Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów ekoenergetyki

Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium dyplomowe
Specjalność Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Masiuk <Stanislaw.Masiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 60 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów z semestrów I oraz II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Utrwalenie szczegółowej wiedzy związanej z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
C-2Ukształtowanie u studentów umiejętności pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury i formułowania na tej podstawie raportów
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętności przygotowania opracowania wyników badań z zakresu specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
C-4Ukształtowanie u studentów umiejętności przygotowania i przedstawienia w języku polskim prezentacji ustnej dotyczącej szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
C-5Ukształtowanie u studentów umiejętności wykorzystania nabytej wiedzy do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych z zakresu specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
C-6Ukształtowanie u studentów świadomości potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie studentów z zasadami opracowania tekstów naukowych. Podział treści. Poprawność językowa. Cytowanie literatury. Plagiaty4
T-A-2Zapoznanie studentów z zasadami przygotowania prezentacji z postępów w pracy dyplomowej. Zasady i kultura dyskutowania4
T-A-3Prezentowanie przez studentów postępów w badaniach stanowiących przedmiot prac magisterskich. Dyskusja nad wynikami uzyskanymi w kolejnych etapach prac dyplomowych30
T-A-4Dyskusja zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej objętych treściami programowymi na specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych22
60

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach60
A-A-2Przygotowanie prezentacji10
A-A-3Przygotowanie się do dyskusji nad zagadnieniami objętymi treściami programowymi na specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody aktywizujące: seminarium
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie przedstawionych prezentacji ustnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie oceny ciagłej aktywności studenta w dyskusjach objętych programem seminarium
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe na podstawie średniej z pozytywnych ocen z prezentacji ustnych i udziału w dyskusjach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-17_W01
Student ma utrwaloną szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inzynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
ICHP_2A_W06T2A_W04InzA2_W05C-1T-A-4M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-17_U01
student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych z zakresu specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U03, ICHP_2A_U02T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03C-2T-A-3, T-A-4M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-17_K01
student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego
ICHP_2A_K01T2A_K01C-6T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-17_W01
Student ma utrwaloną szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inzynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na określenie podstawowych wymagań w zakresie statyki i kinetyki procesów inżynierii chemicznej występujących w systemach technologicznych
3,0Student jest w stanie scharakteryzować podstawowe operacje i procesy z obszaru specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
3,5Student posiada wiedzę pozwalająca na określenie podstawowych wymagań dotyczących charakterystyk w zakresie statyki i kinetyki wybranych procesów inzynierii chemicznej pozwalających na sformułowanie algorytmu tworzenie bazy danych
4,0Student posiada wiedzę pozwalająca na sformułowanie algorytmu tworzenie bazy danych symulacyjnych z ustaleniem procedur realizacji pomiarów doświadczalnych
4,5Student posiada wiedzę pozwalajaca na ustalenie procedur obliczeniowych wraz z wyborem klasy aproksymujacych funkcji analitycznych
5,0Student posiada wiedzę pozwalającą na optymalny wybór konkretnych procedur obliczeniowych z klasami opisujących funkcji analitycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-17_U01
student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych z zakresu specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
2,0Student nie umie wykorzystać zdobytej wiedzy w celu określenia podstawowych wymagań w zakresie statyki i kinetyki procesów inżynierii chemicznej występujacych w systemach technologicznych
3,0Student umie w stopniu wystarczającym scharakteryzować cechy i własciwości podstawowych operacji i procesów z obszaru specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
3,5Student umie określić podstawowe wymagania dotyczące charakterystyk w zakresie statyki i kinetyki wybranych procesów inzynierii chemicznej pozwalających na sformułowanie algorytmu tworzenie bazy danych
4,0Student umie sformułować algorytm tworzenie bazy danych symulacyjnych z konkretyzacją wariantów procedur realizacji pomiarów doświadczalnych
4,5Student potrafi ustalić klasy funkcji aproksymujących wstępne wyniki pomiarów z wykorzystaniem komputerowych programów obliczeniowych
5,0Student umie wykozrystać zdobytą widzę pozwalającą na realizację pomiaów doswiadczalnych i ich opis analityczny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-17_K01
student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami w zakresie specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami w zakresie specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemamii w zakresie specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami w zakresie specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze,
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami w zakresie specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze,
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami w zakresie specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnycha; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze,

Literatura podstawowa

  1. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1985
  2. Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1982
  2. Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej. Procesy przepływowe i cieplne, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  3. Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
  4. Szarawara J., Skrzypek J., Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 1980
  5. Sieniutycz S., Optymalizacja w inżynierii procesowej, WNT, Warszawa, 1978

