Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)

Sylabus przedmiotu Inżynieria przepływu płynów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria przepływu płynów
Specjalność Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Lach <Krzysztof.Lach@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 9 1,00,27zaliczenie
wykładyW1 27 2,00,46egzamin
laboratoriaL1 9 1,00,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z zakresu matematyki oraz komputerowych technik projektowania
W-2Grafika inżynierska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy na temat przemian materii prowadzonych w skali przemysłowej.
C-2Umiejętność identyfikacji poszczególnych operacji jednostkowych.
C-3Umiejętność definiowaniai i rozpatrywania operacji przenoszenia pędu, przenoszenia ciepła lub dyfuzyjno-kinetycznego ruchu masy.
C-4Opanowanie metod obliczeniowych przydatnych w konstruowaniu aparatów i ciągów technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary przepływu.3
T-L-2Opory przepływu przez rurociąg.3
T-L-3Opory przepływu przez wypełnienie.3
9
projekty
T-P-1Rozdanie tematów projektu, omówienie treści projektu.2
T-P-2Zebranie danych fizykochemicznych potrzebnych w projekcie.1
T-P-3Przegląd danych literaturowych na temat konstrukcji projektowanego aparatu.1
T-P-4Zaprojektowanie strumieni masowych w aparacie.2
T-P-5Obliczenia przepływów w poszczególnych strefach aparatu.2
T-P-6Dobór pomp i aparatury kontrolno-pomiarowej.1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe własności płynów: gęstość, lepkość, przeliczanie jednostek. Hydrostatyka.2
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.4
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.4
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość2
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.2
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.2
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.6
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.2
T-W-9Barbotaż.2
T-W-10Podstawy procesu mieszania.1
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach.9
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.9
A-L-3Przygotowanie do kolokwium.9
A-L-4Udział w konsultacjach.3
30
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajeciach.9
A-P-2Udział w konsultacjach.5
A-P-3Korzystanie z bibliotek i internetu w celu zgromadzenia danych fizykochemicznych i charakterystyk pomp i AKP.4
A-P-4Wykonanie obliczeń.12
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach.27
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.24
A-W-3Korzystanie z konsultacji.9
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji.
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów.
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne kolokwia przed ćwiczeniami laboratoryjnymi.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie poprawności obliczeń i doboru osprzętu w projekcie. Sprawdzenie zebranych samodzielnie danych liczbowych. Sprawdzenie poprawności rysunków.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C06-01_W01
Student potrafi wykonać projekt aparatu lub prostego węzła technologicznego. Potrafi wykonać obliczenia procesów dynamicznych. Umie sporządzić program obliczeniowy projektu w MathCADzie oraz narysować potrzebne rysunki w AutoCADzie.
ICPN_2A_W05, ICPN_2A_W08T2A_W03, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W05C-4T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2, S-4
ICHP_2A_C06-01_W02
Student ma wiedzę na temat zastosowań poszczególnych operacji i procesów jednostkowych. Może tworzyć i użytkować systemy przenoszenia i bilansowania masy, pędu i energii. Potrafi wskazać kierunki rozwoju projektowania aparatury.
ICPN_2A_W01, ICPN_2A_W03T2A_W01, T2A_W03C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C06-01_U01
Student potrafi rozwiazywac problemy projektowo-obliczeniowe zwiazane z podstawowymi procesami dynamicznymi inżynierii chemicznej
ICPN_2A_U01, ICPN_2A_U15T2A_U01, T2A_U15InzA2_U05C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-3S-3
ICHP_2A_C06-01_U02
Student potrafi opracować dokumentację projektową aparatu do przeprowadzania wybranych procesów dynamicznych posługując sie odpowiednimi narzędziami komputerowymi
ICPN_2A_U03, ICPN_2A_U16, ICPN_2A_U17T2A_U03, T2A_U16, T2A_U17InzA2_U06C-2, C-4T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C06-01_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICPN_2A_K02T2A_K02InzA2_K01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-5M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C06-01_W01
Student potrafi wykonać projekt aparatu lub prostego węzła technologicznego. Potrafi wykonać obliczenia procesów dynamicznych. Umie sporządzić program obliczeniowy projektu w MathCADzie oraz narysować potrzebne rysunki w AutoCADzie.
2,0
3,0Student potrafi objasniac zasady wykonywania obliczen procesowych dla podstawowych procesów dynamicznych inzynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C06-01_W02
Student ma wiedzę na temat zastosowań poszczególnych operacji i procesów jednostkowych. Może tworzyć i użytkować systemy przenoszenia i bilansowania masy, pędu i energii. Potrafi wskazać kierunki rozwoju projektowania aparatury.
