Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych

Sylabus przedmiotu Socjologia z elementami prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Przedmiot humanistyczno-społeczny
Przedmiot Socjologia z elementami prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z wiedzy o społeczeństwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Po ukończeniu kursu student posiada wiedzę dotyczaca funkcjonowania społeczeństwa, jego instytucji i państwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Techniki przeprowadzania badań sondażowych.3
T-A-2Zastosowanie informacji urzędowych w badaniach socjologicznych.3
T-A-3Analiza wybranych aktów prawnych w perspektywie temporalnej, przestrzennej i podmiotowej.4
T-A-4Praktyka orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Stasburgu.5
15
wykłady
T-W-1Przedmiot socjologii. Charakterystyka głównych nurtów teoretycznych. Praktyczne zastosowania socjologii w prawie, polityce i zarządzaniu.2
T-W-2Metody i techniki badań socjologicznych. Zagadnienia reprezentatywności próby badawczej. Wykorzystanie informacji urzędowych do badań.2
T-W-3Podstawy ładu społecznego. Rola norm i wartości w życiu społecznym . Mechanizmy kontroli społecznej.2
T-W-4Przestrzeganie, stosowanie i wykonywanie praw. Postawy wobec prawa. Praworządność. Pojęcie i zasady odpowiedzialności prawnej.2
T-W-5Zagadnienia walidacyjne prawoznawstwa. Temporalny, przestrzenny i podmiotowy wymiar obowiązywania prawa.2
T-W-6Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Ochrona praw człowieka. Pojęcie sprawiedliwości i jej rodzaje.2
T-W-7Zjawisko anomii według E. Durkheima i R. Mertona. Przyczyny i przejawy anomii we współczesnych społeczeństwach.2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje.2
A-W-3Przygotowanie do kolokwium.8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykłag problemowy.
M-3Wykład konwersatoryjny.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metoda przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym.
S-2Ocena formująca: Przygotowanie merytoryczne do ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Aktywny udział w ćwiczeniach.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_A05-2_W01
Operuje podstawowym aparatem pojęciowym z zakresu socjologii i podstaw prawa.
O_2A_W07T2A_W02, T2A_W08InzA2_W03C-1T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-3, M-2, M-1S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_A05-2_U01
Identyfikuje i diagnozuje społeczne i prawne uwarunkowania podejmowanych decyzji w swojej działalności zawodowej.
O_2A_U11T2A_U01, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U18InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U07C-1T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-W-8, T-A-2M-4, M-5, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_A05-2_K01
Przy podejmowaniu decyzji w wymiarze zawodowym, w sferze prywatnej i publicznej potrafi jasno określić priorytety, którymi należy się kierować.
O_2A_K05, O_2A_K06T2A_K02, T2A_K04, T2A_K05InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-5, T-A-4, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-A-3, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-1M-4, M-3, M-5S-3, S-2
O_2A_A05-2_K02
Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne, prezentować postawy tolerancji i otwartości wobec innych kultur z poszanowaniem dla własnego dziedzictwa kulturowego.
O_2A_K08T2A_K07InzA2_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-5, M-4S-2, S-3
O_2A_A05-2_K03
Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych, jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność ciągłego dokształcania się.
O_2A_K01T2A_K01, T2A_K03C-1T-W-6, T-W-1, T-A-2, T-W-7, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-4, M-5, M-1, M-3, M-2S-3, S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_A05-2_W01
Operuje podstawowym aparatem pojęciowym z zakresu socjologii i podstaw prawa.
2,0Nie zna elementarnego aparatu pojęciowego z zakresu socjologii i podstaw prawa. Nie zna i nie rozumie roli zjawisk i procesów społecznych w kreowaniu podstaw życia społecznego.
3,0Zna podstawowy aparat pojęciowy z zakresu socjologii i podstaw prawa nie w pełni jednak rozumie jego znaczenie. Potrafi wymienić elementarne zjawiska i procesy społeczne ale nie umie w pełni ich scharakteryzować oraz wyjaśnić ich wpływu na działania jednostek i grup społecznych.
3,5Zna i rozumie elementarny aparat pojęciowy z zakresu socjologii i podstaw prawa. Ma podstawową wiedzę o zjawiskach, procesach i instytucjach społecznych ale ma problemy z wyjaśnieniem zależności pomiędzy nimi.
4,0Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą podstawowe mechanizmy życia społecznego.
4,5Posiada ogólną wiedzę na temat podstaw i mechanizmów rozwoju życia społecznego ludzi. Potrafi opisać i wyjaśnić rolę prawa w kreowaniu porządku społecznego.
