Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Biopolimery i biomateriały

Sylabus przedmiotu Chemia polimerów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia polimerów
Specjalność Mikro i nanotechnologie materiałów polimerowych
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Marta Piątek-Hnat <marp@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia organiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budowa chemiczna polimerów, nomenklatura oraz metodami otrzymywania.
C-2Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu otrzymywania i zastosowania podstawowych grup polimerów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje (polimer, monomer, róznica miedzy polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg róznych kryteriów, rodzaje polireakcji, pojecie ciezaru czasteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje srednich ciezarów cz., polidyspersja i stopien polidyspersji, stopien polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, nomenklatura;2
T-W-2polimeryzacja rodnikowa: termodynamiczne uwarunkowania polimeryzacji, cechy polimeryzacji rodnikowej, etapy polimeryzacji (inicjowanie, wzrost łancucha, reakcje zakonczenia i przeniesienia łancucha kinetycznego), autoinhibicja, inhibitowanie, kinetyka; techniki polimeryzacji: w masie, w roztworze, suspensyjna, emulsyjna; rodzaje izomerii w polimerach; kopolimeryzacja rodnikowa: równanie i diagramy kopolimeryzacji, współczynniki reaktywnosci. Polimery otrzymywane w polimeryzacji rodnikowej6
T-W-3polimeryzacja jonowa: kationowa (reakcje inicjowane przez przemieszczenie dwóch elektronów, jednego elektronu, wzrost łancucha, zakonczenie polimeryzacji, przykłady polimerów zyjacych w polimeryzacji kationowej), kinetyka4
T-W-4Polimeryzacja anionowa (inicjowanie, wzrost, zakonczenie, polimery zyjace, kopolimeryzacja jonowa, polimeryzacja jonowa z otwarciem pierscienia); procesy polimeryzacji koordynacyjnej4
T-W-5Polimeryzacja inicjowana radiacyjnie: specyficzne cechy reakcji (polimeryzacja w fazie stałej, w układzie heterogenicznym, post-efekt), przykłady zastosowan.. Polimeryzacja rodnikowa z kontrolowanym wzrostem. Rózne polireakcje (Polimeryzacja z przeniesieniem grupy, polirekombinacja, kondensacja Dielsa-Aldera, reakcje metatezy, polimeryzacja jonów obojnaczych)4
T-W-6Polimeryzacja kondensacyjna – rodzaje monomerów, grup funkcyjnych, struktura produktu - zaleznosc miedzy punktem zelowania, stopniem postepu reakcji i funkcyjnoscia; polikondensacja heterofunkcyjna (typu „ii”, typu „i”) i homofunkcyjna; ciezar czasteczkowy polimeru kondensacyjnego i stopien postepu reakcji, regulowanie ciezaru czasteczkowego, odwracalnosc reakcji, stan równowagi (polikondensacja równowagowa i nierównowagowa), naruszenie stanu równowagi; funkcje rozkładu ciezarów czasteczkowych: liczbowy i wagowy rozkład; sredni stopien polikondensatu (liczbowo i wagowo sredni), miara polidyspersyjnosci polimeru kondensacyjnego; reakcje konkurencyjne do reakcji wzrostu łancucha – cyklizacja, zmiana charakteru grup funkcyjnych (procesy dehydratacji, dekarboksylacji, hydrolizy, r. miedzy grupami aminowymi); r. z udziałem produktu ubocznego. Mechanizm, kinetyka, katalizatory polikondensacji. Metody prowadzenia polikondensacji: w stopionej masie, w roztworze, miedzyfazowa, emulsyjna, w stanie stałym. Kopolikondensacja. Poliestry alifatyczne nasycone, nienasycone, alifatyczno-aromatyczne, aromatyczne; poliamidy; poliweglany.5
T-W-7Poliaddycja – róznice, podobienstwa, mechanizm procesu; poliuretany, polimoczniki; zywice epoksydowe. Polimery kondensacyjne: aminoplasty, fenoplasty, polisiloksany. Polirekombinacja. Porównanie procesów polikondensacji i poliaddycji z polimeryzacja rodnikowa.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca samodzielna50
A-W-3przygotowanie sie do zaliczenia10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: okreslenie wiedzy studenta i zrozumienia materiału z poprzedniego wykładu (w formie dyskusji).
