Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport żywności

Sylabus przedmiotu Klimatyzacja i wentylacja w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Klimatyzacja i wentylacja w transporcie
Specjalność Transport żywności
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 0,80,29zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 25 1,20,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika
W-2Podstawy wentylacji i klimatyzacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1obliczenia obiegów klimatyzacyjnych14
T-A-2zaliczenie ćwiczeń1
15
laboratoria
T-L-1szkolenie stanowiskowe BHP1
T-L-2Budowa i zasada działania instalacji wentylacji mechanicznej1
T-L-3Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu i wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego PMV, PPD2
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki rurociągu2
T-L-5Wyznaczanie charakterystyki wentylatora2
T-L-6Rozkład temperatur i prędkości oraz zasięg strumienia powietrza2
T-L-7Wyznaczenie sprawności odzysku ciepła z powietrza usuwanego2
T-L-8Badanie nawiewników powietrza2
T-L-9zaliczenie laboratoriów1
15
wykłady
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu1
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów2
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.2
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.2
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.2
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.2
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów3
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.4
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.2
T-W-10Filtrowanie powietrza.2
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji2
T-W-12zaliczenie wykładów1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne rozwiązywanie zadań i przygotowanie do zaliczenia5
20
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęć2
A-L-3opracowanie wyników badań i przygotowanie sprawozdań6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Studiowanie literatury4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań z zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-06_W01
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania wentylacji i klimatyzacji i innych rozwiązań technicznych w obiektach i systemach stosowanych w transporcie
TR_2A_W03T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04InzA2_W05C-1T-W-3, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-8, T-W-11, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-L-2M-1, M-3S-1, S-3
TR_2A_D4-06_W02
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji wentylacji i klimatyzacji oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
TR_2A_W04T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-11, T-W-2, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-8, T-L-4, T-L-2, T-L-6M-1, M-3S-1, S-3
TR_2A_D4-06_W03
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W10T2A_W08InzA2_W03C-1T-W-11, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-10, T-W-5, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-06_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z zakresu wentylacji i klimatyzacji z różnych źródeł, integrować i dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U01T2A_U01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-11, T-W-1, T-W-6, T-W-5M-1S-1
TR_2A_D4-06_U02
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: w zakresie wentylacji i klimatyzacjii
TR_2A_U13T2A_U15InzA2_U05C-1T-W-1, T-W-10, T-W-4, T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-11, T-W-7, T-W-8M-1S-1
TR_2A_D4-06_U03
potrafi planować i przeprowadzać podstawowe pomiary w zakresie wentylacji i klimatyzacji, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_2A_U09T2A_U08InzA2_U01C-1T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-3, T-L-5M-3S-3
TR_2A_D4-06_U04
potrafi obliczać podstawowe obiegi klimatyzacyjne
TR_2A_U10T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11InzA2_U01, InzA2_U02C-1T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D4-06_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K02T2A_K02InzA2_K01C-1T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-8, T-W-11, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7, T-W-4M-1S-1
TR_2A_D4-06_K02
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K04T2A_K03, T2A_K04C-1T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-L-5, T-L-8, T-L-3, T-L-6M-1, M-3S-1, S-3
TR_2A_D4-06_K03
Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K07T2A_K02, T2A_K07InzA2_K01C-1T-W-11, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-10, T-W-3, T-W-8, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-06_W01
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania wentylacji i klimatyzacji i innych rozwiązań technicznych w obiektach i systemach stosowanych w transporcie
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
TR_2A_D4-06_W02
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji wentylacji i klimatyzacji oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
TR_2A_D4-06_W03
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-06_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z zakresu wentylacji i klimatyzacji z różnych źródeł, integrować i dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
TR_2A_D4-06_U02
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: w zakresie wentylacji i klimatyzacjii
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
TR_2A_D4-06_U03
potrafi planować i przeprowadzać podstawowe pomiary w zakresie wentylacji i klimatyzacji, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0Student nie zna podstaw teoretycznych lub nie potrafi dobrać właściwych metod i przyrządów pomiarowych ani wykorzystać ich dla wykonania zadania.
3,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie wykonać zadanie.
4,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu dobrym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,5Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie.
5,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie wraz z przedstawieniem własnych wniosków.
TR_2A_D4-06_U04
potrafi obliczać podstawowe obiegi klimatyzacyjne
2,0Student nie zna sposobu wykonywania obliczeń lub nie potrafi dobrać właściwej informacji o właściwościach fizycznych substancji ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla wykonania zadania.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych zależności obliczeniowych oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych zależności obliczeniowych oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu dobrym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie wraz z przedstawieniem własnych wniosków.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D4-06_K01
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
TR_2A_D4-06_K02
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
TR_2A_D4-06_K03
Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Deh U., Klimatyzacja w samochodzie, Komunikacji i łączności, Warszawa, 2005
  2. Gaziński B., Klimatyzacja pojazdów samochodowych, Systherm, Poznań, 2009
  3. Kąkol M., Chlodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich., Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
  4. Maczek K., Schnotale J., Skrzyniowska D., Sikorska-Bączek R., Uzdatnianie powietrza w inżynierii środowiska dla celów wentylacji i klimatyzacji, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2010
  5. Recnagel, Sprenger, Schramek, Kompendium wiedzy: Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
  6. Wasiluk W., Wentylacja i klimatyzacja na statku, Morskie, Gdańsk, 1977
  7. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991
  8. Zwierzycki W., Bieńczaka K., Pojazdy chłodnicze w transporcie żywności, Systherm, Poznań, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1obliczenia obiegów klimatyzacyjnych14
T-A-2zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1szkolenie stanowiskowe BHP1
T-L-2Budowa i zasada działania instalacji wentylacji mechanicznej1
T-L-3Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu i wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego PMV, PPD2
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki rurociągu2
T-L-5Wyznaczanie charakterystyki wentylatora2
T-L-6Rozkład temperatur i prędkości oraz zasięg strumienia powietrza2
T-L-7Wyznaczenie sprawności odzysku ciepła z powietrza usuwanego2
T-L-8Badanie nawiewników powietrza2
T-L-9zaliczenie laboratoriów1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu1
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów2
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.2
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.2
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.2
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.2
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów3
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.4
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.2
T-W-10Filtrowanie powietrza.2
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji2
T-W-12zaliczenie wykładów1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne rozwiązywanie zadań i przygotowanie do zaliczenia5
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęć2
A-L-3opracowanie wyników badań i przygotowanie sprawozdań6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach25
A-W-2Studiowanie literatury4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-06_W01Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania wentylacji i klimatyzacji i innych rozwiązań technicznych w obiektach i systemach stosowanych w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-10Filtrowanie powietrza.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-L-2Budowa i zasada działania instalacji wentylacji mechanicznej
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań z zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-06_W02Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji wentylacji i klimatyzacji oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W04ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-W-10Filtrowanie powietrza.
