Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia procesów materiałów kompozytowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia procesów materiałów kompozytowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Spychaj <Tadeusz.Spychaj@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,62egzamin
laboratoriaL5 30 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu: Podstawy technologii syntezy polimerow i żywic reaktywnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką wytwarzania, badania właściwości i kierunkow zasytosowania kompozytów polimerowych na bazie polimerów termoplastycznych, a także żywic reaktywnych i włókien wzmacniających, napełniaczy mikro- i nanocząstkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przesycanie wzmocnienia włóknistego kompozycją żywicy reaktywnej metodą worka5
T-L-2Otrzymywanie tłoczywa poliestrowego i formowanie wyrobu gotowego metodą prasowania tłocznego lub ocena właściwości mechanicznych wyprasek5
T-L-3Otrzymywanie kompozytu termoplastycznego w procesie wytłaczania oraz ocena wybranych właściwości użytkowych5
T-L-4Wytwarzanie kompozytu poliestrowego metoda RTM5
T-L-5Otrzymywanie polimerobetonu i ocena właściwości mechanicznych5
T-L-6Zajęcia praktyczne na terenie zakładu przemyslowgo wytwarzającego kompozyty polimerowe5
30
wykłady
T-W-1Kompozyty polimerowe: rys historyczny, podział, znaczenie2
T-W-2Ogólne omówienie matryc/osnów polimerowych, włókien wzmacniających, mikro- i nanonapełniaczy4
T-W-3Procesy przygotowania/modyfikacji włókien wzmacniających oraz napełniaczy mikrocząstkowych oraz nanocząstkowych przed wprowadzeniem do matrycy/osnowy polimerowej6
T-W-4Technologie wytwarzania polimerowych materiałów kompozytowych ze wzmocnieniem włóknistym i proszkowym6
T-W-5Specyficzne metody wprowadzania nanonapełniaczy do kompozycji/kompozytów polimerowych4
T-W-6Omówienie metod badań kompozytów polimerowych4
T-W-7Omówienie kierunków zastosowania kompozytów polimerowych4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie studenta do wykładów oraz do egzaminu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych w zakresie rodzajów kompozytów polimerowych, sposobów ich otrzymywania/formowania, oceny właściwości uzytkowych i kierunków zastosowania
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie rodzajów kompozytów polimerowych, sposobów ich otrzymywania/formowania, metod preparacji włókien i napełniaczy, sposobów dyspergowania nanonapełniaczy w matrycy/osnowie polimerowej, oceny właściwości uzytkowych i kierunków zastosowania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C10_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę w zakresie rodzajów polimerowych materiałów kompozytowych, komponentów stosowanych do ich otrzymywania, metod technologicznych preparacji środków wzmacniających , zwłaszcza włókien i (nano)napełniaczy, ich otrzymywania i przetwarzania oraz sposobów oceny właściwości i kierunków zastosowania wyrobów użytkowych
Nano_1A_W02, Nano_1A_W04, Nano_1A_W05, Nano_1A_W07, Nano_1A_W08, Nano_1A_W09, Nano_1A_W10, Nano_1A_W11, Nano_1A_W12, Nano_1A_W15, Nano_1A_W16, Nano_1A_W13T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C10_U01
Student powinien umieć otrzymać kompozytowy materiał polimerowy, w tym z dodatkiem włókien i/lub (nano)napełniaczy, zaproponować metodę otrzymywania kompozytu polimerowego z zadanych surowców oraz dokonac oceny podstawowych parametrow uzytkowych wyrobu finalnego
Nano_1A_U01, Nano_1A_U02, Nano_1A_U03, Nano_1A_U05, Nano_1A_U06, Nano_1A_U07, Nano_1A_U08, Nano_1A_U09, Nano_1A_U10, Nano_1A_U11, Nano_1A_U12, Nano_1A_U13, Nano_1A_U14, Nano_1A_U15, Nano_1A_U16, Nano_1A_U17T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_C10_K01
Student powinien wykazywać osobiste zdolności do stosowania zdobytej wiedzy, umiejętności do jej efektywnego wykorzystania, odpowiedzialność i autonomię w kontaktach międzyludzkich, świadomość wpływu stosowanej technologii wytwarzania i przetwarzania kompozytów polimerowych na otaczające środowisko
