Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Symulatory procesowe w inżynierii chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Symulatory procesowe w inżynierii chemicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Procesy cieplne i aparaty, Procesy dyfuzyjne i aparaty, Termodynamika procesowa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z dostępnymi symulatorami procesowymi wykorzystywanymi w inżynierii procesowej i przygotowanie go do wykonywania podstawowych obliczeń z zastosowaniem symulatorów procesowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne wykorzystanie możliwości symulatorów procesowych w obliczeniach termodynamicznych: obliczanie równowagi w układach wielofazowych, obliczenia własności fizycznych substancji oraz do obliczeń projektowych elementów instalacji (łaczenie strumieni masy i energii, flash, wymienniki ciepła, wielostopniowe aparaty do wymiany masy, reaktory) i prostych systemów procesowych.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna - przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych25
A-L-3studiowanie literatury przedmiotu25
A-L-4Konsultacje z nauczycielem10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1matody praktyczne - ćwiczenia w laboratorium komputerowym

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdania pisemne z wykonanych zadań problemowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na koniec semestru – samodzielne wykonanie symulacji prostego systemu procesowego lub innego zagadnienia w symulatorze procesów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D07c_W01
Student ma wiedzę na temat wykonywania podstawowych obliczeń z zastosowaniem symulatorów procesowych w inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_1A_W08, ICHP_1A_W20T1A_W03InzA_W05C-1T-L-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D07c_U01
Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe prostych systemów procesowych oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
ICHP_1A_U08, ICHP_1A_U17T1A_U08, T1A_U16InzA_U01, InzA_U08C-1T-L-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D07c_K01
rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
ICHP_1A_K01T1A_K01C-1T-L-1M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D07c_W01
Student ma wiedzę na temat wykonywania podstawowych obliczeń z zastosowaniem symulatorów procesowych w inżynierii chemicznej i procesowej
2,0Student nie opanował wiedzy dotyczącej obliczeń z udziałem symulatorów procesowych
3,0Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w podstawowym stopniu
3,5Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w podstawowym stopniu i potrafi ją zastosować
4,0Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w średniozaawansowanym stopniu i potrafi ją zastosować
4,5Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w zaawansowanym stopniu
5,0Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w zaawansowanym stopniu i wie, jak efektywnie analizować wyniki i przeprowadzić dyskusję wyników

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D07c_U01
Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe prostych systemów procesowych oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych
3,0Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,0Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,5Student potrafi przeprowadzić dyskusję o wynikach uzyskanych w zadaniach praktycznych
5,0Student potrafi przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D07c_K01
rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się i doskonalenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Jeżowski, Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej, Część 1, Teoria., Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2002
  2. J. Jeżowski, A. Jeżowska, Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej, Część 2, Przykłady obliczeń., Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2002
  3. W. Kacperski, J. Kruszewski, R. Marcinkowski, Inżynieria systemów procesowych. Elementy syntezy procesów technologicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne wykorzystanie możliwości symulatorów procesowych w obliczeniach termodynamicznych: obliczanie równowagi w układach wielofazowych, obliczenia własności fizycznych substancji oraz do obliczeń projektowych elementów instalacji (łaczenie strumieni masy i energii, flash, wymienniki ciepła, wielostopniowe aparaty do wymiany masy, reaktory) i prostych systemów procesowych.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2praca własna - przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych25
A-L-3studiowanie literatury przedmiotu25
A-L-4Konsultacje z nauczycielem10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D07c_W01Student ma wiedzę na temat wykonywania podstawowych obliczeń z zastosowaniem symulatorów procesowych w inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
ICHP_1A_W20zna funkcjonowanie typowych procesów w inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z dostępnymi symulatorami procesowymi wykorzystywanymi w inżynierii procesowej i przygotowanie go do wykonywania podstawowych obliczeń z zastosowaniem symulatorów procesowych
Treści programoweT-L-1Praktyczne wykorzystanie możliwości symulatorów procesowych w obliczeniach termodynamicznych: obliczanie równowagi w układach wielofazowych, obliczenia własności fizycznych substancji oraz do obliczeń projektowych elementów instalacji (łaczenie strumieni masy i energii, flash, wymienniki ciepła, wielostopniowe aparaty do wymiany masy, reaktory) i prostych systemów procesowych.
Metody nauczaniaM-1matody praktyczne - ćwiczenia w laboratorium komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania pisemne z wykonanych zadań problemowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na koniec semestru – samodzielne wykonanie symulacji prostego systemu procesowego lub innego zagadnienia w symulatorze procesów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy dotyczącej obliczeń z udziałem symulatorów procesowych
3,0Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w podstawowym stopniu
3,5Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w podstawowym stopniu i potrafi ją zastosować
4,0Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w średniozaawansowanym stopniu i potrafi ją zastosować
4,5Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w zaawansowanym stopniu
5,0Student opanował wiedzę dotyczącą obliczeń z udziałem symulatorów procesowych w zaawansowanym stopniu i wie, jak efektywnie analizować wyniki i przeprowadzić dyskusję wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D07c_U01Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe prostych systemów procesowych oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty procesowe, w tym pomiary, symulacje komputerowe oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
ICHP_1A_U17potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie oraz aparat, obiekt, proces lub system, typowy dla inżynierii chemicznej i procesowej, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z dostępnymi symulatorami procesowymi wykorzystywanymi w inżynierii procesowej i przygotowanie go do wykonywania podstawowych obliczeń z zastosowaniem symulatorów procesowych
Treści programoweT-L-1Praktyczne wykorzystanie możliwości symulatorów procesowych w obliczeniach termodynamicznych: obliczanie równowagi w układach wielofazowych, obliczenia własności fizycznych substancji oraz do obliczeń projektowych elementów instalacji (łaczenie strumieni masy i energii, flash, wymienniki ciepła, wielostopniowe aparaty do wymiany masy, reaktory) i prostych systemów procesowych.
Metody nauczaniaM-1matody praktyczne - ćwiczenia w laboratorium komputerowym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdania pisemne z wykonanych zadań problemowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na koniec semestru – samodzielne wykonanie symulacji prostego systemu procesowego lub innego zagadnienia w symulatorze procesów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych
3,0Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,0Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,5Student potrafi przeprowadzić dyskusję o wynikach uzyskanych w zadaniach praktycznych
5,0Student potrafi przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D07c_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z dostępnymi symulatorami procesowymi wykorzystywanymi w inżynierii procesowej i przygotowanie go do wykonywania podstawowych obliczeń z zastosowaniem symulatorów procesowych
Treści programoweT-L-1Praktyczne wykorzystanie możliwości symulatorów procesowych w obliczeniach termodynamicznych: obliczanie równowagi w układach wielofazowych, obliczenia własności fizycznych substancji oraz do obliczeń projektowych elementów instalacji (łaczenie strumieni masy i energii, flash, wymienniki ciepła, wielostopniowe aparaty do wymiany masy, reaktory) i prostych systemów procesowych.
Metody nauczaniaM-1matody praktyczne - ćwiczenia w laboratorium komputerowym
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na koniec semestru – samodzielne wykonanie symulacji prostego systemu procesowego lub innego zagadnienia w symulatorze procesów
S-1Ocena formująca: Sprawozdania pisemne z wykonanych zadań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się i doskonalenia zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0