Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria procesowa I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria procesowa I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>, Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 3,00,41zaliczenie
wykładyW5 30 3,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka
W-2fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą mechanicznych i cieplnych operacji i procesów jednostkowych
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami urządzeń i aparatów stosowanych w mechanicznych i cieplnych operacjach i procesach jednostkowych
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń inżynierskich w zakresie mechanicznych i cieplnych operacji i procesów jednostkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie właściwości fizycznych płynów3
T-A-2Bilans masowy przepływu. Równanie Bernoulliego4
T-A-3Opory przepływu przez rurociąg4
T-A-4Prędkość opadania cząstek w płynie.2
T-A-5I kolokwium2
T-A-6Przewodzenie ciepła. Wnikanie i przenikanie ciepła. Współczynniki wnikania ciepła dla różnych przypadków6
T-A-7Napędowa różnica temperatur. Obliczanie powierzchni wymiany ciepła4
T-A-8Obliczanie izolacji rurociagu3
T-A-9II kolokwium2
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka płynów. Elementy dynamiki płynów. Równanie Naviera-Stokesa. Równanie Eulera. Równanie Bernoulliego6
T-W-2Opory przepływu płynów w rurociagach i aparatach. Pompy. Wypływ cieczy ze zbiorników. Pomiar cisnienia. Pomiar natężenia przepływu6
T-W-3Opadanie ciał stałych w płynach. Sedymentacja. Hydrocyklony. Odpylanie gazów. Cyklony. Mieszanie5
T-W-4Wymiana ciepła. Przewodzenie ciepła. Wnikanie ciepła. Przenikanie ciepła.4
T-W-5Napędowa różnica temperatur. Różne przypadki wnikania ciepła. Równania kryterialne5
T-W-6Przegląd konstrukcji wymienników ciepła4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych30
A-A-2analiza przez studenta przykładów obliczeń wykonywanych na ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-3samodzielne rozwiązywanie przez studenta zalecanych przykładów obliczeniowych w zakresie tematyki podanej w treściach programowych30
A-A-4przygotowanie się studenta do dwóch kolokwiów15
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2studiowanie zalecanej literatury przedmiotu20
A-W-3przyswajanie materiału podanegp w treściachi programowych20
A-W-4przygotowanie się studenta do egzaminu20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Ćwiczenia: dwa kolokwia pisemne; czas trwania: 90 min każde

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C08-1_W01
student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu inżynierii chemicznej w odniesieniu do zagadnień dotyczących ochrony środowiska
KOS_1A_W05T1A_W01C-3, C-1T-A-2, T-W-2, T-A-1, T-A-8, T-A-7, T-A-6, T-A-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-3, S-1
KOS_1A_C08-1_W05
student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii chemicznej w aspekcie ochrony środowiska
KOS_1A_W10T1A_W05C-1, C-2T-W-3, T-W-6M-1S-2
KOS_1A_C08-1_W12
student zna podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony środowiska
KOS_1A_W12T1A_W07InzA_W02C-3, C-1T-A-7, T-W-4, T-W-2, T-A-4, T-A-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-W-5M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C08-1_U13
student ma niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku przemysłowym
KOS_1A_U13T1A_U11C-2, C-1, C-3T-A-7, T-A-4, T-W-5, T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-A-8, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-W-6M-1, M-2S-2, S-3, S-1
KOS_1A_C08-1_U15
student potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne w szczególności urządzenia i procesy
KOS_1A_U15T1A_U13InzA_U05C-2T-W-3, T-W-2, T-W-6M-1S-2
KOS_1A_C08-1_U16
student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska
KOS_1A_U16T1A_U14InzA_U06C-3T-A-4, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-6M-2S-3
KOS_1A_C08-1_U17
student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie ochrony środowiska
KOS_1A_U17T1A_U15InzA_U07C-1, C-3T-A-6, T-A-4, T-A-8, T-A-2, T-W-5, T-W-4, T-A-7, T-W-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C08-1_K02
student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej
KOS_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-2, C-1T-W-3, T-W-6M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C08-1_W01
student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu inżynierii chemicznej w odniesieniu do zagadnień dotyczących ochrony środowiska
2,0student nie zna podstawowych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska
3,0student umie wybrać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska
3,5student umie wybrać i opisać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska
4,0student umie wybrać i wyczerpująco opisać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska
4,5student umie wybrać i wyczerpująco opisać różne metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska
5,0student umie wybrać i wyczerpująco opisać wiele różnych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska
KOS_1A_C08-1_W05
student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii chemicznej w aspekcie ochrony środowiska
2,0student nie ma podstawowej wiedzy o trendach rozwojowych procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska
3,0student umie wskazać podstawowe trendy rozwojowe w zakresie procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska
3,5student umie wskazać i opisać podstawowe trendy rozwojowe w zakresie procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska
4,0student umie wskazać i szeroko opisać podstawowe trendy rozwojowe w zakresie procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska
4,5student umie wskazać i wyczerpująco opisać podstawowe trendy rozwojowe w zakresie procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska
5,0student umie wskazać i bardzo wyczerpująco opisać podstawowe trendy rozwojowe w zakresie procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska
KOS_1A_C08-1_W12
student zna podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony środowiska
2,0student nie zna podstawowych metod stosowanych przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich
3,0student umie wskazać podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich
3,5student umie wskazać i opisać podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich
4,0student umie wskazać i szeroko opisać podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich
4,5student umie wskazać i wyczerpująco opisać podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich
5,0student umie wskazać i bardzo wyczerpująco opisać podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C08-1_U13
student ma niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku przemysłowym
2,0student nie ma niezbędnego przygotowania do pracy w środowisku przemysłowym
3,0student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie procesów i aparatów do pracy w środowisku przemysłowym
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie procesów i aparatów do pracy w środowisku przemysłowym
4,0student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie procesów i aparatów do pracy w środowisku przemysłowym
4,5student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie procesów i aparatów do pracy w środowisku przemysłowym oraz krytycznie porównywać różne procesy i aparaty
5,0student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie procesów i aparatów do pracy w środowisku przemysłowym oraz krytycznie porównywać wiele różnych procesów i aparatów
KOS_1A_C08-1_U15
student potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne w szczególności urządzenia i procesy
2,0student nie potrafi ocenić istniejących rozwiązań technicznych obejmujących urządzenia i procesy
3,0student potrafi ocenić w stopniu podstawowym istniejące rozwiązania techniczne obejmujące urządzenia i procesy
3,5student potrafi ocenić w stopniu więcej niż podstawowym istniejące rozwiązania techniczne obejmujące urządzenia i procesy
4,0student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne obejmujące urządzenia i procesy
4,5student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne obejmujące urządzenia i procesy oraz potrafi podać ich podstawowe zalety i wady
5,0student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne obejmujące urządzenia i procesy oraz potrafi wyczerpująco omówić ich zalety i wady
KOS_1A_C08-1_U16
student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska
2,0student nie potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikacji prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska
3,0student potrafi w stopniu podstawowym dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska
4,0student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska
4,5student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować pełną specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska
5,0student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować bardzo wyczerpującą specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska
KOS_1A_C08-1_U17
student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie ochrony środowiska
2,0student nie potrafi ocenić przydatności rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego
3,0student potrafi w podstawowym stopniu ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego
3,5student potrafi w więcej niż podstawowym stopniu ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego
4,0student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego
4,5student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego oraz potrafi poprawnie je zastosować
5,0student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego oraz potrafi poprawnie je zastosować i zinterpretować uzyskane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C08-1_K02
student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej
2,0student nie potrafi uwzględniać pozatechnicznych aspektów w doborze aparatury
3,0student potrafi wymienić tylko podstawowe pozatechniczne aspekty w doborze aparatury
3,5student potrafi wymienić różne pozatechniczne aspekty w doborze aparatury
4,0student potrafi wymienić i dopasować różne pozatechniczne aspekty w doborze aparatury
4,5student potrafi wymienić, dopasować i porównać różne pozatechniczne aspekty w doborze aparatury
5,0student potrafi wymienić, dopasować, porównać i krytycznie przedyskutować różne pozatechniczne aspekty w doborze aparatury

Literatura podstawowa

  1. Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1992
  2. Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1971
  3. Wiśniewski S., Wiśniewski T.S., Wymiana ciepła, WNT, Warszawa, 2000
  4. Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1982
  5. Zarzycki R., Wymiana ciepła i ruch masy w inżynierii środowiska, WNT, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Zarzycki R., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska. Tom 2. Fizykochemiczne podstawy inżynierii środowiska, WNT, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie właściwości fizycznych płynów3
