Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Sorbenty polimerowe w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sorbenty polimerowe w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Pilawka <Ryszard.Pilawka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia ogólna, Chemia fizyczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z: A. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi z zakresu izoterm adsorpcji A1. Izotermy opisujące sorpcje w jednej warstwie A2. Izotermy opisujące sorpcję w kilku warstwach i chemisorpcję B. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi opisującymi podstawowe grupy sorbentów. B1. Węgiel aktywny i jego rodzaje. B2. Sita molekularne i wymienicze jonowe. C. Sorbenty polimerowe - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie. C1. Podstawowe sorbenty polimerowe. C2. Hydrożele i ich zastosowanie w medycynie. C3. Hydrofilowe polimery sorbcyjne. C4. Superabsorbenty. C5. Polimerowe wymieniacze jonowe.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Właściwości sorbcyjne materiałów celulozowych4
T-A-2Otrzymywanie hydrożeli na bazie poliakrylanów4
T-A-3Badanie właściwości żelów poliakrylanowych4
T-A-4Praktyczne zastosowanie superabsorbentów3
15
wykłady
T-W-1Wiadomości ogólne i podstawowe, główne rodzaje izoterm adsorcji6
T-W-2Rodzaje sorbentów4
T-W-3Sorbenty polimerowe5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o podstawowych pojęciach określających proces sorpcji, desorpcji
S-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o różnych modelach matematyczno-fizycznych izoterm adsorpcji
S-3Ocena podsumowująca: Określenie informacji i wiedzy zdobytej w czasie kursu
S-4Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta o postawowych materiałach sorpcyjnych
S-5Ocena podsumowująca: Określenie posiadanych informacji i wiedzy studenta o rodzajach sorbetów stosowanych w ochronie środowiska

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D09a_W01
Wiedza o sorbentach i zjawiskach zachodzących podczas sorpcji oraz o zastosowaniu sorbentów polimerowych w ochronie środowiska
KOS_1A_W02, KOS_1A_W10, KOS_1A_W01, KOS_1A_W09, KOS_1A_W04, KOS_1A_W03, KOS_1A_W08T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D09a_U01
Określenie umiejętności doboru rodzaju sorbentu polimerowego w ochronie środowiska
KOS_1A_U06, KOS_1A_U18, KOS_1A_U02, KOS_1A_U15, KOS_1A_U01T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U13, T1A_U16InzA_U05, InzA_U08C-1T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D09a_K01
Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o sorbentach i zjawiskach zachodzących podczas sorpcji oraz o zastosowaniu sorbentów polimerowych w ochronie środowiska umożliwijąca podnoszenie kwalifikacji oraz większe szansze w rozwoju kariery zawodowej
KOS_1A_K04, KOS_1A_K01T1A_K01, T1A_K03InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3, M-4S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D09a_W01
Wiedza o sorbentach i zjawiskach zachodzących podczas sorpcji oraz o zastosowaniu sorbentów polimerowych w ochronie środowiska
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych informacji o różnych rodzajach sorbentów i procesach zachodzących w czasie sorpcji
3,0Student umie wykorzystać podstawowe informacje o różnych rodzajach sorbentów i procesach zachodzących w czasie sorpcji
3,5Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach sorbentów i procesach zachodzących w czasie sorpcji i podstawowych izotermach adsorpcji
4,0Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach sorbentów i procesach zachodzących w czasie sorpcji i większości izoterm adsorpcji
4,5Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach sorbentów i procesach zachodzących w czasie sorpcji i izotermach adsorpcji
5,0Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach sorbentów i procesach zachodzących w czasie sorpcji i podstawowych izotermach adsorpcji, umie dobrac sorbenty polimerowe w zależności od występującego zagrożenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D09a_U01
Określenie umiejętności doboru rodzaju sorbentu polimerowego w ochronie środowiska
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić różnic w rodzajach sorbentów i procesach zachodzących w czasie sorpcji
3,0Student potrafi w najprostszy sposób określić różnice pomiedzy rodzajami sorbentów i procesami zachodzącymi w czasie sorpcji
3,5Student potrafi określić różnice pomiędzy rodzajami sorbentów i procesami zachodzącymi w czasie sorpcji, opisać podstawowe izotermy adsorpcji
4,0Student potrafi określić różnice pomiędzy rodzajami sorbentów i procesami zachodzącymi w czasie sorpcji, opisać większość izoterm adsorpcji
4,5Student potrafi określić różnice pomiędzy rodzajami sorbentów i procesami zachodzącymi w czasie sorpcji, określić izotermy adsorpcji i dobrać je w zależności od zachodzących zjawisk
5,0Student potrafi określić różnice pomiędzy rodzajami sorbentów i procesami zachodzącymi w czasie sorpcji, określić izotermy adsorpcji i dobrać je w zależności od zachodzących zjawisk. Student potrafi dobrać odpowiednie sorbenty polimerowe w zależności od występującego zagrożenia tworzywa reaktywnego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D09a_K01
Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o sorbentach i zjawiskach zachodzących podczas sorpcji oraz o zastosowaniu sorbentów polimerowych w ochronie środowiska umożliwijąca podnoszenie kwalifikacji oraz większe szansze w rozwoju kariery zawodowej
2,0Student nie umie wykorzystać zdobytej wiedzy podstawowej, nie zna rodzajów sorbentów i opisu zjawisk zachodzących w czasie adsorpcji
3,0Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę podstawową, zna nieliczne rodzaje sorbentów i zjawiska zachodzące w czasie adsorpcji i jest w niewielki sprosób w stanie zwiekszych swoje kwalifikacje
3,5Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę podstawową, zna rodzaje sorbentów i zjawiska zachodzące w czasie adsorpcji i jest w stanie zwiekszyć swoje kwalifikacje
4,0Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę podstawową, zna rodzaje sorbentów i zjawiska zachodzące w czasie adsorpcji, jest w zadowalajacy sprosób w stanie zwiększych swoje kwalifikacje
4,5Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę podstawową, zna rodzaje sorbentów i zjawiska zachodzące w czasie adsorpcji oraz izotermy adsorpcji, jest w znaczny sprosób w stanie zwiększyć swoje kwalifikacje
5,0Student umie wykorzystac zdobyta wiedzę i umiejętności w celu optymalnego zwiększenia swoich kwalifiakcji oraz rozwoju dalszej kariery zawodowej

Literatura podstawowa

  1. H. Saechtling, Tworzywa sztuczne – poradnik, WNT, Warszawa, 2000
  2. Lisa Brannon-Peppas, Ronald S. Harland, „Absorbent Polymer Technology" Studies in Polymer Science 8, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma, Polimery, Przemysł Chemiczny, Inżyneria Materiałowa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Właściwości sorbcyjne materiałów celulozowych4
T-A-2Otrzymywanie hydrożeli na bazie poliakrylanów4
T-A-3Badanie właściwości żelów poliakrylanowych4
T-A-4Praktyczne zastosowanie superabsorbentów3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości ogólne i podstawowe, główne rodzaje izoterm adsorcji6
T-W-2Rodzaje sorbentów4
T-W-3Sorbenty polimerowe5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D09a_W01Wiedza o sorbentach i zjawiskach zachodzących podczas sorpcji oraz o zastosowaniu sorbentów polimerowych w ochronie środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki przydatną do opisu i zrozumienia zjawisk i praw fizycznych stanowiących podstawę dla dalszego kształcenia, w szczególności w zakresie chemii fizycznej, inżynierii i technologii chemicznej
KOS_1A_W10ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia
KOS_1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań w zakresie ochrony środowiska, w szczególności niezbędną do rozumienia i opisu praw fizycznych i chemicznych oraz wykonywania obliczeń potrzebnych w praktyce inżynierskiej
KOS_1A_W09ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji
KOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
KOS_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii ogólnej, przydatną do opisu i zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formułowania i rozwiązywania prostych zadań związanych ze studiowanym kierunkiem
KOS_1A_W08ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia, takie jak: zapobieganie dewastacji środowiska naturalnego, w tym poprzez postępowanie zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju oraz jego odbudowa metodami technicznymi, chemicznymi i biologicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z: A. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi z zakresu izoterm adsorpcji A1. Izotermy opisujące sorpcje w jednej warstwie A2. Izotermy opisujące sorpcję w kilku warstwach i chemisorpcję B. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi opisującymi podstawowe grupy sorbentów. B1. Węgiel aktywny i jego rodzaje. B2. Sita molekularne i wymienicze jonowe. C. Sorbenty polimerowe - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie. C1. Podstawowe sorbenty polimerowe. C2. Hydrożele i ich zastosowanie w medycynie. C3. Hydrofilowe polimery sorbcyjne. C4. Superabsorbenty. C5. Polimerowe wymieniacze jonowe.
Treści programoweT-W-1Wiadomości ogólne i podstawowe, główne rodzaje izoterm adsorcji
T-W-2Rodzaje sorbentów
T-W-3Sorbenty polimerowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o podstawowych pojęciach określających proces sorpcji, desorpcji
S-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o różnych modelach matematyczno-fizycznych izoterm adsorpcji
S-3Ocena podsumowująca: Określenie informacji i wiedzy zdobytej w czasie kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych informacji o różnych rodzajach sorbentów i procesach zachodzących w czasie sorpcji
3,0Student umie wykorzystać podstawowe informacje o różnych rodzajach sorbentów i procesach zachodzących w czasie sorpcji
3,5Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach sorbentów i procesach zachodzących w czasie sorpcji i podstawowych izotermach adsorpcji
4,0Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach sorbentów i procesach zachodzących w czasie sorpcji i większości izoterm adsorpcji
4,5Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach sorbentów i procesach zachodzących w czasie sorpcji i izotermach adsorpcji
5,0Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach sorbentów i procesach zachodzących w czasie sorpcji i podstawowych izotermach adsorpcji, umie dobrac sorbenty polimerowe w zależności od występującego zagrożenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D09a_U01Określenie umiejętności doboru rodzaju sorbentu polimerowego w ochronie środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się
KOS_1A_U18potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, używając właściwych metod, technik i narzędzi
KOS_1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
KOS_1A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
KOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z: A. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi z zakresu izoterm adsorpcji A1. Izotermy opisujące sorpcje w jednej warstwie A2. Izotermy opisujące sorpcję w kilku warstwach i chemisorpcję B. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi opisującymi podstawowe grupy sorbentów. B1. Węgiel aktywny i jego rodzaje. B2. Sita molekularne i wymienicze jonowe. C. Sorbenty polimerowe - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie. C1. Podstawowe sorbenty polimerowe. C2. Hydrożele i ich zastosowanie w medycynie. C3. Hydrofilowe polimery sorbcyjne. C4. Superabsorbenty. C5. Polimerowe wymieniacze jonowe.
Treści programoweT-W-2Rodzaje sorbentów
T-W-3Sorbenty polimerowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o podstawowych pojęciach określających proces sorpcji, desorpcji
S-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o różnych modelach matematyczno-fizycznych izoterm adsorpcji
S-3Ocena podsumowująca: Określenie informacji i wiedzy zdobytej w czasie kursu
S-4Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta o postawowych materiałach sorpcyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób określić różnic w rodzajach sorbentów i procesach zachodzących w czasie sorpcji
3,0Student potrafi w najprostszy sposób określić różnice pomiedzy rodzajami sorbentów i procesami zachodzącymi w czasie sorpcji
3,5Student potrafi określić różnice pomiędzy rodzajami sorbentów i procesami zachodzącymi w czasie sorpcji, opisać podstawowe izotermy adsorpcji
4,0Student potrafi określić różnice pomiędzy rodzajami sorbentów i procesami zachodzącymi w czasie sorpcji, opisać większość izoterm adsorpcji
4,5Student potrafi określić różnice pomiędzy rodzajami sorbentów i procesami zachodzącymi w czasie sorpcji, określić izotermy adsorpcji i dobrać je w zależności od zachodzących zjawisk
5,0Student potrafi określić różnice pomiędzy rodzajami sorbentów i procesami zachodzącymi w czasie sorpcji, określić izotermy adsorpcji i dobrać je w zależności od zachodzących zjawisk. Student potrafi dobrać odpowiednie sorbenty polimerowe w zależności od występującego zagrożenia tworzywa reaktywnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D09a_K01Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o sorbentach i zjawiskach zachodzących podczas sorpcji oraz o zastosowaniu sorbentów polimerowych w ochronie środowiska umożliwijąca podnoszenie kwalifikacji oraz większe szansze w rozwoju kariery zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
KOS_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z: A. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi z zakresu izoterm adsorpcji A1. Izotermy opisujące sorpcje w jednej warstwie A2. Izotermy opisujące sorpcję w kilku warstwach i chemisorpcję B. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi opisującymi podstawowe grupy sorbentów. B1. Węgiel aktywny i jego rodzaje. B2. Sita molekularne i wymienicze jonowe. C. Sorbenty polimerowe - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie. C1. Podstawowe sorbenty polimerowe. C2. Hydrożele i ich zastosowanie w medycynie. C3. Hydrofilowe polimery sorbcyjne. C4. Superabsorbenty. C5. Polimerowe wymieniacze jonowe.
Treści programoweT-W-1Wiadomości ogólne i podstawowe, główne rodzaje izoterm adsorcji
T-W-2Rodzaje sorbentów
T-W-3Sorbenty polimerowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Określenie informacji i wiedzy zdobytej w czasie kursu
S-4Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta o postawowych materiałach sorpcyjnych
S-5Ocena podsumowująca: Określenie posiadanych informacji i wiedzy studenta o rodzajach sorbetów stosowanych w ochronie środowiska
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać zdobytej wiedzy podstawowej, nie zna rodzajów sorbentów i opisu zjawisk zachodzących w czasie adsorpcji
3,0Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę podstawową, zna nieliczne rodzaje sorbentów i zjawiska zachodzące w czasie adsorpcji i jest w niewielki sprosób w stanie zwiekszych swoje kwalifikacje
3,5Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę podstawową, zna rodzaje sorbentów i zjawiska zachodzące w czasie adsorpcji i jest w stanie zwiekszyć swoje kwalifikacje
4,0Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę podstawową, zna rodzaje sorbentów i zjawiska zachodzące w czasie adsorpcji, jest w zadowalajacy sprosób w stanie zwiększych swoje kwalifikacje
4,5Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę podstawową, zna rodzaje sorbentów i zjawiska zachodzące w czasie adsorpcji oraz izotermy adsorpcji, jest w znaczny sprosób w stanie zwiększyć swoje kwalifikacje
5,0Student umie wykorzystac zdobyta wiedzę i umiejętności w celu optymalnego zwiększenia swoich kwalifiakcji oraz rozwoju dalszej kariery zawodowej