Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrotechnika i elektronika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Elektrotechniki Przemysłowej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Frąckiewicz <Zbigniew.Frackiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Frąckiewicz <Zbigniew.Frackiewicz@zut.edu.pl>, Jacek Grochowalski <Jacek.Grochowalski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość praw i zasad fizyki.
W-2Znajomość matematyki na poziomie szkoły średniej.
W-3Znajomość obsługi komputera i oprogramowania biurowego i graficznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student rozumie działanie i zasady pracy niektórych przemysłowych urządzeń elektrycznych.
C-2Student potrafi prowadzić bezpieczną eksploatację przemysłowych urządzeń elektrycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia elektrotechniki i elektroniki: pole elektryczne, magnetyczne, zasady i prawa w elektrotechnice.4
T-W-2Obwody prądu stałego DC: źródła napięcia, konfiguracje, metody i przykłady obliczeń prądów i napięć.4
T-W-3Obwody prądu przemiennego 1 i 3 fazowe AC: źródła napięcia i jego powstawanie, metody i przykłady obliczeń, właściwości elementów biernych w obwodach prądu przemiennego.4
T-W-4Pomiary w obwodach DC i AC: przyrządy analogowe, cyfrowe, oscyloskopy, pomiary bezpośrednie i pośrednie.4
T-W-5Maszyny i urządzenia elektryczne w domu, biurze, przemyśle i energetyce zawodowej: budowa, zasada działania, właściwości, tabliczka znamionowa i zasady bezpiecznej eksploatacji.4
T-W-6Zasady elektroniki: elementy bierne, czynne, dyskretne, scalone małej, średniej i dużej skali integracji VLSI, budowa, właściwości, zastosowania.4
T-W-7Podstawowe układy elektroniki przemysłowej: prostowniki, zasilacze, wzmacniacze, generatory: budowa, właściwości, zasady pracy, pomiary, zastosowania.4
T-W-8Zasady bezpiecznej pracy i podstawy ratownictwa w elektrotechnice i elektronice2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z pomocą literatury i informacji z internetu.30
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć wykorzystując wskazaną literaturę i dostarczone materiały dydaktyczne30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienia i wyjaśnienia w dyskusji dydaktycznej, problemów eksploatacyjnych z urządzeniami elektrycznymi stosowanymi w przemyśle.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzanie rozumienia zagadnień elektrotechniki przez pytania z materiału poprzednich wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnie wykonanej pracy pisemnej o tematyce rozszerzającej wiedzę przekazaną na wykładzie.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie wykładu na podstawie testu wielokrotnego wyboru i rozmowy ze studentem.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C12_W01
Student ma wiedzę wystarczającą do zrozumienia działania prostych obwodów elektrycznych prądu stałego DC i przemiennego AC. Student rozumie zasadę działania prostych urządzeń elektrycznych domowych, biurowych i przemysłowych. Posiada wiedzę do bezpiecznej eksploatacji urządzeń elektrycznych. Rozumie tabliczkę znamionową. Posiada wiedzę o pomiarach, przyrządach pomiarowych i prostych metodach pomiarowych.
ICHP_1A_W04T1A_W02C-1T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C12_U01
Student umie przedstawić zależności między różnymi wielkościami w obwodach elektrycznych i elektronicznych. Wykona proste obliczenia dla obwodów DC i AC z różnymi elementami biernymi i czynnymi. Wykona obliczenia dla doboru przyrządu i zakresu do analizowanego obwodu i układu elektrycznego. Wykona podstawowe obliczenia na podstawie parametrów podanych na tabliczce znamionowej. Umie bezpiecznie eksploatować przemysłowe urządzenia elektryczne
ICHP_1A_U02, ICHP_1A_U05, ICHP_1A_U09, ICHP_1A_U12T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U11InzA_U02C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-5M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C12_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie przyrodnicze i działanie człowieka. Student potrafi pracować w grupie dla osiągnięcia wspólnego celu. Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji.
