Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie systemów i symulacje komputerowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie systemów i symulacje komputerowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat projektowania i symulacji komputerowej procesów stosowanych w ochronie środowiska
C-2Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń inżynierskich z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów stosowanych w ochronie środowiska
C-3Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat symulatorów procesowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do projektowania systemów1
T-W-2Matematyczne reprezentacje problemów projektowych1
T-W-3Obliczanie kosztów1
T-W-4Optymalizacja w projektowaniu1
T-W-5Źródła informacji i danych potrzebnych do projektowania urządzeń stosowanych w ochronie Środowiska1
T-W-6Materiały konstrukcyjne1
T-W-7Specyfikacja, dobór i projektowanie urządzeń; instalacje absorpcyjne, instalacje adsorpcyjne, instalacje katalityczne, bioskrubery, instalacje odpylające, inne instalacje oczyszczające2
T-W-8Obliczenia wytrzymałościowe1
T-W-9Symulacja procesów; tworzenie modeli matematycznych procesów2
T-W-10Zastosowanie symulacji komputerowej przy projektowaniu1
T-W-11Zastosowanie symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów ochrony środowiska2
T-W-12Kolokwium1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury zalecanej przez prowadzącego zajęcia28
A-W-3Przygotowania do zaliczenia15
A-W-4Konsultacje2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie wykładów na koniec semestru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D07c_W05
Zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów ochrony środowiska
KOS_1A_W05T1A_W01C-2, C-1T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1S-1
KOS_1A_D07c_W10
Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów i aparatów stosowanych w ochronie środowiska
KOS_1A_W10T1A_W05C-1T-W-1, T-W-7, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D07c_U09
Potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do projektowania procesów ochrony środowiska
KOS_1A_U09T1A_U07C-3T-W-11, T-W-10M-1S-1
KOS_1A_D07c_U10
Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski
KOS_1A_U10T1A_U08InzA_U01C-2, C-3T-W-10, T-W-9, T-W-11M-1S-1
KOS_1A_D07c_U11
Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody symulacyjne
KOS_1A_U11T1A_U09InzA_U02C-2, C-3T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D07c_K05
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z projektowaniem procesów iochrony środowiska
KOS_1A_K05T1A_K04C-2T-W-9, T-W-10M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D07c_W05
Zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów ochrony środowiska
2,0
3,0Zna w wystarczającym zakresie podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_D07c_W10
Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów i aparatów stosowanych w ochronie środowiska
2,0
3,0W wystarczajacym zakresie opanował wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów i aparatów stosowanych w ochronie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D07c_U09
Potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do projektowania procesów ochrony środowiska
2,0
3,0W stopniu dostatecznym potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do projektowania procesów ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_D07c_U10
Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski
2,0
3,0W stopniu dostatecznym potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_D07c_U11
Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody symulacyjne
2,0
3,0W stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody symulacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D07c_K05
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z projektowaniem procesów iochrony środowiska
2,0
3,0W stopniu dostatecznym potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z projektowaniem procesów iochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Schefflan R., Teach Yourself the Basics of Aspen Plus, Wiley, New York, 2011
  2. Sinnott R.K., Coulson & Richardson’s Chemical Engineering. Chemical Engineering Design, Butterworth- Heinemann, Oxford, 1999
  3. Reynolds J.P., Jeris J.S., L. Theodore L., Handbook of Chemical and Environmental Engineering Calculations, Wiley, New York, 2002
  4. Khandan N.N., Modeling Tools for Environmental Engineers and Scientists, CRC Press, Boca Raton, 2002
  5. Cutlib M.B., Shacham M., Problem Solving in Chemical Engineering with Numerical Methods, Prentice Hall, New Jersey, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Smith R., Chemical Process Design and Integration, Wiley, Chichester, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do projektowania systemów1
T-W-2Matematyczne reprezentacje problemów projektowych1
T-W-3Obliczanie kosztów1
T-W-4Optymalizacja w projektowaniu1
T-W-5Źródła informacji i danych potrzebnych do projektowania urządzeń stosowanych w ochronie Środowiska1
T-W-6Materiały konstrukcyjne1
T-W-7Specyfikacja, dobór i projektowanie urządzeń; instalacje absorpcyjne, instalacje adsorpcyjne, instalacje katalityczne, bioskrubery, instalacje odpylające, inne instalacje oczyszczające2
T-W-8Obliczenia wytrzymałościowe1
T-W-9Symulacja procesów; tworzenie modeli matematycznych procesów2
T-W-10Zastosowanie symulacji komputerowej przy projektowaniu1
T-W-11Zastosowanie symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów ochrony środowiska2
T-W-12Kolokwium1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury zalecanej przez prowadzącego zajęcia28
A-W-3Przygotowania do zaliczenia15
A-W-4Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D07c_W05Zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W05zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń inżynierskich z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów stosowanych w ochronie środowiska
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat projektowania i symulacji komputerowej procesów stosowanych w ochronie środowiska
Treści programoweT-W-8Obliczenia wytrzymałościowe
T-W-10Zastosowanie symulacji komputerowej przy projektowaniu
T-W-9Symulacja procesów; tworzenie modeli matematycznych procesów
T-W-1Wprowadzenie do projektowania systemów
T-W-4Optymalizacja w projektowaniu
T-W-2Matematyczne reprezentacje problemów projektowych
T-W-3Obliczanie kosztów
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie wykładów na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w wystarczającym zakresie podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D07c_W10Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów i aparatów stosowanych w ochronie środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W10ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat projektowania i symulacji komputerowej procesów stosowanych w ochronie środowiska
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do projektowania systemów
T-W-7Specyfikacja, dobór i projektowanie urządzeń; instalacje absorpcyjne, instalacje adsorpcyjne, instalacje katalityczne, bioskrubery, instalacje odpylające, inne instalacje oczyszczające
T-W-6Materiały konstrukcyjne
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie wykładów na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wystarczajacym zakresie opanował wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów i aparatów stosowanych w ochronie środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D07c_U09Potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do projektowania procesów ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U09potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat symulatorów procesowych
Treści programoweT-W-11Zastosowanie symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów ochrony środowiska
T-W-10Zastosowanie symulacji komputerowej przy projektowaniu
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie wykładów na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do projektowania procesów ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D07c_U10Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U10potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń inżynierskich z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów stosowanych w ochronie środowiska
C-3Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat symulatorów procesowych
Treści programoweT-W-10Zastosowanie symulacji komputerowej przy projektowaniu
T-W-9Symulacja procesów; tworzenie modeli matematycznych procesów
T-W-11Zastosowanie symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie wykładów na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować ich wyniki i wyciągać wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D07c_U11Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody symulacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U11potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń inżynierskich z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów stosowanych w ochronie środowiska
C-3Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat symulatorów procesowych
Treści programoweT-W-10Zastosowanie symulacji komputerowej przy projektowaniu
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie wykładów na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody symulacyjne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D07c_K05Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z projektowaniem procesów iochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K05potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń inżynierskich z zakresu projektowania i symulacji komputerowej procesów stosowanych w ochronie środowiska
Treści programoweT-W-9Symulacja procesów; tworzenie modeli matematycznych procesów
T-W-10Zastosowanie symulacji komputerowej przy projektowaniu
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie wykładów na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania związanego z projektowaniem procesów iochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0