5,0Opanował cały materiał przewidziany programem przedmiotu. Rozumie i umie zastosować wszystkie pojęcia. Zna, opisuje i rozumie zjawiska oraz procesy społeczne stanowiące podstawę życia społecznego. Potrafi wyjaśnić rolę jednostek, grup społecznych i instytucji w kreowaniu i przebiegu zachowań indywidualnych i zbiorowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_A05-2_U01
Identyfikuje i diagnozuje społeczne i prawne uwarunkowania podejmowanych decyzji w swojej działalności zawodowej.
2,0Nie dostrzega i nie rozumie procesów i zjawisk społecznych otaczającego świata społecznego. Nie potrafi wskazać społecznych i prawnych przesłanek decyzji podejmowanych w sferze w zawodowej.
3,0Dokonuje powierzchownego oglądu życia społecznego ale dostrzega stałość i powtarzalność podstawowych zjawisk i procesów społecznych, które mają wpływ na decyzje podejmowane w życiu zawodowym.
3,5Potrafi wskazać i wyjaśnić niektóre formalno-prawne oraz społeczne przesłanki podejmowanych decyzji. Dostrzega formalny i społeczny kontekst swojej działalności zawodowej.
4,0Poprawnie identyfikuje najważniejsze formalne i społeczne determinanty mające wpływ na działalność zawodową oraz umie dokonać ich analizy.
4,5Potrafi wymienić wszystkie obszary życia społecznego mające wpływ na jego działalność zawodową oraz posiada umiejętność ich analizowania oraz samodzielnego formułowania wniosków niezbędnych przy rozstrzyganiu dylematów zawodowych.
5,0Na podstawie pełnej wiedzy przewidzianej programem przedmiotu posiada umiejętność dokonania precyzyjnej analizy i postawienia diagnozy wszystkich czynników mogących mieć wpływ na skutki podejmowanych decyzji zawodowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_A05-2_K01
Przy podejmowaniu decyzji w wymiarze zawodowym, w sferze prywatnej i publicznej potrafi jasno określić priorytety, którymi należy się kierować.
2,0Nie potrafi samodzielnie wskazać priorytetów swoich działań. Nie rozumie pojęcia wartości, systemu i hierarchii wartości oraz nie dostrzega ich społecznego i zawodowego kontekstu.
3,0Potrafi wskazać niektóre z istotnych priorytetów dla działalności zawodowej .
3,5Umie wskazać wszystkie istotne priorytety ale nie potrafi wykazać ich związku z obowiązującym systemem wartości społeczeństwa, w którym żyje.
4,0Potrafi wskazać wszystkie istotne priorytety dla podejmowanych decyzji i wyjaśnić jaki mają związek z obowiązującym systemem wartości.
4,5Potrafi wymienić wszystkie priorytety istotne dla podejmowanych działań, dostrzega ich społeczny kontekst oraz umie dokonać krytycznej analizy w celu podjęcia właściwej decyzji.
5,0Bezbłędnie dokonuje identyfikacji wszystkich priorytetów dla działalności w określonym obszarze zawodowym i na tej podstawie potrafi dokonać merytorycznej analizy w celu dokonania właściwego wyboru priorytetów ważnych z punktu realizowanego zadania oraz systemu wartości swojego społeczeństwa.
O_2A_A05-2_K02
Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne, prezentować postawy tolerancji i otwartości wobec innych kultur z poszanowaniem dla własnego dziedzictwa kulturowego.
2,0Nie rozumie pojęcia rola społeczna, status społeczny i nie rozumie związku pomiędzy odgrywaną rolą społeczną a wymaganym przez nią repertuarem zachowań. Nie rozumie czym jest struktura społeczna i dystans społeczny. Nie rozumie pojęcia relatywizm kulturowy.
3,0Zna pojęcie roli społecznej. Ma wiedzę na temat wpływu odgrywanych ról społecznych na osobowość.
3,5Zna i rozumie pojęcie roli społecznej oraz układu ról. Rozumie czym jest hierarchia grupowa.
4,0Dostrzega związek pomiędzy odgrywanymi rolami społecznymi a zajmowaną pozycją społeczną i posiadanym statusem społecznym.
4,5Rozumie kulturowy i społeczny kontekst różnych, odgrywanych ról społecznych. Potrafi dostosować swoje zachowanie stosownie do zajmowanej pozycji społecznej.
5,0Prawidłowo identyfikuje scenariusz roli społecznej odpowiadający zajmowanej pozycji w hierarchii zawodowej. Rozumie na czym polega i czemu służy układ ról społecznych w grupie.
O_2A_A05-2_K03
Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych, jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność ciągłego dokształcania się.