Nano_1A_K01, Nano_1A_K02, Nano_1A_K03, Nano_1A_K04, Nano_1A_K05, Nano_1A_K06, Nano_1A_K07T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C10_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę w zakresie rodzajów polimerowych materiałów kompozytowych, komponentów stosowanych do ich otrzymywania, metod technologicznych preparacji środków wzmacniających , zwłaszcza włókien i (nano)napełniaczy, ich otrzymywania i przetwarzania oraz sposobów oceny właściwości i kierunków zastosowania wyrobów użytkowych
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie komponentów stosowanych w kompozytach polimerowych, ich przygotowania wstępnego oraz metod otrzymywania kompozytów polimerowych, a także oceny ich właściwości i kierunków zastosowania
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie komponentów stosowanych w kompozytach polimerowych, ich przygotowania wstępnego oraz metod otrzymywania kompozytów polimerowych, a także oceny ich właściwości i kierunków zastosowania
3,5Student posiada akceptowalną wiedzę w zakresie komponentów stosowanych w kompozytach polimerowych, ich przygotowania wstępnego oraz metod otrzymywania kompozytów polimerowych, a także oceny ich właściwości i kierunków zastosowania
4,0Student posiada wiedzę w zakresie komponentów stosowanych w kompozytach polimerowych, ich przygotowania wstępnego oraz metod otrzymywania kompozytów polimerowych, a także oceny ich właściwości i kierunków zastosowania
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę w zakresie komponentów stosowanych w kompozytach polimerowych, ich przygotowania wstępnego oraz metod otrzymywania kompozytów polimerowych, a także oceny ich właściwości i kierunków zastosowania
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie komponentów stosowanych w kompozytach polimerowych, ich przygotowania wstępnego oraz metod otrzymywania kompozytów polimerowych, a także oceny ich właściwości i kierunków zastosowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C10_U01
Student powinien umieć otrzymać kompozytowy materiał polimerowy, w tym z dodatkiem włókien i/lub (nano)napełniaczy, zaproponować metodę otrzymywania kompozytu polimerowego z zadanych surowców oraz dokonac oceny podstawowych parametrow uzytkowych wyrobu finalnego
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie otrzymywania kompozytów polimerowych, nie potrafi adekwatnie scharakteryzować komponentów stosowanych do ich otrzymywania lub metod ich przygotowanie wstępnego, przetwarzania i kierunków stosowania
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie otrzymywania kompozytów polimerowych, adekwatnego scharakteryzowania komponentów stosowanych do ich otrzymywania lub metod ich przygotowanie wstępnego, przetwarzania i kierunków stosowania
3,5Student posiada akceptowalne umiejętności w zakresie otrzymywania kompozytów polimerowych, adekwatnego charakteryzowania komponentów stosowanych do ich otrzymywania lub metod ich przygotowanie wstępnego, przetwarzania i kierunków stosowania
4,0Student posiada umiejętności w zakresie otrzymywania kompozytów polimerowych, adekwatnego charakteryzowania komponentów stosowanych do ich otrzymywania lub metod ich przygotowanie wstępnego, przetwarzania i kierunków stosowania
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie otrzymywania kompozytów polimerowych, adekwatnego charakteryzowania komponentów stosowanych do ich otrzymywania lub metod ich przygotowanie wstępnego, przetwarzania i kierunków stosowania
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie otrzymywania kompozytów polimerowych, adekwatnego charakteryzowania komponentów stosowanych do ich otrzymywania lub metod ich przygotowanie wstępnego, przetwarzania i kierunków stosowania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_C10_K01
Student powinien wykazywać osobiste zdolności do stosowania zdobytej wiedzy, umiejętności do jej efektywnego wykorzystania, odpowiedzialność i autonomię w kontaktach międzyludzkich, świadomość wpływu stosowanej technologii wytwarzania i przetwarzania kompozytów polimerowych na otaczające środowisko
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub akceptowalnych cech osobistych i społecznych
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania oraz ograniczenia w zakresie cech zdolności osobistych i społecznych
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania oraz akceptowalne cechy zdolności osobistych i społecznych
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania oraz cechy zdolności osobistych i społecznych
4,5Student wykazuje ponad dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania oraz cechy zdolności osobistych i społecznych
5,0Student wykazuje bardzo dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania oraz cechy zdolności osobistych i społecznych

Literatura podstawowa

  1. W. Królikowski, Polimerowe kompozyty konstrukcyjne, PWN, Warszawa, 2012
  2. L. Holloway, Handbook of polymer composites for engineers, Woodhead Publishing Ltd, Cambridge, 1994
  3. J.P. Pascault, R.J.J. Williams, Epoxy Polymers. New Materials and Innovations, Wiley-VCH, Weinheim, 2010

Literatura dodatkowa

  1. B. P. Grady, Carbon nanotube-polymer composites, J. Wiley, Hoboken, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przesycanie wzmocnienia włóknistego kompozycją żywicy reaktywnej metodą worka5
T-L-2Otrzymywanie tłoczywa poliestrowego i formowanie wyrobu gotowego metodą prasowania tłocznego lub ocena właściwości mechanicznych wyprasek5
T-L-3Otrzymywanie kompozytu termoplastycznego w procesie wytłaczania oraz ocena wybranych właściwości użytkowych5
T-L-4Wytwarzanie kompozytu poliestrowego metoda RTM5
T-L-5Otrzymywanie polimerobetonu i ocena właściwości mechanicznych5
T-L-6Zajęcia praktyczne na terenie zakładu przemyslowgo wytwarzającego kompozyty polimerowe5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kompozyty polimerowe: rys historyczny, podział, znaczenie2
T-W-2Ogólne omówienie matryc/osnów polimerowych, włókien wzmacniających, mikro- i nanonapełniaczy4
T-W-3Procesy przygotowania/modyfikacji włókien wzmacniających oraz napełniaczy mikrocząstkowych oraz nanocząstkowych przed wprowadzeniem do matrycy/osnowy polimerowej6
T-W-4Technologie wytwarzania polimerowych materiałów kompozytowych ze wzmocnieniem włóknistym i proszkowym6
T-W-5Specyficzne metody wprowadzania nanonapełniaczy do kompozycji/kompozytów polimerowych4
T-W-6Omówienie metod badań kompozytów polimerowych4
T-W-7Omówienie kierunków zastosowania kompozytów polimerowych4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie studenta do wykładów oraz do egzaminu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C10_W01Student powinien mieć ogólną wiedzę w zakresie rodzajów polimerowych materiałów kompozytowych, komponentów stosowanych do ich otrzymywania, metod technologicznych preparacji środków wzmacniających , zwłaszcza włókien i (nano)napełniaczy, ich otrzymywania i przetwarzania oraz sposobów oceny właściwości i kierunków zastosowania wyrobów użytkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W02ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii fizycznej, nieorganicznej i organicznej, analitycznej, biochemii, fizyki i ich technicznych zastosowań niezbędną do rozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych oraz rozumienia roli fizyki w różnych obszarach techniki i nanotechnologii
Nano_1A_W04ma wiedzę z zakresu budowy materii, mechanizmów procesów chemicznych i ich aplikacji w nanotechnologii wytwarzania nowoczesnych materiałów
Nano_1A_W05ma szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami fizyki współczesnej, niezbędnymi do rozumienia podstawowych mechanizmów fizycznych i wykorzystania wiedzy fizycznej w nanotechnologii
Nano_1A_W07ma wiedzę o kierunkach rozwoju przemysłu chemicznego w kraju i na świecie i gospodarką odpadami
Nano_1A_W08ma wiedzę z zakresu technik oraz metod identyfikacji i charakteryzowania nanomateriałów, a także ma wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym związanym z nanotechnologią
Nano_1A_W09ma podstawową wiedzę o kierunkach rozwoju i zastosowaniach fizyki w wybranych zagadnieniach technicznych i technologicznych
Nano_1A_W10ma podstawową wiedzę o cyklu życia materiałów oraz na temat zasad funkcjonowania i eksploatacji aparatury, urządzeń i systemów wykorzystujących metody technologii chemicznej i fizyki technicznej, szczególnie w aspekcie wytwarzania nanomateriałów
Nano_1A_W11zna podstawowe metody, techniki, narzędzia, materiały i nanomateriały do projektowania, modelowania, symulacji i wytwarzania przyrządów i urządzeń technicznych oraz rozwiązywania za ich pomocą prostych zagadnień technicznych i badawczych
