Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
Sylabus przedmiotu Systemy wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia | ||
Specjalność | Inżynieria floty morskiej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 23 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | nabycie wiedzy w zakresie budowy i działania systemów wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia na statkach |
C-2 | nabycie umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa |
C-3 | nabycie umiejętności prowadzenia podstawowych pomiarów w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Bilans cieplny pomieszczenia i wyznaczanie strumienia powietrza wentylacyjnego | 4 |
T-A-2 | Obliczanie obiegów klimatyzacyjnych | 5 |
T-A-3 | Obliczanie obiegów chłodniczych | 5 |
T-A-4 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie stanowiskowe i BHP | 1 |
T-L-2 | Budowa i zasada działania instalacji wentylacji mechanicznej | 1 |
T-L-3 | Pomiary energetyczne i masowe wentylatora | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie charakterystyki rurociągu | 2 |
T-L-5 | Pomiar zasięgu strumienia izotermicznego powietrza. | 2 |
T-L-6 | Bilans energetyczny i masowy klimatyzatora w okresie lato/zima | 2 |
T-L-7 | Uruchamianie, eksploatacja i zatrzymywanie sprężarki chłodniczej: dopełnianie czynnikiem chłodniczym i olejem. | 2 |
T-L-8 | Wykrywanie nieszczelności urządzeń chłodniczych. | 2 |
T-L-9 | zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Jakość powietrza wewnątrz pomieszczeń. Komfort cieplny. | 1 |
T-W-2 | Podział systemów wentylacyjnych. Wentylacja naturalna i mechaniczna. | 2 |
T-W-3 | Instalacje wentylacyjne. Budowa, dobór ważniejszych elementów. | 4 |
T-W-4 | Wentylacja ładowni, maszynowni okrętowych. | 2 |
T-W-5 | Systemy klimatyzacji. Podział, budowa i zasada działania. | 4 |
T-W-6 | Klimatyzacja pomieszczeń na statkach. Normy projektowe. | 3 |
T-W-7 | Podstawowe procesy termodynamiczne na wykresie Molliera h-x. | 2 |
T-W-8 | Systemy odzysku ciepła w instalacjach wentylacji i klimatyzacji. | 2 |
T-W-9 | Systemy kontrolowanej atmosfery w ładowniach i kontenerach. | 2 |
T-W-10 | Systemy chłodnicze i pompy ciepła. Budowa i zasada działania. | 4 |
T-W-11 | Obiegi termodynamiczne lewobieżne w systemach klimatyzacyjnych i chłodniczych. | 2 |
T-W-12 | Czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | studiowanie literatury i samodzielne rozwiązywanie zadań | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 3 |
A-L-3 | Opracowanie wyników badań, przygotowanie sprawozdań z badań | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 3 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 8 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D2-19-2_W01 ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy i zasady działania systemów wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia | TR_2A_W03 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04 | InzA2_W05 | C-1 | T-W-5, T-W-11, T-W-12, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-8 | M-1 | S-1 |
TR_2A_D2-19-2_W02 ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji urządzeń wentylacji, klimatyzacji i chłodniczych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia | TR_2A_W04 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-3, T-W-11, T-W-2, T-W-1, T-L-3, T-L-2, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-L-7, T-L-5, T-W-7, T-L-8, T-L-9, T-L-4, T-L-6, T-W-4, T-W-8, T-W-12, T-W-10 | M-3, M-1 | S-1, S-3 |
TR_2A_D2-19-2_W03 ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej | TR_2A_W10 | T2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-3, T-W-12, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-2, T-W-11, T-W-10, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D2-19-2_U01 potrafi pozyskiwać informacje zakresu wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa z różnych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie | TR_2A_U01 | T2A_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-12, T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-11, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-10 | M-1 | S-1 |
TR_2A_D2-19-2_U02 potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa | TR_2A_U13 | T2A_U15 | InzA2_U05 | C-1 | T-W-2, T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-10 | M-1 | S-1 |
TR_2A_D2-19-2_U03 potrafi planować i przeprowadzać podstawowe pomiary w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | TR_2A_U09 | T2A_U08 | InzA2_U01 | C-3 | T-L-5, T-L-7, T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-9 | M-3 | S-3 |
TR_2A_D2-19-2_U04 potrafi wykonywać podstawowe obliczenia wykorzystywane przy projektowaniu urządzeń i procesów w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa. | TR_2A_U10, TR_2A_U17 | T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U19 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U08 | C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D2-19-2_K01 ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | TR_2A_K02 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-12, T-W-4 | M-1 | S-1 |
TR_2A_D2-19-2_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | TR_2A_K04 | T2A_K03, T2A_K04 | — | C-3 | T-L-1, T-L-7, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-8 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D2-19-2_W01 ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy i zasady działania systemów wentylacji, klimatyzacji i chłodzenia | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną | |
TR_2A_D2-19-2_W02 ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji urządzeń wentylacji, klimatyzacji i chłodniczych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną | |
TR_2A_D2-19-2_W03 ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D2-19-2_U01 potrafi pozyskiwać informacje zakresu wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa z różnych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_2A_D2-19-2_U02 potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_2A_D2-19-2_U03 potrafi planować i przeprowadzać podstawowe pomiary w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | 2,0 | Student nie zna podstaw teoretycznych lub nie potrafi dobrać właściwych metod i przyrządów pomiarowych ani wykorzystać ich dla wykonania zadania. |
3,0 | Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. | |
3,5 | Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie wykonać zadanie. | |
4,0 | Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu dobrym poprawnie rozwiązać zadanie. | |
4,5 | Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie. | |
5,0 | Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie wraz z przedstawieniem własnych wniosków. | |
TR_2A_D2-19-2_U04 potrafi wykonywać podstawowe obliczenia wykorzystywane przy projektowaniu urządzeń i procesów w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa. | 2,0 | Student nie zna sposobu wykonywania obliczeń lub nie potrafi dobrać właściwej informacji o właściwościach fizycznych substancji ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla wykonania zadania. |
3,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych zależności obliczeniowych oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. | |
3,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych zależności obliczeniowych oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie rozwiązać zadanie. | |
4,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu dobrym poprawnie rozwiązać zadanie. | |
4,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie. | |
5,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie wraz z przedstawieniem własnych wniosków. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D2-19-2_K01 ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w zakresie wentylacji, klimatyzacji i chłodnictwa, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
TR_2A_D2-19-2_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1985
- Bonca Z., Chłodnictwo okrętowe, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2006
- Piotrowski I., Okrętowe urządzenia chłodnicze, Fundacja Rozwoju Wyższej Szkoły Morskiej, Gdynia, 1994
- Bonca Z., Depta A., Wentylacja i klimatyzacja okrętowa, Wyższa Szkoła Morska w Gdyni, Gdynia, 1999
- Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
Literatura dodatkowa
- Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, WNT, Warszawa, 2000
- Recknagel, Kompendium ogrzewnictwa i klimatyzacji, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Bonca Z., Butrymowicz D., Targański W., Hajduk T., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła. Poradnik, IPPU Masta, Gdańsk, 2004