Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych

Sylabus przedmiotu Automatyka chłodnicza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Automatyka chłodnicza
Specjalność Chłodnictwo i klimatyzacja w oceanotechnice
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,34egzamin
laboratoriaL2 15 1,00,33zaliczenie
projektyP2 15 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka
W-2Elektrotechnika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zna współczesne metody sterowania w chłodnicwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza sygnałów we/wy oraz algorytmów sterowania sterowników chłodniczych6
T-L-2Algorytmy odszraniania wymienników ciepła4
T-L-3Programowanie sterowników PLC4
T-L-4Zaliczenie1
15
projekty
T-P-1Opracowanie systemu sterowania odszranianiem i jego optymalizacja14
T-P-2Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Metody uzdatniania powietrza (mieszanie, nawilżanie, osuszanie, ogrzewanie, chłodzenie, filtrowanie powietrza)1
T-W-2Czujniki pomiarowe w chłodnictwie2
T-W-3Elementy wykonawcze w chłodnictwie2
T-W-4Zatrzymanie, start i sterowanie wydajnością urządzenia chłodniczego2
T-W-5Dynamika procesów chłodniczych2
T-W-6Obwody bezpieczeństwa u urządzeniach chłodniczych1
T-W-7Sterowanie odszranianiem2
T-W-8Sterowniki dedykowane i PLC w chłodnictwie i klimatyzacji1
T-W-9Systemy monitoringu i wizualizacji w chłodnictwie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratorium6
A-L-3Opracowywanie wyników4
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna7
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia3
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-3Metoda problemowa - metoda przypadków
M-4Metoda programowana - z użyciem komputerów
M-5Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
M-6Metoda praktyczna - symulacja
M-7Metoda praktyczna - metoda projektowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena stanu wiedzy na podstawie wyników pracy w laboratorium oraz podczas ćwiczeń projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-08_W01
Ma uporządkowaną wiedzę na temat sterowania procesami w sytemach chłodniczych
O_2A_W03, O_2A_W10, O_2A_W17T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-P-1, T-W-7, T-L-2, T-W-5, T-L-1, T-W-2, T-L-3, T-W-6M-5, M-4, M-7, M-3, M-2, M-1, M-6S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-08_U01
Potrafi sformułować wstępne wymagania stawiane układowi regulacji w systemie chłodniczym
O_2A_U01, O_2A_U04, O_2A_U09, O_2A_U10, O_2A_U21T2A_U01, T2A_U02, T2A_U04, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-1T-W-2, T-W-9, T-L-3, T-W-5, T-P-1, T-W-4, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-6M-4, M-1, M-6, M-3, M-2, M-7, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D3-08_K01
Ma świadomość skutków błędnego sterowania urządzeniami chłodniczymi
O_2A_K02T2A_K02InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-L-2, T-W-9, T-W-8, T-L-3, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-P-1, T-W-2, T-W-1M-7, M-6, M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-08_W01
Ma uporządkowaną wiedzę na temat sterowania procesami w sytemach chłodniczych
2,0Nie posiada wiedzy na temat dynamiki procesów w chłodnictwie oraz sterowania tymi prcesami
3,0Posiada podstawową wiedzę na temat dynamiki procesów chłodniczych oraz liniowych układów sterowania
3,5Wiedza na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Posiada zawansowaną wiedzę na temat dynamiki procesów chłodniczych oraz współczesnych układów sterowania, ma niewielkie braki w tej wiedzy
4,5Wiedza na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Posiada zawansowaną wiedzę na temat dynamiki procesów chłodniczych oraz współczesnych układów sterowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-08_U01
Potrafi sformułować wstępne wymagania stawiane układowi regulacji w systemie chłodniczym
2,0Nie potrafi zidentyfikować procesu chłodniczego jako obiektu regulacji
3,0Potrafi poprawnie zidentyfikować proces chłodniczy jako obiekt regulacji
3,5Umiejętności na pozimie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Potrafi poprawnie zidentyfikować proces chłodniczy jako obiekt regulacji, odpowiednio dobrać regulator, popełnia nieznaczne błędy
4,5Umiejętności na pozimie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi poprawnie zidentyfikować proces chłodniczy jako obiekt regulacji, odpowiednio dobrać regulator

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D3-08_K01
Ma świadomość skutków błędnego sterowania urządzeniami chłodniczymi
2,0Nie ma świadomości skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi
3,0Ma świadomość zasdadniczych skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi, pobieżnie orientuje się w metodach zapobiegania im
3,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Ma pełną świadomość skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi, dobrze orientuje się w metodach zapobiegania im, ma niewielkie braki we wspomnianej tematyce
4,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Ma pełną świadomość skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi, dobrze orientuje się w metodach zapobiegania im