2,0
3,0Student potrafi charakteryzowac podstawowe procesy dynamiczne inzynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C06-01_U01
Student potrafi rozwiazywac problemy projektowo-obliczeniowe zwiazane z podstawowymi procesami dynamicznymi inżynierii chemicznej
2,0
3,0Student potrafi rozwiazywac proste problemy projektowo-obliczeniowe. Błędy obliczeniowe i rysunkowe nie są kardynalne
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C06-01_U02
Student potrafi opracować dokumentację projektową aparatu do przeprowadzania wybranych procesów dynamicznych posługując sie odpowiednimi narzędziami komputerowymi
2,0
3,0Student potrafi sporzadzic dokumentacje projektowa aparatu zawierajaca obliczenia procesowe i rysunek pogladowy posługujac sie standardowymi technikami komputerowymi. Błedy obliczeniowe i rysunkowe nie sa kardynalne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C06-01_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0Student jest zorientowany na samodzielne rozwiazywanie typowych problemów projektowo-obliczeniowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1998
  2. Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej. Procesy przepływowe i cieplne, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  3. Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1982
  4. Ciborowski J., Podstawy inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1965

Literatura dodatkowa

  1. Paderewski M., Procesy podstawowe. Cz. I. Przepływ płynów i metody rozdziału faz, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
  2. Fortuna S., Wentylatory i podstawy teoretyczne, zagadnienia konstrukcyjno – eksploatacyjne i zastosowanie, Techwent, 1999
  3. Bandrowski J., Sedymentacja zawiesin - zasady i projektowanie, Politechnika Śląska, Gliwice, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary przepływu.3
T-L-2Opory przepływu przez rurociąg.3
T-L-3Opory przepływu przez wypełnienie.3
9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rozdanie tematów projektu, omówienie treści projektu.2
T-P-2Zebranie danych fizykochemicznych potrzebnych w projekcie.1
T-P-3Przegląd danych literaturowych na temat konstrukcji projektowanego aparatu.1
T-P-4Zaprojektowanie strumieni masowych w aparacie.2
T-P-5Obliczenia przepływów w poszczególnych strefach aparatu.2
T-P-6Dobór pomp i aparatury kontrolno-pomiarowej.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe własności płynów: gęstość, lepkość, przeliczanie jednostek. Hydrostatyka.2
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.4
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.4
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość2
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.2
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.2
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.6
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.2
T-W-9Barbotaż.2
T-W-10Podstawy procesu mieszania.1
27

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajeciach.9
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.9
A-L-3Przygotowanie do kolokwium.9
A-L-4Udział w konsultacjach.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajeciach.9
A-P-2Udział w konsultacjach.5
A-P-3Korzystanie z bibliotek i internetu w celu zgromadzenia danych fizykochemicznych i charakterystyk pomp i AKP.4
A-P-4Wykonanie obliczeń.12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach.27
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.24
A-W-3Korzystanie z konsultacji.9
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C06-01_W01Student potrafi wykonać projekt aparatu lub prostego węzła technologicznego. Potrafi wykonać obliczenia procesów dynamicznych. Umie sporządzić program obliczeniowy projektu w MathCADzie oraz narysować potrzebne rysunki w AutoCADzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
ICPN_2A_W08ma podstawową wiedzę o żywotności urządzeń, obiektów, systemów i produktów w procesach wytwórczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Opanowanie metod obliczeniowych przydatnych w konstruowaniu aparatów i ciągów technologicznych.
Treści programoweT-P-2Zebranie danych fizykochemicznych potrzebnych w projekcie.
T-P-3Przegląd danych literaturowych na temat konstrukcji projektowanego aparatu.
T-P-4Zaprojektowanie strumieni masowych w aparacie.
T-P-5Obliczenia przepływów w poszczególnych strefach aparatu.
T-P-6Dobór pomp i aparatury kontrolno-pomiarowej.
T-W-1Podstawowe własności płynów: gęstość, lepkość, przeliczanie jednostek. Hydrostatyka.
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.
T-W-9Barbotaż.
T-W-10Podstawy procesu mieszania.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji.
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne kolokwia przed ćwiczeniami laboratoryjnymi.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie poprawności obliczeń i doboru osprzętu w projekcie. Sprawdzenie zebranych samodzielnie danych liczbowych. Sprawdzenie poprawności rysunków.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi objasniac zasady wykonywania obliczen procesowych dla podstawowych procesów dynamicznych inzynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C06-01_W02Student ma wiedzę na temat zastosowań poszczególnych operacji i procesów jednostkowych. Może tworzyć i użytkować systemy przenoszenia i bilansowania masy, pędu i energii. Potrafi wskazać kierunki rozwoju projektowania aparatury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
ICPN_2A_W03ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii pozwalającą na formułowanie i weryfikację eksperymentalną modeli procesów fizycznych i z przemianą chemiczną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy na temat przemian materii prowadzonych w skali przemysłowej.
