Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Nauka o sztuce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nauka o sztuce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólne wiadomości o sztuce i kulturze na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rozwojem podstawowych sztuk w dziejach ludzkości; malarstwo, rzeźba, taniec,muzyka, architektura.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.3
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa.1
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska.3
T-W-4Sztuka gotycka.2
T-W-5Architektura, rzeźba, malarstwo okresu renesansowego.3
T-W-6Renesans w sztuce polskiej i niderlandzkiej.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Dyskusje i wymiana poglądów na temat społecznej roli sztuki.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z pokazem slajdów przedstawiajacych najważniejsze dokonania twórców danego okresu lub kierunku.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca po zakończeniu wykładów sprawdzająca zdefiniowane, efekty kształcenia. wybrane

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_A08_W01
ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
KOS_1A_W07T1A_W03C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-1S-1
KOS_1A_A08_W02
ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
KOS_1A_W11T1A_W06InzA_W01C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_A08_U01
Potrafi analizować sztukę starożytną i renesansową.
KOS_1A_U06T1A_U05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-1S-1
KOS_1A_A08_U02
ma umiejętność samokształcenia się
KOS_1A_U06T1A_U05C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_A08_K01
Ma wyrobione zamiłowanie do korzystania ze sztuki.
KOS_1A_K01T1A_K01C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_A08_W01
ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
2,0
3,0Posiada wiedzę w zakresie wpływy zabudowy architektonicznej na środowisko przyrodnicze.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_A08_W02
ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
2,0
3,0Ma wiedzę o wpływie czasu życia obiektów typu sztuki architektonicznej na srodowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_A08_U01
Potrafi analizować sztukę starożytną i renesansową.
2,0Nie potrafi interpretować sztuki starożytnej i renesansowej.
3,0Student potrafi interpretować dzieła sztuki starożytnej i renesansowej.
3,5Student potrafi interpretować dzieła sztuki starożytnej i renesansowej, analizować sztukę chrześcijaństwa, stylu gotyckiego i romańskiego.
4,0Student potrafi interpretować dzieła sztuki starożytnej i renesansowej, analizować sztukę chrześcijaństwa, stylu gotyckiego i romańskiego, dzieła malarstwa renesansowego.
4,5Student potrafi interpretować dzieła sztuki starożytnej i renesansowej, analizować sztukę chrześcijaństwa, stylu gotyckiego i romańskiego, dzieła malarstwa renesansowego w Niderlandach.
5,0Student potrafi interpretować dzieła sztuki starożytnej i renesansowej, analizować sztukę chrześcijaństwa, stylu gotyckiego i romańskiego, dzieła malarstwa renesansowego w Niderlandach, Włoszech, Niemczech i w Polsce.
KOS_1A_A08_U02
ma umiejętność samokształcenia się
2,0
3,0Ma umiejetność wykorzystania osiągnięć sztuki poprzednich epok do celów wspólczesności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_A08_K01
Ma wyrobione zamiłowanie do korzystania ze sztuki.
2,0
3,0Kompetentnie ocenia dzieła sztuki starożytnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. B.Osińska, Sztuka i czas - od prehistorii do rokoka, WSiP, Warszawa, 2004, pierwsze
  2. B.Osińska, Sztuka i czas - od klasycyzmu do współczesności, WS i P, Warszawa, 2004, pierwsze

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.3
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa.1
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska.3
T-W-4Sztuka gotycka.2
T-W-5Architektura, rzeźba, malarstwo okresu renesansowego.3
T-W-6Renesans w sztuce polskiej i niderlandzkiej.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Dyskusje i wymiana poglądów na temat społecznej roli sztuki.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_A08_W01ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozwojem podstawowych sztuk w dziejach ludzkości; malarstwo, rzeźba, taniec,muzyka, architektura.
Treści programoweT-W-5Architektura, rzeźba, malarstwo okresu renesansowego.
T-W-1Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska.
T-W-4Sztuka gotycka.
T-W-6Renesans w sztuce polskiej i niderlandzkiej.
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z pokazem slajdów przedstawiajacych najważniejsze dokonania twórców danego okresu lub kierunku.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca po zakończeniu wykładów sprawdzająca zdefiniowane, efekty kształcenia. wybrane
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę w zakresie wpływy zabudowy architektonicznej na środowisko przyrodnicze.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_A08_W02ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W11ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozwojem podstawowych sztuk w dziejach ludzkości; malarstwo, rzeźba, taniec,muzyka, architektura.
Treści programoweT-W-5Architektura, rzeźba, malarstwo okresu renesansowego.
T-W-1Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska.
T-W-4Sztuka gotycka.
T-W-6Renesans w sztuce polskiej i niderlandzkiej.
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z pokazem slajdów przedstawiajacych najważniejsze dokonania twórców danego okresu lub kierunku.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca po zakończeniu wykładów sprawdzająca zdefiniowane, efekty kształcenia. wybrane
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę o wpływie czasu życia obiektów typu sztuki architektonicznej na srodowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_A08_U01Potrafi analizować sztukę starożytną i renesansową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozwojem podstawowych sztuk w dziejach ludzkości; malarstwo, rzeźba, taniec,muzyka, architektura.
Treści programoweT-W-1Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska.
T-W-4Sztuka gotycka.
T-W-5Architektura, rzeźba, malarstwo okresu renesansowego.
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z pokazem slajdów przedstawiajacych najważniejsze dokonania twórców danego okresu lub kierunku.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca po zakończeniu wykładów sprawdzająca zdefiniowane, efekty kształcenia. wybrane
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi interpretować sztuki starożytnej i renesansowej.
3,0Student potrafi interpretować dzieła sztuki starożytnej i renesansowej.
3,5Student potrafi interpretować dzieła sztuki starożytnej i renesansowej, analizować sztukę chrześcijaństwa, stylu gotyckiego i romańskiego.
4,0Student potrafi interpretować dzieła sztuki starożytnej i renesansowej, analizować sztukę chrześcijaństwa, stylu gotyckiego i romańskiego, dzieła malarstwa renesansowego.
4,5Student potrafi interpretować dzieła sztuki starożytnej i renesansowej, analizować sztukę chrześcijaństwa, stylu gotyckiego i romańskiego, dzieła malarstwa renesansowego w Niderlandach.
5,0Student potrafi interpretować dzieła sztuki starożytnej i renesansowej, analizować sztukę chrześcijaństwa, stylu gotyckiego i romańskiego, dzieła malarstwa renesansowego w Niderlandach, Włoszech, Niemczech i w Polsce.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_A08_U02ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozwojem podstawowych sztuk w dziejach ludzkości; malarstwo, rzeźba, taniec,muzyka, architektura.
Treści programoweT-W-5Architektura, rzeźba, malarstwo okresu renesansowego.
T-W-1Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska.
T-W-4Sztuka gotycka.
T-W-6Renesans w sztuce polskiej i niderlandzkiej.
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z pokazem slajdów przedstawiajacych najważniejsze dokonania twórców danego okresu lub kierunku.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca po zakończeniu wykładów sprawdzająca zdefiniowane, efekty kształcenia. wybrane
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma umiejetność wykorzystania osiągnięć sztuki poprzednich epok do celów wspólczesności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_A08_K01Ma wyrobione zamiłowanie do korzystania ze sztuki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozwojem podstawowych sztuk w dziejach ludzkości; malarstwo, rzeźba, taniec,muzyka, architektura.
Treści programoweT-W-5Architektura, rzeźba, malarstwo okresu renesansowego.
T-W-1Sztuka starożytnego Egiptu, Grecji, Rzymu.
T-W-3Sztuka okresu średniowiecza: islamu, bizantyjska, romańska.
T-W-4Sztuka gotycka.
T-W-6Renesans w sztuce polskiej i niderlandzkiej.
T-W-2Sztuka wczesnego chrześcijaństwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z pokazem slajdów przedstawiajacych najważniejsze dokonania twórców danego okresu lub kierunku.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca po zakończeniu wykładów sprawdzająca zdefiniowane, efekty kształcenia. wybrane
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetentnie ocenia dzieła sztuki starożytnej.
3,5
4,0
4,5
5,0