Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia nieorganiczna II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia nieorganiczna II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Izabella Rychłowska-Himmel <Izabella.Rychlowska-Himmel@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza dotycząca chemii nieorganicznej na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z najważniejszymi w chemii środowiska pierwiastkami i związkami chemicznymi
C-2Zapoznanie studentów z podstawami jakościowej analizy chemicznej nieorganicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych. Prezentacja wyposażenia szafki studenckiej. Omówienie techniki pracy laboratoryjnej. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Regulamin pracowni studenckiej. Przepisy BHP. Kationy oraz ich podział na grupy analityczne. Odczynniki grupowe kationów grup I, II i III. Reakcje charakterystyczne kationów grup I, II, III.4
T-L-215 (3×5) identyfikacji kationów grup I, II i III.4
T-L-315 (3×5) identyfikacji kationów grup I, II i III (cd.)4
T-L-4Identyfikacja kationów grup I, II i III - c.d. Odczynniki grupowe kationów grup IV i V. Reakcje charakterystyczne kationów grup IV i V. Sprawdzian I – kationy grup I i II. 15 (3×5) identyfikacji kationów grup III, IV i V.4
T-L-5Identyfikacja kationów grup III, IV i V - c.d. Reakcje charakterystyczne wybranych anionów. Analiza soli. Sprawdzian II – kationy grup III, IV i V.4
T-L-610 (2×5) identyfikacji anionów.4
T-L-7Identyfikacja soli (3 zadania).Sprawdzian III – aniony, sole.4
T-L-8Kolokwium zaliczeniowe. Uzupełnienie brakujących analiz. Rozliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pierwiastki i związki występujące w organizmach żywych. Wodór.2
T-W-2Tlen.1
T-W-3Woda.2
T-W-4Związki koordynacyjne.1
T-W-5Węgiel.1
T-W-6Azot.1
T-W-7Fosfor.1
T-W-8Siarka.1
T-W-9Główne pierwiastki występujące w skorupie ziemskiej. Krzem. Żelazo. Glin.1
T-W-10Wapń, twardość wody.2
T-W-11Sód, potas, magnez.1
T-W-12Pierwiastki i związki nieorganiczne - toksyczne: ołów, rtęć, cynk, kadm, radon. Azbest.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Studiowanie literatury20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury22
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu21
A-W-4Egzamin pisemny2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne części materiału związanej z programem zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: sprawozdanie przygotowane po wykonaniu kolejnych zajęć laboratoryjnych, oceniana jest poprawność wykonania oznaczeń i sposób przedstawienia wyników

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B05-2_W04
Student ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej dotyczącą budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do określania składu i analizy oraz wpływu na środowisko
KOS_1A_W03, KOS_1A_W04T1A_W01C-1, C-2T-W-11, T-W-5, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-L-6, T-W-7, T-W-9, T-L-7, T-W-2, T-W-1, T-L-5, T-W-10, T-W-6, T-W-12, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-W-8M-1, M-2S-1, S-4, S-2, S-3
KOS_1A_B05-2_W06
Student ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem ochrona środowiska, w szczególności zlokalizowanych w obszarach: nauki ścisłe, nauki przyrodnicze
KOS_1A_W04T1A_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-11, T-W-5, T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B05-2_U01
student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych żródeł
KOS_1A_U01T1A_U01C-2, C-1T-W-3, T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-W-11, T-L-1, T-W-7, T-W-10, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-L-5, T-L-4, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1, S-3, S-4
KOS_1A_B05-2_U06
Student ma umiejętność samokształcenia się
KOS_1A_U06T1A_U05C-1, C-2T-L-6, T-L-1, T-W-6, T-W-3, T-L-5, T-W-7, T-W-11, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-5, T-L-4, T-L-7, T-W-9, T-W-12, T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-2M-1, M-2S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B05-2_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
KOS_1A_K01T1A_K01C-1, C-2T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-11, T-W-7, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-12, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-L-4, T-L-6, T-W-9, T-L-1, T-W-6, T-W-8M-1, M-2S-1, S-3, S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B05-2_W04
Student ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej dotyczącą budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do określania składu i analizy oraz wpływu na środowisko
