Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Etyczne problemy w produkcji chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyczne problemy w produkcji chemicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z zagadnieniami dotyczącymi etycznych aspektów działalności inżynierskiej występujących miedzy innymi w produkcji chemicznej.
C-2Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności dostrzegania i analizowania etycznych wymiarów realizowanych przez inżyniera zadań.
C-3Ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe, z punktu widzenia etycznych aspektów i skutków działań inżyniera

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Filozofia techniki (główne stanowiska w myśli zachodu, optymizm technologiczny Bacona, optymizm technologiczny Saint-Simona, rozwój człowieka a możliwości techniki wg Marksa, maszyna a rozwój technologiczny wg Mumforda, naturalistyczna filozofia techniki Gehlena, pesymistyczna koncepcja perspektyw techniki wg Spenglera, istota techniki wg Heideggera, Marcuse o postępie technologicznym jako o nowej formie kontroli, etyka odpowiedzialności Jonasa,).5
T-W-2Wstęp do etyki inżynierskiej (etos walki i etos pracy, istota i cele inżynierii, wobec odbiorcy dzieła, w strukturze podmiotu zbiorowego, inżynier jako podmiot etyczny).3
T-W-3Dylematy etyki inżynierskiej (dylemat odpowiedzialności i sprawstwa, podmiot odpowiedzialności, lojalność względem środowiska zawodowego i społeczności, dylemat wartości i faktów). Dylemat zawodu inżyniera w epoce postindustrialnej (ewaluacja pojęcia technika, pojęcie technika jako definicja epoki, inżynier istotny element systemu, jak kształtować podejścia etyczne).5
T-W-4Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju technologicznego (zasady etyki inżynierskiej w Republice Federalnej Niemiec, zasady etyki inżynierskiej w USA).3
T-W-5Technika i technologia - technologia i inżynieria chemiczna - zarys rozwoju (definicje techniki, nauka a technika, przedmiot i zakres technologii chemicznej, technologia chemiczna jako nauka, operacje jednostkowe - inżynieria chemiczna, procesy jednostkowe chemiczne),.5
T-W-6Rozwój technologii chemicznej i przemysłu chemicznego w Polsce (miejsce przemysłu chemicznego w gospodarce, najstarsze technologie na ziemiach polskich, pozyskiwanie surowców, rozwój techniki w wieku, XV, lata Jagiellonów - rozkwit techniczny kraju, Polska w epoce przyspieszenia gospodarczego Europy w XVII w., postępy przemysłu i nauki XIX w., przemysł chemiczny w Polsce po uzyskaniu niepodległości - II Rzeczpospolita).5
T-W-7Współczesna rola technologii chemicznej (miejsce technologii chemicznej wśród nauk, technologia chemiczna jako podstawa produkcji przemysłowej).4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu25
A-W-3konsultacje z wykladowcą10
A-W-4Zapoznanie się z dostepną literaturą25
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A01b_W01
Student ma wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
TCH_1A_W16T1A_W08InzA_W03C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A01b_U01
Student ma umiejętność dostrzegania i analizowania aspektów pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich.
TCH_1A_U12T1A_U10InzA_U03C-2T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_A01b_K01
Student dostrzega etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma świadomość ich ważności.
TCH_1A_K03T1A_K02InzA_K01C-3T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1S-1
TCH_1A_A01b_K02
Student ma pełną świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe.
TCH_1A_K04T1A_K02InzA_K01C-3T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1S-1
TCH_1A_A01b_K03
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TCH_1A_K09T1A_K05InzA_K01C-3T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A01b_W01
Student ma wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5Student opanował w stopniu wiekszym, niż dostateczny, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%.
4,0Student opanował w stopniu dobrym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%.
4,5Student opanował w stopniu wiekszym, niż dobry, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A01b_U01
Student ma umiejętność dostrzegania i analizowania aspektów pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich.
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi w stopniu w stopniu większym, niż dostateczny, dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_A01b_K01
Student dostrzega etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma świadomość ich ważności.
2,0Student nie dostrzega etycznych aspektów działalności inżynierskiej i nie ma świadomość ich ważności.
3,0Student dostrzega w stopniu dostatecznym etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma świadomość ich ważności.
3,5Student dostrzega w stopniu wiekszym, niż dostateczny, etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma świadomość ich ważności.
4,0Student dostrzega w stopniu dobrym etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma świadomość ich ważności.