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie studentów z zasadami opracowania tekstów naukowych. Podział treści. Poprawność językowa. Cytowanie literatury. Plagiaty4
T-A-2Zapoznanie studentów z zasadami przygotowania prezentacji z postępów w pracy dyplomowej. Zasady i kultura dyskutowania4
T-A-3Prezentowanie przez studentów postępów w badaniach stanowiących przedmiot prac magisterskich. Dyskusja nad wynikami uzyskanymi w kolejnych etapach prac dyplomowych30
T-A-4Dyskusja zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej objętych treściami programowymi na specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych22
60

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach60
A-A-2Przygotowanie prezentacji10
A-A-3Przygotowanie się do dyskusji nad zagadnieniami objętymi treściami programowymi na specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-17_W01Student ma utrwaloną szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inzynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Utrwalenie szczegółowej wiedzy związanej z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
Treści programoweT-A-4Dyskusja zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej objętych treściami programowymi na specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące: seminarium
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie oceny ciagłej aktywności studenta w dyskusjach objętych programem seminarium
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe na podstawie średniej z pozytywnych ocen z prezentacji ustnych i udziału w dyskusjach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy pozwalającej na określenie podstawowych wymagań w zakresie statyki i kinetyki procesów inżynierii chemicznej występujących w systemach technologicznych
3,0Student jest w stanie scharakteryzować podstawowe operacje i procesy z obszaru specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
3,5Student posiada wiedzę pozwalająca na określenie podstawowych wymagań dotyczących charakterystyk w zakresie statyki i kinetyki wybranych procesów inzynierii chemicznej pozwalających na sformułowanie algorytmu tworzenie bazy danych
4,0Student posiada wiedzę pozwalająca na sformułowanie algorytmu tworzenie bazy danych symulacyjnych z ustaleniem procedur realizacji pomiarów doświadczalnych
4,5Student posiada wiedzę pozwalajaca na ustalenie procedur obliczeniowych wraz z wyborem klasy aproksymujacych funkcji analitycznych
5,0Student posiada wiedzę pozwalającą na optymalny wybór konkretnych procedur obliczeniowych z klasami opisujących funkcji analitycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-17_U01student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych z zakresu specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
ICHP_2A_U03potrafi przygotować w języku polskim opracowanie naukowe oraz krótkie doniesienie naukowe w języku obcym przedstawiające wyniki badań naukowych z zakresu studiowanej specjalności
ICHP_2A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także języku obcym w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u studentów umiejętności pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury i formułowania na tej podstawie raportów
Treści programoweT-A-3Prezentowanie przez studentów postępów w badaniach stanowiących przedmiot prac magisterskich. Dyskusja nad wynikami uzyskanymi w kolejnych etapach prac dyplomowych
T-A-4Dyskusja zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej objętych treściami programowymi na specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie przedstawionych prezentacji ustnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać zdobytej wiedzy w celu określenia podstawowych wymagań w zakresie statyki i kinetyki procesów inżynierii chemicznej występujacych w systemach technologicznych
3,0Student umie w stopniu wystarczającym scharakteryzować cechy i własciwości podstawowych operacji i procesów z obszaru specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
3,5Student umie określić podstawowe wymagania dotyczące charakterystyk w zakresie statyki i kinetyki wybranych procesów inzynierii chemicznej pozwalających na sformułowanie algorytmu tworzenie bazy danych
4,0Student umie sformułować algorytm tworzenie bazy danych symulacyjnych z konkretyzacją wariantów procedur realizacji pomiarów doświadczalnych
4,5Student potrafi ustalić klasy funkcji aproksymujących wstępne wyniki pomiarów z wykorzystaniem komputerowych programów obliczeniowych
5,0Student umie wykozrystać zdobytą widzę pozwalającą na realizację pomiaów doswiadczalnych i ich opis analityczny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-17_K01student posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie u studentów świadomości potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego
Treści programoweT-A-3Prezentowanie przez studentów postępów w badaniach stanowiących przedmiot prac magisterskich. Dyskusja nad wynikami uzyskanymi w kolejnych etapach prac dyplomowych
T-A-4Dyskusja zagadnień inżynierii chemicznej i procesowej objętych treściami programowymi na specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
Metody nauczaniaM-1Metody aktywizujące: seminarium
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie oceny ciagłej aktywności studenta w dyskusjach objętych programem seminarium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami w zakresie specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami w zakresie specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemamii w zakresie specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami w zakresie specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze,
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami w zakresie specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze,
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami w zakresie specjalności Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnycha; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze,