Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu

Sylabus przedmiotu Podstawy biochemii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy biochemii
Specjalność Inżynieria bioprocesowa
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Kwiecień <Halina.Kwiecien@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomośc podstawowych wiadomości z chemii organicznej, fizycznej i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi elementami biochemii, budową i funkcja białek, węglowodanów i lipidów, budową i rolą kwasów nukleinowych
C-2zapoznanie studentów z procesami biochemicznymi, synteza, białak, utlenianiem biologicznym, fotosyntezą, przemianami związków azotowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia, znaczenie biochemii w naukach przyrodniczych i technologii chemicznej. Skład chemiczny i funkcje komórki.3
T-W-2Energetyka reakcji biochemicznych. Sklad chemiczny i funkcje komórki. Aminokwasy, peptydy białka. Budowa i funkcje białek. Struktura przestrzenna aminokwasów i białek.6
T-W-3Utlenianie biologiczne, łańcuch oddechowy i udział enzymów przenoszących tlen. Mono-, oligo- i polisacharydy, glikozydy. budowa, wystepowanie w przyrodzie. Fotosynteza - chemizm i znaczenie mechaniczne.3
T-W-4Enzymy, właściwości, kinetyka reakcji enzymatycznych, specyficznośc i mechanizm działania enzymów i koenzymów. biosynteza i przemiany aminokwasów. Techniczne zastosowanie enzymów. Receptory, budowa i funkcje.5
T-W-5Kwasy nukleinowe, DNA, RNA. Budowa, właściwości, biosynteza. Kod genetyczny. synteza białka.5
T-W-6Lipidy, budowa, podział i przemiany. Fosfolipidy, przykłady4
T-W-7Prsemiany związków azotowych, przyswajanie azotu, asymilacja amoniaku. fotosynteza-chemizm i znaczenie techniczne.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające, wykład

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie, po zakończeniu cyklu wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-03_W01
potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia biochemii, opisac skład chemiczny i funkcje komórki, scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany i lipidy
ICHP_2A_W03T2A_W01, T2A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1S-1
ICHP_2A_C02-03_W02
potrafi wyjasnić funkcje i mechanizm działania enzymów, scharakteryzowąć techniczne zastosowanie enzymów, omówić budowe i rolę kwasów nukleinowych, opisac przemiany związków azotowych, fotosyntezę i inne podstawowe przemiany biochemiczne
ICHP_2A_W02, ICHP_2A_W03T2A_W01, T2A_W03C-2T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6M-1S-1
ICHP_2A_C02-03_W03
potrafi wyjasnić funkcje i mechanizm działania enzymów, , omówić budowe i rolę kwasów nukleinowych, opisac przemiany związków azotowych, fotosyntezę.
ICHP_2A_W02, ICHP_2A_W03T2A_W01, T2A_W03C-2T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-03_U01
ma umiejetność rozrózniania podstawowych składników i procesów biochemicznych i wykazac ich zanaczenie
ICHP_2A_U01T2A_U01C-2, C-1T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-03_K01
Potrafi wykorzystać posiadana wiedzę do oceny znaczenia procesów biochemicznych w praktyce
ICHP_2A_K02T2A_K02InzA2_K01C-1, C-2T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-03_W01
potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia biochemii, opisac skład chemiczny i funkcje komórki, scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany i lipidy
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny dostatecznej
3,0potrafi wyjasnic podstawowe pojęcia i przemiany biochemiczne
3,5potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany i lipidy
4,0potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany , lipidy, opisac ich budowe i funkcje w organizmie, zna budowe kwasów nukleinowych i znaczenie enzymów
4,5potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany , lipidy, opisac ich budowe i funkcje w organizmie, zna budowe kwasów nukleinowych i znaczenie enzymów,, receptorów oraz zasade kodu genetycznego
5,0potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, opisac ich struktury, wyjasnic rolę wglowodanów, lipidów, w organizmie, zna budowe kwasów nukleinowych i znaczenie enzymów, receptorów,
ICHP_2A_C02-03_W02
potrafi wyjasnić funkcje i mechanizm działania enzymów, scharakteryzowąć techniczne zastosowanie enzymów, omówić budowe i rolę kwasów nukleinowych, opisac przemiany związków azotowych, fotosyntezę i inne podstawowe przemiany biochemiczne
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych na ocene dostateczną
3,0potrafi wymienic podstawowe procesy biochemiczne
3,5potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych
4,0potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych mechanizm działania enzymów i koenzymów
4,5potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów
5,0otrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów, fotosyntezę jej chemizm i znaczenie techniczne
ICHP_2A_C02-03_W03
potrafi wyjasnić funkcje i mechanizm działania enzymów, , omówić budowe i rolę kwasów nukleinowych, opisac przemiany związków azotowych, fotosyntezę.
