Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia i ochrona przyrody:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia i ochrona przyrody
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Paterkowski <Wojciech.Paterkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma wiedzę o środowisku naturalnym na poziomie szkoły średniej (biologia)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student ma wiedzę z zakresu ekologii odpowiadajacą treściom programowym przedmiotu
C-2Student potrafi określić zasadnicze zmiany bioróżnorodnosci wybranego ekosystemu, dokonać obliczeń dotyczących dynamiki populacji, przedstawić w formie prezentacji lub referatu wybrane zagadnienie z dziedziny ekologii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie się wybranym obszarem przykładu ekosystemu (Opcjonalnie - jezioro Świdwie)4
T-A-2Określanie różnorodności gatunkowej, typy rozmieszczenia organizmów w środowisku, określanie liczebności populacji, sukcesja biocenoz na przykładzie powierzchni hałd odpadów przemysłowych; zeutrofizowany zbiornik wodny3
T-A-3Badania preparatów ocena zmienności w populacjach roślinnych na podstawie wybranych cech morfologicznych, porosty - typowe bioindykatory, rozpoznawanie uszkodzeń roślin spowodowanych zakwaszeniem, szkodniki lasów i pól3
T-A-4Obliczenia ekologiczne struktura biocenoz: obliczanie liczebności populacji, określanie zróżnicowania zagęszczenia, wskaźniki gatunkowej różnorodności ekosystemów.4
T-A-5Bilans energetyczny ekosystemu; dynamika ekosystemów: zmiany liczebności populacji, zmiany gatunkowego zróżnicowania biocenozy, modele interakcji międzygatunkowych.4
T-A-6Bioróżnorodność – katastrofy ekologiczne - wielkie wymierania.4
T-A-7Obieg węgla- Wpływ ludzkości na zmiany klimatu.4
T-A-8Wygłaszanie referatów i dyskusja4
30
wykłady
T-W-1Elementy kosmologii. Ekosfery .2
T-W-2Historia życia2
T-W-3Elementy ekosystemów2
T-W-4Klimat i zmiany klimatu4
T-W-5Organizacja systemów ekologicznych. Środowisko, siedlisko, biotop, nisza ekologiczna2
T-W-6Relacja organizm - środowisko, czynniki ograniczające, adaptacja do środowiska, skale ekologiczne organizmów2
T-W-7Populacja: liczebność, struktura demograficzna, struktura przestrzenna, dynamika, rozprzestrzenianie się populacji. Strategie życiowe4
T-W-8Ekosystem: składniki, produkcja pierwotna i wtórna, łańcuchy i sieci troficzne. Obieg materii. Przepływ energii, budżet energetyczny2
T-W-9Dynamika ekosystemów. Różnorodność i typologia ekosystemów. Fitocenoza w ekosystemie, klasyfikacja fitosocjologiczna.2
T-W-10Cykle biogeochemiczne. Układy ponadekosystemowe. Główne biomy świata.2
T-W-11Ekofizjologia. Elementy prawa ochrony przyrody.2
T-W-12Natura 2000. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Parki Narodowe.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie prezentacji do dyskusji14
A-A-3przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4zaliczenie2
61
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje zprowadzącym przedmiot5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia21
A-W-4zaliczenie4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu na koniec zajęć
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń sklada sie z dwóch części: przedstawienia opracowania w formie prezentacji lub referatu wybanego zagadnienia z dziedziny ekologii oraz zaliczenia pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C01_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii oraz uporzadkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia środowiska naturalnego,min. dynamiki populacji i ekosystemów.
KOS_1A_W06, KOS_1A_W07T1A_W02, T1A_W03C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-11, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C01_U01
Student potrafi przygotować prezentacje lub referat z wybranej dziedziny ekologi. Potrafi ocenić zasadnicze zmiany bioróżnorodności wybranego ekosystemu oraz dokonac obliczeń dotyczących dynamiki populacji
KOS_1A_U05, KOS_1A_U11T1A_U04, T1A_U09InzA_U02C-2T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C01_K01
Student ma świadomość oddziaływania środowiska naturalnego i antropogenicznych uwarunkowań społecznych
KOS_1A_K03T1A_K02InzA_K01C-2, C-1T-W-11, T-W-5, T-A-7, T-W-10, T-W-12, T-A-8, T-A-5, T-A-2, T-A-6, T-W-7, T-A-4, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-A-3, T-A-1M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C01_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii oraz uporzadkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia środowiska naturalnego,min. dynamiki populacji i ekosystemów.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie treści programowych przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C01_U01
Student potrafi przygotować prezentacje lub referat z wybranej dziedziny ekologi. Potrafi ocenić zasadnicze zmiany bioróżnorodności wybranego ekosystemu oraz dokonac obliczeń dotyczących dynamiki populacji
2,0
3,0Student potrafi przygotować prezentacje lub referat nt. wybranego zagadnienia z dziedziny ekologii oraz posiada umiejetność rozwiązywania zadań dotyczących oceny dynamiki populacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C01_K01
Student ma świadomość oddziaływania środowiska naturalnego i antropogenicznych uwarunkowań społecznych