C-2Umiejętność identyfikacji poszczególnych operacji jednostkowych.
C-3Umiejętność definiowaniai i rozpatrywania operacji przenoszenia pędu, przenoszenia ciepła lub dyfuzyjno-kinetycznego ruchu masy.
C-4Opanowanie metod obliczeniowych przydatnych w konstruowaniu aparatów i ciągów technologicznych.
Treści programoweT-L-1Pomiary przepływu.
T-L-2Opory przepływu przez rurociąg.
T-L-3Opory przepływu przez wypełnienie.
T-W-1Podstawowe własności płynów: gęstość, lepkość, przeliczanie jednostek. Hydrostatyka.
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.
T-W-9Barbotaż.
T-W-10Podstawy procesu mieszania.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji.
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi charakteryzowac podstawowe procesy dynamiczne inzynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C06-01_U01Student potrafi rozwiazywac problemy projektowo-obliczeniowe zwiazane z podstawowymi procesami dynamicznymi inżynierii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
ICPN_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji poszczególnych operacji jednostkowych.
C-3Umiejętność definiowaniai i rozpatrywania operacji przenoszenia pędu, przenoszenia ciepła lub dyfuzyjno-kinetycznego ruchu masy.
Treści programoweT-L-1Pomiary przepływu.
T-L-2Opory przepływu przez rurociąg.
T-L-3Opory przepływu przez wypełnienie.
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.
T-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji.
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiazywac proste problemy projektowo-obliczeniowe. Błędy obliczeniowe i rysunkowe nie są kardynalne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C06-01_U02Student potrafi opracować dokumentację projektową aparatu do przeprowadzania wybranych procesów dynamicznych posługując sie odpowiednimi narzędziami komputerowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_U03potrafi przygotować w języku polskim opracowanie naukowe oraz krótkie doniesienie naukowe w języku obcym przedstawiające wyniki badań naukowych z zakresu studiowanej specjalności
ICPN_2A_U16potrafi zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne i zaproponować ich ulepszenia techniczne i usprawnienia procesowe
ICPN_2A_U17potrafi przeanalizować proste i złożone zadania inżynierskie, specyficzne dla studiowanej specjalności, w tym zagadnienia nietypowe, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji poszczególnych operacji jednostkowych.
C-4Opanowanie metod obliczeniowych przydatnych w konstruowaniu aparatów i ciągów technologicznych.
Treści programoweT-P-2Zebranie danych fizykochemicznych potrzebnych w projekcie.
T-P-3Przegląd danych literaturowych na temat konstrukcji projektowanego aparatu.
T-P-4Zaprojektowanie strumieni masowych w aparacie.
T-P-5Obliczenia przepływów w poszczególnych strefach aparatu.
T-P-6Dobór pomp i aparatury kontrolno-pomiarowej.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji.
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie poprawności obliczeń i doboru osprzętu w projekcie. Sprawdzenie zebranych samodzielnie danych liczbowych. Sprawdzenie poprawności rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi sporzadzic dokumentacje projektowa aparatu zawierajaca obliczenia procesowe i rysunek pogladowy posługujac sie standardowymi technikami komputerowymi. Błedy obliczeniowe i rysunkowe nie sa kardynalne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C06-01_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy na temat przemian materii prowadzonych w skali przemysłowej.
Treści programoweT-W-3Tłoczenie cieczy: wydajność i sprawność, typy pomp, dobór i charakterystyka pomp. Przesyłanie gazów - typy, charakterystyki urządzeń i ich dobór.
T-W-4Charakterystyka materiałów rozdrobnionych: wymiar, kształt, powierzchnia, porowatość
T-W-8Rozdzielanie materiałów rozdrobnionych: klasyfikacja hydrauliczna i flotacja.
T-W-7Rozdzielanie układów dwufazowych: definicje i opisy szczegółowe - filtracja, opadanie, sedymentacja, wirowanie, odpylanie.
T-W-2Dynamika płynów: prawo ciągłości strugi, równanie Bernoulliego, liczba kryterialna, opory przepływu płynu przez rurociąg, wypływ ze zbiornika, pomiary przepływu.
T-W-6Fluidyzacja, transport pneumatyczny.
T-W-5Opory przepływu przez złoże nieruchome suche i zraszane.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzenie poprawności obliczeń i doboru osprzętu w projekcie. Sprawdzenie zebranych samodzielnie danych liczbowych. Sprawdzenie poprawności rysunków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zorientowany na samodzielne rozwiazywanie typowych problemów projektowo-obliczeniowych
3,5
4,0
4,5
5,0