Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych

Sylabus przedmiotu Ekonomika i analiza ryzyka w przemyśle naftowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika i analiza ryzyka w przemyśle naftowym
Specjalność Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Peryt-Stawiarska <peryt@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ekonomii.
W-2Wymagana jest znajomość podstaw mikro- i makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
C-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej dla wybranych przedsiębiorstw przemysłu naftowego i pokrewnych.15
15
wykłady
T-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.1
T-W-2Formy własności i struktura organizacyjna przedsiębiorstw.1
T-W-3Strategie rozwoju i zarządzania przedsiebiorstwem sektora paliwowo-energetycznego.2
T-W-4Ocena efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa.2
T-W-5Jednoosobowa działalność gospodarcza - zasady zakładania własnej firmy. Funkcjonowanie sektora MSP na rynku.2
T-W-6Metody oceny efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa na przykładzie analizy wskaźnikowej.2
T-W-7Wiodące firmy sektora paliwo-energetycznego - próba oceny sytuacji ekonomicznej podmiotów.2
T-W-8Innowacyjność a efektywność ekonomiczna.1
T-W-9Sytuacja ekonomiczna sektora paliwowo-energetycznego w świetle sytuacji gospodarczej w kraju i na świecie.1
T-W-10Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie materiałów źródłowych w celu przygotowywania się do dyskusji na ćwiczeniach.15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-W-3Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji dotyczącej oceny efektywności ekonomicznej wybranego przedsiębiorstwa z sektora przemysłu naftowego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C05-13_W01
Student ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej.
ICHP_2A_W10T2A_W08InzA2_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-A-1, T-W-4, T-W-9M-1, M-2S-2, S-1
ICHP_2A_C05-13_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej.
ICHP_2A_W12T2A_W09, T2A_W11InzA2_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C05-13_U01
Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych.
ICHP_2A_U01T2A_U01C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-A-1, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1
ICHP_2A_C05-13_U14
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich.
ICHP_2A_U14T2A_U14InzA2_U04C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-A-1, T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1
ICHP_2A_C05-13_U15
Student potrafi dokonać analizy technicznej i ekonomicznej w procesach sektora naftowego.
ICHP_2A_U15T2A_U15InzA2_U05C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-A-1, T-W-2, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C05-13_K01
Student ma świadomość konieczności ciągłego samokształcenia.
ICHP_2A_K01T2A_K01C-2, C-1T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-A-1, T-W-1, T-W-8, T-W-9, T-W-3M-1, M-2S-1
ICHP_2A_C05-13_K03
Student potrafi pracować w zepole nad rozwiązaniem problemu, ma świadomość swojego wkładu w realizację zadań i ponoszonej odpowiedzialności.
ICHP_2A_K03T2A_K03C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-A-1M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C05-13_W01
Student ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie.
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu.
3,5Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu.
5,0Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać.
ICHP_2A_C05-13_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej.
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C05-13_U01
Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych.
2,0
3,0Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Potrafi przeprowadzić aanalizę ekonomiczną w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C05-13_U14
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich.
2,0
3,0Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Potrafi przeprowadzić aanalizę ekonomiczną w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C05-13_U15
Student potrafi dokonać analizy technicznej i ekonomicznej w procesach sektora naftowego.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich. Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C05-13_K01
Student ma świadomość konieczności ciągłego samokształcenia.
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę w stopniu dostatecznym z konieczności pracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za realizację prac zespołu i koniecznośći samokształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C05-13_K03
Student potrafi pracować w zepole nad rozwiązaniem problemu, ma świadomość swojego wkładu w realizację zadań i ponoszonej odpowiedzialności.
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę w stopniu dostatecznym z konieczności pracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za realizację prac zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koźmiński A. K., Piotrowski W. (red), Zarządzanie: teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2002
  2. Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. USTAWA z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, Dz.U. 2004 Nr 173 poz. 1807
  2. USTAWA z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, Dz.U. z 2000 nr 94 poz. 1037
  3. Portal Gospodarczy: Wirtualny Nowy Przemysł, www.wnp.pl
  4. strony internetowe wybranych firma z sektora naftowego

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej dla wybranych przedsiębiorstw przemysłu naftowego i pokrewnych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.1
T-W-2Formy własności i struktura organizacyjna przedsiębiorstw.1
T-W-3Strategie rozwoju i zarządzania przedsiebiorstwem sektora paliwowo-energetycznego.2
T-W-4Ocena efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa.2
T-W-5Jednoosobowa działalność gospodarcza - zasady zakładania własnej firmy. Funkcjonowanie sektora MSP na rynku.2
T-W-6Metody oceny efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa na przykładzie analizy wskaźnikowej.2
T-W-7Wiodące firmy sektora paliwo-energetycznego - próba oceny sytuacji ekonomicznej podmiotów.2
T-W-8Innowacyjność a efektywność ekonomiczna.1
T-W-9Sytuacja ekonomiczna sektora paliwowo-energetycznego w świetle sytuacji gospodarczej w kraju i na świecie.1
T-W-10Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Studiowanie materiałów źródłowych w celu przygotowywania się do dyskusji na ćwiczeniach.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-W-3Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C05-13_W01Student ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
C-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
Treści programoweT-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-5Jednoosobowa działalność gospodarcza - zasady zakładania własnej firmy. Funkcjonowanie sektora MSP na rynku.
T-W-6Metody oceny efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa na przykładzie analizy wskaźnikowej.
T-W-8Innowacyjność a efektywność ekonomiczna.
T-W-3Strategie rozwoju i zarządzania przedsiebiorstwem sektora paliwowo-energetycznego.
T-W-7Wiodące firmy sektora paliwo-energetycznego - próba oceny sytuacji ekonomicznej podmiotów.
T-W-2Formy własności i struktura organizacyjna przedsiębiorstw.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej dla wybranych przedsiębiorstw przemysłu naftowego i pokrewnych.
T-W-4Ocena efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa.
T-W-9Sytuacja ekonomiczna sektora paliwowo-energetycznego w świetle sytuacji gospodarczej w kraju i na świecie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji dotyczącej oceny efektywności ekonomicznej wybranego przedsiębiorstwa z sektora przemysłu naftowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie.
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu.
3,5Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu.
5,0Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C05-13_W02Student ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej, zarządzania, w tym zarządzania jakością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
C-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
Treści programoweT-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-5Jednoosobowa działalność gospodarcza - zasady zakładania własnej firmy. Funkcjonowanie sektora MSP na rynku.
T-W-6Metody oceny efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa na przykładzie analizy wskaźnikowej.
T-W-8Innowacyjność a efektywność ekonomiczna.
T-W-3Strategie rozwoju i zarządzania przedsiebiorstwem sektora paliwowo-energetycznego.
T-W-9Sytuacja ekonomiczna sektora paliwowo-energetycznego w świetle sytuacji gospodarczej w kraju i na świecie.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej dla wybranych przedsiębiorstw przemysłu naftowego i pokrewnych.
T-W-2Formy własności i struktura organizacyjna przedsiębiorstw.
T-W-4Ocena efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa.
T-W-7Wiodące firmy sektora paliwo-energetycznego - próba oceny sytuacji ekonomicznej podmiotów.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji dotyczącej oceny efektywności ekonomicznej wybranego przedsiębiorstwa z sektora przemysłu naftowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C05-13_U01Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
C-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
Treści programoweT-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-5Jednoosobowa działalność gospodarcza - zasady zakładania własnej firmy. Funkcjonowanie sektora MSP na rynku.
T-W-6Metody oceny efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa na przykładzie analizy wskaźnikowej.
T-W-8Innowacyjność a efektywność ekonomiczna.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej dla wybranych przedsiębiorstw przemysłu naftowego i pokrewnych.
T-W-7Wiodące firmy sektora paliwo-energetycznego - próba oceny sytuacji ekonomicznej podmiotów.
T-W-4Ocena efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa.
T-W-2Formy własności i struktura organizacyjna przedsiębiorstw.
T-W-9Sytuacja ekonomiczna sektora paliwowo-energetycznego w świetle sytuacji gospodarczej w kraju i na świecie.
T-W-3Strategie rozwoju i zarządzania przedsiebiorstwem sektora paliwowo-energetycznego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji dotyczącej oceny efektywności ekonomicznej wybranego przedsiębiorstwa z sektora przemysłu naftowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Potrafi przeprowadzić aanalizę ekonomiczną w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C05-13_U14Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
C-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
Treści programoweT-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-5Jednoosobowa działalność gospodarcza - zasady zakładania własnej firmy. Funkcjonowanie sektora MSP na rynku.
T-W-6Metody oceny efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa na przykładzie analizy wskaźnikowej.
T-W-8Innowacyjność a efektywność ekonomiczna.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej dla wybranych przedsiębiorstw przemysłu naftowego i pokrewnych.
T-W-7Wiodące firmy sektora paliwo-energetycznego - próba oceny sytuacji ekonomicznej podmiotów.
T-W-3Strategie rozwoju i zarządzania przedsiebiorstwem sektora paliwowo-energetycznego.