T-A-2Bilans masowy przepływu. Równanie Bernoulliego4
T-A-3Opory przepływu przez rurociąg4
T-A-4Prędkość opadania cząstek w płynie.2
T-A-5I kolokwium2
T-A-6Przewodzenie ciepła. Wnikanie i przenikanie ciepła. Współczynniki wnikania ciepła dla różnych przypadków6
T-A-7Napędowa różnica temperatur. Obliczanie powierzchni wymiany ciepła4
T-A-8Obliczanie izolacji rurociagu3
T-A-9II kolokwium2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka płynów. Elementy dynamiki płynów. Równanie Naviera-Stokesa. Równanie Eulera. Równanie Bernoulliego6
T-W-2Opory przepływu płynów w rurociagach i aparatach. Pompy. Wypływ cieczy ze zbiorników. Pomiar cisnienia. Pomiar natężenia przepływu6
T-W-3Opadanie ciał stałych w płynach. Sedymentacja. Hydrocyklony. Odpylanie gazów. Cyklony. Mieszanie5
T-W-4Wymiana ciepła. Przewodzenie ciepła. Wnikanie ciepła. Przenikanie ciepła.4
T-W-5Napędowa różnica temperatur. Różne przypadki wnikania ciepła. Równania kryterialne5
T-W-6Przegląd konstrukcji wymienników ciepła4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych30
A-A-2analiza przez studenta przykładów obliczeń wykonywanych na ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-3samodzielne rozwiązywanie przez studenta zalecanych przykładów obliczeniowych w zakresie tematyki podanej w treściach programowych30
A-A-4przygotowanie się studenta do dwóch kolokwiów15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2studiowanie zalecanej literatury przedmiotu20
A-W-3przyswajanie materiału podanegp w treściachi programowych20
A-W-4przygotowanie się studenta do egzaminu20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C08-1_W01student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu inżynierii chemicznej w odniesieniu do zagadnień dotyczących ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W05zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń inżynierskich w zakresie mechanicznych i cieplnych operacji i procesów jednostkowych
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą mechanicznych i cieplnych operacji i procesów jednostkowych
Treści programoweT-A-2Bilans masowy przepływu. Równanie Bernoulliego
T-W-2Opory przepływu płynów w rurociagach i aparatach. Pompy. Wypływ cieczy ze zbiorników. Pomiar cisnienia. Pomiar natężenia przepływu
T-A-1Obliczanie właściwości fizycznych płynów
T-A-8Obliczanie izolacji rurociagu
T-A-7Napędowa różnica temperatur. Obliczanie powierzchni wymiany ciepła
T-A-6Przewodzenie ciepła. Wnikanie i przenikanie ciepła. Współczynniki wnikania ciepła dla różnych przypadków
T-A-3Opory przepływu przez rurociąg
T-W-4Wymiana ciepła. Przewodzenie ciepła. Wnikanie ciepła. Przenikanie ciepła.
T-W-5Napędowa różnica temperatur. Różne przypadki wnikania ciepła. Równania kryterialne
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ćwiczenia: dwa kolokwia pisemne; czas trwania: 90 min każde
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska
3,0student umie wybrać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska
3,5student umie wybrać i opisać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska
4,0student umie wybrać i wyczerpująco opisać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska
4,5student umie wybrać i wyczerpująco opisać różne metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska
5,0student umie wybrać i wyczerpująco opisać wiele różnych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C08-1_W05student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii chemicznej w aspekcie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W10ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą mechanicznych i cieplnych operacji i procesów jednostkowych
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami urządzeń i aparatów stosowanych w mechanicznych i cieplnych operacjach i procesach jednostkowych
Treści programoweT-W-3Opadanie ciał stałych w płynach. Sedymentacja. Hydrocyklony. Odpylanie gazów. Cyklony. Mieszanie
T-W-6Przegląd konstrukcji wymienników ciepła
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma podstawowej wiedzy o trendach rozwojowych procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska
3,0student umie wskazać podstawowe trendy rozwojowe w zakresie procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska
3,5student umie wskazać i opisać podstawowe trendy rozwojowe w zakresie procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska
4,0student umie wskazać i szeroko opisać podstawowe trendy rozwojowe w zakresie procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska
4,5student umie wskazać i wyczerpująco opisać podstawowe trendy rozwojowe w zakresie procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska
5,0student umie wskazać i bardzo wyczerpująco opisać podstawowe trendy rozwojowe w zakresie procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C08-1_W12student zna podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W12zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń inżynierskich w zakresie mechanicznych i cieplnych operacji i procesów jednostkowych
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą mechanicznych i cieplnych operacji i procesów jednostkowych
Treści programoweT-A-7Napędowa różnica temperatur. Obliczanie powierzchni wymiany ciepła
T-W-4Wymiana ciepła. Przewodzenie ciepła. Wnikanie ciepła. Przenikanie ciepła.
T-W-2Opory przepływu płynów w rurociagach i aparatach. Pompy. Wypływ cieczy ze zbiorników. Pomiar cisnienia. Pomiar natężenia przepływu
T-A-4Prędkość opadania cząstek w płynie.
T-A-8Obliczanie izolacji rurociagu
T-A-1Obliczanie właściwości fizycznych płynów
T-A-2Bilans masowy przepływu. Równanie Bernoulliego
T-A-3Opory przepływu przez rurociąg
T-A-6Przewodzenie ciepła. Wnikanie i przenikanie ciepła. Współczynniki wnikania ciepła dla różnych przypadków
T-W-5Napędowa różnica temperatur. Różne przypadki wnikania ciepła. Równania kryterialne
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ćwiczenia: dwa kolokwia pisemne; czas trwania: 90 min każde
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych metod stosowanych przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich
3,0student umie wskazać podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich
3,5student umie wskazać i opisać podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich
4,0student umie wskazać i szeroko opisać podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich
4,5student umie wskazać i wyczerpująco opisać podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich
5,0student umie wskazać i bardzo wyczerpująco opisać podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C08-1_U13student ma niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku przemysłowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami urządzeń i aparatów stosowanych w mechanicznych i cieplnych operacjach i procesach jednostkowych
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą mechanicznych i cieplnych operacji i procesów jednostkowych
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń inżynierskich w zakresie mechanicznych i cieplnych operacji i procesów jednostkowych
Treści programoweT-A-7Napędowa różnica temperatur. Obliczanie powierzchni wymiany ciepła
T-A-4Prędkość opadania cząstek w płynie.
T-W-5Napędowa różnica temperatur. Różne przypadki wnikania ciepła. Równania kryterialne
T-A-1Obliczanie właściwości fizycznych płynów
T-W-3Opadanie ciał stałych w płynach. Sedymentacja. Hydrocyklony. Odpylanie gazów. Cyklony. Mieszanie
T-W-4Wymiana ciepła. Przewodzenie ciepła. Wnikanie ciepła. Przenikanie ciepła.
T-A-8Obliczanie izolacji rurociagu
T-W-1Charakterystyka płynów. Elementy dynamiki płynów. Równanie Naviera-Stokesa. Równanie Eulera. Równanie Bernoulliego
T-W-2Opory przepływu płynów w rurociagach i aparatach. Pompy. Wypływ cieczy ze zbiorników. Pomiar cisnienia. Pomiar natężenia przepływu
T-A-2Bilans masowy przepływu. Równanie Bernoulliego
T-A-3Opory przepływu przez rurociąg
T-A-6Przewodzenie ciepła. Wnikanie i przenikanie ciepła. Współczynniki wnikania ciepła dla różnych przypadków
T-W-6Przegląd konstrukcji wymienników ciepła
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Ćwiczenia: dwa kolokwia pisemne; czas trwania: 90 min każde
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma niezbędnego przygotowania do pracy w środowisku przemysłowym
3,0student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie procesów i aparatów do pracy w środowisku przemysłowym
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie procesów i aparatów do pracy w środowisku przemysłowym
4,0student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie procesów i aparatów do pracy w środowisku przemysłowym
4,5student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie procesów i aparatów do pracy w środowisku przemysłowym oraz krytycznie porównywać różne procesy i aparaty
5,0student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie procesów i aparatów do pracy w środowisku przemysłowym oraz krytycznie porównywać wiele różnych procesów i aparatów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C08-1_U15student potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne w szczególności urządzenia i procesy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami urządzeń i aparatów stosowanych w mechanicznych i cieplnych operacjach i procesach jednostkowych
Treści programoweT-W-3Opadanie ciał stałych w płynach. Sedymentacja. Hydrocyklony. Odpylanie gazów. Cyklony. Mieszanie
T-W-2Opory przepływu płynów w rurociagach i aparatach. Pompy. Wypływ cieczy ze zbiorników. Pomiar cisnienia. Pomiar natężenia przepływu
T-W-6Przegląd konstrukcji wymienników ciepła
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi ocenić istniejących rozwiązań technicznych obejmujących urządzenia i procesy
3,0student potrafi ocenić w stopniu podstawowym istniejące rozwiązania techniczne obejmujące urządzenia i procesy
3,5student potrafi ocenić w stopniu więcej niż podstawowym istniejące rozwiązania techniczne obejmujące urządzenia i procesy
4,0student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne obejmujące urządzenia i procesy
4,5student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne obejmujące urządzenia i procesy oraz potrafi podać ich podstawowe zalety i wady
5,0student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne obejmujące urządzenia i procesy oraz potrafi wyczerpująco omówić ich zalety i wady
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C08-1_U16student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U16potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń inżynierskich w zakresie mechanicznych i cieplnych operacji i procesów jednostkowych
Treści programoweT-A-4Prędkość opadania cząstek w płynie.
T-A-3Opory przepływu przez rurociąg
T-A-7Napędowa różnica temperatur. Obliczanie powierzchni wymiany ciepła
T-A-8Obliczanie izolacji rurociagu
T-A-2Bilans masowy przepływu. Równanie Bernoulliego
T-A-6Przewodzenie ciepła. Wnikanie i przenikanie ciepła. Współczynniki wnikania ciepła dla różnych przypadków
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ćwiczenia: dwa kolokwia pisemne; czas trwania: 90 min każde
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikacji prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska
3,0student potrafi w stopniu podstawowym dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska
4,0student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska
4,5student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować pełną specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska
5,0student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować bardzo wyczerpującą specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C08-1_U17student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą mechanicznych i cieplnych operacji i procesów jednostkowych
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń inżynierskich w zakresie mechanicznych i cieplnych operacji i procesów jednostkowych
Treści programoweT-A-6Przewodzenie ciepła. Wnikanie i przenikanie ciepła. Współczynniki wnikania ciepła dla różnych przypadków
T-A-4Prędkość opadania cząstek w płynie.
T-A-8Obliczanie izolacji rurociagu
T-A-2Bilans masowy przepływu. Równanie Bernoulliego
T-W-5Napędowa różnica temperatur. Różne przypadki wnikania ciepła. Równania kryterialne
T-W-4Wymiana ciepła. Przewodzenie ciepła. Wnikanie ciepła. Przenikanie ciepła.
T-A-7Napędowa różnica temperatur. Obliczanie powierzchni wymiany ciepła
T-W-2Opory przepływu płynów w rurociagach i aparatach. Pompy. Wypływ cieczy ze zbiorników. Pomiar cisnienia. Pomiar natężenia przepływu
T-A-1Obliczanie właściwości fizycznych płynów
T-A-3Opory przepływu przez rurociąg
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ćwiczenia: dwa kolokwia pisemne; czas trwania: 90 min każde
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi ocenić przydatności rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego
3,0student potrafi w podstawowym stopniu ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego
3,5student potrafi w więcej niż podstawowym stopniu ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego
4,0student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego
4,5student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego oraz potrafi poprawnie je zastosować
5,0student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego oraz potrafi poprawnie je zastosować i zinterpretować uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C08-1_K02student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami urządzeń i aparatów stosowanych w mechanicznych i cieplnych operacjach i procesach jednostkowych
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą mechanicznych i cieplnych operacji i procesów jednostkowych
Treści programoweT-W-3Opadanie ciał stałych w płynach. Sedymentacja. Hydrocyklony. Odpylanie gazów. Cyklony. Mieszanie
T-W-6Przegląd konstrukcji wymienników ciepła
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi uwzględniać pozatechnicznych aspektów w doborze aparatury
3,0student potrafi wymienić tylko podstawowe pozatechniczne aspekty w doborze aparatury
3,5student potrafi wymienić różne pozatechniczne aspekty w doborze aparatury
4,0student potrafi wymienić i dopasować różne pozatechniczne aspekty w doborze aparatury
4,5student potrafi wymienić, dopasować i porównać różne pozatechniczne aspekty w doborze aparatury
5,0student potrafi wymienić, dopasować, porównać i krytycznie przedyskutować różne pozatechniczne aspekty w doborze aparatury