4,5Student dostrzega w stopniu wiekszym, niż dobry, etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma świadomość ich ważności.
5,0Student doskonale dostrzega etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma głebokie przekonanie o ich ważności.
TCH_1A_A01b_K02
Student ma pełną świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe.
2,0Student nie ma świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera.
3,0Student ma jedynie w stopniu dostatecznym świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera.
3,5Student ma w stopniu w stopniu wiekszym, niż dostateczny, świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera.
4,0Student ma w stopniu dobrym świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera.
4,5Student ma w stopniu w stopniu wiekszym, niż dobry, świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera.
5,0Student ma pelną świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera.
TCH_1A_A01b_K03
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
2,0Student nie dostrzega potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera.
3,0Student dostrzega w dostatecznym stopniu potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera.
3,5Student dostrzega w stopniu wiekszym, niż dostateczny, potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera.
4,0Student poprawnie dostrzega potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera.
4,5Student dostrzega w stopniu wiekszym, niż dobry, potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera.
5,0Student bardzo dobrze dostrzega potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera.

Literatura podstawowa

  1. M.Dietrich, Problemy Etyczne Techniki, IPWC, Warszawa, 1999
  2. St. Jedynak, Technika w świecie wartości. Problemy moralne zawodu inżyniera, -, -, 1996, Materiały Konferencji Naukowej, , Kielce, 10 - 11 X 1996

Literatura dodatkowa

  1. A. Sarapat, Etyka zawodowa, Książka i Wiedza, Warszawa, 1971
  2. M.Dietrich, Etyka Zawodowa, IPWC, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Filozofia techniki (główne stanowiska w myśli zachodu, optymizm technologiczny Bacona, optymizm technologiczny Saint-Simona, rozwój człowieka a możliwości techniki wg Marksa, maszyna a rozwój technologiczny wg Mumforda, naturalistyczna filozofia techniki Gehlena, pesymistyczna koncepcja perspektyw techniki wg Spenglera, istota techniki wg Heideggera, Marcuse o postępie technologicznym jako o nowej formie kontroli, etyka odpowiedzialności Jonasa,).5
T-W-2Wstęp do etyki inżynierskiej (etos walki i etos pracy, istota i cele inżynierii, wobec odbiorcy dzieła, w strukturze podmiotu zbiorowego, inżynier jako podmiot etyczny).3
T-W-3Dylematy etyki inżynierskiej (dylemat odpowiedzialności i sprawstwa, podmiot odpowiedzialności, lojalność względem środowiska zawodowego i społeczności, dylemat wartości i faktów). Dylemat zawodu inżyniera w epoce postindustrialnej (ewaluacja pojęcia technika, pojęcie technika jako definicja epoki, inżynier istotny element systemu, jak kształtować podejścia etyczne).5
T-W-4Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju technologicznego (zasady etyki inżynierskiej w Republice Federalnej Niemiec, zasady etyki inżynierskiej w USA).3
T-W-5Technika i technologia - technologia i inżynieria chemiczna - zarys rozwoju (definicje techniki, nauka a technika, przedmiot i zakres technologii chemicznej, technologia chemiczna jako nauka, operacje jednostkowe - inżynieria chemiczna, procesy jednostkowe chemiczne),.5
T-W-6Rozwój technologii chemicznej i przemysłu chemicznego w Polsce (miejsce przemysłu chemicznego w gospodarce, najstarsze technologie na ziemiach polskich, pozyskiwanie surowców, rozwój techniki w wieku, XV, lata Jagiellonów - rozkwit techniczny kraju, Polska w epoce przyspieszenia gospodarczego Europy w XVII w., postępy przemysłu i nauki XIX w., przemysł chemiczny w Polsce po uzyskaniu niepodległości - II Rzeczpospolita).5
T-W-7Współczesna rola technologii chemicznej (miejsce technologii chemicznej wśród nauk, technologia chemiczna jako podstawa produkcji przemysłowej).4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu25
A-W-3konsultacje z wykladowcą10
A-W-4Zapoznanie się z dostepną literaturą25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_A01b_W01Student ma wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W16ma wiedzę ogólna niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z zagadnieniami dotyczącymi etycznych aspektów działalności inżynierskiej występujących miedzy innymi w produkcji chemicznej.
Treści programoweT-W-4Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju technologicznego (zasady etyki inżynierskiej w Republice Federalnej Niemiec, zasady etyki inżynierskiej w USA).
T-W-2Wstęp do etyki inżynierskiej (etos walki i etos pracy, istota i cele inżynierii, wobec odbiorcy dzieła, w strukturze podmiotu zbiorowego, inżynier jako podmiot etyczny).
T-W-5Technika i technologia - technologia i inżynieria chemiczna - zarys rozwoju (definicje techniki, nauka a technika, przedmiot i zakres technologii chemicznej, technologia chemiczna jako nauka, operacje jednostkowe - inżynieria chemiczna, procesy jednostkowe chemiczne),.
T-W-7Współczesna rola technologii chemicznej (miejsce technologii chemicznej wśród nauk, technologia chemiczna jako podstawa produkcji przemysłowej).
T-W-6Rozwój technologii chemicznej i przemysłu chemicznego w Polsce (miejsce przemysłu chemicznego w gospodarce, najstarsze technologie na ziemiach polskich, pozyskiwanie surowców, rozwój techniki w wieku, XV, lata Jagiellonów - rozkwit techniczny kraju, Polska w epoce przyspieszenia gospodarczego Europy w XVII w., postępy przemysłu i nauki XIX w., przemysł chemiczny w Polsce po uzyskaniu niepodległości - II Rzeczpospolita).
T-W-3Dylematy etyki inżynierskiej (dylemat odpowiedzialności i sprawstwa, podmiot odpowiedzialności, lojalność względem środowiska zawodowego i społeczności, dylemat wartości i faktów). Dylemat zawodu inżyniera w epoce postindustrialnej (ewaluacja pojęcia technika, pojęcie technika jako definicja epoki, inżynier istotny element systemu, jak kształtować podejścia etyczne).
T-W-1Filozofia techniki (główne stanowiska w myśli zachodu, optymizm technologiczny Bacona, optymizm technologiczny Saint-Simona, rozwój człowieka a możliwości techniki wg Marksa, maszyna a rozwój technologiczny wg Mumforda, naturalistyczna filozofia techniki Gehlena, pesymistyczna koncepcja perspektyw techniki wg Spenglera, istota techniki wg Heideggera, Marcuse o postępie technologicznym jako o nowej formie kontroli, etyka odpowiedzialności Jonasa,).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5Student opanował w stopniu wiekszym, niż dostateczny, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%.
4,0Student opanował w stopniu dobrym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%.
4,5Student opanował w stopniu wiekszym, niż dobry, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%.
5,0Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_A01b_U01Student ma umiejętność dostrzegania i analizowania aspektów pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U12potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności dostrzegania i analizowania etycznych wymiarów realizowanych przez inżyniera zadań.
Treści programoweT-W-4Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju technologicznego (zasady etyki inżynierskiej w Republice Federalnej Niemiec, zasady etyki inżynierskiej w USA).
T-W-6Rozwój technologii chemicznej i przemysłu chemicznego w Polsce (miejsce przemysłu chemicznego w gospodarce, najstarsze technologie na ziemiach polskich, pozyskiwanie surowców, rozwój techniki w wieku, XV, lata Jagiellonów - rozkwit techniczny kraju, Polska w epoce przyspieszenia gospodarczego Europy w XVII w., postępy przemysłu i nauki XIX w., przemysł chemiczny w Polsce po uzyskaniu niepodległości - II Rzeczpospolita).
T-W-3Dylematy etyki inżynierskiej (dylemat odpowiedzialności i sprawstwa, podmiot odpowiedzialności, lojalność względem środowiska zawodowego i społeczności, dylemat wartości i faktów). Dylemat zawodu inżyniera w epoce postindustrialnej (ewaluacja pojęcia technika, pojęcie technika jako definicja epoki, inżynier istotny element systemu, jak kształtować podejścia etyczne).
T-W-5Technika i technologia - technologia i inżynieria chemiczna - zarys rozwoju (definicje techniki, nauka a technika, przedmiot i zakres technologii chemicznej, technologia chemiczna jako nauka, operacje jednostkowe - inżynieria chemiczna, procesy jednostkowe chemiczne),.
T-W-2Wstęp do etyki inżynierskiej (etos walki i etos pracy, istota i cele inżynierii, wobec odbiorcy dzieła, w strukturze podmiotu zbiorowego, inżynier jako podmiot etyczny).
T-W-7Współczesna rola technologii chemicznej (miejsce technologii chemicznej wśród nauk, technologia chemiczna jako podstawa produkcji przemysłowej).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi w stopniu w stopniu większym, niż dostateczny, dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_A01b_K01Student dostrzega etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma świadomość ich ważności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K03ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe, z punktu widzenia etycznych aspektów i skutków działań inżyniera
Treści programoweT-W-4Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju technologicznego (zasady etyki inżynierskiej w Republice Federalnej Niemiec, zasady etyki inżynierskiej w USA).
T-W-2Wstęp do etyki inżynierskiej (etos walki i etos pracy, istota i cele inżynierii, wobec odbiorcy dzieła, w strukturze podmiotu zbiorowego, inżynier jako podmiot etyczny).
T-W-3Dylematy etyki inżynierskiej (dylemat odpowiedzialności i sprawstwa, podmiot odpowiedzialności, lojalność względem środowiska zawodowego i społeczności, dylemat wartości i faktów). Dylemat zawodu inżyniera w epoce postindustrialnej (ewaluacja pojęcia technika, pojęcie technika jako definicja epoki, inżynier istotny element systemu, jak kształtować podejścia etyczne).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega etycznych aspektów działalności inżynierskiej i nie ma świadomość ich ważności.
3,0Student dostrzega w stopniu dostatecznym etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma świadomość ich ważności.
3,5Student dostrzega w stopniu wiekszym, niż dostateczny, etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma świadomość ich ważności.
4,0Student dostrzega w stopniu dobrym etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma świadomość ich ważności.
4,5Student dostrzega w stopniu wiekszym, niż dobry, etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma świadomość ich ważności.
5,0Student doskonale dostrzega etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma głebokie przekonanie o ich ważności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_A01b_K02Student ma pełną świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K04ma pełną świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe, z punktu widzenia etycznych aspektów i skutków działań inżyniera
Treści programoweT-W-4Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju technologicznego (zasady etyki inżynierskiej w Republice Federalnej Niemiec, zasady etyki inżynierskiej w USA).
T-W-2Wstęp do etyki inżynierskiej (etos walki i etos pracy, istota i cele inżynierii, wobec odbiorcy dzieła, w strukturze podmiotu zbiorowego, inżynier jako podmiot etyczny).
T-W-3Dylematy etyki inżynierskiej (dylemat odpowiedzialności i sprawstwa, podmiot odpowiedzialności, lojalność względem środowiska zawodowego i społeczności, dylemat wartości i faktów). Dylemat zawodu inżyniera w epoce postindustrialnej (ewaluacja pojęcia technika, pojęcie technika jako definicja epoki, inżynier istotny element systemu, jak kształtować podejścia etyczne).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera.
3,0Student ma jedynie w stopniu dostatecznym świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera.
3,5Student ma w stopniu w stopniu wiekszym, niż dostateczny, świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera.
4,0Student ma w stopniu dobrym świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera.
4,5Student ma w stopniu w stopniu wiekszym, niż dobry, świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera.
5,0Student ma pelną świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_A01b_K03Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K09potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe, z punktu widzenia etycznych aspektów i skutków działań inżyniera
Treści programoweT-W-3Dylematy etyki inżynierskiej (dylemat odpowiedzialności i sprawstwa, podmiot odpowiedzialności, lojalność względem środowiska zawodowego i społeczności, dylemat wartości i faktów). Dylemat zawodu inżyniera w epoce postindustrialnej (ewaluacja pojęcia technika, pojęcie technika jako definicja epoki, inżynier istotny element systemu, jak kształtować podejścia etyczne).
T-W-4Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju technologicznego (zasady etyki inżynierskiej w Republice Federalnej Niemiec, zasady etyki inżynierskiej w USA).
T-W-2Wstęp do etyki inżynierskiej (etos walki i etos pracy, istota i cele inżynierii, wobec odbiorcy dzieła, w strukturze podmiotu zbiorowego, inżynier jako podmiot etyczny).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera.
3,0Student dostrzega w dostatecznym stopniu potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera.
3,5Student dostrzega w stopniu wiekszym, niż dostateczny, potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera.
4,0Student poprawnie dostrzega potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera.
4,5Student dostrzega w stopniu wiekszym, niż dobry, potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera.
5,0Student bardzo dobrze dostrzega potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera.