Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Polimery a środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polimery a środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia organiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową chemiczna i własciwościami polimerów. Metodami ich otrzymywania i przetwórstwa.
C-2Zapoznanie z aspektami środowiskowymi z zakresu produkcji wybranych polimerów wielkotonażowych oraz powtórnego zagospodarowania odpadowych materiałów polimerowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie procesów sieciowania kompozycji o obniżonej zawartości rozpuszczalników5
T-L-2Badanie procesów sieciowania kompozycji o obniżonej zawartości rozpuszczalników5
T-L-3Recykling materiałowy tworzyw termoplastycznych, identyfikacja tworzyw sztucznych (opakowania PET, PP, PE, PS i in.)5
T-L-4Ekologiczne materiały powłokowe5
T-L-5Polimery pochodzenia naturalnego5
T-L-6Flokulacja w środowisku wodnym5
30
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje: mer, polimer, polimeryzacja, depolimeryzacja, degradacja, kopolimeryzacja, tworzywo sztuczne Podział polimerów pod względem pochodzenia, budowy Rys historyczny, zalety materiałów polimerowych w porównaniu z tradycyjnymi materiałami,2
T-W-2Rys historyczny, zalety materiałów polimerowych w porównaniu z tradycyjnymi materiałami,1
T-W-3Typy reakcji polimeryzacji: polimeryzacja rodnikowa (mechanizam, inhibitowanie, techniki polimeryzacji rodnikowej), jonowa, kopolimeryzacja, polimeryzacja kondensacyjna i poliaddycja.4
T-W-4Najważniejsze polimery wielkotonażowe (termoplastyczne) oraz ważniejsze polimery polikondensacyjne i poliaddycyjne (w tym reaktywne).2
T-W-5Metody przetwórstwa materiałów polimerowych,2
T-W-6Polimery pochodzenia naturalnego: celuloza, skrobia, kauczuk naturalny2
T-W-7Aspekty środowiskowe w zarysie, dotyczące syntezy, przetwórstwa, stosowania i powtórnego zagospodarowania odpadowych materiałów polimerowych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2praca samodzielna20
A-L-3przygotowanie do zaliczeń10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Praca samodzielna10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie wiedzy studenta i zrozumienia materiału z poprzedniego wykładu (w formie dyskusji)
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: sprawozdanie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C16_W01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć zdefiniować pojęcia dotyczące chemii polimerów, nazwać i scharakteryzować podstawowe grupy polimerów. Student powinien być w stanie opisać budowę chemiczną i metodę syntezy grupy polimerów z zakresu kursu.
KOS_1A_W04, KOS_1A_W10, KOS_1A_W09T1A_W01, T1A_W04, T1A_W05C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-L-2, T-W-7, T-W-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-L-3, T-L-1, T-W-2, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C16_U01
W wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi schematycznie przedstawić budowę oraz syntezę związków polimerowych. Potrafi powiązać metodę syntezy lub przetwórsta związków polimerowych z aspektami środowiskowymi.
KOS_1A_U15T1A_U13InzA_U05C-2T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-W-7, T-L-2, T-L-1, T-L-6M-2, M-3S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C16_K01
Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy z zakresu chemii związków chemicznych, nabycie świadomości wpływu metody syntezy i przetwórstwa związków polimerowych na środowisko.
KOS_1A_K02, KOS_1A_K03T1A_K02InzA_K01C-2T-L-3, T-L-2, T-W-4, T-W-7, T-L-1, T-W-3, T-W-6, T-L-5, T-L-6, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C16_W01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć zdefiniować pojęcia dotyczące chemii polimerów, nazwać i scharakteryzować podstawowe grupy polimerów. Student powinien być w stanie opisać budowę chemiczną i metodę syntezy grupy polimerów z zakresu kursu.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej cjemii polimerów.
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą chemii polimerów.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą chemii polimerów.
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C16_U01
W wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi schematycznie przedstawić budowę oraz syntezę związków polimerowych. Potrafi powiązać metodę syntezy lub przetwórsta związków polimerowych z aspektami środowiskowymi.
2,0Student nie potrafi przedstawić wzorów chemicznych podtsawowych grup polimerów.
3,0Student potrafi przedstawić wzorów chemicznych podtsawowych grup polimerów wraz z nomenklaturą.
3,5Student potrafi przedstawić wzorów chemicznych podtsawowych grup polimerów wraz z nomenklaturą. Potrafi przedstawić metodę ich syntezy.
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C16_K01
Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy z zakresu chemii związków chemicznych, nabycie świadomości wpływu metody syntezy i przetwórstwa związków polimerowych na środowisko.
2,0Student nie wykazuje się świadomością wpływu metody syntezy i przetwórstwa materiałów polimerowych na środowisko.
3,0Student wykazuje się ograniczoną świadomością wpływu metody syntezy i przetwórstwa materiałów polimerowych na środowisko.
3,5Student wykazuje się świadomością wpływu metody syntezy i przetwórstwa materiałów polimerowych na środowisko.
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. Z. Florjańczyk, S. Penczek, Chemia polimerów, Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995
  2. Jan F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. J. Pielichowski, A.Puszyński, Technologia tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 1992
  2. W. Królikowski, Polimerowe żywice konstrukcyjne, PWN, Warszawa, 2012
  3. T. Spychaj, S. Spychaj, Farby i kleje wodorozcieńczalne, WNT, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie procesów sieciowania kompozycji o obniżonej zawartości rozpuszczalników5
T-L-2Badanie procesów sieciowania kompozycji o obniżonej zawartości rozpuszczalników5
T-L-3Recykling materiałowy tworzyw termoplastycznych, identyfikacja tworzyw sztucznych (opakowania PET, PP, PE, PS i in.)5
T-L-4Ekologiczne materiały powłokowe5
T-L-5Polimery pochodzenia naturalnego5
T-L-6Flokulacja w środowisku wodnym5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje: mer, polimer, polimeryzacja, depolimeryzacja, degradacja, kopolimeryzacja, tworzywo sztuczne Podział polimerów pod względem pochodzenia, budowy Rys historyczny, zalety materiałów polimerowych w porównaniu z tradycyjnymi materiałami,2
T-W-2Rys historyczny, zalety materiałów polimerowych w porównaniu z tradycyjnymi materiałami,1
T-W-3Typy reakcji polimeryzacji: polimeryzacja rodnikowa (mechanizam, inhibitowanie, techniki polimeryzacji rodnikowej), jonowa, kopolimeryzacja, polimeryzacja kondensacyjna i poliaddycja.4
T-W-4Najważniejsze polimery wielkotonażowe (termoplastyczne) oraz ważniejsze polimery polikondensacyjne i poliaddycyjne (w tym reaktywne).2
T-W-5Metody przetwórstwa materiałów polimerowych,2
T-W-6Polimery pochodzenia naturalnego: celuloza, skrobia, kauczuk naturalny2
T-W-7Aspekty środowiskowe w zarysie, dotyczące syntezy, przetwórstwa, stosowania i powtórnego zagospodarowania odpadowych materiałów polimerowych.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2praca samodzielna20
A-L-3przygotowanie do zaliczeń10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Praca samodzielna10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C16_W01W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć zdefiniować pojęcia dotyczące chemii polimerów, nazwać i scharakteryzować podstawowe grupy polimerów. Student powinien być w stanie opisać budowę chemiczną i metodę syntezy grupy polimerów z zakresu kursu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
KOS_1A_W10ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia
KOS_1A_W09ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową chemiczna i własciwościami polimerów. Metodami ich otrzymywania i przetwórstwa.
C-2Zapoznanie z aspektami środowiskowymi z zakresu produkcji wybranych polimerów wielkotonażowych oraz powtórnego zagospodarowania odpadowych materiałów polimerowych.
Treści programoweT-W-6Polimery pochodzenia naturalnego: celuloza, skrobia, kauczuk naturalny
T-W-5Metody przetwórstwa materiałów polimerowych,
T-L-2Badanie procesów sieciowania kompozycji o obniżonej zawartości rozpuszczalników
T-W-7Aspekty środowiskowe w zarysie, dotyczące syntezy, przetwórstwa, stosowania i powtórnego zagospodarowania odpadowych materiałów polimerowych.
T-W-3Typy reakcji polimeryzacji: polimeryzacja rodnikowa (mechanizam, inhibitowanie, techniki polimeryzacji rodnikowej), jonowa, kopolimeryzacja, polimeryzacja kondensacyjna i poliaddycja.
T-L-4Ekologiczne materiały powłokowe
T-L-5Polimery pochodzenia naturalnego
T-W-4Najważniejsze polimery wielkotonażowe (termoplastyczne) oraz ważniejsze polimery polikondensacyjne i poliaddycyjne (w tym reaktywne).
T-L-3Recykling materiałowy tworzyw termoplastycznych, identyfikacja tworzyw sztucznych (opakowania PET, PP, PE, PS i in.)
T-L-1Badanie procesów sieciowania kompozycji o obniżonej zawartości rozpuszczalników
T-W-2Rys historyczny, zalety materiałów polimerowych w porównaniu z tradycyjnymi materiałami,
T-W-1Podstawowe definicje: mer, polimer, polimeryzacja, depolimeryzacja, degradacja, kopolimeryzacja, tworzywo sztuczne Podział polimerów pod względem pochodzenia, budowy Rys historyczny, zalety materiałów polimerowych w porównaniu z tradycyjnymi materiałami,
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej cjemii polimerów.
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą chemii polimerów.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą chemii polimerów.
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C16_U01W wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi schematycznie przedstawić budowę oraz syntezę związków polimerowych. Potrafi powiązać metodę syntezy lub przetwórsta związków polimerowych z aspektami środowiskowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z aspektami środowiskowymi z zakresu produkcji wybranych polimerów wielkotonażowych oraz powtórnego zagospodarowania odpadowych materiałów polimerowych.
Treści programoweT-L-3Recykling materiałowy tworzyw termoplastycznych, identyfikacja tworzyw sztucznych (opakowania PET, PP, PE, PS i in.)
T-L-5Polimery pochodzenia naturalnego
T-L-4Ekologiczne materiały powłokowe
T-W-7Aspekty środowiskowe w zarysie, dotyczące syntezy, przetwórstwa, stosowania i powtórnego zagospodarowania odpadowych materiałów polimerowych.
T-L-2Badanie procesów sieciowania kompozycji o obniżonej zawartości rozpuszczalników
T-L-1Badanie procesów sieciowania kompozycji o obniżonej zawartości rozpuszczalników
T-L-6Flokulacja w środowisku wodnym
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie wiedzy studenta i zrozumienia materiału z poprzedniego wykładu (w formie dyskusji)
S-4Ocena formująca: sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić wzorów chemicznych podtsawowych grup polimerów.
3,0Student potrafi przedstawić wzorów chemicznych podtsawowych grup polimerów wraz z nomenklaturą.
3,5Student potrafi przedstawić wzorów chemicznych podtsawowych grup polimerów wraz z nomenklaturą. Potrafi przedstawić metodę ich syntezy.
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C16_K01Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy z zakresu chemii związków chemicznych, nabycie świadomości wpływu metody syntezy i przetwórstwa związków polimerowych na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
KOS_1A_K03wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z aspektami środowiskowymi z zakresu produkcji wybranych polimerów wielkotonażowych oraz powtórnego zagospodarowania odpadowych materiałów polimerowych.
Treści programoweT-L-3Recykling materiałowy tworzyw termoplastycznych, identyfikacja tworzyw sztucznych (opakowania PET, PP, PE, PS i in.)
T-L-2Badanie procesów sieciowania kompozycji o obniżonej zawartości rozpuszczalników
T-W-4Najważniejsze polimery wielkotonażowe (termoplastyczne) oraz ważniejsze polimery polikondensacyjne i poliaddycyjne (w tym reaktywne).
T-W-7Aspekty środowiskowe w zarysie, dotyczące syntezy, przetwórstwa, stosowania i powtórnego zagospodarowania odpadowych materiałów polimerowych.
T-L-1Badanie procesów sieciowania kompozycji o obniżonej zawartości rozpuszczalników
T-W-3Typy reakcji polimeryzacji: polimeryzacja rodnikowa (mechanizam, inhibitowanie, techniki polimeryzacji rodnikowej), jonowa, kopolimeryzacja, polimeryzacja kondensacyjna i poliaddycja.
T-W-6Polimery pochodzenia naturalnego: celuloza, skrobia, kauczuk naturalny
T-L-5Polimery pochodzenia naturalnego
T-L-6Flokulacja w środowisku wodnym
T-L-4Ekologiczne materiały powłokowe
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie wiedzy studenta i zrozumienia materiału z poprzedniego wykładu (w formie dyskusji)
S-3Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się świadomością wpływu metody syntezy i przetwórstwa materiałów polimerowych na środowisko.
3,0Student wykazuje się ograniczoną świadomością wpływu metody syntezy i przetwórstwa materiałów polimerowych na środowisko.
3,5Student wykazuje się świadomością wpływu metody syntezy i przetwórstwa materiałów polimerowych na środowisko.
4,0
4,5
5,0