2,0student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu problematyki przedmiotu
3,0student ma wiedzę podstawową z zakresu problematyki przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_B05-2_W06
Student ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem ochrona środowiska, w szczególności zlokalizowanych w obszarach: nauki ścisłe, nauki przyrodnicze
2,0student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu problematyki przedmiotu
3,0student ma podstawową wiedzę z zakresu problematyki przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B05-2_U01
student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych żródeł
2,0student nie potrafi korzystać z baz danych i odpowiedniej literatury
3,0student potrafi korzystać z podstawowej literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_B05-2_U06
Student ma umiejętność samokształcenia się
2,0student nie wykazuje zrozumienia potrzeby ciągłego samokształcenia i nie ma umiejętności samokształcenia się
3,0student w stopniu podstawowym ma umiejętność samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B05-2_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
2,0student nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie
3,0student w stopniu podstawowym rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, ale nie wykazuje się zbyt dużą aktywnością
3,5student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i wykazuje się średnią aktywnością
4,0student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i wykazuje się dużą aktywnością w tym zakresie
4,5student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, wykazuje się dużą aktywnością w tym zakresie i potrafi organizować proces uczenia się innych osób
5,0student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, wykazuje się dużą aktywnością w tym zakresie oraz potrafi organizować i inspirować proces uczenia się innych osób

Literatura podstawowa

  1. P. O'Neil, Chemia środowiska, PWN, Warszawa - Wrocław, 1997
  2. J.E. Andrews, P. Brimblecombe, T.D. Jickels, P.DS. Liss, Wprowadzenie do chemii środowiska, WNT, Warszawa, 1997
  3. A. Śliwa (redaktor), Obliczenia chemiczne, PWN, Warszawa, 1987
  4. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna T.1 i T.2, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych. Prezentacja wyposażenia szafki studenckiej. Omówienie techniki pracy laboratoryjnej. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Regulamin pracowni studenckiej. Przepisy BHP. Kationy oraz ich podział na grupy analityczne. Odczynniki grupowe kationów grup I, II i III. Reakcje charakterystyczne kationów grup I, II, III.4
T-L-215 (3×5) identyfikacji kationów grup I, II i III.4
T-L-315 (3×5) identyfikacji kationów grup I, II i III (cd.)4
T-L-4Identyfikacja kationów grup I, II i III - c.d. Odczynniki grupowe kationów grup IV i V. Reakcje charakterystyczne kationów grup IV i V. Sprawdzian I – kationy grup I i II. 15 (3×5) identyfikacji kationów grup III, IV i V.4
T-L-5Identyfikacja kationów grup III, IV i V - c.d. Reakcje charakterystyczne wybranych anionów. Analiza soli. Sprawdzian II – kationy grup III, IV i V.4
T-L-610 (2×5) identyfikacji anionów.4
T-L-7Identyfikacja soli (3 zadania).Sprawdzian III – aniony, sole.4
T-L-8Kolokwium zaliczeniowe. Uzupełnienie brakujących analiz. Rozliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pierwiastki i związki występujące w organizmach żywych. Wodór.2
T-W-2Tlen.1
T-W-3Woda.2
T-W-4Związki koordynacyjne.1
T-W-5Węgiel.1
T-W-6Azot.1
T-W-7Fosfor.1
T-W-8Siarka.1
T-W-9Główne pierwiastki występujące w skorupie ziemskiej. Krzem. Żelazo. Glin.1
T-W-10Wapń, twardość wody.2
T-W-11Sód, potas, magnez.1
T-W-12Pierwiastki i związki nieorganiczne - toksyczne: ołów, rtęć, cynk, kadm, radon. Azbest.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć10
A-L-3Studiowanie literatury20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury22
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu21
A-W-4Egzamin pisemny2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B05-2_W04Student ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej dotyczącą budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do określania składu i analizy oraz wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii ogólnej, przydatną do opisu i zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formułowania i rozwiązywania prostych zadań związanych ze studiowanym kierunkiem
KOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z najważniejszymi w chemii środowiska pierwiastkami i związkami chemicznymi
C-2Zapoznanie studentów z podstawami jakościowej analizy chemicznej nieorganicznej
Treści programoweT-W-11Sód, potas, magnez.
T-W-5Węgiel.
T-W-3Woda.
T-L-315 (3×5) identyfikacji kationów grup I, II i III (cd.)
T-W-4Związki koordynacyjne.
T-L-610 (2×5) identyfikacji anionów.
T-W-7Fosfor.
T-W-9Główne pierwiastki występujące w skorupie ziemskiej. Krzem. Żelazo. Glin.
T-L-7Identyfikacja soli (3 zadania).Sprawdzian III – aniony, sole.
T-W-2Tlen.
T-W-1Podstawowe pierwiastki i związki występujące w organizmach żywych. Wodór.
T-L-5Identyfikacja kationów grup III, IV i V - c.d. Reakcje charakterystyczne wybranych anionów. Analiza soli. Sprawdzian II – kationy grup III, IV i V.
T-W-10Wapń, twardość wody.
T-W-6Azot.
T-W-12Pierwiastki i związki nieorganiczne - toksyczne: ołów, rtęć, cynk, kadm, radon. Azbest.
T-L-215 (3×5) identyfikacji kationów grup I, II i III.
T-L-4Identyfikacja kationów grup I, II i III - c.d. Odczynniki grupowe kationów grup IV i V. Reakcje charakterystyczne kationów grup IV i V. Sprawdzian I – kationy grup I i II. 15 (3×5) identyfikacji kationów grup III, IV i V.
T-L-1Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych. Prezentacja wyposażenia szafki studenckiej. Omówienie techniki pracy laboratoryjnej. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Regulamin pracowni studenckiej. Przepisy BHP. Kationy oraz ich podział na grupy analityczne. Odczynniki grupowe kationów grup I, II i III. Reakcje charakterystyczne kationów grup I, II, III.
T-W-8Siarka.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena formująca: sprawozdanie przygotowane po wykonaniu kolejnych zajęć laboratoryjnych, oceniana jest poprawność wykonania oznaczeń i sposób przedstawienia wyników
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne części materiału związanej z programem zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu problematyki przedmiotu
3,0student ma wiedzę podstawową z zakresu problematyki przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B05-2_W06Student ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem ochrona środowiska, w szczególności zlokalizowanych w obszarach: nauki ścisłe, nauki przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z najważniejszymi w chemii środowiska pierwiastkami i związkami chemicznymi
C-2Zapoznanie studentów z podstawami jakościowej analizy chemicznej nieorganicznej
Treści programoweT-W-1Podstawowe pierwiastki i związki występujące w organizmach żywych. Wodór.
T-W-4Związki koordynacyjne.
T-W-8Siarka.
T-W-6Azot.
T-W-9Główne pierwiastki występujące w skorupie ziemskiej. Krzem. Żelazo. Glin.
T-W-7Fosfor.
T-W-11Sód, potas, magnez.
T-W-5Węgiel.
T-W-2Tlen.
T-W-10Wapń, twardość wody.
T-W-3Woda.
T-L-315 (3×5) identyfikacji kationów grup I, II i III (cd.)
T-L-5Identyfikacja kationów grup III, IV i V - c.d. Reakcje charakterystyczne wybranych anionów. Analiza soli. Sprawdzian II – kationy grup III, IV i V.
T-L-7Identyfikacja soli (3 zadania).Sprawdzian III – aniony, sole.
T-L-215 (3×5) identyfikacji kationów grup I, II i III.
T-L-610 (2×5) identyfikacji anionów.
T-L-4Identyfikacja kationów grup I, II i III - c.d. Odczynniki grupowe kationów grup IV i V. Reakcje charakterystyczne kationów grup IV i V. Sprawdzian I – kationy grup I i II. 15 (3×5) identyfikacji kationów grup III, IV i V.
T-L-1Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych. Prezentacja wyposażenia szafki studenckiej. Omówienie techniki pracy laboratoryjnej. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Regulamin pracowni studenckiej. Przepisy BHP. Kationy oraz ich podział na grupy analityczne. Odczynniki grupowe kationów grup I, II i III. Reakcje charakterystyczne kationów grup I, II, III.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne części materiału związanej z programem zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: sprawozdanie przygotowane po wykonaniu kolejnych zajęć laboratoryjnych, oceniana jest poprawność wykonania oznaczeń i sposób przedstawienia wyników
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu problematyki przedmiotu
3,0student ma podstawową wiedzę z zakresu problematyki przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B05-2_U01student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych żródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami jakościowej analizy chemicznej nieorganicznej
C-1Zapoznanie z najważniejszymi w chemii środowiska pierwiastkami i związkami chemicznymi
Treści programoweT-W-3Woda.
T-L-610 (2×5) identyfikacji anionów.
T-L-7Identyfikacja soli (3 zadania).Sprawdzian III – aniony, sole.
T-L-315 (3×5) identyfikacji kationów grup I, II i III (cd.)
T-L-215 (3×5) identyfikacji kationów grup I, II i III.
T-W-11Sód, potas, magnez.
T-L-1Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych. Prezentacja wyposażenia szafki studenckiej. Omówienie techniki pracy laboratoryjnej. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Regulamin pracowni studenckiej. Przepisy BHP. Kationy oraz ich podział na grupy analityczne. Odczynniki grupowe kationów grup I, II i III. Reakcje charakterystyczne kationów grup I, II, III.
T-W-7Fosfor.
T-W-10Wapń, twardość wody.
T-W-4Związki koordynacyjne.
T-W-8Siarka.
T-W-5Węgiel.
T-W-9Główne pierwiastki występujące w skorupie ziemskiej. Krzem. Żelazo. Glin.
T-W-12Pierwiastki i związki nieorganiczne - toksyczne: ołów, rtęć, cynk, kadm, radon. Azbest.
T-W-1Podstawowe pierwiastki i związki występujące w organizmach żywych. Wodór.
T-L-5Identyfikacja kationów grup III, IV i V - c.d. Reakcje charakterystyczne wybranych anionów. Analiza soli. Sprawdzian II – kationy grup III, IV i V.
T-L-4Identyfikacja kationów grup I, II i III - c.d. Odczynniki grupowe kationów grup IV i V. Reakcje charakterystyczne kationów grup IV i V. Sprawdzian I – kationy grup I i II. 15 (3×5) identyfikacji kationów grup III, IV i V.
T-W-2Tlen.
T-W-6Azot.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne części materiału związanej z programem zajęć laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: sprawozdanie przygotowane po wykonaniu kolejnych zajęć laboratoryjnych, oceniana jest poprawność wykonania oznaczeń i sposób przedstawienia wyników
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi korzystać z baz danych i odpowiedniej literatury
3,0student potrafi korzystać z podstawowej literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B05-2_U06Student ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z najważniejszymi w chemii środowiska pierwiastkami i związkami chemicznymi
C-2Zapoznanie studentów z podstawami jakościowej analizy chemicznej nieorganicznej
Treści programoweT-L-610 (2×5) identyfikacji anionów.
T-L-1Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych. Prezentacja wyposażenia szafki studenckiej. Omówienie techniki pracy laboratoryjnej. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Regulamin pracowni studenckiej. Przepisy BHP. Kationy oraz ich podział na grupy analityczne. Odczynniki grupowe kationów grup I, II i III. Reakcje charakterystyczne kationów grup I, II, III.
T-W-6Azot.
T-W-3Woda.
T-L-5Identyfikacja kationów grup III, IV i V - c.d. Reakcje charakterystyczne wybranych anionów. Analiza soli. Sprawdzian II – kationy grup III, IV i V.
T-W-7Fosfor.
T-W-11Sód, potas, magnez.
T-L-215 (3×5) identyfikacji kationów grup I, II i III.
T-L-315 (3×5) identyfikacji kationów grup I, II i III (cd.)
T-W-1Podstawowe pierwiastki i związki występujące w organizmach żywych. Wodór.
T-W-5Węgiel.
T-L-4Identyfikacja kationów grup I, II i III - c.d. Odczynniki grupowe kationów grup IV i V. Reakcje charakterystyczne kationów grup IV i V. Sprawdzian I – kationy grup I i II. 15 (3×5) identyfikacji kationów grup III, IV i V.
T-L-7Identyfikacja soli (3 zadania).Sprawdzian III – aniony, sole.
T-W-9Główne pierwiastki występujące w skorupie ziemskiej. Krzem. Żelazo. Glin.
T-W-12Pierwiastki i związki nieorganiczne - toksyczne: ołów, rtęć, cynk, kadm, radon. Azbest.
T-W-4Związki koordynacyjne.
T-W-8Siarka.
T-W-10Wapń, twardość wody.
T-W-2Tlen.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: sprawozdanie przygotowane po wykonaniu kolejnych zajęć laboratoryjnych, oceniana jest poprawność wykonania oznaczeń i sposób przedstawienia wyników
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne części materiału związanej z programem zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje zrozumienia potrzeby ciągłego samokształcenia i nie ma umiejętności samokształcenia się
3,0student w stopniu podstawowym ma umiejętność samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B05-2_K01Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z najważniejszymi w chemii środowiska pierwiastkami i związkami chemicznymi
C-2Zapoznanie studentów z podstawami jakościowej analizy chemicznej nieorganicznej
Treści programoweT-W-5Węgiel.
T-W-3Woda.
T-W-4Związki koordynacyjne.
T-W-11Sód, potas, magnez.
T-W-7Fosfor.
T-L-215 (3×5) identyfikacji kationów grup I, II i III.
T-L-315 (3×5) identyfikacji kationów grup I, II i III (cd.)
T-L-5Identyfikacja kationów grup III, IV i V - c.d. Reakcje charakterystyczne wybranych anionów. Analiza soli. Sprawdzian II – kationy grup III, IV i V.
T-W-12Pierwiastki i związki nieorganiczne - toksyczne: ołów, rtęć, cynk, kadm, radon. Azbest.
T-L-7Identyfikacja soli (3 zadania).Sprawdzian III – aniony, sole.
T-W-1Podstawowe pierwiastki i związki występujące w organizmach żywych. Wodór.
T-W-2Tlen.
T-W-10Wapń, twardość wody.
T-L-4Identyfikacja kationów grup I, II i III - c.d. Odczynniki grupowe kationów grup IV i V. Reakcje charakterystyczne kationów grup IV i V. Sprawdzian I – kationy grup I i II. 15 (3×5) identyfikacji kationów grup III, IV i V.
T-L-610 (2×5) identyfikacji anionów.
T-W-9Główne pierwiastki występujące w skorupie ziemskiej. Krzem. Żelazo. Glin.
T-L-1Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych. Prezentacja wyposażenia szafki studenckiej. Omówienie techniki pracy laboratoryjnej. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Regulamin pracowni studenckiej. Przepisy BHP. Kationy oraz ich podział na grupy analityczne. Odczynniki grupowe kationów grup I, II i III. Reakcje charakterystyczne kationów grup I, II, III.
T-W-6Azot.
T-W-8Siarka.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: sprawozdanie przygotowane po wykonaniu kolejnych zajęć laboratoryjnych, oceniana jest poprawność wykonania oznaczeń i sposób przedstawienia wyników
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne części materiału związanej z programem zajęć laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie
3,0student w stopniu podstawowym rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, ale nie wykazuje się zbyt dużą aktywnością
3,5student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i wykazuje się średnią aktywnością
4,0student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i wykazuje się dużą aktywnością w tym zakresie
4,5student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, wykazuje się dużą aktywnością w tym zakresie i potrafi organizować proces uczenia się innych osób
5,0student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, wykazuje się dużą aktywnością w tym zakresie oraz potrafi organizować i inspirować proces uczenia się innych osób