2,0
3,0świadomość oddziaływania środowiska naturalnego i antropogenicznych uwarunkowań społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ch. J. Krebs, Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1997
  2. K. Falińska, Ekologia roślin. Podstawy teoretyczne, populacja, zbiorowisko, procesy, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1997
  3. Mackenzie A, i inni, Ekologia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. J.Kośmider (red.), Podstawy ekologii, Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 1994
  2. J.B. Harborne, Ekologia biochemiczna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie się wybranym obszarem przykładu ekosystemu (Opcjonalnie - jezioro Świdwie)4
T-A-2Określanie różnorodności gatunkowej, typy rozmieszczenia organizmów w środowisku, określanie liczebności populacji, sukcesja biocenoz na przykładzie powierzchni hałd odpadów przemysłowych; zeutrofizowany zbiornik wodny3
T-A-3Badania preparatów ocena zmienności w populacjach roślinnych na podstawie wybranych cech morfologicznych, porosty - typowe bioindykatory, rozpoznawanie uszkodzeń roślin spowodowanych zakwaszeniem, szkodniki lasów i pól3
T-A-4Obliczenia ekologiczne struktura biocenoz: obliczanie liczebności populacji, określanie zróżnicowania zagęszczenia, wskaźniki gatunkowej różnorodności ekosystemów.4
T-A-5Bilans energetyczny ekosystemu; dynamika ekosystemów: zmiany liczebności populacji, zmiany gatunkowego zróżnicowania biocenozy, modele interakcji międzygatunkowych.4
T-A-6Bioróżnorodność – katastrofy ekologiczne - wielkie wymierania.4
T-A-7Obieg węgla- Wpływ ludzkości na zmiany klimatu.4
T-A-8Wygłaszanie referatów i dyskusja4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy kosmologii. Ekosfery .2
T-W-2Historia życia2
T-W-3Elementy ekosystemów2
T-W-4Klimat i zmiany klimatu4
T-W-5Organizacja systemów ekologicznych. Środowisko, siedlisko, biotop, nisza ekologiczna2
T-W-6Relacja organizm - środowisko, czynniki ograniczające, adaptacja do środowiska, skale ekologiczne organizmów2
T-W-7Populacja: liczebność, struktura demograficzna, struktura przestrzenna, dynamika, rozprzestrzenianie się populacji. Strategie życiowe4
T-W-8Ekosystem: składniki, produkcja pierwotna i wtórna, łańcuchy i sieci troficzne. Obieg materii. Przepływ energii, budżet energetyczny2
T-W-9Dynamika ekosystemów. Różnorodność i typologia ekosystemów. Fitocenoza w ekosystemie, klasyfikacja fitosocjologiczna.2
T-W-10Cykle biogeochemiczne. Układy ponadekosystemowe. Główne biomy świata.2
T-W-11Ekofizjologia. Elementy prawa ochrony przyrody.2
T-W-12Natura 2000. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Parki Narodowe.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie prezentacji do dyskusji14
A-A-3przygotowanie do zaliczenia15
A-A-4zaliczenie2
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje zprowadzącym przedmiot5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia21
A-W-4zaliczenie4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C01_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii oraz uporzadkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia środowiska naturalnego,min. dynamiki populacji i ekosystemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W06ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem, w szczególności zlokalizowanych w obszarach: nauki ścisłe, nauki przyrodnicze, nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
KOS_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student ma wiedzę z zakresu ekologii odpowiadajacą treściom programowym przedmiotu
Treści programoweT-W-1Elementy kosmologii. Ekosfery .
T-W-4Klimat i zmiany klimatu
T-W-2Historia życia
T-W-5Organizacja systemów ekologicznych. Środowisko, siedlisko, biotop, nisza ekologiczna
T-W-3Elementy ekosystemów
T-W-11Ekofizjologia. Elementy prawa ochrony przyrody.
T-W-10Cykle biogeochemiczne. Układy ponadekosystemowe. Główne biomy świata.
T-W-8Ekosystem: składniki, produkcja pierwotna i wtórna, łańcuchy i sieci troficzne. Obieg materii. Przepływ energii, budżet energetyczny
T-W-7Populacja: liczebność, struktura demograficzna, struktura przestrzenna, dynamika, rozprzestrzenianie się populacji. Strategie życiowe
T-W-6Relacja organizm - środowisko, czynniki ograniczające, adaptacja do środowiska, skale ekologiczne organizmów
T-W-9Dynamika ekosystemów. Różnorodność i typologia ekosystemów. Fitocenoza w ekosystemie, klasyfikacja fitosocjologiczna.
T-W-12Natura 2000. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Parki Narodowe.
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w formie testu na koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie treści programowych przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C01_U01Student potrafi przygotować prezentacje lub referat z wybranej dziedziny ekologi. Potrafi ocenić zasadnicze zmiany bioróżnorodności wybranego ekosystemu oraz dokonac obliczeń dotyczących dynamiki populacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
KOS_1A_U11potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Student potrafi określić zasadnicze zmiany bioróżnorodnosci wybranego ekosystemu, dokonać obliczeń dotyczących dynamiki populacji, przedstawić w formie prezentacji lub referatu wybrane zagadnienie z dziedziny ekologii.
Treści programoweT-A-8Wygłaszanie referatów i dyskusja
T-A-6Bioróżnorodność – katastrofy ekologiczne - wielkie wymierania.
T-A-7Obieg węgla- Wpływ ludzkości na zmiany klimatu.
T-A-1Zapoznanie się wybranym obszarem przykładu ekosystemu (Opcjonalnie - jezioro Świdwie)
T-A-4Obliczenia ekologiczne struktura biocenoz: obliczanie liczebności populacji, określanie zróżnicowania zagęszczenia, wskaźniki gatunkowej różnorodności ekosystemów.
T-A-3Badania preparatów ocena zmienności w populacjach roślinnych na podstawie wybranych cech morfologicznych, porosty - typowe bioindykatory, rozpoznawanie uszkodzeń roślin spowodowanych zakwaszeniem, szkodniki lasów i pól
T-A-2Określanie różnorodności gatunkowej, typy rozmieszczenia organizmów w środowisku, określanie liczebności populacji, sukcesja biocenoz na przykładzie powierzchni hałd odpadów przemysłowych; zeutrofizowany zbiornik wodny
T-A-5Bilans energetyczny ekosystemu; dynamika ekosystemów: zmiany liczebności populacji, zmiany gatunkowego zróżnicowania biocenozy, modele interakcji międzygatunkowych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń sklada sie z dwóch części: przedstawienia opracowania w formie prezentacji lub referatu wybanego zagadnienia z dziedziny ekologii oraz zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przygotować prezentacje lub referat nt. wybranego zagadnienia z dziedziny ekologii oraz posiada umiejetność rozwiązywania zadań dotyczących oceny dynamiki populacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C01_K01Student ma świadomość oddziaływania środowiska naturalnego i antropogenicznych uwarunkowań społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K03wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Student potrafi określić zasadnicze zmiany bioróżnorodnosci wybranego ekosystemu, dokonać obliczeń dotyczących dynamiki populacji, przedstawić w formie prezentacji lub referatu wybrane zagadnienie z dziedziny ekologii.
C-1Student ma wiedzę z zakresu ekologii odpowiadajacą treściom programowym przedmiotu
Treści programoweT-W-11Ekofizjologia. Elementy prawa ochrony przyrody.
T-W-5Organizacja systemów ekologicznych. Środowisko, siedlisko, biotop, nisza ekologiczna
T-A-7Obieg węgla- Wpływ ludzkości na zmiany klimatu.
T-W-10Cykle biogeochemiczne. Układy ponadekosystemowe. Główne biomy świata.
T-W-12Natura 2000. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Parki Narodowe.
T-A-8Wygłaszanie referatów i dyskusja
T-A-5Bilans energetyczny ekosystemu; dynamika ekosystemów: zmiany liczebności populacji, zmiany gatunkowego zróżnicowania biocenozy, modele interakcji międzygatunkowych.
T-A-2Określanie różnorodności gatunkowej, typy rozmieszczenia organizmów w środowisku, określanie liczebności populacji, sukcesja biocenoz na przykładzie powierzchni hałd odpadów przemysłowych; zeutrofizowany zbiornik wodny
T-A-6Bioróżnorodność – katastrofy ekologiczne - wielkie wymierania.
T-W-7Populacja: liczebność, struktura demograficzna, struktura przestrzenna, dynamika, rozprzestrzenianie się populacji. Strategie życiowe
T-A-4Obliczenia ekologiczne struktura biocenoz: obliczanie liczebności populacji, określanie zróżnicowania zagęszczenia, wskaźniki gatunkowej różnorodności ekosystemów.
T-W-4Klimat i zmiany klimatu
T-W-1Elementy kosmologii. Ekosfery .
T-W-8Ekosystem: składniki, produkcja pierwotna i wtórna, łańcuchy i sieci troficzne. Obieg materii. Przepływ energii, budżet energetyczny
T-W-2Historia życia
T-W-6Relacja organizm - środowisko, czynniki ograniczające, adaptacja do środowiska, skale ekologiczne organizmów
T-W-3Elementy ekosystemów
T-W-9Dynamika ekosystemów. Różnorodność i typologia ekosystemów. Fitocenoza w ekosystemie, klasyfikacja fitosocjologiczna.
T-A-3Badania preparatów ocena zmienności w populacjach roślinnych na podstawie wybranych cech morfologicznych, porosty - typowe bioindykatory, rozpoznawanie uszkodzeń roślin spowodowanych zakwaszeniem, szkodniki lasów i pól
T-A-1Zapoznanie się wybranym obszarem przykładu ekosystemu (Opcjonalnie - jezioro Świdwie)
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
M-1wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń sklada sie z dwóch części: przedstawienia opracowania w formie prezentacji lub referatu wybanego zagadnienia z dziedziny ekologii oraz zaliczenia pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0świadomość oddziaływania środowiska naturalnego i antropogenicznych uwarunkowań społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0