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-L-3Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu i wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego PMV, PPD
T-L-7Wyznaczenie sprawności odzysku ciepła z powietrza usuwanego
T-L-5Wyznaczanie charakterystyki wentylatora
T-L-8Badanie nawiewników powietrza
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki rurociągu
T-L-2Budowa i zasada działania instalacji wentylacji mechanicznej
T-L-6Rozkład temperatur i prędkości oraz zasięg strumienia powietrza
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań z zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-06_W03Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-10Filtrowanie powietrza.
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-06_U01Potrafi pozyskiwać informacje z zakresu wentylacji i klimatyzacji z różnych źródeł, integrować i dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-10Filtrowanie powietrza.
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-06_U02Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: w zakresie wentylacji i klimatyzacjii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-10Filtrowanie powietrza.
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego systemu.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-06_U03potrafi planować i przeprowadzać podstawowe pomiary w zakresie wentylacji i klimatyzacji, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-L-8Badanie nawiewników powietrza
T-L-6Rozkład temperatur i prędkości oraz zasięg strumienia powietrza
T-L-7Wyznaczenie sprawności odzysku ciepła z powietrza usuwanego
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki rurociągu
T-L-3Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu i wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego PMV, PPD
T-L-5Wyznaczanie charakterystyki wentylatora
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań z zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw teoretycznych lub nie potrafi dobrać właściwych metod i przyrządów pomiarowych ani wykorzystać ich dla wykonania zadania.
3,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie wykonać zadanie.
4,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu dobrym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,5Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie.
5,0Student zna podstawy teoretyczne, rozróżnia i potrafi dobrać metodę i przyrządy pomiarowe i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie wraz z przedstawieniem własnych wniosków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-06_U04potrafi obliczać podstawowe obiegi klimatyzacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-A-1obliczenia obiegów klimatyzacyjnych
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna sposobu wykonywania obliczeń lub nie potrafi dobrać właściwej informacji o właściwościach fizycznych substancji ani wykorzystać jej lub zinterpretować dla wykonania zadania.
3,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych zależności obliczeniowych oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu.
3,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych zależności obliczeniowych oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu zadawalającym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu dobrym poprawnie rozwiązać zadanie.
4,5Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu, potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie.
5,0Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać odpowiednie zależności obliczeniowe oraz uzyskać właściwe informacje o właściwościach fizycznych substancji i potrafi wykorzystać je dla celów rozwiązania zadanego problemu. Student potrafi w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie rozwiązać zadanie wraz z przedstawieniem własnych wniosków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-06_K01Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-10Filtrowanie powietrza.
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-06_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-10Filtrowanie powietrza.
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki rurociągu
T-L-2Budowa i zasada działania instalacji wentylacji mechanicznej
T-L-7Wyznaczenie sprawności odzysku ciepła z powietrza usuwanego
T-L-5Wyznaczanie charakterystyki wentylatora
T-L-8Badanie nawiewników powietrza
T-L-3Pomiar parametrów powietrza w pomieszczeniu i wyznaczanie wskaźników komfortu cieplnego PMV, PPD
T-L-6Rozkład temperatur i prędkości oraz zasięg strumienia powietrza
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania i sprawozdań z zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D4-06_K03Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie budowy, projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacji i wentylacji w transporcie
Treści programoweT-W-11Kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów klimatyzacji i wentylacji
T-W-1Historia klimatyzacji w środkach transportu
T-W-6Kryteria doboru strumienia powietrza.
T-W-9Oczyszczanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych ozonowanie, promienie ultrafioletowe.
T-W-5Procesy obróbki powietrza na wykresie h-x.
T-W-2Systemy wentylacji i klimatyzacji stosowane w okrętownictwie, lotnictwie i w środkach transportu lądowego klasyfikacja systemów
T-W-4Systemy centralne i centralno-miejscowe; wysokoprężne.
T-W-10Filtrowanie powietrza.
T-W-3Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-8Urządzenia do obróbki powietrza: nagrzewnice powietrza, chłodnice powietrza, nawilżacze parowe, komory zraszania, wymienniki i systemy rekuperacyjne, filtry powietrza.
T-W-7Wentylacja i klimatyzacja: ładowni statków, maszynowni chłodniczych, kabin pasażerskich, siłowni, kabin kierowcy:autobusów, wagonów
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca/ Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące efekt wiedzy uzykanej w czasie wykładu. Zaliczenie w formie pisemnej ocena odpowiedzi studenta na zadawane pytania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli