Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport żywności

Sylabus przedmiotu Wybrane działy matematyki stosowanej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy matematyki stosowanej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Remigiusz Iwańkowicz <Remigiusz.Iwankowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy algebry i analizy matematycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom wiedzy na temat matematycznych metod przydatnych w modelowaniu i optymalizacji zjawisk rzeczywistych. Rozwinięcie u studentów umiejętności rozwiązywania teoretycznych zadań z zakresu wprowadzonych metod.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań tematycznie odpowiadających aktualnemu wykładowi.13
T-A-2Kolokwium 1.1
T-A-3Kolokwium 2.1
15
wykłady
T-W-1Zastosowania algebry liniowej w modelowaniu obiektów rzeczywistych. Przestrzenie wektorowe, operatory liniowe.4
T-W-2Przestrzenie metryczne, miary odległości niemetryczne, analiza klastrowa zbiorów.4
T-W-3Elementy matematyki dyskretnej - techniki zliczania, metody dwymianowe, zasada Dirichleta.3
T-W-4Podstawy teorii grafów, grafy skierowane, z wagami, minimalne drzewa rozpinające.3
T-W-5Zaliczenie pisemne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna studenta.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna studenta.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dwa kolkwia pisemne podczas ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_B01_W01
Student posiada wiedzę na temat matematycznych metod przydatnych w modelowaniu i optymalizacji zjawisk rzeczywistych występujących w procesach transportu.
TR_2A_W01T2A_W01, T2A_W07InzA2_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_B01_U01
Student potrafi dobrać właściwą metodę analityczną do postawionego zadania inżynierskiego, wykonać obliczenia i zinterpretować wyniki.
TR_2A_U10, TR_2A_U16T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U07C-1T-A-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_B01_W01
Student posiada wiedzę na temat matematycznych metod przydatnych w modelowaniu i optymalizacji zjawisk rzeczywistych występujących w procesach transportu.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_B01_U01
Student potrafi dobrać właściwą metodę analityczną do postawionego zadania inżynierskiego, wykonać obliczenia i zinterpretować wyniki.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.

Literatura podstawowa

  1. Allen R.D.G., Ekonomia matematyczna, PWN, Warszawa, 1961
  2. Jefimow N.W., Rozendorn E.R., Algebra liniowa wraz z geometrią wielowymiarową, PWN, Warszawa, 1974
  3. Kryński H.E., Matematyka dla ekonomistów, PWN, Warszawa, 1971, 5
  4. Pawłowski O., Brewka M., Majewski W., Siatki czynności i ich analiza, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1967
  5. Ross K.A., Wright C.R.B., Matematyka dyskretna, PWN, Warszawa, 2008, 5
  6. Sobczak W., Malina W., Metody selekcji i redukcji i informacji, WNT, Warszawa, 1985
  7. Trajdos-Wróbel T., Matematyka dla inżynierów, WNT, Warszawa, 1965
  8. Wowk C., Algebra liniowa w problemach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Bertalanffy L., Ogólna teoria systemów, PWN, Warszawa, 1984
  2. Lem S., Summa technologiae, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin, 1984, 4

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań tematycznie odpowiadających aktualnemu wykładowi.13
T-A-2Kolokwium 1.1
T-A-3Kolokwium 2.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zastosowania algebry liniowej w modelowaniu obiektów rzeczywistych. Przestrzenie wektorowe, operatory liniowe.4
T-W-2Przestrzenie metryczne, miary odległości niemetryczne, analiza klastrowa zbiorów.4
T-W-3Elementy matematyki dyskretnej - techniki zliczania, metody dwymianowe, zasada Dirichleta.3
T-W-4Podstawy teorii grafów, grafy skierowane, z wagami, minimalne drzewa rozpinające.3
T-W-5Zaliczenie pisemne.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna studenta.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Praca własna studenta.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_B01_W01Student posiada wiedzę na temat matematycznych metod przydatnych w modelowaniu i optymalizacji zjawisk rzeczywistych występujących w procesach transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, niezbędną do opisu problemów transportowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy na temat matematycznych metod przydatnych w modelowaniu i optymalizacji zjawisk rzeczywistych. Rozwinięcie u studentów umiejętności rozwiązywania teoretycznych zadań z zakresu wprowadzonych metod.
Treści programoweT-W-1Zastosowania algebry liniowej w modelowaniu obiektów rzeczywistych. Przestrzenie wektorowe, operatory liniowe.
T-W-2Przestrzenie metryczne, miary odległości niemetryczne, analiza klastrowa zbiorów.
T-W-3Elementy matematyki dyskretnej - techniki zliczania, metody dwymianowe, zasada Dirichleta.
T-W-4Podstawy teorii grafów, grafy skierowane, z wagami, minimalne drzewa rozpinające.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_B01_U01Student potrafi dobrać właściwą metodę analityczną do postawionego zadania inżynierskiego, wykonać obliczenia i zinterpretować wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia dostrzegając ich ograniczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom wiedzy na temat matematycznych metod przydatnych w modelowaniu i optymalizacji zjawisk rzeczywistych. Rozwinięcie u studentów umiejętności rozwiązywania teoretycznych zadań z zakresu wprowadzonych metod.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań tematycznie odpowiadających aktualnemu wykładowi.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dwa kolkwia pisemne podczas ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć.
3,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o podstawowym stopniu trudności.
3,5Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o średnim stopniu trudności.
4,0Student rozumie pojęcia i rozwiązuje problemy o zawansowanym stopniu trudności.
4,5Student interpretuje i uogólnia problemy o podstawowym stopniu trudności.
5,0Student interpretuje i uogólnia problemy o średnim stopniu trudności.