Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Procesy i urządzenia w ochronie środowiska

Sylabus przedmiotu Systemy odzysku ciepła:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy odzysku ciepła
Specjalność Inżynieria procesowa
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Peryt-Stawiarska <peryt@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana jest znajomość matematyki oraz podstawowych zagadnień z zakresu wymiany ciepła.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą za zakresu tworzenia sieci wymienników ciepła, problematyką odzysku ciepła oraz stosowanym w procesie projektowania kryteriami.
C-2Ukształtowania umiejętności samodzielnego rozwiązywania i analizy problemów związanych z projektowaniem sieci wymienników ciepła.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady projektowania systemów odzysku ciepła metodą drzewa przeglądu w przestrzeni stanów (metoda jednoczesna).4
T-A-2Przykłady projektowania systemów odzysku ciepła metodą pinczową (ang. Pinch Analysis) - metoda sekwencyjna.4
T-A-3Obliczanie minimalnego zapotrzebowania na czynniki energetyczne i kosztów użytkowania zaprojektowanego systemu. Obliczanie minimalnej liczby kontaktów, minimalnej całkowitej powierzchni wymiany ciepła projektowanego systemu.4
T-A-4Praktyczne określanie energetycznych charakterystyk wielodziałowej instalacji wyparnej.2
T-A-5Kolokwium zaliczeniowe1
15
wykłady
T-W-1Energochłonność systemów cieplnych.1
T-W-2Minimalizowanie zużycia czynników grzewczych i chłodzących (odzysk energii cieplnej) jako efekt doboru odpowiedniej struktury sieci wymienników ciepła.2
T-W-3Synteza systemów odzysku ciepła: sformułowanie i analiza problemu, klasyfikacja metod syntezy i modyfikacji systemów odzysku ciepła.2
T-W-4Optymalizacja systemu odzysku ciepła. Matematyczne metody globalne.3
T-W-5Sekwencyjne metody określania optymalnej struktury sieci wymienników ciepła.2
T-W-6Podstawowe zasady integracji energetycznej w kompleksach chemicznych: temperatura pinczu, maksymalizacja odzysku energii cieplnej, reguły umiejscawiania procesów, zasady doboru czynników energetycznych.2
T-W-7Projektowanie systemów aparatów wyparnych. Określanie energetycznych charakterystyk wielodziałowej instalacji wyparnej.2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-W-3Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe (wykłady).
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznych umiejętności rozwiązywania zadań na zajęciach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe (ćwiczenia) polegające na rozwiązaniu przygotowanych przez prowadzącego zajęcia zadań.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C03-07_W04
Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu analizy modeli matematycznych w inżynierii chemicznej. Student wie jak rozwiązać złożone zadania inżynierskie.
ICHP_2A_W04T2A_W01, T2A_W02C-1, C-2T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C03-07_U01
Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne.
ICHP_2A_U01T2A_U01C-2T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-6, T-A-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-2, S-3
ICHP_2A_C03-07_U09
Student potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie, specyficzne dla studiowanej specjalności.
ICHP_2A_U09T2A_U09InzA2_U02C-2, C-1T-A-2, T-W-5, T-A-4, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-A-1, T-W-3, T-A-3, T-W-1, T-W-6M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C03-07_K04
Student ma świadomość, że podczas realizacji danego zadania należy określić priorytety w realizacji tego zadania.
ICHP_2A_K04T2A_K04C-2, C-1T-W-2, T-W-5, T-A-4, T-W-6, T-A-3, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-A-1, T-A-2M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C03-07_W04
Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu analizy modeli matematycznych w inżynierii chemicznej. Student wie jak rozwiązać złożone zadania inżynierskie.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie.
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu.
3,5Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu.
5,0Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C03-07_U01
Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego rozwiązania przykładowego zadania projektowego.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego rozwiązania przykładowego zadania projektowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C03-07_U09
Student potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie, specyficzne dla studiowanej specjalności.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego rozwiązania przykładowego zadania projektowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C03-07_K04
Student ma świadomość, że podczas realizacji danego zadania należy określić priorytety w realizacji tego zadania.