S-2Ocena podsumowująca: okreslenie wiedzy studenta zdobytej podczas kursu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D14-01_W01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umiec zdefiniowac pojecia dotyczace chemii polimerów, nazwac i scharakteryzowac podstawowe materiały polimerowe. Student powinien byc w stanie opisac budowe chemiczna polimerów oraz scharakteryzowac metode ich syntezy.
TCH_2A_W01, TCH_2A_W05T2A_W01, T2A_W02InzA2_W01, InzA2_W05C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D14-01_U01
W wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi przedstawic schematycznie budowe zwiazków polimerowych, opisac synteze okreslonej grupy polimerów oraz zaproponowac jej zastosowanie.
TCH_2A_U15T2A_U17InzA2_U07C-2T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D14-01_K01
Kreatywnosc w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej chemii polimerów, nabycie swiadomosci szerokiego stosowania, wpływu i znaczenia materiałów polimerowych na co dzien.
TCH_2A_K01, TCH_2A_K02T2A_K02, T2A_K06, T2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D14-01_W01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umiec zdefiniowac pojecia dotyczace chemii polimerów, nazwac i scharakteryzowac podstawowe materiały polimerowe. Student powinien byc w stanie opisac budowe chemiczna polimerów oraz scharakteryzowac metode ich syntezy.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczacej chemii polimerów.
3,0Student posiada ograniczona wiedze dotyczaca chemii polimerów.
3,5Student posiada podstawowa wiedze dotyczaca chemii polimerów.
4,0Student posiada wiedze dotyczaca chemii polimerów podlegajacej ocenie.
4,5Student posiada wiedze dotyczaca chemii polimerów podlegajacej ocenie. Potrafi przedstawicsposób otrzymania okreslonej grupy polimerów.
5,0Student posiada wiedze dotyczaca chemii polimerów podlegajacej ocenie. Potrafi przedstawic i wyjasnic sposób otrzymania okreslonej grupy polimerów oraz zaproponowac jej zastosowanie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D14-01_U01
W wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi przedstawic schematycznie budowe zwiazków polimerowych, opisac synteze okreslonej grupy polimerów oraz zaproponowac jej zastosowanie.
2,0Student nie potrafi przedstawic wzorów chemicznych podstawowych grup polimerów.
3,0Student potrafi przedstawic wzory chemiczne podstawowych grup polimerów.
3,5Student potrafi przedstawic wzory chemiczne podstawowych grup polimerów wraz z nomenklatura.
4,0Student potrafi przedstawic wzory chemiczne podstawowych grup polimerów wraz z nomenklatura. Potrafi przedstawic reakcje ich otrzymywania.
4,5Student potrafi przedstawic wzory chemiczne podstawowych grup polimerów wraz z nomenklatura. Potrafi przedstawic reakcje ich otrzymywania, a takze zaproponowac ich zastosowanie.
5,0Student potrafi przedstawic wzory chemiczne podstawowych grup polimerów wraz z nomenklatura. Potrafi przedstawic reakcje ich otrzymywania, a takze zaproponowac ich zastosowanie. Ponadto potrafi zaproponowac reagenty do otrzymania okreslonego materiału polimerowego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D14-01_K01
Kreatywnosc w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej chemii polimerów, nabycie swiadomosci szerokiego stosowania, wpływu i znaczenia materiałów polimerowych na co dzien.
2,0Student nie wykazuje sie kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej chemii polimerów.
3,0Student wykazuje sie ograniczona kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej chemii polimerów.
3,5Student wykazuje sie ograniczona kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej chemii polimerów oraz posiada ograniczona swiadomosc stosowania podstawowych materiałów polimerowych.
