Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza kosztów przemysłowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza kosztów przemysłowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Peryt-Stawiarska <peryt@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana jest znajomość matematyki oraz podstaw ekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wiedza z zakresu rachunkowości i finansoów.
C-2Ukształtowania umiejetnosci interpretacji danych finansowych oraz sporzadzania prezentacji i raportów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej dla wybranych przedsiębiorstw z branży chemicznej i pokrewnych.15
15
wykłady
T-W-1Bilans - definicja, zasady tworzenia.2
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.2
T-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.2
T-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.2
T-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział kosztów, próg rentowności.2
T-W-6Strategia kosztowe w przedsiebiorstwie. Rachunek kosztów przedsiębiorstwie.2
T-W-7Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-A-3Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-W-3Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków.
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady).
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D10b_W19
Student ma wiedzę o podstawach funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych oraz zna ogólne zasady tworzenia i rowoju indywidualnej przedsiębiorczości.
ICHP_1A_W19T1A_W11C-1, C-2T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D10b_U01
Student potrafi pozyskać informacje ze różnych źródeł: literatury, internetu, baz danych.
ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U07, ICHP_1A_U14, ICHP_1A_U13, ICHP_1A_U04T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U12, T1A_U13InzA_U04, InzA_U05C-1, C-2T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-3, M-2, M-1S-2
ICHP_1A_D10b_U04
Student potrafi przygotować w jężyku polskim prezentację.
ICHP_1A_U04T1A_U03, T1A_U04C-1, C-2T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-W-5M-3, M-2S-2
ICHP_1A_D10b_U07
Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem edytorów tekstu i prezentacji.
ICHP_1A_U07T1A_U07C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-A-1, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2M-3, M-2, M-1S-2
ICHP_1A_D10b_U13
Student potrafi dokonawć wstępnej analizy ekonomicznej działań inżynierskich.
ICHP_1A_U13T1A_U12InzA_U04C-1, C-2T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-A-1, T-W-2M-1, M-3, M-2S-2, S-1
ICHP_1A_D10b_U14
Student ma umiejętność samodzielnej oceny sposobu funkcjonowania systemów produkcyjnych przy uwzględnieniu aspektów technicznych i pozatechnicznych.
ICHP_1A_U14T1A_U13InzA_U05C-2, C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-A-1M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D10b_K01
Student ma świadomość, że ze względu na ciągłe zmiany w gospodarce rynkowej, inżynier powinien stale podnosić swoje kompetencje zawodowe.
ICHP_1A_K01T1A_K01C-2, C-1T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-W-1, T-W-2M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D10b_W19
Student ma wiedzę o podstawach funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych oraz zna ogólne zasady tworzenia i rowoju indywidualnej przedsiębiorczości.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie.
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu.
3,5Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu.
