Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Zagrożenia cywilizacyjne dla środowiska i zrównoważony rozwój:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia cywilizacyjne dla środowiska i zrównoważony rozwój
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 30 3,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z zakresu chemii organicznej, fizycznej, analitycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z globalnymi i lokalnymi zagrożeniami środowiska. Ukształtowanie wiedzy i umiejętności z zakresu: niszczenia warstwy ozonowej, efektu cieplarnianego, zmniejszania sie różnorodności gatunkowej, niszczenia gleb, zanieczyszczeń powietrza, katastrof klimatycznych i anomalii pogodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Społeczno-filozoficzne aspekty ochrony środowiska – prezentacja i dyskusja.3
T-A-2Stan środowiska w Polsce – analiza raportów krajowych i lokalnych.4
T-A-3Aspekty prawne ochrony środowiska na przykładzie Ustawy o odpadach - prezentacja i ćwiczenia z klasyfikacji odpadów.3
T-A-4Analiza energetyki światowej i krajowej pod kątem oddziaływania na środowisko.4
T-A-5Prezentacje studenckie wybranych problemów środowiskowych, przykładowo: zagrożenia dla wód ze strony rolnictwa i miast, zagrożenia powodowane składowaniem odpadów, zagrożenia ze strony energetyki - analiza sytuacji w regionie zamieszkiwania. Analiza opublikowanych programów rozwoju wybranych gmin polski/regionu. Wskazanie elementów proekologicznych, pasywnych, zagrożeń. Porównania.16
30
wykłady
T-W-1Zagrożenia środowiska o charakterze globalnym i lokalnym2
T-W-2Efekt cieplarniany.4
T-W-3Niszczenie warstwy ozonowej w stratosferze.4
T-W-4Niszczenie lasów2
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza i kwaśne deszcze.2
T-W-6Niszczenie różnorodności gatunkowej.2
T-W-7Niszczenie gleb.2
T-W-8Deficyt wody pitnej.2
T-W-9Katastrofy klimatyczne i anomalie pogodowe.3
T-W-10Katastrofy przemysłowe.3
T-W-11Podstawa zrównoważonego rozwoju, narzędzia, cel.2
T-W-12Globalizacja wobec zrównoważonego rozwoju.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3Konsultacje z prowadzacym ćwiczenia10
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu.27
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi zajęcia.20
A-W-4Zaliczenie.3
A-W-5Dyskusje z prowadzącymi zajęcia.10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i dyskusja dydaktyczna na tematy zwiazane z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wstępna ocena wiedzy po dwóch wykładach na tematy związane z niszczeniem warstwy ozonowej.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie umiejętności w zakresie wybranych tematów przedstawionych na wykładach po ich zakończeniu.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczonej w zakresie obliczeń inżynierskich.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C07_W01
Student powinien być w stanie omówić zagrożenia środowiska o charakterze globalnym i lokalnym, wynikające z rozwoju przemysłu, katastrof przemysłowych, nowych technik stosowanych w rolnictwie. Powinien wytłumaczyć zasadę zrównoważonego rozwoju i zagadnienia globalizacji we współczenej cywilizacji.
KOS_1A_W07, KOS_1A_W04, KOS_1A_W09T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-12, T-W-8, T-W-10, T-W-6, T-W-11M-1S-1, S-3, S-2
KOS_1A_C07_W02
ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
KOS_1A_W07T1A_W03C-1T-A-5, T-W-6, T-A-3, T-W-8, T-A-4, T-W-11, T-A-2, T-W-7, T-W-12, T-W-10, T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9M-1S-1, S-3, S-2
KOS_1A_C07_W03
ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji
KOS_1A_W09T1A_W04C-1T-A-5, T-W-6, T-A-3, T-W-8, T-A-4, T-W-11, T-A-2, T-W-7, T-W-12, T-W-10, T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C07_U01
Student powinien umieć analizować, decydować, oceniać zagrożenia o charakterze globalnym i lokalnym, takich jak zanikanie ozonu stratosferycznego, efekt cieplarniany, zanieczyszczenia powietrza, kwaśne deszcze, niszczenie gleb, róznorodności gatunkowej roślin i zwierząt, deficyt wody pitnej, anomlie klimatyczne i pogodowe, katastrofy przemysłowe. Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
KOS_1A_U05, KOS_1A_U03, KOS_1A_U11T1A_U03, T1A_U04, T1A_U09InzA_U02C-1T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-W-5, T-W-8, T-W-10M-1S-2, S-3, S-1
KOS_1A_C07_U02
Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne. Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska.