4,0Student wykazuje sie ograniczona kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej chemii polimerów oraz posiada ograniczona swiadomosc stosowania podstawowych materiałów polimerowych.
4,5Student wykazuje sie kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej chemii polimerów oraz wykazuje swiadomosc stosowania podstawowych materiałów polimerowych w zyciu prywatnym i zawodowym.
5,0Student wykazuje sie kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej chemii polimerów oraz wykazuje swiadomosc szerokiego stosowania podstawowych materiałów polimerowych w zyciu prywatnym i zawodowym. Ponadto rozumie oddziaływania materiałów polimerowych na srodowisko.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. Z. Florjanczyk, S. Penczek, Chemia polimerów, Warszawa, 1995
  2. Jan F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. A. Ravve, Principles of Polymer Chemistry, Londyn, 1995
  2. D. Braun, H. Cherdron, H. Ritter, Polymer synthesis : theory and practice : fundamentals, methods, experiments, Berlin, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje (polimer, monomer, róznica miedzy polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg róznych kryteriów, rodzaje polireakcji, pojecie ciezaru czasteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje srednich ciezarów cz., polidyspersja i stopien polidyspersji, stopien polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, nomenklatura;2
T-W-2polimeryzacja rodnikowa: termodynamiczne uwarunkowania polimeryzacji, cechy polimeryzacji rodnikowej, etapy polimeryzacji (inicjowanie, wzrost łancucha, reakcje zakonczenia i przeniesienia łancucha kinetycznego), autoinhibicja, inhibitowanie, kinetyka; techniki polimeryzacji: w masie, w roztworze, suspensyjna, emulsyjna; rodzaje izomerii w polimerach; kopolimeryzacja rodnikowa: równanie i diagramy kopolimeryzacji, współczynniki reaktywnosci. Polimery otrzymywane w polimeryzacji rodnikowej6
T-W-3polimeryzacja jonowa: kationowa (reakcje inicjowane przez przemieszczenie dwóch elektronów, jednego elektronu, wzrost łancucha, zakonczenie polimeryzacji, przykłady polimerów zyjacych w polimeryzacji kationowej), kinetyka4
T-W-4Polimeryzacja anionowa (inicjowanie, wzrost, zakonczenie, polimery zyjace, kopolimeryzacja jonowa, polimeryzacja jonowa z otwarciem pierscienia); procesy polimeryzacji koordynacyjnej4
T-W-5Polimeryzacja inicjowana radiacyjnie: specyficzne cechy reakcji (polimeryzacja w fazie stałej, w układzie heterogenicznym, post-efekt), przykłady zastosowan.. Polimeryzacja rodnikowa z kontrolowanym wzrostem. Rózne polireakcje (Polimeryzacja z przeniesieniem grupy, polirekombinacja, kondensacja Dielsa-Aldera, reakcje metatezy, polimeryzacja jonów obojnaczych)4
T-W-6Polimeryzacja kondensacyjna – rodzaje monomerów, grup funkcyjnych, struktura produktu - zaleznosc miedzy punktem zelowania, stopniem postepu reakcji i funkcyjnoscia; polikondensacja heterofunkcyjna (typu „ii”, typu „i”) i homofunkcyjna; ciezar czasteczkowy polimeru kondensacyjnego i stopien postepu reakcji, regulowanie ciezaru czasteczkowego, odwracalnosc reakcji, stan równowagi (polikondensacja równowagowa i nierównowagowa), naruszenie stanu równowagi; funkcje rozkładu ciezarów czasteczkowych: liczbowy i wagowy rozkład; sredni stopien polikondensatu (liczbowo i wagowo sredni), miara polidyspersyjnosci polimeru kondensacyjnego; reakcje konkurencyjne do reakcji wzrostu łancucha – cyklizacja, zmiana charakteru grup funkcyjnych (procesy dehydratacji, dekarboksylacji, hydrolizy, r. miedzy grupami aminowymi); r. z udziałem produktu ubocznego. Mechanizm, kinetyka, katalizatory polikondensacji. Metody prowadzenia polikondensacji: w stopionej masie, w roztworze, miedzyfazowa, emulsyjna, w stanie stałym. Kopolikondensacja. Poliestry alifatyczne nasycone, nienasycone, alifatyczno-aromatyczne, aromatyczne; poliamidy; poliweglany.5
T-W-7Poliaddycja – róznice, podobienstwa, mechanizm procesu; poliuretany, polimoczniki; zywice epoksydowe. Polimery kondensacyjne: aminoplasty, fenoplasty, polisiloksany. Polirekombinacja. Porównanie procesów polikondensacji i poliaddycji z polimeryzacja rodnikowa.5
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2praca samodzielna50
A-W-3przygotowanie sie do zaliczenia10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D14-01_W01W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umiec zdefiniowac pojecia dotyczace chemii polimerów, nazwac i scharakteryzowac podstawowe materiały polimerowe. Student powinien byc w stanie opisac budowe chemiczna polimerów oraz scharakteryzowac metode ich syntezy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii, technologii chemicznej, organicznej, nieorganicznej oraz technologii polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu ukończonej specjalności
TCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budowa chemiczna polimerów, nomenklatura oraz metodami otrzymywania.
