Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)

Sylabus przedmiotu Geostrategia ekoenergetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geostrategia ekoenergetyczna
Specjalność Inżynieria procesów ekoenergetyki
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 18 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Systemy zarządzania środowiskowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z głównymi celami strategii ekoenergetycznej
C-2Zapoznanie studentów z polityką energetyczną Unii Europejskiej
C-3Zapoznanie studentów z polityką energetyczną Polski
C-4Nabycie umiejętności niezbędnych do opracowania założeń polityki energrtyczne na szczeblu gminy, powiatu i województwa
C-5Zapoznanie studentów z trendami rozwojowymi z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z polityką energetyczną w różnej skali.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza strategii ekoenergetycznej wybranych państw i regionów4
T-A-2Opracowanie planu energetycznego dla wybranego regionu4
T-A-3Zaliczenie pisemne1
9
wykłady
T-W-1Globalny system energetyczny.2
T-W-2Światowe zasoby energetyczne; ropa naftowa, gaz ziemny, węgiel, paliwa atomowe.2
T-W-3Energie odnawialne; energia wiatru, energia wodna, energia słoneczna, energia z biomasy.1
T-W-4Zapotrzebowania na energię cieplną, elektryczną i paliwa w różnych sektorach gospodarki; stan obecny, prognozy do 2025 r.2
T-W-5Rozwój transportu. Określenie przewidywanych cen energii i tempa ich wzrostu.2
T-W-6Ochrona zasobów energetycznych.2
T-W-7Polityka ekoenergetyczna; polityka międzynarodowa, polityka ekoenergetyczna Europy, polityka narodowa w wybranych krajach.4
T-W-8Podstawowe dokumenty określajace kierunki rozwoju ekoenergetyki; dokumenty międzynarodowe, dokumenty krajowe.3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Samodzielne opracowanie planu energetycznego dla wybranego regionu10
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury11
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury24
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium14
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie pisemne2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-11b_W07
Student ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z polityką energetyczną w różnej skali.
ICPN_2A_W07T2A_W05C-5T-W-2, T-W-5, T-W-4M-2, M-1S-3, S-1, S-2
ICHP_2A_C04-11b_W10
Student ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w zakresie strategii energetycznych.
ICPN_2A_W10T2A_W08InzA2_W03C-3, C-2, C-1T-W-2, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-11b_U10
Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich związanych z polityką energetyczną integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej oraz ochrony środowiska.
ICPN_2A_U10T2A_U10InzA2_U03C-1T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-11b_K02
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie polityki energetycznej.
ICPN_2A_K02T2A_K02InzA2_K01C-2, C-4, C-1, C-3T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-A-1, T-W-5M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-11b_W07
Student ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z polityką energetyczną w różnej skali.
2,0
3,0Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z polityką energetyczną w różnej skali.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C04-11b_W10
Student ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w zakresie strategii energetycznych.
2,0
3,0Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w zakresie strategii energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-11b_U10
Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich związanych z polityką energetyczną integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej oraz ochrony środowiska.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich związanych z polityką energetyczną integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej oraz ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-11b_K02
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie polityki energetycznej.
2,0
3,0Student ma wyrobioną w stopniu podstawowym świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie polityki energetycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kreith F., Goswami D.Y., Handbook of Energy Efficiency and Renewable Energy, CRC Press, Boca Raton, 2007
  2. Hanjalic K., Sustainable Energy Technologies. Options and Prospects, Springer, Dordrecht, 2008
  3. de Swaan Arons J., van der Kooi H., Sankaranarayanan K., Efficiency and Sustainability in the Energy and Chemical Industries, Marcel Dekker, New York, 2004
  4. Atkinson G., Dietz S., Neumayer E., Handbook of Sustainable Development, Edward Elgar Publishing, Northampton, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Polityka ekoenergetyczna wybranego powiatu, 2011
  2. Program energetyczny wybranego województwa, 2011
  3. Komunikat Komisji Europejskiej do Rady Europejskiej i Parlamentu Europejskiego z dnia 10 stycznia 2007 r, 2011
  4. Dyrektywa 2001/77/WE, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza strategii ekoenergetycznej wybranych państw i regionów4
T-A-2Opracowanie planu energetycznego dla wybranego regionu4
T-A-3Zaliczenie pisemne1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Globalny system energetyczny.2
T-W-2Światowe zasoby energetyczne; ropa naftowa, gaz ziemny, węgiel, paliwa atomowe.2
T-W-3Energie odnawialne; energia wiatru, energia wodna, energia słoneczna, energia z biomasy.1
T-W-4Zapotrzebowania na energię cieplną, elektryczną i paliwa w różnych sektorach gospodarki; stan obecny, prognozy do 2025 r.2
T-W-5Rozwój transportu. Określenie przewidywanych cen energii i tempa ich wzrostu.2
T-W-6Ochrona zasobów energetycznych.2
T-W-7Polityka ekoenergetyczna; polityka międzynarodowa, polityka ekoenergetyczna Europy, polityka narodowa w wybranych krajach.4
T-W-8Podstawowe dokumenty określajace kierunki rozwoju ekoenergetyki; dokumenty międzynarodowe, dokumenty krajowe.3
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Samodzielne opracowanie planu energetycznego dla wybranego regionu10
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury24
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium14
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie pisemne2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-11b_W07Student ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z polityką energetyczną w różnej skali.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_W07ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z operacjami i procesami inżynierii chemicznej, dotyczącą ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z trendami rozwojowymi z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z polityką energetyczną w różnej skali.
Treści programoweT-W-2Światowe zasoby energetyczne; ropa naftowa, gaz ziemny, węgiel, paliwa atomowe.
T-W-5Rozwój transportu. Określenie przewidywanych cen energii i tempa ich wzrostu.
T-W-4Zapotrzebowania na energię cieplną, elektryczną i paliwa w różnych sektorach gospodarki; stan obecny, prognozy do 2025 r.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z polityką energetyczną w różnej skali.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-11b_W10Student ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w zakresie strategii energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z polityką energetyczną Polski
C-2Zapoznanie studentów z polityką energetyczną Unii Europejskiej
C-1Zapoznanie studentów z głównymi celami strategii ekoenergetycznej
Treści programoweT-W-2Światowe zasoby energetyczne; ropa naftowa, gaz ziemny, węgiel, paliwa atomowe.
T-W-6Ochrona zasobów energetycznych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował w stopniu podstawowym wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w zakresie strategii energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-11b_U10Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich związanych z polityką energetyczną integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej oraz ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z głównymi celami strategii ekoenergetycznej
Treści programoweT-W-6Ochrona zasobów energetycznych.
T-W-4Zapotrzebowania na energię cieplną, elektryczną i paliwa w różnych sektorach gospodarki; stan obecny, prognozy do 2025 r.
T-W-2Światowe zasoby energetyczne; ropa naftowa, gaz ziemny, węgiel, paliwa atomowe.
T-W-1Globalny system energetyczny.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich związanych z polityką energetyczną integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej oraz ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-11b_K02Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie polityki energetycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z polityką energetyczną Unii Europejskiej
C-4Nabycie umiejętności niezbędnych do opracowania założeń polityki energrtyczne na szczeblu gminy, powiatu i województwa
C-1Zapoznanie studentów z głównymi celami strategii ekoenergetycznej
C-3Zapoznanie studentów z polityką energetyczną Polski
Treści programoweT-W-7Polityka ekoenergetyczna; polityka międzynarodowa, polityka ekoenergetyczna Europy, polityka narodowa w wybranych krajach.
T-W-3Energie odnawialne; energia wiatru, energia wodna, energia słoneczna, energia z biomasy.
T-W-1Globalny system energetyczny.
T-W-8Podstawowe dokumenty określajace kierunki rozwoju ekoenergetyki; dokumenty międzynarodowe, dokumenty krajowe.
T-A-1Analiza strategii ekoenergetycznej wybranych państw i regionów
T-W-5Rozwój transportu. Określenie przewidywanych cen energii i tempa ich wzrostu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-1Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wyrobioną w stopniu podstawowym świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje w zakresie polityki energetycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0