Literatura podstawowa

  1. Bonza Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wydawnictwo WSM, Gdynia, 1997
  2. Piotrowski I., Okrętowe urządzenia chłodnicze, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1977
  3. Wesołowski A., Dworski F., Automatyzacja urządzeń chłodniczych, WNT, Warszawa, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Kabza Z., Kostryko K., Zator S., Łobzowski A., Szkolnikowski W., Regulacja mikroklimatu pomieszczenia, Agenda wydawnicza PAK, Warszawa, 2005
  2. Wurstin D., Regulacja urządzeń ogrzewczych wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, Arkady, Warszawa, 1978
  3. Nikończuk P., Zakrzewski B., Odszranianie w sterownikach klasycznych i dedykowanych, Chłodnictwo, Warszawa, 2004, R. 39 nr 11, s. 12
  4. Zakrzewski B., Nikończuk P., Algorytmy odszraniania gorącym gazem czynnika, Chłodnictwo, Warszawa, 2005, R. 40 nr 3 (2005), s. 18-23
  5. Nikończuk P., Zakrzewski B., Hrycyk E., Automatyzacja cyklu odszraniania oziębiaczy powietrza, Chłodnictwo, Warszawa, 2009, tom XLIV 2009 r. nr 8, s. 20-24
  6. Hrycyk E., Zakrzewski B., Nikończuk P., Odszranianie pomp ciepła, Chłodnictwo, Warszawa, 2011, tom XLIV 2009 r. nr 11, s. 14-20
  7. Nikończuk P., Zakrzewski B., Hrycyk E., Sterowniki pomp ciepła, Energia i Budynek, Warszawa, 2011, nr 10/2010, str. 30-35
  8. Skoczowski S., Dwustawna regulacja temperatury, WNT, Warszawa, 1977

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza sygnałów we/wy oraz algorytmów sterowania sterowników chłodniczych6
T-L-2Algorytmy odszraniania wymienników ciepła4
T-L-3Programowanie sterowników PLC4
T-L-4Zaliczenie1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie systemu sterowania odszranianiem i jego optymalizacja14
T-P-2Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody uzdatniania powietrza (mieszanie, nawilżanie, osuszanie, ogrzewanie, chłodzenie, filtrowanie powietrza)1
T-W-2Czujniki pomiarowe w chłodnictwie2
T-W-3Elementy wykonawcze w chłodnictwie2
T-W-4Zatrzymanie, start i sterowanie wydajnością urządzenia chłodniczego2
T-W-5Dynamika procesów chłodniczych2
T-W-6Obwody bezpieczeństwa u urządzeniach chłodniczych1
T-W-7Sterowanie odszranianiem2
T-W-8Sterowniki dedykowane i PLC w chłodnictwie i klimatyzacji1
T-W-9Systemy monitoringu i wizualizacji w chłodnictwie2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratorium6
A-L-3Opracowywanie wyników4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna7
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-08_W01Ma uporządkowaną wiedzę na temat sterowania procesami w sytemach chłodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W10zna i rozumie wybrane algorytmy, modele matematyczne oraz zaawansowane metody informatyczne wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich, jak również ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania maszyn, obiektów i układów stosowanych w oceanotechnice, zna komputerowe narzędzia do projektowania, modelowania i symulacji układów i systemów w oceanotechnice
O_2A_W17ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i instalacji chłodniczych i klimatyzacyjnych wykorzystywanych w obiektach oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zna współczesne metody sterowania w chłodnicwie
Treści programoweT-W-8Sterowniki dedykowane i PLC w chłodnictwie i klimatyzacji
T-W-1Metody uzdatniania powietrza (mieszanie, nawilżanie, osuszanie, ogrzewanie, chłodzenie, filtrowanie powietrza)
T-W-4Zatrzymanie, start i sterowanie wydajnością urządzenia chłodniczego
T-W-3Elementy wykonawcze w chłodnictwie
T-W-9Systemy monitoringu i wizualizacji w chłodnictwie
T-P-1Opracowanie systemu sterowania odszranianiem i jego optymalizacja
T-W-7Sterowanie odszranianiem
T-L-2Algorytmy odszraniania wymienników ciepła
T-W-5Dynamika procesów chłodniczych
T-L-1Analiza sygnałów we/wy oraz algorytmów sterowania sterowników chłodniczych
T-W-2Czujniki pomiarowe w chłodnictwie
T-L-3Programowanie sterowników PLC
T-W-6Obwody bezpieczeństwa u urządzeniach chłodniczych
Metody nauczaniaM-5Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda programowana - z użyciem komputerów
M-7Metoda praktyczna - metoda projektowa
M-3Metoda problemowa - metoda przypadków
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-6Metoda praktyczna - symulacja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - egzamin
S-1Ocena formująca: Ocena stanu wiedzy na podstawie wyników pracy w laboratorium oraz podczas ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy na temat dynamiki procesów w chłodnictwie oraz sterowania tymi prcesami
3,0Posiada podstawową wiedzę na temat dynamiki procesów chłodniczych oraz liniowych układów sterowania
3,5Wiedza na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Posiada zawansowaną wiedzę na temat dynamiki procesów chłodniczych oraz współczesnych układów sterowania, ma niewielkie braki w tej wiedzy
4,5Wiedza na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Posiada zawansowaną wiedzę na temat dynamiki procesów chłodniczych oraz współczesnych układów sterowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-08_U01Potrafi sformułować wstępne wymagania stawiane układowi regulacji w systemie chłodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, przepisów, norm oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie oceanotechniki potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
O_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
O_2A_U09potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych przy pomocy odpowiednich narzędzi
O_2A_U10potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – dokonać oceny i zastosować odpowiednie metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne z zastosowaniem podejścia systemowego, jak również formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych
O_2A_U21potrafi zaprojektować urządzenia i instalacje chłodnicze i klimatyzacyjne wykorzystywane w obiektach oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zna współczesne metody sterowania w chłodnicwie
Treści programoweT-W-2Czujniki pomiarowe w chłodnictwie
T-W-9Systemy monitoringu i wizualizacji w chłodnictwie
T-L-3Programowanie sterowników PLC
T-W-5Dynamika procesów chłodniczych
T-P-1Opracowanie systemu sterowania odszranianiem i jego optymalizacja
T-W-4Zatrzymanie, start i sterowanie wydajnością urządzenia chłodniczego
T-W-3Elementy wykonawcze w chłodnictwie
T-L-1Analiza sygnałów we/wy oraz algorytmów sterowania sterowników chłodniczych
T-L-2Algorytmy odszraniania wymienników ciepła
T-W-1Metody uzdatniania powietrza (mieszanie, nawilżanie, osuszanie, ogrzewanie, chłodzenie, filtrowanie powietrza)
T-W-8Sterowniki dedykowane i PLC w chłodnictwie i klimatyzacji
T-W-7Sterowanie odszranianiem
T-W-6Obwody bezpieczeństwa u urządzeniach chłodniczych
Metody nauczaniaM-4Metoda programowana - z użyciem komputerów
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-6Metoda praktyczna - symulacja
M-3Metoda problemowa - metoda przypadków
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy
M-7Metoda praktyczna - metoda projektowa
M-5Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - egzamin
S-1Ocena formująca: Ocena stanu wiedzy na podstawie wyników pracy w laboratorium oraz podczas ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować procesu chłodniczego jako obiektu regulacji
3,0Potrafi poprawnie zidentyfikować proces chłodniczy jako obiekt regulacji
3,5Umiejętności na pozimie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Potrafi poprawnie zidentyfikować proces chłodniczy jako obiekt regulacji, odpowiednio dobrać regulator, popełnia nieznaczne błędy
4,5Umiejętności na pozimie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi poprawnie zidentyfikować proces chłodniczy jako obiekt regulacji, odpowiednio dobrać regulator
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D3-08_K01Ma świadomość skutków błędnego sterowania urządzeniami chłodniczymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zna współczesne metody sterowania w chłodnicwie
Treści programoweT-W-4Zatrzymanie, start i sterowanie wydajnością urządzenia chłodniczego
T-W-6Obwody bezpieczeństwa u urządzeniach chłodniczych
T-W-7Sterowanie odszranianiem
T-L-2Algorytmy odszraniania wymienników ciepła
T-W-9Systemy monitoringu i wizualizacji w chłodnictwie
T-W-8Sterowniki dedykowane i PLC w chłodnictwie i klimatyzacji
T-L-3Programowanie sterowników PLC
T-W-3Elementy wykonawcze w chłodnictwie
T-W-5Dynamika procesów chłodniczych
T-L-1Analiza sygnałów we/wy oraz algorytmów sterowania sterowników chłodniczych
T-P-1Opracowanie systemu sterowania odszranianiem i jego optymalizacja
T-W-2Czujniki pomiarowe w chłodnictwie
T-W-1Metody uzdatniania powietrza (mieszanie, nawilżanie, osuszanie, ogrzewanie, chłodzenie, filtrowanie powietrza)
Metody nauczaniaM-7Metoda praktyczna - metoda projektowa
M-6Metoda praktyczna - symulacja
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-3Metoda problemowa - metoda przypadków
M-4Metoda programowana - z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena stanu wiedzy na podstawie wyników pracy w laboratorium oraz podczas ćwiczeń projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca - egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi
3,0Ma świadomość zasdadniczych skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi, pobieżnie orientuje się w metodach zapobiegania im
3,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0Ma pełną świadomość skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi, dobrze orientuje się w metodach zapobiegania im, ma niewielkie braki we wspomnianej tematyce
4,5Kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0Ma pełną świadomość skutków środowiskowych oraz materialnych niewłaściwego sterowania urządzeniami i procesami chłodniczymi, dobrze orientuje się w metodach zapobiegania im