Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Kruk <Irena.Kruk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Janusz Typek <Janusz.Typek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 30 3,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy algebry w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych (wektory, macierze, rozwiązywanie równań)
W-2Zna podstawy rachunku różniczkowego i całkowego
W-3Potrafi wykonać proste obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora i komputera
W-4Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu elementarnej fizyki przydatnej inżynierowi ochrony środowiska
C-2Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych
C-3Wyrobienie umiejętności pisania opracowania na zadany temat i korzystania ze źródeł literaturowych
C-4Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
C-5Umiejętnośc rozwiazywania prostych zadań rachunkowych z elementarnej fizyki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej oraz z teorii względności10
T-A-3Rozwiązywanie zadań z fal dźwiękowych i elektromagnetycznych6
T-A-4Prezentacje studentów dotyczące fizycznych aspektów odnawialnych źródeł energii8
T-A-5Sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe2
30
wykłady
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej6
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, elementy teorii względności, energetyka jądrowa8
T-W-3Zjawiska falowe, fale dźwiękowe i elektromagnetyczne – właściwości i zastosowania, interferencja, dyfrakcja i polaryzacja fal5
T-W-4Fizyka energii odnawialnych (wiatrowa, wodna, biomasa, słoneczna)6
T-W-5Ciało doskonale czarne, bilans energetyczny Ziemi, efekt cieplarniany3
T-W-6Egzamin2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Zajęcia dydaktyczne30
A-A-2Przygotowanie się do kolokwium15
A-A-3Przygotowanie prezentacji15
60
wykłady
A-W-1Zajęcia dydaktyczne30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu36
A-W-3Studiowanie literatury20
A-W-4Egzamin4
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
S-3Ocena podsumowująca: Test
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-5Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
S-6Ocena formująca: Zadanie domowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B02_W01
Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych praw i zasad fizyki klasycznej, potrafi opisać elementarne zjawiska falowe, umie scharakteryzować zjawiska fizyczne leżące u podstaw wykorzystania energii odnawialnych
KOS_1A_W02T1A_W01C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-1, M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B02_U01
Student potrafi sformułowac i użyć podstawowych zasad i praw fizyki klasycznej do jakosciowego wytłumaczenia problemów i zjawisk fizycznych oraz wykonać elementarne obliczenia zwiazane z zadaniami fizycznymi spotykanymi w praktyce inżynierskiej.
KOS_1A_U11T1A_U09InzA_U02C-2, C-3, C-5T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-3, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B02_K01
Samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia sie, komunikatywność
KOS_1A_K01T1A_K01C-4T-A-5, T-A-4M-4, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B02_W01
Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych praw i zasad fizyki klasycznej, potrafi opisać elementarne zjawiska falowe, umie scharakteryzować zjawiska fizyczne leżące u podstaw wykorzystania energii odnawialnych
2,0Na egzaminie końcowym uzyskał poniżej 50 punktów procentowych
3,0Na egzaminie końcowym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5Na egzaminie końcowym uzyskał od 66 do 80 punktów procentowych
4,0Na egzaminie końcowym uzyskał od 81 do 90 punktów procentowych
4,5Na egzaminie końcowym uzyskał od 91 do 95 punktów procentowych
5,0Na egzaminie końcowym uzyskał powyżej 95 punktów procentowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B02_U01
Student potrafi sformułowac i użyć podstawowych zasad i praw fizyki klasycznej do jakosciowego wytłumaczenia problemów i zjawisk fizycznych oraz wykonać elementarne obliczenia zwiazane z zadaniami fizycznymi spotykanymi w praktyce inżynierskiej.
2,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest poniżej 50.
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest w przedziale 51-65.
3,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest w przedziale 66-80.
4,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest w przedziale 81-90.
4,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest w przedziale 91-95.
5,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest powyżej 95.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B02_K01
Samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia sie, komunikatywność
2,0Brak aktywności na zajęciach, brak przygotowanej prezentacji
3,0Mało aktywny na zajęciach, słabo przygotowana i przedstawiona prezentacja
3,5Mało aktywny na zajęciach, poprawnie przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,0Aktywny na zajęciach, dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,5Aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
5,0Bardzo aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. I i II, PWN, Warszawa, 1989
  2. J. Typek, Materiały dydaktyczne na stronie internetowej, Szczecin, 2012, http://typjan.zut.edu.pl/
  3. T. Rewaj (edytor), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996

Literatura dodatkowa

  1. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej oraz z teorii względności10
T-A-3Rozwiązywanie zadań z fal dźwiękowych i elektromagnetycznych6
T-A-4Prezentacje studentów dotyczące fizycznych aspektów odnawialnych źródeł energii8
T-A-5Sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej6
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, elementy teorii względności, energetyka jądrowa8
T-W-3Zjawiska falowe, fale dźwiękowe i elektromagnetyczne – właściwości i zastosowania, interferencja, dyfrakcja i polaryzacja fal5
T-W-4Fizyka energii odnawialnych (wiatrowa, wodna, biomasa, słoneczna)6
T-W-5Ciało doskonale czarne, bilans energetyczny Ziemi, efekt cieplarniany3
T-W-6Egzamin2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Zajęcia dydaktyczne30
A-A-2Przygotowanie się do kolokwium15
A-A-3Przygotowanie prezentacji15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Zajęcia dydaktyczne30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu36
A-W-3Studiowanie literatury20
A-W-4Egzamin4
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B02_W01Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych praw i zasad fizyki klasycznej, potrafi opisać elementarne zjawiska falowe, umie scharakteryzować zjawiska fizyczne leżące u podstaw wykorzystania energii odnawialnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki przydatną do opisu i zrozumienia zjawisk i praw fizycznych stanowiących podstawę dla dalszego kształcenia, w szczególności w zakresie chemii fizycznej, inżynierii i technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu elementarnej fizyki przydatnej inżynierowi ochrony środowiska
Treści programoweT-W-3Zjawiska falowe, fale dźwiękowe i elektromagnetyczne – właściwości i zastosowania, interferencja, dyfrakcja i polaryzacja fal
T-W-1Układ jednostek SI, przedrostki jednostek fizycznych, elementy analizy wymiarowej
T-W-4Fizyka energii odnawialnych (wiatrowa, wodna, biomasa, słoneczna)
T-W-5Ciało doskonale czarne, bilans energetyczny Ziemi, efekt cieplarniany
T-W-2Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej, elementy teorii względności, energetyka jądrowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Na egzaminie końcowym uzyskał poniżej 50 punktów procentowych
3,0Na egzaminie końcowym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych
3,5Na egzaminie końcowym uzyskał od 66 do 80 punktów procentowych
4,0Na egzaminie końcowym uzyskał od 81 do 90 punktów procentowych
4,5Na egzaminie końcowym uzyskał od 91 do 95 punktów procentowych
5,0Na egzaminie końcowym uzyskał powyżej 95 punktów procentowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B02_U01Student potrafi sformułowac i użyć podstawowych zasad i praw fizyki klasycznej do jakosciowego wytłumaczenia problemów i zjawisk fizycznych oraz wykonać elementarne obliczenia zwiazane z zadaniami fizycznymi spotykanymi w praktyce inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U11potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności szacowania wartości wielkości fizycznych
C-3Wyrobienie umiejętności pisania opracowania na zadany temat i korzystania ze źródeł literaturowych
C-5Umiejętnośc rozwiazywania prostych zadań rachunkowych z elementarnej fizyki
Treści programoweT-A-1Zamiana wartości jednostek fizycznych w różnych układach jednostek, rozwiązywanie zadań metodą analizy wymiarowej
T-A-5Sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe
T-A-2Rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem praw i zasad zachowania fizyki klasycznej oraz z teorii względności
T-A-4Prezentacje studentów dotyczące fizycznych aspektów odnawialnych źródeł energii
T-A-3Rozwiązywanie zadań z fal dźwiękowych i elektromagnetycznych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Seminarium
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest poniżej 50.
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest w przedziale 51-65.
3,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest w przedziale 66-80.
4,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest w przedziale 81-90.
4,5Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest w przedziale 91-95.
5,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (za sprawdzian, kolokwium, prezentację, aktywnośc na zajęciach) jest powyżej 95.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B02_K01Samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia sie, komunikatywność
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-4Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
Treści programoweT-A-5Sprawdzian wiadomości, kolokwium końcowe
T-A-4Prezentacje studentów dotyczące fizycznych aspektów odnawialnych źródeł energii
Metody nauczaniaM-4Seminarium
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak aktywności na zajęciach, brak przygotowanej prezentacji
3,0Mało aktywny na zajęciach, słabo przygotowana i przedstawiona prezentacja
3,5Mało aktywny na zajęciach, poprawnie przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,0Aktywny na zajęciach, dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
4,5Aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja
5,0Bardzo aktywny na zajęciach, bardzo dobrze przygotowana i przedstawiona prezentacja