2,0Nie rozumie i nie dostrzega związku pomiędzy koniecznością ustawicznego dokształcania a tempem przemian cywilizacyjnych.
3,0Rozumie konieczność dokształcania się ale nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatywy. Nie potrafi wyszukiwać i prawidłowo selekcjonować docierających informacji.
3,5Rozumie konieczność dokształcania się ale z dystansem odnosi się do nowych informacji. Potrafi je prawidłowo selekcjonować i interpretować.
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu.
4,5Rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działania w tym kierunku.
5,0Rozumie związek miedzy tempem przemian cywilizacyjnych społeczeństwa informacyjnego a poziomem kompetencji i umiejętności pracowników poszukiwanych przez pracodawców na szybko zmieniającym się rynku pracy. Wie gdzie i jakich informacji wyszukiwać, zna techniki szybkiego przyswajania wiedzy oraz własne możliwości w tym zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa, 2003
  2. Chauvin T., Stawecki T., Winczorek P., Wstęp do prawoznawstwa, C. H. Beck, 2009
  3. Karwańska A., Odkrywanie socjologii. Podręcznik dla ekonomistów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Pieniążek A., Stefaniuk M., Socjologia prawa, Zakamycze, Kraków, 2005
  2. Podgórecki A., Socjologiczna teoria prawa, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Techniki przeprowadzania badań sondażowych.3
T-A-2Zastosowanie informacji urzędowych w badaniach socjologicznych.3
T-A-3Analiza wybranych aktów prawnych w perspektywie temporalnej, przestrzennej i podmiotowej.4
T-A-4Praktyka orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Stasburgu.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot socjologii. Charakterystyka głównych nurtów teoretycznych. Praktyczne zastosowania socjologii w prawie, polityce i zarządzaniu.2
T-W-2Metody i techniki badań socjologicznych. Zagadnienia reprezentatywności próby badawczej. Wykorzystanie informacji urzędowych do badań.2
T-W-3Podstawy ładu społecznego. Rola norm i wartości w życiu społecznym . Mechanizmy kontroli społecznej.2
T-W-4Przestrzeganie, stosowanie i wykonywanie praw. Postawy wobec prawa. Praworządność. Pojęcie i zasady odpowiedzialności prawnej.2
T-W-5Zagadnienia walidacyjne prawoznawstwa. Temporalny, przestrzenny i podmiotowy wymiar obowiązywania prawa.2
T-W-6Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Ochrona praw człowieka. Pojęcie sprawiedliwości i jej rodzaje.2
T-W-7Zjawisko anomii według E. Durkheima i R. Mertona. Przyczyny i przejawy anomii we współczesnych społeczeństwach.2
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje.2
A-W-3Przygotowanie do kolokwium.8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_A05-2_W01Operuje podstawowym aparatem pojęciowym z zakresu socjologii i podstaw prawa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W07zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn, systemów i obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu student posiada wiedzę dotyczaca funkcjonowania społeczeństwa, jego instytucji i państwa.
Treści programoweT-W-7Zjawisko anomii według E. Durkheima i R. Mertona. Przyczyny i przejawy anomii we współczesnych społeczeństwach.
T-W-2Metody i techniki badań socjologicznych. Zagadnienia reprezentatywności próby badawczej. Wykorzystanie informacji urzędowych do badań.
T-W-1Przedmiot socjologii. Charakterystyka głównych nurtów teoretycznych. Praktyczne zastosowania socjologii w prawie, polityce i zarządzaniu.
T-W-4Przestrzeganie, stosowanie i wykonywanie praw. Postawy wobec prawa. Praworządność. Pojęcie i zasady odpowiedzialności prawnej.
T-W-5Zagadnienia walidacyjne prawoznawstwa. Temporalny, przestrzenny i podmiotowy wymiar obowiązywania prawa.
T-W-6Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Ochrona praw człowieka. Pojęcie sprawiedliwości i jej rodzaje.
T-W-3Podstawy ładu społecznego. Rola norm i wartości w życiu społecznym . Mechanizmy kontroli społecznej.
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykłag problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przygotowanie merytoryczne do ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna elementarnego aparatu pojęciowego z zakresu socjologii i podstaw prawa. Nie zna i nie rozumie roli zjawisk i procesów społecznych w kreowaniu podstaw życia społecznego.
3,0Zna podstawowy aparat pojęciowy z zakresu socjologii i podstaw prawa nie w pełni jednak rozumie jego znaczenie. Potrafi wymienić elementarne zjawiska i procesy społeczne ale nie umie w pełni ich scharakteryzować oraz wyjaśnić ich wpływu na działania jednostek i grup społecznych.