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych na ocene dostateczną
3,0potrafi wymienic podstawowe procesy biochemiczne
3,5potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych
4,0potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych mechanizm działania enzymów i koenzymów
4,5potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów
5,0otrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów, fotosyntezę jej chemizm i znaczenie techniczne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-03_U01
ma umiejetność rozrózniania podstawowych składników i procesów biochemicznych i wykazac ich zanaczenie
2,0
3,0potrafi rozróznić podstawowe składniki i wymienicć procesy biochemiczne, wykazać ich zanaczenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-03_K01
Potrafi wykorzystać posiadana wiedzę do oceny znaczenia procesów biochemicznych w praktyce
2,0
3,0Potrafi omówić znaczenie procesów biochemicznych w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Kączkowski, Podstawy Biochemii, WNT, Warszawa, 2004
  2. H. Hooper, Biochemia, PWN, Warszawa, 2004
  3. L. Stryer, Biochemia, PWN, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia, znaczenie biochemii w naukach przyrodniczych i technologii chemicznej. Skład chemiczny i funkcje komórki.3
T-W-2Energetyka reakcji biochemicznych. Sklad chemiczny i funkcje komórki. Aminokwasy, peptydy białka. Budowa i funkcje białek. Struktura przestrzenna aminokwasów i białek.6
T-W-3Utlenianie biologiczne, łańcuch oddechowy i udział enzymów przenoszących tlen. Mono-, oligo- i polisacharydy, glikozydy. budowa, wystepowanie w przyrodzie. Fotosynteza - chemizm i znaczenie mechaniczne.3
T-W-4Enzymy, właściwości, kinetyka reakcji enzymatycznych, specyficznośc i mechanizm działania enzymów i koenzymów. biosynteza i przemiany aminokwasów. Techniczne zastosowanie enzymów. Receptory, budowa i funkcje.5
T-W-5Kwasy nukleinowe, DNA, RNA. Budowa, właściwości, biosynteza. Kod genetyczny. synteza białka.5
T-W-6Lipidy, budowa, podział i przemiany. Fosfolipidy, przykłady4
T-W-7Prsemiany związków azotowych, przyswajanie azotu, asymilacja amoniaku. fotosynteza-chemizm i znaczenie techniczne.4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C02-03_W01potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia biochemii, opisac skład chemiczny i funkcje komórki, scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany i lipidy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W03ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii pozwalającą na formułowanie i weryfikację eksperymentalną modeli procesów fizycznych i z przemianą chemiczną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi elementami biochemii, budową i funkcja białek, węglowodanów i lipidów, budową i rolą kwasów nukleinowych
C-2zapoznanie studentów z procesami biochemicznymi, synteza, białak, utlenianiem biologicznym, fotosyntezą, przemianami związków azotowych
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia, znaczenie biochemii w naukach przyrodniczych i technologii chemicznej. Skład chemiczny i funkcje komórki.
T-W-2Energetyka reakcji biochemicznych. Sklad chemiczny i funkcje komórki. Aminokwasy, peptydy białka. Budowa i funkcje białek. Struktura przestrzenna aminokwasów i białek.
T-W-4Enzymy, właściwości, kinetyka reakcji enzymatycznych, specyficznośc i mechanizm działania enzymów i koenzymów. biosynteza i przemiany aminokwasów. Techniczne zastosowanie enzymów. Receptory, budowa i funkcje.
T-W-5Kwasy nukleinowe, DNA, RNA. Budowa, właściwości, biosynteza. Kod genetyczny. synteza białka.
Metody nauczaniaM-1metody podające, wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie, po zakończeniu cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny dostatecznej
3,0potrafi wyjasnic podstawowe pojęcia i przemiany biochemiczne
3,5potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany i lipidy
4,0potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany , lipidy, opisac ich budowe i funkcje w organizmie, zna budowe kwasów nukleinowych i znaczenie enzymów
4,5potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany , lipidy, opisac ich budowe i funkcje w organizmie, zna budowe kwasów nukleinowych i znaczenie enzymów,, receptorów oraz zasade kodu genetycznego
5,0potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, opisac ich struktury, wyjasnic rolę wglowodanów, lipidów, w organizmie, zna budowe kwasów nukleinowych i znaczenie enzymów, receptorów,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C02-03_W02potrafi wyjasnić funkcje i mechanizm działania enzymów, scharakteryzowąć techniczne zastosowanie enzymów, omówić budowe i rolę kwasów nukleinowych, opisac przemiany związków azotowych, fotosyntezę i inne podstawowe przemiany biochemiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W02ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu fizyki pozwalającą na formułowanie modeli operacji, procesów i systemów związanych z inżynierią chemiczną i procesową
ICHP_2A_W03ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii pozwalającą na formułowanie i weryfikację eksperymentalną modeli procesów fizycznych i z przemianą chemiczną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z procesami biochemicznymi, synteza, białak, utlenianiem biologicznym, fotosyntezą, przemianami związków azotowych
Treści programoweT-W-4Enzymy, właściwości, kinetyka reakcji enzymatycznych, specyficznośc i mechanizm działania enzymów i koenzymów. biosynteza i przemiany aminokwasów. Techniczne zastosowanie enzymów. Receptory, budowa i funkcje.
T-W-5Kwasy nukleinowe, DNA, RNA. Budowa, właściwości, biosynteza. Kod genetyczny. synteza białka.
T-W-3Utlenianie biologiczne, łańcuch oddechowy i udział enzymów przenoszących tlen. Mono-, oligo- i polisacharydy, glikozydy. budowa, wystepowanie w przyrodzie. Fotosynteza - chemizm i znaczenie mechaniczne.
T-W-6Lipidy, budowa, podział i przemiany. Fosfolipidy, przykłady
Metody nauczaniaM-1metody podające, wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie, po zakończeniu cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych na ocene dostateczną
3,0potrafi wymienic podstawowe procesy biochemiczne
3,5potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych
4,0potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych mechanizm działania enzymów i koenzymów
4,5potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów
5,0otrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów, fotosyntezę jej chemizm i znaczenie techniczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C02-03_W03potrafi wyjasnić funkcje i mechanizm działania enzymów, , omówić budowe i rolę kwasów nukleinowych, opisac przemiany związków azotowych, fotosyntezę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W02ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu fizyki pozwalającą na formułowanie modeli operacji, procesów i systemów związanych z inżynierią chemiczną i procesową
ICHP_2A_W03ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii pozwalającą na formułowanie i weryfikację eksperymentalną modeli procesów fizycznych i z przemianą chemiczną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z procesami biochemicznymi, synteza, białak, utlenianiem biologicznym, fotosyntezą, przemianami związków azotowych
Treści programoweT-W-6Lipidy, budowa, podział i przemiany. Fosfolipidy, przykłady
T-W-2Energetyka reakcji biochemicznych. Sklad chemiczny i funkcje komórki. Aminokwasy, peptydy białka. Budowa i funkcje białek. Struktura przestrzenna aminokwasów i białek.
T-W-3Utlenianie biologiczne, łańcuch oddechowy i udział enzymów przenoszących tlen. Mono-, oligo- i polisacharydy, glikozydy. budowa, wystepowanie w przyrodzie. Fotosynteza - chemizm i znaczenie mechaniczne.
T-W-5Kwasy nukleinowe, DNA, RNA. Budowa, właściwości, biosynteza. Kod genetyczny. synteza białka.
T-W-7Prsemiany związków azotowych, przyswajanie azotu, asymilacja amoniaku. fotosynteza-chemizm i znaczenie techniczne.
T-W-4Enzymy, właściwości, kinetyka reakcji enzymatycznych, specyficznośc i mechanizm działania enzymów i koenzymów. biosynteza i przemiany aminokwasów. Techniczne zastosowanie enzymów. Receptory, budowa i funkcje.
Metody nauczaniaM-1metody podające, wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie, po zakończeniu cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych na ocene dostateczną
3,0potrafi wymienic podstawowe procesy biochemiczne
3,5potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych
4,0potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych mechanizm działania enzymów i koenzymów
4,5potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów
5,0otrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów, fotosyntezę jej chemizm i znaczenie techniczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C02-03_U01ma umiejetność rozrózniania podstawowych składników i procesów biochemicznych i wykazac ich zanaczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z procesami biochemicznymi, synteza, białak, utlenianiem biologicznym, fotosyntezą, przemianami związków azotowych
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi elementami biochemii, budową i funkcja białek, węglowodanów i lipidów, budową i rolą kwasów nukleinowych
Treści programoweT-W-3Utlenianie biologiczne, łańcuch oddechowy i udział enzymów przenoszących tlen. Mono-, oligo- i polisacharydy, glikozydy. budowa, wystepowanie w przyrodzie. Fotosynteza - chemizm i znaczenie mechaniczne.
T-W-5Kwasy nukleinowe, DNA, RNA. Budowa, właściwości, biosynteza. Kod genetyczny. synteza białka.
T-W-2Energetyka reakcji biochemicznych. Sklad chemiczny i funkcje komórki. Aminokwasy, peptydy białka. Budowa i funkcje białek. Struktura przestrzenna aminokwasów i białek.
T-W-7Prsemiany związków azotowych, przyswajanie azotu, asymilacja amoniaku. fotosynteza-chemizm i znaczenie techniczne.
T-W-4Enzymy, właściwości, kinetyka reakcji enzymatycznych, specyficznośc i mechanizm działania enzymów i koenzymów. biosynteza i przemiany aminokwasów. Techniczne zastosowanie enzymów. Receptory, budowa i funkcje.
T-W-1Podstawowe pojęcia, znaczenie biochemii w naukach przyrodniczych i technologii chemicznej. Skład chemiczny i funkcje komórki.
T-W-6Lipidy, budowa, podział i przemiany. Fosfolipidy, przykłady
Metody nauczaniaM-1metody podające, wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie, po zakończeniu cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi rozróznić podstawowe składniki i wymienicć procesy biochemiczne, wykazać ich zanaczenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C02-03_K01Potrafi wykorzystać posiadana wiedzę do oceny znaczenia procesów biochemicznych w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi elementami biochemii, budową i funkcja białek, węglowodanów i lipidów, budową i rolą kwasów nukleinowych
C-2zapoznanie studentów z procesami biochemicznymi, synteza, białak, utlenianiem biologicznym, fotosyntezą, przemianami związków azotowych
Treści programoweT-W-7Prsemiany związków azotowych, przyswajanie azotu, asymilacja amoniaku. fotosynteza-chemizm i znaczenie techniczne.
T-W-4Enzymy, właściwości, kinetyka reakcji enzymatycznych, specyficznośc i mechanizm działania enzymów i koenzymów. biosynteza i przemiany aminokwasów. Techniczne zastosowanie enzymów. Receptory, budowa i funkcje.
T-W-6Lipidy, budowa, podział i przemiany. Fosfolipidy, przykłady
T-W-2Energetyka reakcji biochemicznych. Sklad chemiczny i funkcje komórki. Aminokwasy, peptydy białka. Budowa i funkcje białek. Struktura przestrzenna aminokwasów i białek.
T-W-3Utlenianie biologiczne, łańcuch oddechowy i udział enzymów przenoszących tlen. Mono-, oligo- i polisacharydy, glikozydy. budowa, wystepowanie w przyrodzie. Fotosynteza - chemizm i znaczenie mechaniczne.
T-W-5Kwasy nukleinowe, DNA, RNA. Budowa, właściwości, biosynteza. Kod genetyczny. synteza białka.
T-W-1Podstawowe pojęcia, znaczenie biochemii w naukach przyrodniczych i technologii chemicznej. Skład chemiczny i funkcje komórki.
Metody nauczaniaM-1metody podające, wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie, po zakończeniu cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi omówić znaczenie procesów biochemicznych w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0