5,0Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D10b_U01
Student potrafi pozyskać informacje ze różnych źródeł: literatury, internetu, baz danych.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Nie posiada umiejętności obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Nie potrafi korzystać ze źródeł literaturowych. Nie przedstawia prezentacji w terminie, nie składa raportu.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu bardzo dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
ICHP_1A_D10b_U04
Student potrafi przygotować w jężyku polskim prezentację.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_1A_D10b_U07
Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem edytorów tekstu i prezentacji.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_1A_D10b_U13
Student potrafi dokonawć wstępnej analizy ekonomicznej działań inżynierskich.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_1A_D10b_U14
Student ma umiejętność samodzielnej oceny sposobu funkcjonowania systemów produkcyjnych przy uwzględnieniu aspektów technicznych i pozatechnicznych.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D10b_K01
Student ma świadomość, że ze względu na ciągłe zmiany w gospodarce rynkowej, inżynier powinien stale podnosić swoje kompetencje zawodowe.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie zasady funkcjonowania przedsiębiorstw z branży chemicznej w gospodarce wolnorynkowej. Student w stopniu dostatecznym rozumie, że w praktyce inżytnierskiej ważne jest również uwzględnienie aspektów pozatechnicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2007
  2. Sawicki K., Analiza kosztów w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2000
  3. Barrow C., Zarządzanie finansami w małej firmie, Helion, Gliwice, 2005
  4. Nowak E., Piechota R., Wierzbiński M., Rachunek kosztów w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kopycińska D. (red.), Mikroekonomia, Wydawnictwo Katedry Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2005
  2. Kopycińska D. (red.), Mikroekonomia stosowana (ćwiczenia), Wydawnictwo Katedry Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2006
  3. Mansfield E., Podstawy mikroekonomii. Zasady, przykłady i zadania, PLACET, Warszawa, 2002
  4. Zelek A., Zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Szczecin, 2000
  5. strony internetowe wybranych firma z branży chemicznej i pokrewnych

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej dla wybranych przedsiębiorstw z branży chemicznej i pokrewnych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bilans - definicja, zasady tworzenia.2
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.2
T-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.2
T-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.2
T-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział kosztów, próg rentowności.2
T-W-6Strategia kosztowe w przedsiebiorstwie. Rachunek kosztów przedsiębiorstwie.2
T-W-7Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-A-3Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-W-3Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D10b_W19Student ma wiedzę o podstawach funkcjonowania przedsiębiorstw produkcyjnych oraz zna ogólne zasady tworzenia i rowoju indywidualnej przedsiębiorczości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W19zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedza z zakresu rachunkowości i finansoów.
C-2Ukształtowania umiejetnosci interpretacji danych finansowych oraz sporzadzania prezentacji i raportów.
Treści programoweT-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.
T-W-7Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.
T-W-6Strategia kosztowe w przedsiebiorstwie. Rachunek kosztów przedsiębiorstwie.
T-W-1Bilans - definicja, zasady tworzenia.
T-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.
T-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział kosztów, próg rentowności.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie.
3,0Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu.
3,5Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym.
4,5Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu.
5,0Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D10b_U01Student potrafi pozyskać informacje ze różnych źródeł: literatury, internetu, baz danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U07potrafi posługiwać się programami komputerowymi (edytory tekstu i prezentacji, arkusze kalkulacyjne, bazy danych), wspomagającymi realizację podstawowych zadań inżynierskich
ICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
ICHP_1A_U13potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ICHP_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prezentację ustną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej oraz dziedzin pokrewnych posługując się słownictwem technicznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedza z zakresu rachunkowości i finansoów.
C-2Ukształtowania umiejetnosci interpretacji danych finansowych oraz sporzadzania prezentacji i raportów.
Treści programoweT-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział kosztów, próg rentowności.
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.
T-W-7Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.
T-W-6Strategia kosztowe w przedsiebiorstwie. Rachunek kosztów przedsiębiorstwie.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej dla wybranych przedsiębiorstw z branży chemicznej i pokrewnych.
T-W-1Bilans - definicja, zasady tworzenia.
T-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.
T-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Nie posiada umiejętności obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Nie potrafi korzystać ze źródeł literaturowych. Nie przedstawia prezentacji w terminie, nie składa raportu.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu bardzo dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D10b_U04Student potrafi przygotować w jężyku polskim prezentację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prezentację ustną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej oraz dziedzin pokrewnych posługując się słownictwem technicznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedza z zakresu rachunkowości i finansoów.
C-2Ukształtowania umiejetnosci interpretacji danych finansowych oraz sporzadzania prezentacji i raportów.
Treści programoweT-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.
T-W-7Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.
T-W-6Strategia kosztowe w przedsiebiorstwie. Rachunek kosztów przedsiębiorstwie.
T-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.
T-W-1Bilans - definicja, zasady tworzenia.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej dla wybranych przedsiębiorstw z branży chemicznej i pokrewnych.
T-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział kosztów, próg rentowności.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D10b_U07Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem edytorów tekstu i prezentacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U07potrafi posługiwać się programami komputerowymi (edytory tekstu i prezentacji, arkusze kalkulacyjne, bazy danych), wspomagającymi realizację podstawowych zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedza z zakresu rachunkowości i finansoów.
C-2Ukształtowania umiejetnosci interpretacji danych finansowych oraz sporzadzania prezentacji i raportów.
Treści programoweT-W-1Bilans - definicja, zasady tworzenia.
T-W-6Strategia kosztowe w przedsiebiorstwie. Rachunek kosztów przedsiębiorstwie.
T-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział kosztów, próg rentowności.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej dla wybranych przedsiębiorstw z branży chemicznej i pokrewnych.
T-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.
T-W-7Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.
T-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D10b_U13Student potrafi dokonawć wstępnej analizy ekonomicznej działań inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U13potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wiedza z zakresu rachunkowości i finansoów.
C-2Ukształtowania umiejetnosci interpretacji danych finansowych oraz sporzadzania prezentacji i raportów.
Treści programoweT-W-6Strategia kosztowe w przedsiebiorstwie. Rachunek kosztów przedsiębiorstwie.
T-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.
T-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.
T-W-1Bilans - definicja, zasady tworzenia.
T-W-7Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.
T-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział kosztów, próg rentowności.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej dla wybranych przedsiębiorstw z branży chemicznej i pokrewnych.
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D10b_U14Student ma umiejętność samodzielnej oceny sposobu funkcjonowania systemów produkcyjnych przy uwzględnieniu aspektów technicznych i pozatechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowania umiejetnosci interpretacji danych finansowych oraz sporzadzania prezentacji i raportów.
C-1Zapoznanie studentów z wiedza z zakresu rachunkowości i finansoów.
Treści programoweT-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział kosztów, próg rentowności.
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.
T-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.
T-W-1Bilans - definicja, zasady tworzenia.
T-W-7Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.
T-W-6Strategia kosztowe w przedsiebiorstwie. Rachunek kosztów przedsiębiorstwie.
T-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej dla wybranych przedsiębiorstw z branży chemicznej i pokrewnych.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady).
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D10b_K01Student ma świadomość, że ze względu na ciągłe zmiany w gospodarce rynkowej, inżynier powinien stale podnosić swoje kompetencje zawodowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Ukształtowania umiejetnosci interpretacji danych finansowych oraz sporzadzania prezentacji i raportów.
C-1Zapoznanie studentów z wiedza z zakresu rachunkowości i finansoów.
Treści programoweT-W-3Gospodarowanie środkami trwałymi i obrotowymi - produkcyjność środków trwałych, wpływ gospodarowania środkami trwałymi na wynik ekonomiczny.
T-W-6Strategia kosztowe w przedsiebiorstwie. Rachunek kosztów przedsiębiorstwie.
T-W-7Zasady tworzenia indywidualnej działalności gospodarczej. Sektor MSP.
T-W-4Metody analizy ekonomicznej: analiza wskaźnikowa. Podział i definicja wskaźników, sposoby obliczania. Interpretacja wyników analizy wskaźnikowej.
T-W-5Analiza kosztów własnych przedsiębiorstwa - podział kosztów, próg rentowności.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu analizy finansowej dla wybranych przedsiębiorstw z branży chemicznej i pokrewnych.
T-W-1Bilans - definicja, zasady tworzenia.
T-W-2Analiza źródeł finansowania przedsiębiorstwa - aktywa i pasywa; pokrycie finansowe majątku trwałego, mechanizm dźwigni finansowej.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: analiza przypadków.
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady).
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie zasady funkcjonowania przedsiębiorstw z branży chemicznej w gospodarce wolnorynkowej. Student w stopniu dostatecznym rozumie, że w praktyce inżytnierskiej ważne jest również uwzględnienie aspektów pozatechnicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0