KOS_1A_U11, KOS_1A_U16T1A_U09, T1A_U14InzA_U02, InzA_U06C-1T-A-5, T-W-6, T-A-3, T-W-8, T-A-4, T-W-11, T-A-2, T-W-7, T-W-12, T-W-10, T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-9M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C07_K01
wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
KOS_1A_K03T1A_K02InzA_K01C-1T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-11, T-W-10, T-W-4, T-W-12M-1S-1, S-3, S-2
KOS_1A_C07_K02
ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
KOS_1A_K08T1A_K07C-1T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-12, T-W-5, T-W-11, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C07_W01
Student powinien być w stanie omówić zagrożenia środowiska o charakterze globalnym i lokalnym, wynikające z rozwoju przemysłu, katastrof przemysłowych, nowych technik stosowanych w rolnictwie. Powinien wytłumaczyć zasadę zrównoważonego rozwoju i zagadnienia globalizacji we współczenej cywilizacji.
2,0Nie jest w stanie wytłumaczyć zagrożeń cywilizacyjnych o charakterze globalnym i lokalnym.
3,0Student jest w stanie wytłumaczyć zagrożenia cywilizacyjne o charakterze globalnym i lokalnym.
3,5Student jest w stanie wytłumaczyć zagrożenia cywilizacyjne o charakterze globalnym i lokalnym, szczegółowo jest w stanie omówić rolę gazów cieplarnianych i skutki zaniku warstwy ozonowej.
4,0Student jest w stanie wytłumaczyć zagrożenia cywilizacyjne o charakterze globalnym i lokalnym, szczegółowo jest w stanie omówić rolę gazów cieplarnianych, skutki zaniku warstwy ozonowej i niszczenia lasów.
4,5Student jest w stanie wytłumaczyć zagrożenia cywilizacyjne o charakterze globalnym i lokalnym, szczegółowo jest w stanie omówić rolę gazów cieplarnianych, skutki zaniku warstwy ozonowej, niszczenia lasów, gleb, różnorodności gatunkowej.
5,0Student jest w stanie wytłumaczyć zagrożenia cywilizacyjne o charakterze globalnym i lokalnym, szczegółowo jest w stanie omówić rolę gazów cieplarnianych, skutki zaniku warstwy ozonowej, niszczenia lasów, gleb, różnorodności gatunkowej, skutki anomalii pogodowych i katastrof klimatycznych.
KOS_1A_C07_W02
ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
2,0
3,0Ma ogólną podbudowaną teorią wiedzę o zagrożeniach występujących w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_C07_W03
ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji
2,0
3,0Posiada wiedzę o oddziaływaniu przemysłu na środowisko, technologiach ograniczających to oddziaływanie, stosowaniu nowych technologii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C07_U01
Student powinien umieć analizować, decydować, oceniać zagrożenia o charakterze globalnym i lokalnym, takich jak zanikanie ozonu stratosferycznego, efekt cieplarniany, zanieczyszczenia powietrza, kwaśne deszcze, niszczenie gleb, róznorodności gatunkowej roślin i zwierząt, deficyt wody pitnej, anomlie klimatyczne i pogodowe, katastrofy przemysłowe. Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
2,0Student nie umie analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych.
3,0Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych.
3,5Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych, w szczegółach o niszczeniu warstwy ozonowej, efekcie cieplarnianym.
4,0Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych, w szczegółach o niszczeniu warstwy ozonowej, efekcie cieplarnianym, zanieczyszczeniach powietrza, kwaśnych deszczach.
4,5Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych, w szczegółach o niszczeniu warstwy ozonowej, efekcie cieplarnianym, zanieczyszczeniach powietrza, kwaśnych deszczach, niszczeniu różnorodności gatunkowej, gleb.
5,0Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych, w szczegółach o niszczeniu warstwy ozonowej, efekcie cieplarnianym, zanieczyszczeniach powietrza, kwaśnych deszczach, niszczeniu różnorodności gatunkowej, gleb, katastrofach klimatycznych i pogodowych.
