy z dotychczas przerobionego materiału. Ocena aktywności studenta na wykładach dyskusyjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieobecność na wykładach, brak aktywności, brak udziału w konsultacjach
3,0obecność na wykładach
3,5obecność na wszystkich wykładach
4,0aktywny udział w wykładach
4,5aktywny udział w wykładach i bierny udział w konsultacjach
5,0aktywny udział na wykładach i konsultacjach