Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport żywności
Sylabus przedmiotu Europejska polityka transportowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Europejska polityka transportowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z zakresu celów tworzenia Unii Europejskiej i zakresu jej działania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z kierunkami, uwarunkowaniami i regulacją Wspólnej Polityki Transportowej Unii Europejskiej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | System transportowy w Polsce w świetle standardów europejskich. Ocena dotychczasowej polityki rozwoju transportu w Polsce | 3 |
T-A-2 | Identyfikacja problemów dostosowania infrastruktury transportu w Polsce do standardów Unii Europejskiej | 3 |
T-A-3 | Tendencje zmian technologii przewozów ładunków w krajach UE | 3 |
T-A-4 | Proekologiczne kierunki zmian w udziale poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze ładunków i pasażerów. | 3 |
T-A-5 | Innowacyjne rozwiązania w poszczególnych gałęziach transportu zgodne z polityką transportową | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i zadania europejskiej polityki transportowej | 2 |
T-W-2 | Podmioty i przedmioty polityki transportu. | 2 |
T-W-3 | Metody i narzędzia polityki transportowej | 3 |
T-W-4 | Czynniki determinujące politykę rozwoju transportu | 3 |
T-W-5 | Kierunki rozwoju transportu w krajach Unii Europejskiej (uwarunkowania infrastrukturalne, technologiczne, środowiskowe) | 3 |
T-W-6 | Założenia i regulacje determinujące rozwój polityki transportowej w Polsce | 3 |
T-W-7 | Kierunki działań Polski w kontekście integracji z siecią TEN | 4 |
T-W-8 | System transportowy jako element systemów krajów Unii Europejskiej | 3 |
T-W-9 | Najważniejsze projekty polityki transportowej UE | 4 |
T-W-10 | Założenia polityki transportowej do roku 2030 | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-A-2 | studiowanie literatury | 1 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 1 |
17 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 3 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca- wykład informacyjny połączony z pokazem z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa |
M-3 | Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez dyskusję |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na zajęciach wykładach poprzez rozwiązywanie zagadnień problemowych |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez zadania praktyczne |
S-4 | Ocena formująca: Sprawdzenie poziomu wiedzy na ćwiczeniach poprzez opracowanie poszczególnych zagadnień |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_A02_W01 student ma wiedzę dotyczacą trendów rozwojowych Unii Europejskiej oraz jej naistotniejszych osiagnięć | TR_2A_W05 | T2A_W05 | — | C-1 | T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-A-4, T-A-3, T-W-5, T-A-5, T-A-1, T-W-7, T-A-2, T-W-10 | M-1 | S-1, S-2 |
TR_2A_A02_W02 student ma wiedzę dotyczacą europejskiej polityki transportowej | TR_2A_W06 | T2A_W03 | — | C-1 | T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-A-3, T-W-9, T-W-3, T-A-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-A-1, T-W-8, T-A-4, T-W-2, T-A-5 | M-1 | S-2, S-1 |
TR_2A_A02_W03 student ma wiedzę niezbędna do rozumienia prawnych uwarunkowań transportu europejskiego | TR_2A_W10 | T2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-9, T-A-5, T-A-3, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-A-4, T-W-6, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-A-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_A02_U01 student potrafi podnosić swoje kwalifikacje dotyczące europejskiej polityki transportowej | TR_2A_U06 | T2A_U05 | — | C-1 | T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
TR_2A_A02_U02 student potrafi dokanać wstepnej oceny uwarunkowan prawnych dotyczęcych europejskiego transportu | TR_2A_U18 | T2A_U10 | InzA2_U03 | C-1 | T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-2 | M-3, M-2 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_A02_K01 student rozumie pozatechniczne skutki polityki transportowej oraz jej wpływ na środowisko | TR_2A_K02, TR_2A_K03, TR_2A_K04, TR_2A_K05 | T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1 | T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4 | M-3 | S-4, S-3 |
TR_2A_A02_K02 student ma swiadomość ważności przestrzegania zasad polityki transportowej w Unii Europejskiej oraz poszanowania róznorodności kultur europejskich | TR_2A_K03 | T2A_K05 | — | C-1 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-4 | M-3 | S-3, S-4 |
TR_2A_A02_K03 strudent potrafi wspóldziłać i pracować w grupie, ma gotowośc podporządkowania sie zasadom panujacycm w Unii Europejskiej | TR_2A_K04 | T2A_K03, T2A_K04 | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1 | M-3 | S-3, S-4 |
TR_2A_A02_K04 student potrafi mysleć i działć w sposób kreatywny i przedsiebiorczy dostosowując sie do zasad panujących w Unii Europejskiej | TR_2A_K05 | T2A_K06 | InzA2_K02 | C-1 | T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4 | M-3 | S-4, S-3 |
TR_2A_A02_K05 student rozumie odpowiedzialnośc zwiazaną z społecznymi aspektami europejskiej polityki transportowej | TR_2A_K07 | T2A_K02, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1 | T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-3 | M-3 | S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_A02_W01 student ma wiedzę dotyczacą trendów rozwojowych Unii Europejskiej oraz jej naistotniejszych osiagnięć | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań | |
TR_2A_A02_W02 student ma wiedzę dotyczacą europejskiej polityki transportowej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań | |
TR_2A_A02_W03 student ma wiedzę niezbędna do rozumienia prawnych uwarunkowań transportu europejskiego | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_A02_U01 student potrafi podnosić swoje kwalifikacje dotyczące europejskiej polityki transportowej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań | |
TR_2A_A02_U02 student potrafi dokanać wstepnej oceny uwarunkowan prawnych dotyczęcych europejskiego transportu | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_A02_K01 student rozumie pozatechniczne skutki polityki transportowej oraz jej wpływ na środowisko | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_2A_A02_K02 student ma swiadomość ważności przestrzegania zasad polityki transportowej w Unii Europejskiej oraz poszanowania róznorodności kultur europejskich | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_2A_A02_K03 strudent potrafi wspóldziłać i pracować w grupie, ma gotowośc podporządkowania sie zasadom panujacycm w Unii Europejskiej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_2A_A02_K04 student potrafi mysleć i działć w sposób kreatywny i przedsiebiorczy dostosowując sie do zasad panujących w Unii Europejskiej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_2A_A02_K05 student rozumie odpowiedzialnośc zwiazaną z społecznymi aspektami europejskiej polityki transportowej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Literatura podstawowa
- Wojewódzka-Król, W. Rydzkowski, Współczesne problemy polityki transportowej, Warszawa, 1997
- L. Plewinski, Polska polityka transportu morskiego w dobie integracji z Unia Europejska, Szczecin, 2004
- W. Grzywacz, K. Wojewódzka-Król, W. Rydzkowski, Polityka transportowa., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdanskiego., Gdansk, 2005
Literatura dodatkowa
- B. Liberadzki, L. Mindur, Uwarunkowania rozwoju systemu transportowego Polski., Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji-PIB, Warszawa-Radom, 2007