KOS_1A_C07_U02
Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne. Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska.
2,0
3,0Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C07_K01
wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie wytłumaczenia zjawisk wpływających na efekt cieplarniany, zmiany stężenia ozonu stratosferycznego, niszczenie gleb i ich związki z anomalnymi zjawiskami pogodowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_C07_K02
ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie przekazywania wiedzy o zjawiskach pogodowych i ich związkach ze zmianami klimatycznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W.Isidorow, J.Jaroszyńska, Chemiczne problemy ekologii, Wyd.Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 1998, pierwsze
  2. S.K.Wiąckowski, J.Wiąckowska, Globalne zagrożenia środowiska, WSP, Kielce, 1999, pierwsze
  3. J.E. Andrews, P.Brimblecombe, Wprowadzenie do chemii środowiska, WNT, Warszawa, 1999, pierwsze
  4. Michael Carley, Pholippe Spapens, Dzielenie się światem - zrównoważony sposób bycia i globalnie sprawiedliwy dostęp do zasobów naturalnych XXI wieku, Wyd. Instytutu na Rzecz Ekorozwoju, Warszawa, 2011, ul Nabielaka 15/1

Literatura dodatkowa

  1. N.W.Skinder, Chemia a ochrona środowiska, WSiP, Warszawa, 1998, pierwsze
  2. A.Uzarczyk, W.Zabiegała, Charakterystyka czynników szkodliwych i niebezpiecznych w środowisku pracy, Osrodek Doradztwa i Doskonalenia, Gdańsk, 1999, pierwsze
  3. Praca zbiorowa, Ustawa o odpadach z 27. 04.2001 r, Dziennik Ustaw nr 62 poz.628, Warszawa, 2001, pierwsze
  4. Praca zbiorowa, Raporty o stanie środowiska i sytuacji energetycznej kraju i swiata: Raport o stanie środowiska w Polsce 2008, Głowny Inspektorat Ochrony Środowiska, Warszawa, 2010, BP Group Report pt.2012_2030_energy_outlook_booklet.pdf

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Społeczno-filozoficzne aspekty ochrony środowiska – prezentacja i dyskusja.3
T-A-2Stan środowiska w Polsce – analiza raportów krajowych i lokalnych.4
T-A-3Aspekty prawne ochrony środowiska na przykładzie Ustawy o odpadach - prezentacja i ćwiczenia z klasyfikacji odpadów.3
T-A-4Analiza energetyki światowej i krajowej pod kątem oddziaływania na środowisko.4
T-A-5Prezentacje studenckie wybranych problemów środowiskowych, przykładowo: zagrożenia dla wód ze strony rolnictwa i miast, zagrożenia powodowane składowaniem odpadów, zagrożenia ze strony energetyki - analiza sytuacji w regionie zamieszkiwania. Analiza opublikowanych programów rozwoju wybranych gmin polski/regionu. Wskazanie elementów proekologicznych, pasywnych, zagrożeń. Porównania.16
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagrożenia środowiska o charakterze globalnym i lokalnym2
T-W-2Efekt cieplarniany.4
T-W-3Niszczenie warstwy ozonowej w stratosferze.4
T-W-4Niszczenie lasów2
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza i kwaśne deszcze.2
T-W-6Niszczenie różnorodności gatunkowej.2
T-W-7Niszczenie gleb.2
T-W-8Deficyt wody pitnej.2
T-W-9Katastrofy klimatyczne i anomalie pogodowe.3
T-W-10Katastrofy przemysłowe.3
T-W-11Podstawa zrównoważonego rozwoju, narzędzia, cel.2
T-W-12Globalizacja wobec zrównoważonego rozwoju.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń20
A-A-3Konsultacje z prowadzacym ćwiczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu.27
A-W-3Konsultacje z prowadzącymi zajęcia.20
A-W-4Zaliczenie.3
A-W-5Dyskusje z prowadzącymi zajęcia.10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C07_W01Student powinien być w stanie omówić zagrożenia środowiska o charakterze globalnym i lokalnym, wynikające z rozwoju przemysłu, katastrof przemysłowych, nowych technik stosowanych w rolnictwie. Powinien wytłumaczyć zasadę zrównoważonego rozwoju i zagadnienia globalizacji we współczenej cywilizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
KOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
KOS_1A_W09ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z globalnymi i lokalnymi zagrożeniami środowiska. Ukształtowanie wiedzy i umiejętności z zakresu: niszczenia warstwy ozonowej, efektu cieplarnianego, zmniejszania sie różnorodności gatunkowej, niszczenia gleb, zanieczyszczeń powietrza, katastrof klimatycznych i anomalii pogodowych.