3,5Zna i rozumie elementarny aparat pojęciowy z zakresu socjologii i podstaw prawa. Ma podstawową wiedzę o zjawiskach, procesach i instytucjach społecznych ale ma problemy z wyjaśnieniem zależności pomiędzy nimi.
4,0Opanował wiedzę opisującą i wyjaśniającą podstawowe mechanizmy życia społecznego.
4,5Posiada ogólną wiedzę na temat podstaw i mechanizmów rozwoju życia społecznego ludzi. Potrafi opisać i wyjaśnić rolę prawa w kreowaniu porządku społecznego.
5,0Opanował cały materiał przewidziany programem przedmiotu. Rozumie i umie zastosować wszystkie pojęcia. Zna, opisuje i rozumie zjawiska oraz procesy społeczne stanowiące podstawę życia społecznego. Potrafi wyjaśnić rolę jednostek, grup społecznych i instytucji w kreowaniu i przebiegu zachowań indywidualnych i zbiorowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_A05-2_U01Identyfikuje i diagnozuje społeczne i prawne uwarunkowania podejmowanych decyzji w swojej działalności zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu student posiada wiedzę dotyczaca funkcjonowania społeczeństwa, jego instytucji i państwa.
Treści programoweT-W-3Podstawy ładu społecznego. Rola norm i wartości w życiu społecznym . Mechanizmy kontroli społecznej.
T-W-2Metody i techniki badań socjologicznych. Zagadnienia reprezentatywności próby badawczej. Wykorzystanie informacji urzędowych do badań.
T-A-1Techniki przeprowadzania badań sondażowych.
T-A-3Analiza wybranych aktów prawnych w perspektywie temporalnej, przestrzennej i podmiotowej.
T-W-1Przedmiot socjologii. Charakterystyka głównych nurtów teoretycznych. Praktyczne zastosowania socjologii w prawie, polityce i zarządzaniu.
T-W-6Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Ochrona praw człowieka. Pojęcie sprawiedliwości i jej rodzaje.
T-W-7Zjawisko anomii według E. Durkheima i R. Mertona. Przyczyny i przejawy anomii we współczesnych społeczeństwach.
T-W-4Przestrzeganie, stosowanie i wykonywanie praw. Postawy wobec prawa. Praworządność. Pojęcie i zasady odpowiedzialności prawnej.
T-W-5Zagadnienia walidacyjne prawoznawstwa. Temporalny, przestrzenny i podmiotowy wymiar obowiązywania prawa.
T-A-4Praktyka orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Stasburgu.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.
T-A-2Zastosowanie informacji urzędowych w badaniach socjologicznych.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metoda przypadków.
M-3Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przygotowanie merytoryczne do ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym.
S-3Ocena formująca: Aktywny udział w ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dostrzega i nie rozumie procesów i zjawisk społecznych otaczającego świata społecznego. Nie potrafi wskazać społecznych i prawnych przesłanek decyzji podejmowanych w sferze w zawodowej.
3,0Dokonuje powierzchownego oglądu życia społecznego ale dostrzega stałość i powtarzalność podstawowych zjawisk i procesów społecznych, które mają wpływ na decyzje podejmowane w życiu zawodowym.
3,5Potrafi wskazać i wyjaśnić niektóre formalno-prawne oraz społeczne przesłanki podejmowanych decyzji. Dostrzega formalny i społeczny kontekst swojej działalności zawodowej.
4,0Poprawnie identyfikuje najważniejsze formalne i społeczne determinanty mające wpływ na działalność zawodową oraz umie dokonać ich analizy.
4,5Potrafi wymienić wszystkie obszary życia społecznego mające wpływ na jego działalność zawodową oraz posiada umiejętność ich analizowania oraz samodzielnego formułowania wniosków niezbędnych przy rozstrzyganiu dylematów zawodowych.
5,0Na podstawie pełnej wiedzy przewidzianej programem przedmiotu posiada umiejętność dokonania precyzyjnej analizy i postawienia diagnozy wszystkich czynników mogących mieć wpływ na skutki podejmowanych decyzji zawodowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_A05-2_K01Przy podejmowaniu decyzji w wymiarze zawodowym, w sferze prywatnej i publicznej potrafi jasno określić priorytety, którymi należy się kierować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K05potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
O_2A_K06ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu student posiada wiedzę dotyczaca funkcjonowania społeczeństwa, jego instytucji i państwa.
Treści programoweT-W-1Przedmiot socjologii. Charakterystyka głównych nurtów teoretycznych. Praktyczne zastosowania socjologii w prawie, polityce i zarządzaniu.