C-2Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu otrzymywania i zastosowania podstawowych grup polimerów.
Treści programoweT-W-3polimeryzacja jonowa: kationowa (reakcje inicjowane przez przemieszczenie dwóch elektronów, jednego elektronu, wzrost łancucha, zakonczenie polimeryzacji, przykłady polimerów zyjacych w polimeryzacji kationowej), kinetyka
T-W-4Polimeryzacja anionowa (inicjowanie, wzrost, zakonczenie, polimery zyjace, kopolimeryzacja jonowa, polimeryzacja jonowa z otwarciem pierscienia); procesy polimeryzacji koordynacyjnej
T-W-6Polimeryzacja kondensacyjna – rodzaje monomerów, grup funkcyjnych, struktura produktu - zaleznosc miedzy punktem zelowania, stopniem postepu reakcji i funkcyjnoscia; polikondensacja heterofunkcyjna (typu „ii”, typu „i”) i homofunkcyjna; ciezar czasteczkowy polimeru kondensacyjnego i stopien postepu reakcji, regulowanie ciezaru czasteczkowego, odwracalnosc reakcji, stan równowagi (polikondensacja równowagowa i nierównowagowa), naruszenie stanu równowagi; funkcje rozkładu ciezarów czasteczkowych: liczbowy i wagowy rozkład; sredni stopien polikondensatu (liczbowo i wagowo sredni), miara polidyspersyjnosci polimeru kondensacyjnego; reakcje konkurencyjne do reakcji wzrostu łancucha – cyklizacja, zmiana charakteru grup funkcyjnych (procesy dehydratacji, dekarboksylacji, hydrolizy, r. miedzy grupami aminowymi); r. z udziałem produktu ubocznego. Mechanizm, kinetyka, katalizatory polikondensacji. Metody prowadzenia polikondensacji: w stopionej masie, w roztworze, miedzyfazowa, emulsyjna, w stanie stałym. Kopolikondensacja. Poliestry alifatyczne nasycone, nienasycone, alifatyczno-aromatyczne, aromatyczne; poliamidy; poliweglany.
T-W-5Polimeryzacja inicjowana radiacyjnie: specyficzne cechy reakcji (polimeryzacja w fazie stałej, w układzie heterogenicznym, post-efekt), przykłady zastosowan.. Polimeryzacja rodnikowa z kontrolowanym wzrostem. Rózne polireakcje (Polimeryzacja z przeniesieniem grupy, polirekombinacja, kondensacja Dielsa-Aldera, reakcje metatezy, polimeryzacja jonów obojnaczych)
T-W-7Poliaddycja – róznice, podobienstwa, mechanizm procesu; poliuretany, polimoczniki; zywice epoksydowe. Polimery kondensacyjne: aminoplasty, fenoplasty, polisiloksany. Polirekombinacja. Porównanie procesów polikondensacji i poliaddycji z polimeryzacja rodnikowa.