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę w stopniu dostatecznym z konieczności wyboru priorytetów podczas rozwiązywania zadań projektowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jeżowski J., Projektowanie podsystemów odzysku ciepła w warunkach pewnych danych, Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 1995
  2. Jeżowski J., Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej. Cz.1. Teoria, Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2001
  3. Kubasiewicz A., Wyparki. Konstrukcja i obliczanie, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Kacperski W., Kruszewski J., Marcinkowski R., Inżynieria systemów procesowych. Elementy syntezy procesów technologicznych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady projektowania systemów odzysku ciepła metodą drzewa przeglądu w przestrzeni stanów (metoda jednoczesna).4
T-A-2Przykłady projektowania systemów odzysku ciepła metodą pinczową (ang. Pinch Analysis) - metoda sekwencyjna.4
T-A-3Obliczanie minimalnego zapotrzebowania na czynniki energetyczne i kosztów użytkowania zaprojektowanego systemu. Obliczanie minimalnej liczby kontaktów, minimalnej całkowitej powierzchni wymiany ciepła projektowanego systemu.4
T-A-4Praktyczne określanie energetycznych charakterystyk wielodziałowej instalacji wyparnej.2
T-A-5Kolokwium zaliczeniowe1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Energochłonność systemów cieplnych.1
T-W-2Minimalizowanie zużycia czynników grzewczych i chłodzących (odzysk energii cieplnej) jako efekt doboru odpowiedniej struktury sieci wymienników ciepła.2
T-W-3Synteza systemów odzysku ciepła: sformułowanie i analiza problemu, klasyfikacja metod syntezy i modyfikacji systemów odzysku ciepła.2
T-W-4Optymalizacja systemu odzysku ciepła. Matematyczne metody globalne.3
T-W-5Sekwencyjne metody określania optymalnej struktury sieci wymienników ciepła.2
T-W-6Podstawowe zasady integracji energetycznej w kompleksach chemicznych: temperatura pinczu, maksymalizacja odzysku energii cieplnej, reguły umiejscawiania procesów, zasady doboru czynników energetycznych.2
T-W-7Projektowanie systemów aparatów wyparnych. Określanie energetycznych charakterystyk wielodziałowej instalacji wyparnej.2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-W-3Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C03-07_W04Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu analizy modeli matematycznych w inżynierii chemicznej. Student wie jak rozwiązać złożone zadania inżynierskie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W04ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych dotyczącą operacji i procesów inżynierii chemicznej przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich w tym zagadnień projektowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedzą za zakresu tworzenia sieci wymienników ciepła, problematyką odzysku ciepła oraz stosowanym w procesie projektowania kryteriami.
C-2Ukształtowania umiejętności samodzielnego rozwiązywania i analizy problemów związanych z projektowaniem sieci wymienników ciepła.
Treści programoweT-W-7Projektowanie systemów aparatów wyparnych. Określanie energetycznych charakterystyk wielodziałowej instalacji wyparnej.
T-W-5Sekwencyjne metody określania optymalnej struktury sieci wymienników ciepła.
T-W-2Minimalizowanie zużycia czynników grzewczych i chłodzących (odzysk energii cieplnej) jako efekt doboru odpowiedniej struktury sieci wymienników ciepła.
T-W-1Energochłonność systemów cieplnych.
T-W-3Synteza systemów odzysku ciepła: sformułowanie i analiza problemu, klasyfikacja metod syntezy i modyfikacji systemów odzysku ciepła.
T-W-6Podstawowe zasady integracji energetycznej w kompleksach chemicznych: temperatura pinczu, maksymalizacja odzysku energii cieplnej, reguły umiejscawiania procesów, zasady doboru czynników energetycznych.