T-W-9Sytuacja ekonomiczna sektora paliwowo-energetycznego w świetle sytuacji gospodarczej w kraju i na świecie.
T-W-2Formy własności i struktura organizacyjna przedsiębiorstw.
T-W-4Ocena efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji dotyczącej oceny efektywności ekonomicznej wybranego przedsiębiorstwa z sektora przemysłu naftowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Potrafi przeprowadzić aanalizę ekonomiczną w podstawowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C05-13_U15Student potrafi dokonać analizy technicznej i ekonomicznej w procesach sektora naftowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
C-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
Treści programoweT-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-5Jednoosobowa działalność gospodarcza - zasady zakładania własnej firmy. Funkcjonowanie sektora MSP na rynku.
T-W-8Innowacyjność a efektywność ekonomiczna.
T-W-4Ocena efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa.
T-W-3Strategie rozwoju i zarządzania przedsiebiorstwem sektora paliwowo-energetycznego.
T-W-6Metody oceny efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa na przykładzie analizy wskaźnikowej.
T-W-9Sytuacja ekonomiczna sektora paliwowo-energetycznego w świetle sytuacji gospodarczej w kraju i na świecie.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej dla wybranych przedsiębiorstw przemysłu naftowego i pokrewnych.
T-W-2Formy własności i struktura organizacyjna przedsiębiorstw.
T-W-7Wiodące firmy sektora paliwo-energetycznego - próba oceny sytuacji ekonomicznej podmiotów.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji dotyczącej oceny efektywności ekonomicznej wybranego przedsiębiorstwa z sektora przemysłu naftowego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich. Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i baz danych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C05-13_K01Student ma świadomość konieczności ciągłego samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
Treści programoweT-W-6Metody oceny efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa na przykładzie analizy wskaźnikowej.
T-W-5Jednoosobowa działalność gospodarcza - zasady zakładania własnej firmy. Funkcjonowanie sektora MSP na rynku.
T-W-4Ocena efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa.
T-W-7Wiodące firmy sektora paliwo-energetycznego - próba oceny sytuacji ekonomicznej podmiotów.
T-W-2Formy własności i struktura organizacyjna przedsiębiorstw.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej dla wybranych przedsiębiorstw przemysłu naftowego i pokrewnych.
T-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-8Innowacyjność a efektywność ekonomiczna.
T-W-9Sytuacja ekonomiczna sektora paliwowo-energetycznego w świetle sytuacji gospodarczej w kraju i na świecie.
T-W-3Strategie rozwoju i zarządzania przedsiebiorstwem sektora paliwowo-energetycznego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji dotyczącej oceny efektywności ekonomicznej wybranego przedsiębiorstwa z sektora przemysłu naftowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę w stopniu dostatecznym z konieczności pracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za realizację prac zespołu i koniecznośći samokształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C05-13_K03Student potrafi pracować w zepole nad rozwiązaniem problemu, ma świadomość swojego wkładu w realizację zadań i ponoszonej odpowiedzialności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K03przestrzega wszystkich zasad pracy zespołowej; ma świadomość odpowiedzialności za wspólne przedsięwzięcia i dokonania w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami prawa oraz źródłem prawa (konstytucja, ustawy, rozporządzenia).
C-2Zapoznanie studentów z zasadami funcjonowania przedsiębiorstw w gospodarce wolnorynkowej.
Treści programoweT-W-1Akty prawne: definicja i podział. Charakterystyka spółek osobowych i kapitałowych.
T-W-5Jednoosobowa działalność gospodarcza - zasady zakładania własnej firmy. Funkcjonowanie sektora MSP na rynku.
T-W-6Metody oceny efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa na przykładzie analizy wskaźnikowej.
T-W-8Innowacyjność a efektywność ekonomiczna.
T-W-3Strategie rozwoju i zarządzania przedsiebiorstwem sektora paliwowo-energetycznego.
T-W-2Formy własności i struktura organizacyjna przedsiębiorstw.
T-W-9Sytuacja ekonomiczna sektora paliwowo-energetycznego w świetle sytuacji gospodarczej w kraju i na świecie.
T-W-4Ocena efektywności ekonomicznej przedsiebiorstwa.
T-W-7Wiodące firmy sektora paliwo-energetycznego - próba oceny sytuacji ekonomicznej podmiotów.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej dla wybranych przedsiębiorstw przemysłu naftowego i pokrewnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków (case study) oraz dyskusja dydaktyczna.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji dotyczącej oceny efektywności ekonomicznej wybranego przedsiębiorstwa z sektora przemysłu naftowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę w stopniu dostatecznym z konieczności pracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za realizację prac zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0