ICHP_1A_K01, ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K03T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03InzA_K01, InzA_K02C-2T-W-8, T-W-7, T-W-5M-1, M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C12_W01
Student ma wiedzę wystarczającą do zrozumienia działania prostych obwodów elektrycznych prądu stałego DC i przemiennego AC. Student rozumie zasadę działania prostych urządzeń elektrycznych domowych, biurowych i przemysłowych. Posiada wiedzę do bezpiecznej eksploatacji urządzeń elektrycznych. Rozumie tabliczkę znamionową. Posiada wiedzę o pomiarach, przyrządach pomiarowych i prostych metodach pomiarowych.
2,0Student nie rozumie działania obwodu elektrycznego DC i AC. Student nie rozumie zasady działania prostego urzadzenia elektrycznego.
3,0Student rozumie działanie prostego obwodu, układu i urzadzenia elektrycznego. Posiada wiedzę o podstawowych przyrządach pomiarowych i metodach pomiaru.
3,5Student rozumie działanie prostego obwodu, układu i urzadzenia elektrycznego prądu stałego DC, przemiennego AC 1 i 3 fazowego. Posiada wiedzę o podstawowych przyrządach pomiarowych i metodach pomiaru i sposobach włączania przyrządów.
4,0Student rozumie działanie obwodu, układu i urzadzenia elektrycznego prądu stałego DC, przemiennego AC 1 i 3 fazowego. Poda parametry urządzenia na podstawie tabliczki znamionowej. Posiada wiedzę o podstawowych przyrządach pomiarowych i metodach pomiaru i sposobach włączania przyrządów. Potrafi dobrać przyrządy do wymaganego pomiaru.
4,5Student rozumie działanie rozbudowanych obwodów, układów i urzadzeń elektrycznych prądu stałego DC, przemiennego AC 1 i 3 fazowego. Poda parametry urządzenia na podstawie tabliczki znamionowej. Posiada wiedzę o różnych przyrządach pomiarowych, metodach pomiaru i sposobach włączania przyrządów. Zna zasady doboru przyrządów do wymaganego pomiaru.
5,0Student rozumie działanie rozbudowanych obwodów, układów i urzadzeń elektrycznych prądu stałego DC, przemiennego AC 1 i 3 fazowego. Ma wiedzę o obliczeniach w takich obwodach. Poda parametry urządzenia na podstawie tabliczki znamionowej. Zna definicje parametrów z tabliczki znamionowej. Posiada wiedzę o różnych przyrządach pomiarowych, metodach pomiaru i sposobach włączania przyrządów. Zna zasady doboru przyrządów do wymaganego pomiaru. Wykona obliczenia konieczne dla doboru zakresu przyrządu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C12_U01
Student umie przedstawić zależności między różnymi wielkościami w obwodach elektrycznych i elektronicznych. Wykona proste obliczenia dla obwodów DC i AC z różnymi elementami biernymi i czynnymi. Wykona obliczenia dla doboru przyrządu i zakresu do analizowanego obwodu i układu elektrycznego. Wykona podstawowe obliczenia na podstawie parametrów podanych na tabliczce znamionowej. Umie bezpiecznie eksploatować przemysłowe urządzenia elektryczne
2,0Student nie rozumie działania obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego.
3,0Student rozumie działanie prostego obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego. Umie włączyć przyrząd pomiarowy. Zna zasady BHP przy urządzeniach elektrycznych.
3,5Student rozumie działanie prostego obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego. Umie włączyć przyrząd pomiarowy. Rozumie zależności między różnymi wielkościami elektrycznymi w prostym obwodzie. Zna zasady BHP przy urządzeniach elektrycznych.
4,0Student rozumie działanie prostego obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego. Umie włączyć przyrząd pomiarowy. Rozumie zależności między różnymi wielkościami elektrycznymi w prostym obwodzie. Wykona obliczenia w obwodzie prądu stałego DC i przemiennego AC. Rozumie parametry przedstawione na tabliczce znamionowej. Zna zasady BHP przy urządzeniach elektrycznych.
4,5Student rozumie działanie prostego obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego. Umie włączyć przyrząd pomiarowy, dobrać jego zakres. Rozumie zależności między różnymi wielkościami elektrycznymi w prostym obwodzie. Wykona obliczenia w obwodzie prądu stałego DC i przemiennego AC. Rozumie parametry przedstawione na tabliczce znamionowej. Potrafi wykonać obliczenia na podstawie tabliczki. Wykona dobór obliczeniowy elementów w prostym obwodzie. Zna zasady BHP przy urządzeniach elektrycznych.
5,0Student rozumie działanie prostego obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego. Umie włączyć przyrząd pomiarowy, dobrać obliczeniowo jego zakres. Rozumie zależności między różnymi wielkościami elektrycznymi w prostym obwodzie. Zna ich definicje Wykona obliczenia w obwodzie prądu stałego DC i przemiennego AC. Rozumie parametry przedstawione na tabliczce znamionowej. Potrafi wykonać obliczenia na podstawie tabliczki. Zna definicje wielkości przedstawionych na tabliczce. Wykona dobór obliczeniowy elementów w prostym obwodzie. Potrafi opisać system energetyczny. Potrafi narysować proste schematy elektryczne i elektroniczne. Zna zasady BHP przy urządzeniach elektrycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C12_K01
Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie przyrodnicze i działanie człowieka. Student potrafi pracować w grupie dla osiągnięcia wspólnego celu. Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji.
2,0Student nie wykonuje poleceń, przeszkadza, narażając swoim zachowaniem kolegów i koleżanki na nieregulaminowe postępowanie. Student zajmuje się innymi sprawami niż prowadzone zajęcia - rozmowa, internet , gry i zabawy, wykonywanie zadań domowych.
3,0Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych. Wykazuje zainteresowanie zajęciami wykonując notatki.
3,5Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych. Wykazuje zainteresowanie prowadzonymi zajęciami i bierze w nich czynny udział odpowiadając na pytania wykładowcy.
4,0Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych. Wykazuje zainteresowanie prowadzonymi zajęciami i bierze w nich czynny udział. Student podjął się i wykonał dodatkowe opracowanie z zadanej tematyki.
4,5Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych. Wykazuje zainteresowanie prowadzonymi zajęciami i bierze w nich czynny udział. Student podjął się i wykonał pozytywnie dodatkowe opracowanie z zadanej tematyki związanej z przedmiotem w zespole 2 osobowym.
5,0Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych. Wykazuje zainteresowanie prowadzonymi zajęciami i bierze w nich czynny udział. Student podjął się i wykonał pozytywnie, w zespole 2 osobowym dodatkowe opracowanie z zadanej tematyki związanej z przedmiotem. Potrafił skoordynować wspólną pracę. Poziom wykonanej pracy jest zgodny z wymaganiami przepisów, norm i zasad do których grupa dotarła samodzielnie - drogą samokształcenia

Literatura podstawowa

  1. Komor Zygmunt, Elektrotechnika i Elektronika dla Studentów Wydziału Chemicznego, PW, Warszawa, 2011
  2. Praca zbiorowa, Elektrotechnika i Elektronika dla Nieelektryków, WNT, Warszawa, 2009
  3. Grochowalski Jacek, Materiały Dydaktyczne z Elektrotechniki i Elektroniki dla wydziału Chemii - CDROM., Materiały w formacie elektronicznym, Szczecin, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Szczurko J., Podstawy Elektrotechniki - prąd stały, WAT, Warszawa, 2010
  2. Daszuta Z., Proste Zadania z Elektrotechniki i Elektroniki dla Studentów Kierunków Nieelektrycznych, PB, Białystok, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne i podstawowe pojęcia elektrotechniki i elektroniki: pole elektryczne, magnetyczne, zasady i prawa w elektrotechnice.4
T-W-2Obwody prądu stałego DC: źródła napięcia, konfiguracje, metody i przykłady obliczeń prądów i napięć.4
T-W-3Obwody prądu przemiennego 1 i 3 fazowe AC: źródła napięcia i jego powstawanie, metody i przykłady obliczeń, właściwości elementów biernych w obwodach prądu przemiennego.4
T-W-4Pomiary w obwodach DC i AC: przyrządy analogowe, cyfrowe, oscyloskopy, pomiary bezpośrednie i pośrednie.4
T-W-5Maszyny i urządzenia elektryczne w domu, biurze, przemyśle i energetyce zawodowej: budowa, zasada działania, właściwości, tabliczka znamionowa i zasady bezpiecznej eksploatacji.4
T-W-6Zasady elektroniki: elementy bierne, czynne, dyskretne, scalone małej, średniej i dużej skali integracji VLSI, budowa, właściwości, zastosowania.4
T-W-7Podstawowe układy elektroniki przemysłowej: prostowniki, zasilacze, wzmacniacze, generatory: budowa, właściwości, zasady pracy, pomiary, zastosowania.4
T-W-8Zasady bezpiecznej pracy i podstawy ratownictwa w elektrotechnice i elektronice2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z pomocą literatury i informacji z internetu.30
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć wykorzystując wskazaną literaturę i dostarczone materiały dydaktyczne30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C12_W01Student ma wiedzę wystarczającą do zrozumienia działania prostych obwodów elektrycznych prądu stałego DC i przemiennego AC. Student rozumie zasadę działania prostych urządzeń elektrycznych domowych, biurowych i przemysłowych. Posiada wiedzę do bezpiecznej eksploatacji urządzeń elektrycznych. Rozumie tabliczkę znamionową. Posiada wiedzę o pomiarach, przyrządach pomiarowych i prostych metodach pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W04posiada wiedzę w zakresie elektroniki i elektrotechniki, automatyki i miernictwa przemysłowego, informatyki i grafiki komputerowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Student rozumie działanie i zasady pracy niektórych przemysłowych urządzeń elektrycznych.
Treści programoweT-W-6Zasady elektroniki: elementy bierne, czynne, dyskretne, scalone małej, średniej i dużej skali integracji VLSI, budowa, właściwości, zastosowania.
T-W-7Podstawowe układy elektroniki przemysłowej: prostowniki, zasilacze, wzmacniacze, generatory: budowa, właściwości, zasady pracy, pomiary, zastosowania.
T-W-2Obwody prądu stałego DC: źródła napięcia, konfiguracje, metody i przykłady obliczeń prądów i napięć.
T-W-3Obwody prądu przemiennego 1 i 3 fazowe AC: źródła napięcia i jego powstawanie, metody i przykłady obliczeń, właściwości elementów biernych w obwodach prądu przemiennego.
T-W-4Pomiary w obwodach DC i AC: przyrządy analogowe, cyfrowe, oscyloskopy, pomiary bezpośrednie i pośrednie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienia i wyjaśnienia w dyskusji dydaktycznej, problemów eksploatacyjnych z urządzeniami elektrycznymi stosowanymi w przemyśle.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzanie rozumienia zagadnień elektrotechniki przez pytania z materiału poprzednich wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnie wykonanej pracy pisemnej o tematyce rozszerzającej wiedzę przekazaną na wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie działania obwodu elektrycznego DC i AC. Student nie rozumie zasady działania prostego urzadzenia elektrycznego.
3,0Student rozumie działanie prostego obwodu, układu i urzadzenia elektrycznego. Posiada wiedzę o podstawowych przyrządach pomiarowych i metodach pomiaru.
3,5Student rozumie działanie prostego obwodu, układu i urzadzenia elektrycznego prądu stałego DC, przemiennego AC 1 i 3 fazowego. Posiada wiedzę o podstawowych przyrządach pomiarowych i metodach pomiaru i sposobach włączania przyrządów.
4,0Student rozumie działanie obwodu, układu i urzadzenia elektrycznego prądu stałego DC, przemiennego AC 1 i 3 fazowego. Poda parametry urządzenia na podstawie tabliczki znamionowej. Posiada wiedzę o podstawowych przyrządach pomiarowych i metodach pomiaru i sposobach włączania przyrządów. Potrafi dobrać przyrządy do wymaganego pomiaru.
4,5Student rozumie działanie rozbudowanych obwodów, układów i urzadzeń elektrycznych prądu stałego DC, przemiennego AC 1 i 3 fazowego. Poda parametry urządzenia na podstawie tabliczki znamionowej. Posiada wiedzę o różnych przyrządach pomiarowych, metodach pomiaru i sposobach włączania przyrządów. Zna zasady doboru przyrządów do wymaganego pomiaru.
