Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych

Sylabus przedmiotu Prawo i ekonomika sektora paliwowo-energetycznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo i ekonomika sektora paliwowo-energetycznego
Specjalność Inżynieria procesów ekoenergetyki
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Peryt-Stawiarska <peryt@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomii.
W-2Wymagana jest znajomość podstaw mikro- i makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
C-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.10
T-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.5
15
wykłady
T-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.1
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.1
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.1
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)1
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.1
T-W-6Gaz łupkowy - szansą czy zagrożeniem dla Polski?1
T-W-7Protokół z Kioto2
T-W-8Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych3
T-W-9Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.3
T-W-10Kolokwium zaliczeniowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Studiowanie materiałów źródłowych w celu przygotowywania się do dyskusji na ćwiczeniach.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-W-3Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnieć studenta podczas rozwiązywanych zadań (case study) na zajęciach).
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-01_W01
Student ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej.
ICHP_2A_W10T2A_W08InzA2_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1
ICHP_2A_C04-01_W12
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej.
ICHP_2A_W12T2A_W09, T2A_W11InzA2_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-A-1, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-A-2, T-W-2, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-01_U01
Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych.
ICHP_2A_U01T2A_U01C-1, C-2T-W-1, T-A-1, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-A-2M-1, M-2S-1
ICHP_2A_C04-01_U02
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich.
ICHP_2A_U14T2A_U14InzA2_U04C-1, C-2T-W-1, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1
ICHP_2A_C04-01_U03
Student potrafi dokonać analizy technicznej i ekonomicznej w procesach sektora naftowego.
ICHP_2A_U15T2A_U15InzA2_U05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-8, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-01_K01
Student ma świadomość konieczności ciągłego samokształcenia.
ICHP_2A_K01T2A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-A-1, T-W-8, T-W-4, T-A-2, T-W-9, T-W-3, T-W-7, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1
ICHP_2A_C04-01_K02
Student potrafi pracować w zepole nad rozwiązaniem problemu, ma świadomość swojego wkładu w realizację zadań i ponoszonej odpowiedzialności.
ICHP_2A_K03T2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-A-2, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-A-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-01_W01
Student ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie.
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu.
3,5Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu.
5,0Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać.
ICHP_2A_C04-01_W12
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej.
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-01_U01
Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych.
2,0
3,0Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Potrafi przeprowadzić aanalizę ekonomiczną w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C04-01_U02
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich.
2,0
3,0Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Potrafi przeprowadzić aanalizę ekonomiczną w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C04-01_U03
Student potrafi dokonać analizy technicznej i ekonomicznej w procesach sektora naftowego.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich. Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-01_K01
Student ma świadomość konieczności ciągłego samokształcenia.
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę w stopniu dostatecznym z konieczności pracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za realizację prac zespołu i koniecznośći samokształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C04-01_K02
Student potrafi pracować w zepole nad rozwiązaniem problemu, ma świadomość swojego wkładu w realizację zadań i ponoszonej odpowiedzialności.
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę w stopniu dostatecznym z konieczności pracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za realizację prac zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koźmiński A. K., Piotrowski W. (red), Zarządzanie: teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. USTAWA z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, Dz.U. 2004 Nr 173 poz. 1807
  2. USTAWA z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, Dz.U. z 2000 nr 94 poz. 1037

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.10
T-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.1
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.1
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.1
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)1
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.1
T-W-6Gaz łupkowy - szansą czy zagrożeniem dla Polski?1
T-W-7Protokół z Kioto2
T-W-8Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych3
T-W-9Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.3
T-W-10Kolokwium zaliczeniowe1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Studiowanie materiałów źródłowych w celu przygotowywania się do dyskusji na ćwiczeniach.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-W-3Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-01_W01Student ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
C-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
Treści programoweT-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.
T-W-7Protokół z Kioto
T-W-6Gaz łupkowy - szansą czy zagrożeniem dla Polski?
T-W-8Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.
T-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.
T-W-9Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego.
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnieć studenta podczas rozwiązywanych zadań (case study) na zajęciach).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie.
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu.
3,5Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu.
5,0Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-01_W12Student ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej, zarządzania, w tym zarządzania jakością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
C-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
Treści programoweT-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-7Protokół z Kioto
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.
T-W-8Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych
T-W-9Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)
T-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.
T-W-6Gaz łupkowy - szansą czy zagrożeniem dla Polski?
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego.
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnieć studenta podczas rozwiązywanych zadań (case study) na zajęciach).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-01_U01Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
C-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
Treści programoweT-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.
T-W-6Gaz łupkowy - szansą czy zagrożeniem dla Polski?
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.
T-W-8Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.
T-W-9Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)
T-W-7Protokół z Kioto
T-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnieć studenta podczas rozwiązywanych zadań (case study) na zajęciach).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Potrafi przeprowadzić aanalizę ekonomiczną w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-01_U02Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
C-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
Treści programoweT-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-9Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.
T-W-6Gaz łupkowy - szansą czy zagrożeniem dla Polski?
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.
T-W-8Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.
T-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.
T-W-7Protokół z Kioto
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego.
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnieć studenta podczas rozwiązywanych zadań (case study) na zajęciach).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Potrafi przeprowadzić aanalizę ekonomiczną w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-01_U03Student potrafi dokonać analizy technicznej i ekonomicznej w procesach sektora naftowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
C-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
Treści programoweT-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.
T-W-9Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.
T-W-7Protokół z Kioto
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)
T-W-6Gaz łupkowy - szansą czy zagrożeniem dla Polski?
T-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.
T-W-8Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego.
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnieć studenta podczas rozwiązywanych zadań (case study) na zajęciach).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich. Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-01_K01Student ma świadomość konieczności ciągłego samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
C-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
Treści programoweT-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-6Gaz łupkowy - szansą czy zagrożeniem dla Polski?
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.
T-W-8Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)
T-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.
T-W-9Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.
T-W-7Protokół z Kioto
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego.
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnieć studenta podczas rozwiązywanych zadań (case study) na zajęciach).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę w stopniu dostatecznym z konieczności pracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za realizację prac zespołu i koniecznośći samokształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-01_K02Student potrafi pracować w zepole nad rozwiązaniem problemu, ma świadomość swojego wkładu w realizację zadań i ponoszonej odpowiedzialności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K03przestrzega wszystkich zasad pracy zespołowej; ma świadomość odpowiedzialności za wspólne przedsięwzięcia i dokonania w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
C-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
Treści programoweT-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-8Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych
T-W-6Gaz łupkowy - szansą czy zagrożeniem dla Polski?
T-W-5Polskie LNG: gazoport w Świnoujściu, a bezpieczeństwo energetyczne Polski.
T-W-2Sektor węgla kamiennego: największe zakłady w sektorze, poziom wydobycia węgla, rynki zbytu, sytuacja finansowa.
T-A-2Odnawiane źródła energii - porównanie poszczególnych rozwiązań, analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych OZE.
T-W-9Odnawialne źródła energii w Polsce: udział procentowy, lokalizacja, aspekty prawne.
T-W-3Sektor węgla brunatnego: omówienie sytuacji w sektorze na przykładzie wybranych przedsiębiorstw, wyniki finansowe, inwestycje, rynki zbytu.
T-W-4Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)
T-W-7Protokół z Kioto
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej, analiza przypadku (case study) dla wybranych przedsiębiorstw sektora paliwowo-energetycznego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego.
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnieć studenta podczas rozwiązywanych zadań (case study) na zajęciach).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę w stopniu dostatecznym z konieczności pracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za realizację prac zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0