T-W-1Podstawowe definicje (polimer, monomer, róznica miedzy polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg róznych kryteriów, rodzaje polireakcji, pojecie ciezaru czasteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje srednich ciezarów cz., polidyspersja i stopien polidyspersji, stopien polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, nomenklatura;
T-W-2polimeryzacja rodnikowa: termodynamiczne uwarunkowania polimeryzacji, cechy polimeryzacji rodnikowej, etapy polimeryzacji (inicjowanie, wzrost łancucha, reakcje zakonczenia i przeniesienia łancucha kinetycznego), autoinhibicja, inhibitowanie, kinetyka; techniki polimeryzacji: w masie, w roztworze, suspensyjna, emulsyjna; rodzaje izomerii w polimerach; kopolimeryzacja rodnikowa: równanie i diagramy kopolimeryzacji, współczynniki reaktywnosci. Polimery otrzymywane w polimeryzacji rodnikowej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okreslenie wiedzy studenta i zrozumienia materiału z poprzedniego wykładu (w formie dyskusji).
S-2Ocena podsumowująca: okreslenie wiedzy studenta zdobytej podczas kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczacej chemii polimerów.
3,0Student posiada ograniczona wiedze dotyczaca chemii polimerów.
3,5Student posiada podstawowa wiedze dotyczaca chemii polimerów.
4,0Student posiada wiedze dotyczaca chemii polimerów podlegajacej ocenie.
4,5Student posiada wiedze dotyczaca chemii polimerów podlegajacej ocenie. Potrafi przedstawicsposób otrzymania okreslonej grupy polimerów.
5,0Student posiada wiedze dotyczaca chemii polimerów podlegajacej ocenie. Potrafi przedstawic i wyjasnic sposób otrzymania okreslonej grupy polimerów oraz zaproponowac jej zastosowanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D14-01_U01W wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi przedstawic schematycznie budowe zwiazków polimerowych, opisac synteze okreslonej grupy polimerów oraz zaproponowac jej zastosowanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U15potrafi nadać związkowi określoną formę użytkową i wykonać formulację do innych form użytkowych, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu otrzymywania i zastosowania podstawowych grup polimerów.
Treści programoweT-W-4Polimeryzacja anionowa (inicjowanie, wzrost, zakonczenie, polimery zyjace, kopolimeryzacja jonowa, polimeryzacja jonowa z otwarciem pierscienia); procesy polimeryzacji koordynacyjnej
T-W-6Polimeryzacja kondensacyjna – rodzaje monomerów, grup funkcyjnych, struktura produktu - zaleznosc miedzy punktem zelowania, stopniem postepu reakcji i funkcyjnoscia; polikondensacja heterofunkcyjna (typu „ii”, typu „i”) i homofunkcyjna; ciezar czasteczkowy polimeru kondensacyjnego i stopien postepu reakcji, regulowanie ciezaru czasteczkowego, odwracalnosc reakcji, stan równowagi (polikondensacja równowagowa i nierównowagowa), naruszenie stanu równowagi; funkcje rozkładu ciezarów czasteczkowych: liczbowy i wagowy rozkład; sredni stopien polikondensatu (liczbowo i wagowo sredni), miara polidyspersyjnosci polimeru kondensacyjnego; reakcje konkurencyjne do reakcji wzrostu łancucha – cyklizacja, zmiana charakteru grup funkcyjnych (procesy dehydratacji, dekarboksylacji, hydrolizy, r. miedzy grupami aminowymi); r. z udziałem produktu ubocznego. Mechanizm, kinetyka, katalizatory polikondensacji. Metody prowadzenia polikondensacji: w stopionej masie, w roztworze, miedzyfazowa, emulsyjna, w stanie stałym. Kopolikondensacja. Poliestry alifatyczne nasycone, nienasycone, alifatyczno-aromatyczne, aromatyczne; poliamidy; poliweglany.