Treści programoweT-W-3Niszczenie warstwy ozonowej w stratosferze.
T-W-4Niszczenie lasów
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza i kwaśne deszcze.
T-W-7Niszczenie gleb.
T-W-2Efekt cieplarniany.
T-W-1Zagrożenia środowiska o charakterze globalnym i lokalnym
T-W-9Katastrofy klimatyczne i anomalie pogodowe.
T-W-12Globalizacja wobec zrównoważonego rozwoju.
T-W-8Deficyt wody pitnej.
T-W-10Katastrofy przemysłowe.
T-W-6Niszczenie różnorodności gatunkowej.
T-W-11Podstawa zrównoważonego rozwoju, narzędzia, cel.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i dyskusja dydaktyczna na tematy zwiazane z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wstępna ocena wiedzy po dwóch wykładach na tematy związane z niszczeniem warstwy ozonowej.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczonej w zakresie obliczeń inżynierskich.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie umiejętności w zakresie wybranych tematów przedstawionych na wykładach po ich zakończeniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest w stanie wytłumaczyć zagrożeń cywilizacyjnych o charakterze globalnym i lokalnym.
3,0Student jest w stanie wytłumaczyć zagrożenia cywilizacyjne o charakterze globalnym i lokalnym.
3,5Student jest w stanie wytłumaczyć zagrożenia cywilizacyjne o charakterze globalnym i lokalnym, szczegółowo jest w stanie omówić rolę gazów cieplarnianych i skutki zaniku warstwy ozonowej.
4,0Student jest w stanie wytłumaczyć zagrożenia cywilizacyjne o charakterze globalnym i lokalnym, szczegółowo jest w stanie omówić rolę gazów cieplarnianych, skutki zaniku warstwy ozonowej i niszczenia lasów.
4,5Student jest w stanie wytłumaczyć zagrożenia cywilizacyjne o charakterze globalnym i lokalnym, szczegółowo jest w stanie omówić rolę gazów cieplarnianych, skutki zaniku warstwy ozonowej, niszczenia lasów, gleb, różnorodności gatunkowej.
5,0Student jest w stanie wytłumaczyć zagrożenia cywilizacyjne o charakterze globalnym i lokalnym, szczegółowo jest w stanie omówić rolę gazów cieplarnianych, skutki zaniku warstwy ozonowej, niszczenia lasów, gleb, różnorodności gatunkowej, skutki anomalii pogodowych i katastrof klimatycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C07_W02ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z globalnymi i lokalnymi zagrożeniami środowiska. Ukształtowanie wiedzy i umiejętności z zakresu: niszczenia warstwy ozonowej, efektu cieplarnianego, zmniejszania sie różnorodności gatunkowej, niszczenia gleb, zanieczyszczeń powietrza, katastrof klimatycznych i anomalii pogodowych.
Treści programoweT-A-5Prezentacje studenckie wybranych problemów środowiskowych, przykładowo: zagrożenia dla wód ze strony rolnictwa i miast, zagrożenia powodowane składowaniem odpadów, zagrożenia ze strony energetyki - analiza sytuacji w regionie zamieszkiwania. Analiza opublikowanych programów rozwoju wybranych gmin polski/regionu. Wskazanie elementów proekologicznych, pasywnych, zagrożeń. Porównania.
T-W-6Niszczenie różnorodności gatunkowej.
T-A-3Aspekty prawne ochrony środowiska na przykładzie Ustawy o odpadach - prezentacja i ćwiczenia z klasyfikacji odpadów.
T-W-8Deficyt wody pitnej.
T-A-4Analiza energetyki światowej i krajowej pod kątem oddziaływania na środowisko.
T-W-11Podstawa zrównoważonego rozwoju, narzędzia, cel.