T-W-4Optymalizacja systemu odzysku ciepła. Matematyczne metody globalne.
T-A-2Przykłady projektowania systemów odzysku ciepła metodą pinczową (ang. Pinch Analysis) - metoda sekwencyjna.
T-A-1Przykłady projektowania systemów odzysku ciepła metodą drzewa przeglądu w przestrzeni stanów (metoda jednoczesna).
T-A-4Praktyczne określanie energetycznych charakterystyk wielodziałowej instalacji wyparnej.
T-A-3Obliczanie minimalnego zapotrzebowania na czynniki energetyczne i kosztów użytkowania zaprojektowanego systemu. Obliczanie minimalnej liczby kontaktów, minimalnej całkowitej powierzchni wymiany ciepła projektowanego systemu.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznych umiejętności rozwiązywania zadań na zajęciach audytoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe (wykłady).
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe (ćwiczenia) polegające na rozwiązaniu przygotowanych przez prowadzącego zajęcia zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie.
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu.
3,5Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu.
5,0Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C03-07_U01Student potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Ukształtowania umiejętności samodzielnego rozwiązywania i analizy problemów związanych z projektowaniem sieci wymienników ciepła.
Treści programoweT-W-2Minimalizowanie zużycia czynników grzewczych i chłodzących (odzysk energii cieplnej) jako efekt doboru odpowiedniej struktury sieci wymienników ciepła.
T-W-4Optymalizacja systemu odzysku ciepła. Matematyczne metody globalne.
T-W-1Energochłonność systemów cieplnych.
T-W-3Synteza systemów odzysku ciepła: sformułowanie i analiza problemu, klasyfikacja metod syntezy i modyfikacji systemów odzysku ciepła.
T-A-2Przykłady projektowania systemów odzysku ciepła metodą pinczową (ang. Pinch Analysis) - metoda sekwencyjna.
T-A-1Przykłady projektowania systemów odzysku ciepła metodą drzewa przeglądu w przestrzeni stanów (metoda jednoczesna).
T-A-3Obliczanie minimalnego zapotrzebowania na czynniki energetyczne i kosztów użytkowania zaprojektowanego systemu. Obliczanie minimalnej liczby kontaktów, minimalnej całkowitej powierzchni wymiany ciepła projektowanego systemu.
T-W-6Podstawowe zasady integracji energetycznej w kompleksach chemicznych: temperatura pinczu, maksymalizacja odzysku energii cieplnej, reguły umiejscawiania procesów, zasady doboru czynników energetycznych.
T-A-4Praktyczne określanie energetycznych charakterystyk wielodziałowej instalacji wyparnej.
T-W-5Sekwencyjne metody określania optymalnej struktury sieci wymienników ciepła.
T-W-7Projektowanie systemów aparatów wyparnych. Określanie energetycznych charakterystyk wielodziałowej instalacji wyparnej.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznych umiejętności rozwiązywania zadań na zajęciach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe (ćwiczenia) polegające na rozwiązaniu przygotowanych przez prowadzącego zajęcia zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego rozwiązania przykładowego zadania projektowego.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego rozwiązania przykładowego zadania projektowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C03-07_U09Student potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie, specyficzne dla studiowanej specjalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowania umiejętności samodzielnego rozwiązywania i analizy problemów związanych z projektowaniem sieci wymienników ciepła.
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą za zakresu tworzenia sieci wymienników ciepła, problematyką odzysku ciepła oraz stosowanym w procesie projektowania kryteriami.
Treści programoweT-A-2Przykłady projektowania systemów odzysku ciepła metodą pinczową (ang. Pinch Analysis) - metoda sekwencyjna.
T-W-5Sekwencyjne metody określania optymalnej struktury sieci wymienników ciepła.
T-A-4Praktyczne określanie energetycznych charakterystyk wielodziałowej instalacji wyparnej.
T-W-4Optymalizacja systemu odzysku ciepła. Matematyczne metody globalne.
T-W-7Projektowanie systemów aparatów wyparnych. Określanie energetycznych charakterystyk wielodziałowej instalacji wyparnej.
T-W-2Minimalizowanie zużycia czynników grzewczych i chłodzących (odzysk energii cieplnej) jako efekt doboru odpowiedniej struktury sieci wymienników ciepła.
T-A-1Przykłady projektowania systemów odzysku ciepła metodą drzewa przeglądu w przestrzeni stanów (metoda jednoczesna).
T-W-3Synteza systemów odzysku ciepła: sformułowanie i analiza problemu, klasyfikacja metod syntezy i modyfikacji systemów odzysku ciepła.
T-A-3Obliczanie minimalnego zapotrzebowania na czynniki energetyczne i kosztów użytkowania zaprojektowanego systemu. Obliczanie minimalnej liczby kontaktów, minimalnej całkowitej powierzchni wymiany ciepła projektowanego systemu.
T-W-1Energochłonność systemów cieplnych.
T-W-6Podstawowe zasady integracji energetycznej w kompleksach chemicznych: temperatura pinczu, maksymalizacja odzysku energii cieplnej, reguły umiejscawiania procesów, zasady doboru czynników energetycznych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe (wykłady).
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe (ćwiczenia) polegające na rozwiązaniu przygotowanych przez prowadzącego zajęcia zadań.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznych umiejętności rozwiązywania zadań na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego rozwiązania przykładowego zadania projektowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C03-07_K04Student ma świadomość, że podczas realizacji danego zadania należy określić priorytety w realizacji tego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowania umiejętności samodzielnego rozwiązywania i analizy problemów związanych z projektowaniem sieci wymienników ciepła.
C-1Zapoznanie studentów z wiedzą za zakresu tworzenia sieci wymienników ciepła, problematyką odzysku ciepła oraz stosowanym w procesie projektowania kryteriami.
Treści programoweT-W-2Minimalizowanie zużycia czynników grzewczych i chłodzących (odzysk energii cieplnej) jako efekt doboru odpowiedniej struktury sieci wymienników ciepła.
T-W-5Sekwencyjne metody określania optymalnej struktury sieci wymienników ciepła.
T-A-4Praktyczne określanie energetycznych charakterystyk wielodziałowej instalacji wyparnej.
T-W-6Podstawowe zasady integracji energetycznej w kompleksach chemicznych: temperatura pinczu, maksymalizacja odzysku energii cieplnej, reguły umiejscawiania procesów, zasady doboru czynników energetycznych.
T-A-3Obliczanie minimalnego zapotrzebowania na czynniki energetyczne i kosztów użytkowania zaprojektowanego systemu. Obliczanie minimalnej liczby kontaktów, minimalnej całkowitej powierzchni wymiany ciepła projektowanego systemu.
T-W-1Energochłonność systemów cieplnych.
T-W-3Synteza systemów odzysku ciepła: sformułowanie i analiza problemu, klasyfikacja metod syntezy i modyfikacji systemów odzysku ciepła.
T-W-7Projektowanie systemów aparatów wyparnych. Określanie energetycznych charakterystyk wielodziałowej instalacji wyparnej.
T-W-4Optymalizacja systemu odzysku ciepła. Matematyczne metody globalne.
T-A-1Przykłady projektowania systemów odzysku ciepła metodą drzewa przeglądu w przestrzeni stanów (metoda jednoczesna).
T-A-2Przykłady projektowania systemów odzysku ciepła metodą pinczową (ang. Pinch Analysis) - metoda sekwencyjna.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznych umiejętności rozwiązywania zadań na zajęciach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe (ćwiczenia) polegające na rozwiązaniu przygotowanych przez prowadzącego zajęcia zadań.
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne kolokwium zaliczeniowe (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę w stopniu dostatecznym z konieczności wyboru priorytetów podczas rozwiązywania zadań projektowych.
3,5
4,0
4,5
5,0