T-W-7Poliaddycja – róznice, podobienstwa, mechanizm procesu; poliuretany, polimoczniki; zywice epoksydowe. Polimery kondensacyjne: aminoplasty, fenoplasty, polisiloksany. Polirekombinacja. Porównanie procesów polikondensacji i poliaddycji z polimeryzacja rodnikowa.
T-W-1Podstawowe definicje (polimer, monomer, róznica miedzy polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg róznych kryteriów, rodzaje polireakcji, pojecie ciezaru czasteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje srednich ciezarów cz., polidyspersja i stopien polidyspersji, stopien polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, nomenklatura;
T-W-2polimeryzacja rodnikowa: termodynamiczne uwarunkowania polimeryzacji, cechy polimeryzacji rodnikowej, etapy polimeryzacji (inicjowanie, wzrost łancucha, reakcje zakonczenia i przeniesienia łancucha kinetycznego), autoinhibicja, inhibitowanie, kinetyka; techniki polimeryzacji: w masie, w roztworze, suspensyjna, emulsyjna; rodzaje izomerii w polimerach; kopolimeryzacja rodnikowa: równanie i diagramy kopolimeryzacji, współczynniki reaktywnosci. Polimery otrzymywane w polimeryzacji rodnikowej
T-W-3polimeryzacja jonowa: kationowa (reakcje inicjowane przez przemieszczenie dwóch elektronów, jednego elektronu, wzrost łancucha, zakonczenie polimeryzacji, przykłady polimerów zyjacych w polimeryzacji kationowej), kinetyka
T-W-5Polimeryzacja inicjowana radiacyjnie: specyficzne cechy reakcji (polimeryzacja w fazie stałej, w układzie heterogenicznym, post-efekt), przykłady zastosowan.. Polimeryzacja rodnikowa z kontrolowanym wzrostem. Rózne polireakcje (Polimeryzacja z przeniesieniem grupy, polirekombinacja, kondensacja Dielsa-Aldera, reakcje metatezy, polimeryzacja jonów obojnaczych)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: okreslenie wiedzy studenta zdobytej podczas kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawic wzorów chemicznych podstawowych grup polimerów.
3,0Student potrafi przedstawic wzory chemiczne podstawowych grup polimerów.
3,5Student potrafi przedstawic wzory chemiczne podstawowych grup polimerów wraz z nomenklatura.
4,0Student potrafi przedstawic wzory chemiczne podstawowych grup polimerów wraz z nomenklatura. Potrafi przedstawic reakcje ich otrzymywania.
4,5Student potrafi przedstawic wzory chemiczne podstawowych grup polimerów wraz z nomenklatura. Potrafi przedstawic reakcje ich otrzymywania, a takze zaproponowac ich zastosowanie.
5,0Student potrafi przedstawic wzory chemiczne podstawowych grup polimerów wraz z nomenklatura. Potrafi przedstawic reakcje ich otrzymywania, a takze zaproponowac ich zastosowanie. Ponadto potrafi zaproponowac reagenty do otrzymania okreslonego materiału polimerowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D14-01_K01Kreatywnosc w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej chemii polimerów, nabycie swiadomosci szerokiego stosowania, wpływu i znaczenia materiałów polimerowych na co dzien.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu otrzymywania i zastosowania podstawowych grup polimerów.
Treści programoweT-W-2polimeryzacja rodnikowa: termodynamiczne uwarunkowania polimeryzacji, cechy polimeryzacji rodnikowej, etapy polimeryzacji (inicjowanie, wzrost łancucha, reakcje zakonczenia i przeniesienia łancucha kinetycznego), autoinhibicja, inhibitowanie, kinetyka; techniki polimeryzacji: w masie, w roztworze, suspensyjna, emulsyjna; rodzaje izomerii w polimerach; kopolimeryzacja rodnikowa: równanie i diagramy kopolimeryzacji, współczynniki reaktywnosci. Polimery otrzymywane w polimeryzacji rodnikowej
T-W-3polimeryzacja jonowa: kationowa (reakcje inicjowane przez przemieszczenie dwóch elektronów, jednego elektronu, wzrost łancucha, zakonczenie polimeryzacji, przykłady polimerów zyjacych w polimeryzacji kationowej), kinetyka
T-W-4Polimeryzacja anionowa (inicjowanie, wzrost, zakonczenie, polimery zyjace, kopolimeryzacja jonowa, polimeryzacja jonowa z otwarciem pierscienia); procesy polimeryzacji koordynacyjnej
T-W-5Polimeryzacja inicjowana radiacyjnie: specyficzne cechy reakcji (polimeryzacja w fazie stałej, w układzie heterogenicznym, post-efekt), przykłady zastosowan.. Polimeryzacja rodnikowa z kontrolowanym wzrostem. Rózne polireakcje (Polimeryzacja z przeniesieniem grupy, polirekombinacja, kondensacja Dielsa-Aldera, reakcje metatezy, polimeryzacja jonów obojnaczych)
T-W-6Polimeryzacja kondensacyjna – rodzaje monomerów, grup funkcyjnych, struktura produktu - zaleznosc miedzy punktem zelowania, stopniem postepu reakcji i funkcyjnoscia; polikondensacja heterofunkcyjna (typu „ii”, typu „i”) i homofunkcyjna; ciezar czasteczkowy polimeru kondensacyjnego i stopien postepu reakcji, regulowanie ciezaru czasteczkowego, odwracalnosc reakcji, stan równowagi (polikondensacja równowagowa i nierównowagowa), naruszenie stanu równowagi; funkcje rozkładu ciezarów czasteczkowych: liczbowy i wagowy rozkład; sredni stopien polikondensatu (liczbowo i wagowo sredni), miara polidyspersyjnosci polimeru kondensacyjnego; reakcje konkurencyjne do reakcji wzrostu łancucha – cyklizacja, zmiana charakteru grup funkcyjnych (procesy dehydratacji, dekarboksylacji, hydrolizy, r. miedzy grupami aminowymi); r. z udziałem produktu ubocznego. Mechanizm, kinetyka, katalizatory polikondensacji. Metody prowadzenia polikondensacji: w stopionej masie, w roztworze, miedzyfazowa, emulsyjna, w stanie stałym. Kopolikondensacja. Poliestry alifatyczne nasycone, nienasycone, alifatyczno-aromatyczne, aromatyczne; poliamidy; poliweglany.
T-W-1Podstawowe definicje (polimer, monomer, róznica miedzy polimerem a tworzywem sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg róznych kryteriów, rodzaje polireakcji, pojecie ciezaru czasteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje srednich ciezarów cz., polidyspersja i stopien polidyspersji, stopien polimeryzacji, depolimeryzacja, degradacja, destrukcja, nomenklatura;
T-W-7Poliaddycja – róznice, podobienstwa, mechanizm procesu; poliuretany, polimoczniki; zywice epoksydowe. Polimery kondensacyjne: aminoplasty, fenoplasty, polisiloksany. Polirekombinacja. Porównanie procesów polikondensacji i poliaddycji z polimeryzacja rodnikowa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: okreslenie wiedzy studenta zdobytej podczas kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje sie kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej chemii polimerów.
3,0Student wykazuje sie ograniczona kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej chemii polimerów.
3,5Student wykazuje sie ograniczona kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej chemii polimerów oraz posiada ograniczona swiadomosc stosowania podstawowych materiałów polimerowych.
4,0Student wykazuje sie ograniczona kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej chemii polimerów oraz posiada ograniczona swiadomosc stosowania podstawowych materiałów polimerowych.
4,5Student wykazuje sie kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej chemii polimerów oraz wykazuje swiadomosc stosowania podstawowych materiałów polimerowych w zyciu prywatnym i zawodowym.
5,0Student wykazuje sie kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej chemii polimerów oraz wykazuje swiadomosc szerokiego stosowania podstawowych materiałów polimerowych w zyciu prywatnym i zawodowym. Ponadto rozumie oddziaływania materiałów polimerowych na srodowisko.