5,0Student rozumie działanie rozbudowanych obwodów, układów i urzadzeń elektrycznych prądu stałego DC, przemiennego AC 1 i 3 fazowego. Ma wiedzę o obliczeniach w takich obwodach. Poda parametry urządzenia na podstawie tabliczki znamionowej. Zna definicje parametrów z tabliczki znamionowej. Posiada wiedzę o różnych przyrządach pomiarowych, metodach pomiaru i sposobach włączania przyrządów. Zna zasady doboru przyrządów do wymaganego pomiaru. Wykona obliczenia konieczne dla doboru zakresu przyrządu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C12_U01Student umie przedstawić zależności między różnymi wielkościami w obwodach elektrycznych i elektronicznych. Wykona proste obliczenia dla obwodów DC i AC z różnymi elementami biernymi i czynnymi. Wykona obliczenia dla doboru przyrządu i zakresu do analizowanego obwodu i układu elektrycznego. Wykona podstawowe obliczenia na podstawie parametrów podanych na tabliczce znamionowej. Umie bezpiecznie eksploatować przemysłowe urządzenia elektryczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach używając różnych technik przekazu informacji, w tym w języku obcym
ICHP_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
ICHP_1A_U09potrafi wykorzystać metody analityczne, numeryczne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
ICHP_1A_U12potrafi stosować podstawowe regulacje prawne i przestrzegać zasad BHP obowiązujących w przemyśle, potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Student potrafi prowadzić bezpieczną eksploatację przemysłowych urządzeń elektrycznych.
C-1Student rozumie działanie i zasady pracy niektórych przemysłowych urządzeń elektrycznych.
Treści programoweT-W-3Obwody prądu przemiennego 1 i 3 fazowe AC: źródła napięcia i jego powstawanie, metody i przykłady obliczeń, właściwości elementów biernych w obwodach prądu przemiennego.
T-W-2Obwody prądu stałego DC: źródła napięcia, konfiguracje, metody i przykłady obliczeń prądów i napięć.
T-W-8Zasady bezpiecznej pracy i podstawy ratownictwa w elektrotechnice i elektronice
T-W-4Pomiary w obwodach DC i AC: przyrządy analogowe, cyfrowe, oscyloskopy, pomiary bezpośrednie i pośrednie.
T-W-7Podstawowe układy elektroniki przemysłowej: prostowniki, zasilacze, wzmacniacze, generatory: budowa, właściwości, zasady pracy, pomiary, zastosowania.
T-W-5Maszyny i urządzenia elektryczne w domu, biurze, przemyśle i energetyce zawodowej: budowa, zasada działania, właściwości, tabliczka znamionowa i zasady bezpiecznej eksploatacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienia i wyjaśnienia w dyskusji dydaktycznej, problemów eksploatacyjnych z urządzeniami elektrycznymi stosowanymi w przemyśle.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie wykładu na podstawie testu wielokrotnego wyboru i rozmowy ze studentem.
S-1Ocena formująca: Sprawdzanie rozumienia zagadnień elektrotechniki przez pytania z materiału poprzednich wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnie wykonanej pracy pisemnej o tematyce rozszerzającej wiedzę przekazaną na wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie działania obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego.
3,0Student rozumie działanie prostego obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego. Umie włączyć przyrząd pomiarowy. Zna zasady BHP przy urządzeniach elektrycznych.
3,5Student rozumie działanie prostego obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego. Umie włączyć przyrząd pomiarowy. Rozumie zależności między różnymi wielkościami elektrycznymi w prostym obwodzie. Zna zasady BHP przy urządzeniach elektrycznych.
4,0Student rozumie działanie prostego obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego. Umie włączyć przyrząd pomiarowy. Rozumie zależności między różnymi wielkościami elektrycznymi w prostym obwodzie. Wykona obliczenia w obwodzie prądu stałego DC i przemiennego AC. Rozumie parametry przedstawione na tabliczce znamionowej. Zna zasady BHP przy urządzeniach elektrycznych.
4,5Student rozumie działanie prostego obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego. Umie włączyć przyrząd pomiarowy, dobrać jego zakres. Rozumie zależności między różnymi wielkościami elektrycznymi w prostym obwodzie. Wykona obliczenia w obwodzie prądu stałego DC i przemiennego AC. Rozumie parametry przedstawione na tabliczce znamionowej. Potrafi wykonać obliczenia na podstawie tabliczki. Wykona dobór obliczeniowy elementów w prostym obwodzie. Zna zasady BHP przy urządzeniach elektrycznych.
5,0Student rozumie działanie prostego obwodu, układu lub urządzenia elektrycznego. Umie włączyć przyrząd pomiarowy, dobrać obliczeniowo jego zakres. Rozumie zależności między różnymi wielkościami elektrycznymi w prostym obwodzie. Zna ich definicje Wykona obliczenia w obwodzie prądu stałego DC i przemiennego AC. Rozumie parametry przedstawione na tabliczce znamionowej. Potrafi wykonać obliczenia na podstawie tabliczki. Zna definicje wielkości przedstawionych na tabliczce. Wykona dobór obliczeniowy elementów w prostym obwodzie. Potrafi opisać system energetyczny. Potrafi narysować proste schematy elektryczne i elektroniczne. Zna zasady BHP przy urządzeniach elektrycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C12_K01Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie przyrodnicze i działanie człowieka. Student potrafi pracować w grupie dla osiągnięcia wspólnego celu. Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
ICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Student potrafi prowadzić bezpieczną eksploatację przemysłowych urządzeń elektrycznych.
Treści programoweT-W-8Zasady bezpiecznej pracy i podstawy ratownictwa w elektrotechnice i elektronice
T-W-7Podstawowe układy elektroniki przemysłowej: prostowniki, zasilacze, wzmacniacze, generatory: budowa, właściwości, zasady pracy, pomiary, zastosowania.
T-W-5Maszyny i urządzenia elektryczne w domu, biurze, przemyśle i energetyce zawodowej: budowa, zasada działania, właściwości, tabliczka znamionowa i zasady bezpiecznej eksploatacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Objaśnienia i wyjaśnienia w dyskusji dydaktycznej, problemów eksploatacyjnych z urządzeniami elektrycznymi stosowanymi w przemyśle.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie wykładu na podstawie testu wielokrotnego wyboru i rozmowy ze studentem.
S-1Ocena formująca: Sprawdzanie rozumienia zagadnień elektrotechniki przez pytania z materiału poprzednich wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykonuje poleceń, przeszkadza, narażając swoim zachowaniem kolegów i koleżanki na nieregulaminowe postępowanie. Student zajmuje się innymi sprawami niż prowadzone zajęcia - rozmowa, internet , gry i zabawy, wykonywanie zadań domowych.
3,0Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych. Wykazuje zainteresowanie zajęciami wykonując notatki.
3,5Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych. Wykazuje zainteresowanie prowadzonymi zajęciami i bierze w nich czynny udział odpowiadając na pytania wykładowcy.
4,0Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych. Wykazuje zainteresowanie prowadzonymi zajęciami i bierze w nich czynny udział. Student podjął się i wykonał dodatkowe opracowanie z zadanej tematyki.
4,5Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych. Wykazuje zainteresowanie prowadzonymi zajęciami i bierze w nich czynny udział. Student podjął się i wykonał pozytywnie dodatkowe opracowanie z zadanej tematyki związanej z przedmiotem w zespole 2 osobowym.
5,0Student wykonuje samodzielnie powierzone czynności. Postępuje zgodnie z podanym regulaminem zajęć dydaktycznych. Wykazuje zainteresowanie prowadzonymi zajęciami i bierze w nich czynny udział. Student podjął się i wykonał pozytywnie, w zespole 2 osobowym dodatkowe opracowanie z zadanej tematyki związanej z przedmiotem. Potrafił skoordynować wspólną pracę. Poziom wykonanej pracy jest zgodny z wymaganiami przepisów, norm i zasad do których grupa dotarła samodzielnie - drogą samokształcenia