T-A-2Stan środowiska w Polsce – analiza raportów krajowych i lokalnych.
T-W-7Niszczenie gleb.
T-W-12Globalizacja wobec zrównoważonego rozwoju.
T-W-10Katastrofy przemysłowe.
T-A-1Społeczno-filozoficzne aspekty ochrony środowiska – prezentacja i dyskusja.
T-W-3Niszczenie warstwy ozonowej w stratosferze.
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza i kwaśne deszcze.
T-W-1Zagrożenia środowiska o charakterze globalnym i lokalnym
T-W-2Efekt cieplarniany.
T-W-4Niszczenie lasów
T-W-9Katastrofy klimatyczne i anomalie pogodowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i dyskusja dydaktyczna na tematy zwiazane z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wstępna ocena wiedzy po dwóch wykładach na tematy związane z niszczeniem warstwy ozonowej.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczonej w zakresie obliczeń inżynierskich.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie umiejętności w zakresie wybranych tematów przedstawionych na wykładach po ich zakończeniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma ogólną podbudowaną teorią wiedzę o zagrożeniach występujących w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C07_W03ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W09ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z globalnymi i lokalnymi zagrożeniami środowiska. Ukształtowanie wiedzy i umiejętności z zakresu: niszczenia warstwy ozonowej, efektu cieplarnianego, zmniejszania sie różnorodności gatunkowej, niszczenia gleb, zanieczyszczeń powietrza, katastrof klimatycznych i anomalii pogodowych.
Treści programoweT-A-5Prezentacje studenckie wybranych problemów środowiskowych, przykładowo: zagrożenia dla wód ze strony rolnictwa i miast, zagrożenia powodowane składowaniem odpadów, zagrożenia ze strony energetyki - analiza sytuacji w regionie zamieszkiwania. Analiza opublikowanych programów rozwoju wybranych gmin polski/regionu. Wskazanie elementów proekologicznych, pasywnych, zagrożeń. Porównania.
T-W-6Niszczenie różnorodności gatunkowej.
T-A-3Aspekty prawne ochrony środowiska na przykładzie Ustawy o odpadach - prezentacja i ćwiczenia z klasyfikacji odpadów.
T-W-8Deficyt wody pitnej.
T-A-4Analiza energetyki światowej i krajowej pod kątem oddziaływania na środowisko.
T-W-11Podstawa zrównoważonego rozwoju, narzędzia, cel.
T-A-2Stan środowiska w Polsce – analiza raportów krajowych i lokalnych.
T-W-7Niszczenie gleb.
T-W-12Globalizacja wobec zrównoważonego rozwoju.
T-W-10Katastrofy przemysłowe.
T-A-1Społeczno-filozoficzne aspekty ochrony środowiska – prezentacja i dyskusja.
T-W-3Niszczenie warstwy ozonowej w stratosferze.
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza i kwaśne deszcze.
T-W-1Zagrożenia środowiska o charakterze globalnym i lokalnym
T-W-2Efekt cieplarniany.
T-W-4Niszczenie lasów
T-W-9Katastrofy klimatyczne i anomalie pogodowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i dyskusja dydaktyczna na tematy zwiazane z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wstępna ocena wiedzy po dwóch wykładach na tematy związane z niszczeniem warstwy ozonowej.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczonej w zakresie obliczeń inżynierskich.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie umiejętności w zakresie wybranych tematów przedstawionych na wykładach po ich zakończeniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę o oddziaływaniu przemysłu na środowisko, technologiach ograniczających to oddziaływanie, stosowaniu nowych technologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C07_U01Student powinien umieć analizować, decydować, oceniać zagrożenia o charakterze globalnym i lokalnym, takich jak zanikanie ozonu stratosferycznego, efekt cieplarniany, zanieczyszczenia powietrza, kwaśne deszcze, niszczenie gleb, róznorodności gatunkowej roślin i zwierząt, deficyt wody pitnej, anomlie klimatyczne i pogodowe, katastrofy przemysłowe. Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
KOS_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym, spośród uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
KOS_1A_U11potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z globalnymi i lokalnymi zagrożeniami środowiska. Ukształtowanie wiedzy i umiejętności z zakresu: niszczenia warstwy ozonowej, efektu cieplarnianego, zmniejszania sie różnorodności gatunkowej, niszczenia gleb, zanieczyszczeń powietrza, katastrof klimatycznych i anomalii pogodowych.
Treści programoweT-W-4Niszczenie lasów
T-W-6Niszczenie różnorodności gatunkowej.
T-W-3Niszczenie warstwy ozonowej w stratosferze.
T-W-2Efekt cieplarniany.
T-W-7Niszczenie gleb.
T-W-1Zagrożenia środowiska o charakterze globalnym i lokalnym
T-W-9Katastrofy klimatyczne i anomalie pogodowe.
T-W-12Globalizacja wobec zrównoważonego rozwoju.
T-W-11Podstawa zrównoważonego rozwoju, narzędzia, cel.
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza i kwaśne deszcze.
T-W-8Deficyt wody pitnej.
T-W-10Katastrofy przemysłowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i dyskusja dydaktyczna na tematy zwiazane z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie umiejętności w zakresie wybranych tematów przedstawionych na wykładach po ich zakończeniu.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczonej w zakresie obliczeń inżynierskich.
S-1Ocena formująca: Wstępna ocena wiedzy po dwóch wykładach na tematy związane z niszczeniem warstwy ozonowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych.
3,0Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych.
3,5Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych, w szczegółach o niszczeniu warstwy ozonowej, efekcie cieplarnianym.
4,0Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych, w szczegółach o niszczeniu warstwy ozonowej, efekcie cieplarnianym, zanieczyszczeniach powietrza, kwaśnych deszczach.
4,5Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych, w szczegółach o niszczeniu warstwy ozonowej, efekcie cieplarnianym, zanieczyszczeniach powietrza, kwaśnych deszczach, niszczeniu różnorodności gatunkowej, gleb.
5,0Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych, w szczegółach o niszczeniu warstwy ozonowej, efekcie cieplarnianym, zanieczyszczeniach powietrza, kwaśnych deszczach, niszczeniu różnorodności gatunkowej, gleb, katastrofach klimatycznych i pogodowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C07_U02Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne. Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U11potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
KOS_1A_U16potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z globalnymi i lokalnymi zagrożeniami środowiska. Ukształtowanie wiedzy i umiejętności z zakresu: niszczenia warstwy ozonowej, efektu cieplarnianego, zmniejszania sie różnorodności gatunkowej, niszczenia gleb, zanieczyszczeń powietrza, katastrof klimatycznych i anomalii pogodowych.
Treści programoweT-A-5Prezentacje studenckie wybranych problemów środowiskowych, przykładowo: zagrożenia dla wód ze strony rolnictwa i miast, zagrożenia powodowane składowaniem odpadów, zagrożenia ze strony energetyki - analiza sytuacji w regionie zamieszkiwania. Analiza opublikowanych programów rozwoju wybranych gmin polski/regionu. Wskazanie elementów proekologicznych, pasywnych, zagrożeń. Porównania.
T-W-6Niszczenie różnorodności gatunkowej.
T-A-3Aspekty prawne ochrony środowiska na przykładzie Ustawy o odpadach - prezentacja i ćwiczenia z klasyfikacji odpadów.
T-W-8Deficyt wody pitnej.
T-A-4Analiza energetyki światowej i krajowej pod kątem oddziaływania na środowisko.
T-W-11Podstawa zrównoważonego rozwoju, narzędzia, cel.
T-A-2Stan środowiska w Polsce – analiza raportów krajowych i lokalnych.
T-W-7Niszczenie gleb.
T-W-12Globalizacja wobec zrównoważonego rozwoju.
T-W-10Katastrofy przemysłowe.
T-A-1Społeczno-filozoficzne aspekty ochrony środowiska – prezentacja i dyskusja.
T-W-3Niszczenie warstwy ozonowej w stratosferze.
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza i kwaśne deszcze.
T-W-1Zagrożenia środowiska o charakterze globalnym i lokalnym
T-W-2Efekt cieplarniany.
T-W-4Niszczenie lasów
T-W-9Katastrofy klimatyczne i anomalie pogodowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i dyskusja dydaktyczna na tematy zwiazane z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wstępna ocena wiedzy po dwóch wykładach na tematy związane z niszczeniem warstwy ozonowej.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczonej w zakresie obliczeń inżynierskich.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie umiejętności w zakresie wybranych tematów przedstawionych na wykładach po ich zakończeniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C07_K01wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K03wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z globalnymi i lokalnymi zagrożeniami środowiska. Ukształtowanie wiedzy i umiejętności z zakresu: niszczenia warstwy ozonowej, efektu cieplarnianego, zmniejszania sie różnorodności gatunkowej, niszczenia gleb, zanieczyszczeń powietrza, katastrof klimatycznych i anomalii pogodowych.
Treści programoweT-W-9Katastrofy klimatyczne i anomalie pogodowe.
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza i kwaśne deszcze.
T-W-7Niszczenie gleb.
T-W-6Niszczenie różnorodności gatunkowej.
T-W-1Zagrożenia środowiska o charakterze globalnym i lokalnym
T-W-2Efekt cieplarniany.
T-W-8Deficyt wody pitnej.
T-W-3Niszczenie warstwy ozonowej w stratosferze.
T-W-11Podstawa zrównoważonego rozwoju, narzędzia, cel.
T-W-10Katastrofy przemysłowe.
T-W-4Niszczenie lasów
T-W-12Globalizacja wobec zrównoważonego rozwoju.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i dyskusja dydaktyczna na tematy zwiazane z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wstępna ocena wiedzy po dwóch wykładach na tematy związane z niszczeniem warstwy ozonowej.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczonej w zakresie obliczeń inżynierskich.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie umiejętności w zakresie wybranych tematów przedstawionych na wykładach po ich zakończeniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie wytłumaczenia zjawisk wpływających na efekt cieplarniany, zmiany stężenia ozonu stratosferycznego, niszczenie gleb i ich związki z anomalnymi zjawiskami pogodowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C07_K02ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z globalnymi i lokalnymi zagrożeniami środowiska. Ukształtowanie wiedzy i umiejętności z zakresu: niszczenia warstwy ozonowej, efektu cieplarnianego, zmniejszania sie różnorodności gatunkowej, niszczenia gleb, zanieczyszczeń powietrza, katastrof klimatycznych i anomalii pogodowych.
Treści programoweT-W-1Zagrożenia środowiska o charakterze globalnym i lokalnym
T-W-7Niszczenie gleb.
T-W-6Niszczenie różnorodności gatunkowej.
T-W-3Niszczenie warstwy ozonowej w stratosferze.
T-W-2Efekt cieplarniany.
T-W-9Katastrofy klimatyczne i anomalie pogodowe.
T-W-8Deficyt wody pitnej.
T-W-10Katastrofy przemysłowe.
T-W-12Globalizacja wobec zrównoważonego rozwoju.
T-W-5Zanieczyszczenia powietrza i kwaśne deszcze.
T-W-11Podstawa zrównoważonego rozwoju, narzędzia, cel.
T-W-4Niszczenie lasów
T-A-1Społeczno-filozoficzne aspekty ochrony środowiska – prezentacja i dyskusja.
T-A-2Stan środowiska w Polsce – analiza raportów krajowych i lokalnych.
T-A-3Aspekty prawne ochrony środowiska na przykładzie Ustawy o odpadach - prezentacja i ćwiczenia z klasyfikacji odpadów.
T-A-4Analiza energetyki światowej i krajowej pod kątem oddziaływania na środowisko.
T-A-5Prezentacje studenckie wybranych problemów środowiskowych, przykładowo: zagrożenia dla wód ze strony rolnictwa i miast, zagrożenia powodowane składowaniem odpadów, zagrożenia ze strony energetyki - analiza sytuacji w regionie zamieszkiwania. Analiza opublikowanych programów rozwoju wybranych gmin polski/regionu. Wskazanie elementów proekologicznych, pasywnych, zagrożeń. Porównania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i dyskusja dydaktyczna na tematy zwiazane z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie umiejętności w zakresie wybranych tematów przedstawionych na wykładach po ich zakończeniu.
S-1Ocena formująca: Wstępna ocena wiedzy po dwóch wykładach na tematy związane z niszczeniem warstwy ozonowej.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczonej w zakresie obliczeń inżynierskich.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie przekazywania wiedzy o zjawiskach pogodowych i ich związkach ze zmianami klimatycznymi.
3,5
4,0
4,5
5,0