Nano_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą etyki zawodowej w zakresie jakości wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych oraz podstaw BHP
Nano_1A_W15ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony własności intelektualnej, prawa autorskiego i prawa patentowego
Nano_1A_W16zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz prowadzenia działalności gospodarczej
Nano_1A_W13ma wiedzę ogólną potrzebną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką wytwarzania, badania właściwości i kierunkow zasytosowania kompozytów polimerowych na bazie polimerów termoplastycznych, a także żywic reaktywnych i włókien wzmacniających, napełniaczy mikro- i nanocząstkowych
Treści programoweT-W-7Omówienie kierunków zastosowania kompozytów polimerowych
T-W-4Technologie wytwarzania polimerowych materiałów kompozytowych ze wzmocnieniem włóknistym i proszkowym
T-W-6Omówienie metod badań kompozytów polimerowych
T-W-5Specyficzne metody wprowadzania nanonapełniaczy do kompozycji/kompozytów polimerowych
T-W-3Procesy przygotowania/modyfikacji włókien wzmacniających oraz napełniaczy mikrocząstkowych oraz nanocząstkowych przed wprowadzeniem do matrycy/osnowy polimerowej
T-W-2Ogólne omówienie matryc/osnów polimerowych, włókien wzmacniających, mikro- i nanonapełniaczy
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych w zakresie rodzajów kompozytów polimerowych, sposobów ich otrzymywania/formowania, oceny właściwości uzytkowych i kierunków zastosowania
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie rodzajów kompozytów polimerowych, sposobów ich otrzymywania/formowania, metod preparacji włókien i napełniaczy, sposobów dyspergowania nanonapełniaczy w matrycy/osnowie polimerowej, oceny właściwości uzytkowych i kierunków zastosowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie komponentów stosowanych w kompozytach polimerowych, ich przygotowania wstępnego oraz metod otrzymywania kompozytów polimerowych, a także oceny ich właściwości i kierunków zastosowania
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie komponentów stosowanych w kompozytach polimerowych, ich przygotowania wstępnego oraz metod otrzymywania kompozytów polimerowych, a także oceny ich właściwości i kierunków zastosowania
3,5Student posiada akceptowalną wiedzę w zakresie komponentów stosowanych w kompozytach polimerowych, ich przygotowania wstępnego oraz metod otrzymywania kompozytów polimerowych, a także oceny ich właściwości i kierunków zastosowania
4,0Student posiada wiedzę w zakresie komponentów stosowanych w kompozytach polimerowych, ich przygotowania wstępnego oraz metod otrzymywania kompozytów polimerowych, a także oceny ich właściwości i kierunków zastosowania
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę w zakresie komponentów stosowanych w kompozytach polimerowych, ich przygotowania wstępnego oraz metod otrzymywania kompozytów polimerowych, a także oceny ich właściwości i kierunków zastosowania
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie komponentów stosowanych w kompozytach polimerowych, ich przygotowania wstępnego oraz metod otrzymywania kompozytów polimerowych, a także oceny ich właściwości i kierunków zastosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C10_U01Student powinien umieć otrzymać kompozytowy materiał polimerowy, w tym z dodatkiem włókien i/lub (nano)napełniaczy, zaproponować metodę otrzymywania kompozytu polimerowego z zadanych surowców oraz dokonac oceny podstawowych parametrow uzytkowych wyrobu finalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologi, nanomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Nano_1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii i nanomateriałów
Nano_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych dla kierunku nanotechnologii dobrze udokumentowane opracowanie zagadnień z zakresu nanotechnologii i nanomateriałów
Nano_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się, m. in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Nano_1A_U06posługuje się językiem angielskim (lub innym językiem obcym) zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu kształcenia Językowego, w stopniu umożliwiającym czytanie ze zrozumieniem instrukcji technicznych, artykułów i podręczników z dziedziny nauk ścisłych, a w szczególności z zakresu nanotechnologii i nanomateriałów
Nano_1A_U07potrafi posługiwać się typowymi narzędziami informatycznymi do projektowania, modelowania i symulacji komputerowych wybranych zagadnień chemicznych, fizycznych i technicznych
Nano_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty chemiczne, interpretować i opracowywać uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Nano_1A_U09potrafi identyfikować problematykę fizyczną i chemiczną w zjawiskach naturalnych i procesach technologicznych oraz wykorzystywać metodykę badań fizykochemicznych (wyniki eksperymentalne, symulacje) do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Nano_1A_U10potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych oraz dokonać krytycznej analizy sposobów ich wykorzystania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Nano_1A_U11potrafi wykorzystać poznane metody eksperymentalne, symulacje komputerowe i modele teoretyczne do analizy i rozwiązywania problemów inżynierskich
Nano_1A_U12potrafi dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Nano_1A_U13potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Nano_1A_U14potrafi oznaczać właściwości fizyczne i chemiczne związków chemicznych i materiałów, w szczególności nanomateriałów przy wykorzystaniu odpowiednich technik badawczych
Nano_1A_U15potrafi wstępnie oszacować koszty planowanego zadania inżynierskiego
Nano_1A_U16na podstawie analizy istniejącego procesu potrafi zaproponować jego modernizacje, prowadzące do poprawy wskaźników ekonomicznych oraz środowiskowych
Nano_1A_U17potrafi zaprojektować prosty proces technologiczny, zgodnie z zadaną specyfiką, charakterystyczny dla ukończonej specjalności oraz ocenić jego poprawność przy użyciu właściwych metod, technik i urządzeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką wytwarzania, badania właściwości i kierunkow zasytosowania kompozytów polimerowych na bazie polimerów termoplastycznych, a także żywic reaktywnych i włókien wzmacniających, napełniaczy mikro- i nanocząstkowych
Treści programoweT-W-1Kompozyty polimerowe: rys historyczny, podział, znaczenie
T-W-6Omówienie metod badań kompozytów polimerowych
T-W-2Ogólne omówienie matryc/osnów polimerowych, włókien wzmacniających, mikro- i nanonapełniaczy
T-W-5Specyficzne metody wprowadzania nanonapełniaczy do kompozycji/kompozytów polimerowych
T-W-4Technologie wytwarzania polimerowych materiałów kompozytowych ze wzmocnieniem włóknistym i proszkowym
T-W-7Omówienie kierunków zastosowania kompozytów polimerowych
T-W-3Procesy przygotowania/modyfikacji włókien wzmacniających oraz napełniaczy mikrocząstkowych oraz nanocząstkowych przed wprowadzeniem do matrycy/osnowy polimerowej
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych w zakresie rodzajów kompozytów polimerowych, sposobów ich otrzymywania/formowania, oceny właściwości uzytkowych i kierunków zastosowania
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie rodzajów kompozytów polimerowych, sposobów ich otrzymywania/formowania, metod preparacji włókien i napełniaczy, sposobów dyspergowania nanonapełniaczy w matrycy/osnowie polimerowej, oceny właściwości uzytkowych i kierunków zastosowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie otrzymywania kompozytów polimerowych, nie potrafi adekwatnie scharakteryzować komponentów stosowanych do ich otrzymywania lub metod ich przygotowanie wstępnego, przetwarzania i kierunków stosowania
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie otrzymywania kompozytów polimerowych, adekwatnego scharakteryzowania komponentów stosowanych do ich otrzymywania lub metod ich przygotowanie wstępnego, przetwarzania i kierunków stosowania
3,5Student posiada akceptowalne umiejętności w zakresie otrzymywania kompozytów polimerowych, adekwatnego charakteryzowania komponentów stosowanych do ich otrzymywania lub metod ich przygotowanie wstępnego, przetwarzania i kierunków stosowania
4,0Student posiada umiejętności w zakresie otrzymywania kompozytów polimerowych, adekwatnego charakteryzowania komponentów stosowanych do ich otrzymywania lub metod ich przygotowanie wstępnego, przetwarzania i kierunków stosowania
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie otrzymywania kompozytów polimerowych, adekwatnego charakteryzowania komponentów stosowanych do ich otrzymywania lub metod ich przygotowanie wstępnego, przetwarzania i kierunków stosowania
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie otrzymywania kompozytów polimerowych, adekwatnego charakteryzowania komponentów stosowanych do ich otrzymywania lub metod ich przygotowanie wstępnego, przetwarzania i kierunków stosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_C10_K01Student powinien wykazywać osobiste zdolności do stosowania zdobytej wiedzy, umiejętności do jej efektywnego wykorzystania, odpowiedzialność i autonomię w kontaktach międzyludzkich, świadomość wpływu stosowanej technologii wytwarzania i przetwarzania kompozytów polimerowych na otaczające środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K01rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji, rozumie konieczność nieustannej adaptacji swojej wiedzy i umiejętności do zmian zachodzących w technice i nanotechnologii, potrafi organizować proces zdobywania wiedzy przez inne osoby oraz zachęcać je do pracy samodzielnej
Nano_1A_K02ma świadomość pozatechnicznych konsekwencji zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na środowisko i organizm człowieka, rozumie wagę odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Nano_1A_K03potrafi pracować zespołowo; rozumie odpowiedzialność za działania własne i innych osób
Nano_1A_K04potrafi odpowiednio określić zadania priorytetowe służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i dążyć do ich wykonania, potrafi dostosowywać działania do pojawiających się niespodziewanych problemów
Nano_1A_K05rozumie zasady etyki zawodowej, prawidłowo oceniać wkład członków zespołu do osiąganych wyników jest świadom i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie
Nano_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Nano_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu informacji o najnowszych osiągnięciach nanotechnologii i związanych z nimi korzyści oraz problemów, potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką wytwarzania, badania właściwości i kierunkow zasytosowania kompozytów polimerowych na bazie polimerów termoplastycznych, a także żywic reaktywnych i włókien wzmacniających, napełniaczy mikro- i nanocząstkowych
Treści programoweT-W-5Specyficzne metody wprowadzania nanonapełniaczy do kompozycji/kompozytów polimerowych
T-W-2Ogólne omówienie matryc/osnów polimerowych, włókien wzmacniających, mikro- i nanonapełniaczy
T-W-3Procesy przygotowania/modyfikacji włókien wzmacniających oraz napełniaczy mikrocząstkowych oraz nanocząstkowych przed wprowadzeniem do matrycy/osnowy polimerowej
T-W-6Omówienie metod badań kompozytów polimerowych
T-W-4Technologie wytwarzania polimerowych materiałów kompozytowych ze wzmocnieniem włóknistym i proszkowym
T-W-7Omówienie kierunków zastosowania kompozytów polimerowych
T-W-1Kompozyty polimerowe: rys historyczny, podział, znaczenie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wiedzy studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych w zakresie rodzajów kompozytów polimerowych, sposobów ich otrzymywania/formowania, oceny właściwości uzytkowych i kierunków zastosowania
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie rodzajów kompozytów polimerowych, sposobów ich otrzymywania/formowania, metod preparacji włókien i napełniaczy, sposobów dyspergowania nanonapełniaczy w matrycy/osnowie polimerowej, oceny właściwości uzytkowych i kierunków zastosowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania i/lub akceptowalnych cech osobistych i społecznych
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania oraz ograniczenia w zakresie cech zdolności osobistych i społecznych
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania oraz akceptowalne cechy zdolności osobistych i społecznych
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania oraz cechy zdolności osobistych i społecznych
4,5Student wykazuje ponad dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania oraz cechy zdolności osobistych i społecznych
5,0Student wykazuje bardzo dobrą kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania oraz cechy zdolności osobistych i społecznych