Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Biopolimery i biomateriały

Sylabus przedmiotu Komputerowo wspomagane projektowania w biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowo wspomagane projektowania w biotechnologii
Specjalność Biotechnologia przemysłowa
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 30 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka I i II
W-2Fizyka
W-3Podstawy informatyki
W-4Chemia fizyczna I i II
W-5Podstawy technologii chemicznej I i II
W-6Modelowanie procesów technologicznych
W-7Technologia chemiczna - procesy przemysłu syntezy chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z dostepnymi programami komputerowymi służącymi do symulacji procesów biotechnologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie programów komputerowych do symulacji procesów i instalacji przesyłowych (obliczanie reaktorów). Struktura programów.4
T-A-2Operacje i procesy jednostkowe w dostępnym na rynku oprogramowaniu.4
T-A-3Moduły własne w programach symulujących.4
T-A-4Omówienie symulacji wybranego procesu technologicznego.3
15
laboratoria
T-L-1Nauka obsługi programów symulujących przebieg procesów produkcyjnych.6
T-L-2Pisanie własnego modułu modelującego do zadanych typów operacji jednostkowych.8
T-L-3Opanowanie techniki symulacji procesów za pomocą programu.6
T-L-4Wykonanie własnego projektu procesowego.10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu10
A-A-3Konsultacje u prowadzącego5
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań z użyciem komputera
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D07-06_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zastosowania programów komputerowych do symulacji procesów biotechnologicznych.
TCH_2A_W02T2A_W01InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D07-06_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zastosowania programów komputerowych do symulacji procesów biotechnologicznych.
2,0Student nie opanował wiedzy z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów biotechnologicznych.
3,0Student opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów biotechnologicznych w 60 %.
3,5Student opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów biotechnologicznych w 70 %.
4,0Student opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów biotechnologicznych w 80 %.
4,5Student opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów biotechnologicznych w 90 %.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów biotechnologicznych.

Literatura podstawowa

  1. -, Dokumentacje programów narzedziowych, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie programów komputerowych do symulacji procesów i instalacji przesyłowych (obliczanie reaktorów). Struktura programów.4
T-A-2Operacje i procesy jednostkowe w dostępnym na rynku oprogramowaniu.4
T-A-3Moduły własne w programach symulujących.4
T-A-4Omówienie symulacji wybranego procesu technologicznego.3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nauka obsługi programów symulujących przebieg procesów produkcyjnych.6
T-L-2Pisanie własnego modułu modelującego do zadanych typów operacji jednostkowych.8
T-L-3Opanowanie techniki symulacji procesów za pomocą programu.6
T-L-4Wykonanie własnego projektu procesowego.10
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu10
A-A-3Konsultacje u prowadzącego5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D07-06_W01Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zastosowania programów komputerowych do symulacji procesów biotechnologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowywania modeli procesów chemicznych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów chemicznych, a także optymalizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z dostepnymi programami komputerowymi służącymi do symulacji procesów biotechnologicznych.
Treści programoweT-A-2Operacje i procesy jednostkowe w dostępnym na rynku oprogramowaniu.
T-A-4Omówienie symulacji wybranego procesu technologicznego.
T-A-1Omówienie programów komputerowych do symulacji procesów i instalacji przesyłowych (obliczanie reaktorów). Struktura programów.
T-A-3Moduły własne w programach symulujących.
T-L-3Opanowanie techniki symulacji procesów za pomocą programu.
T-L-4Wykonanie własnego projektu procesowego.
T-L-1Nauka obsługi programów symulujących przebieg procesów produkcyjnych.
T-L-2Pisanie własnego modułu modelującego do zadanych typów operacji jednostkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: Kontrola postepów realizowanych zadań
S-2Ocena formująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań z użyciem komputera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów biotechnologicznych.
3,0Student opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów biotechnologicznych w 60 %.
3,5Student opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów biotechnologicznych w 70 %.
4,0Student opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów biotechnologicznych w 80 %.
4,5Student opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów biotechnologicznych w 90 %.
5,0Student w pełni opanował wiedzę z zakresu zastosowania programów komputerowych do symulacji wybranych procesów biotechnologicznych.