T-W-5Zagadnienia walidacyjne prawoznawstwa. Temporalny, przestrzenny i podmiotowy wymiar obowiązywania prawa.
T-A-4Praktyka orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Stasburgu.
T-W-2Metody i techniki badań socjologicznych. Zagadnienia reprezentatywności próby badawczej. Wykorzystanie informacji urzędowych do badań.
T-W-4Przestrzeganie, stosowanie i wykonywanie praw. Postawy wobec prawa. Praworządność. Pojęcie i zasady odpowiedzialności prawnej.
T-W-6Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Ochrona praw człowieka. Pojęcie sprawiedliwości i jej rodzaje.
T-W-3Podstawy ładu społecznego. Rola norm i wartości w życiu społecznym . Mechanizmy kontroli społecznej.
T-A-3Analiza wybranych aktów prawnych w perspektywie temporalnej, przestrzennej i podmiotowej.
T-W-7Zjawisko anomii według E. Durkheima i R. Mertona. Przyczyny i przejawy anomii we współczesnych społeczeństwach.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.
T-A-2Zastosowanie informacji urzędowych w badaniach socjologicznych.
T-A-1Techniki przeprowadzania badań sondażowych.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-3Wykład konwersatoryjny.
M-5Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywny udział w ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Przygotowanie merytoryczne do ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi samodzielnie wskazać priorytetów swoich działań. Nie rozumie pojęcia wartości, systemu i hierarchii wartości oraz nie dostrzega ich społecznego i zawodowego kontekstu.
3,0Potrafi wskazać niektóre z istotnych priorytetów dla działalności zawodowej .
3,5Umie wskazać wszystkie istotne priorytety ale nie potrafi wykazać ich związku z obowiązującym systemem wartości społeczeństwa, w którym żyje.
4,0Potrafi wskazać wszystkie istotne priorytety dla podejmowanych decyzji i wyjaśnić jaki mają związek z obowiązującym systemem wartości.
4,5Potrafi wymienić wszystkie priorytety istotne dla podejmowanych działań, dostrzega ich społeczny kontekst oraz umie dokonać krytycznej analizy w celu podjęcia właściwej decyzji.
5,0Bezbłędnie dokonuje identyfikacji wszystkich priorytetów dla działalności w określonym obszarze zawodowym i na tej podstawie potrafi dokonać merytorycznej analizy w celu dokonania właściwego wyboru priorytetów ważnych z punktu realizowanego zadania oraz systemu wartości swojego społeczeństwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_A05-2_K02Stosownie do swojego statusu społecznego i zawodowego potrafi odgrywać różne role społeczne, prezentować postawy tolerancji i otwartości wobec innych kultur z poszanowaniem dla własnego dziedzictwa kulturowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K08rozumie rolę absolwenta uczelni technicznej w społeczeństwie i ma świadomość konieczności formułowania i przekazywania społeczeństwu wiarygodnych informacji i opinii dotyczących aktualnych osiągnięć techniki związanych z oceanotechniką, jak i innych jej aspektów związanych z działalnością inżynierską, oraz przekazywania tego typu informacji i opinii w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu student posiada wiedzę dotyczaca funkcjonowania społeczeństwa, jego instytucji i państwa.
Treści programoweT-A-1Techniki przeprowadzania badań sondażowych.
T-A-2Zastosowanie informacji urzędowych w badaniach socjologicznych.
T-A-4Praktyka orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Stasburgu.
T-A-3Analiza wybranych aktów prawnych w perspektywie temporalnej, przestrzennej i podmiotowej.
Metody nauczaniaM-5Metoda przypadków.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Przygotowanie merytoryczne do ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Aktywny udział w ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pojęcia rola społeczna, status społeczny i nie rozumie związku pomiędzy odgrywaną rolą społeczną a wymaganym przez nią repertuarem zachowań. Nie rozumie czym jest struktura społeczna i dystans społeczny. Nie rozumie pojęcia relatywizm kulturowy.
3,0Zna pojęcie roli społecznej. Ma wiedzę na temat wpływu odgrywanych ról społecznych na osobowość.
3,5Zna i rozumie pojęcie roli społecznej oraz układu ról. Rozumie czym jest hierarchia grupowa.
4,0Dostrzega związek pomiędzy odgrywanymi rolami społecznymi a zajmowaną pozycją społeczną i posiadanym statusem społecznym.
4,5Rozumie kulturowy i społeczny kontekst różnych, odgrywanych ról społecznych. Potrafi dostosować swoje zachowanie stosownie do zajmowanej pozycji społecznej.
5,0Prawidłowo identyfikuje scenariusz roli społecznej odpowiadający zajmowanej pozycji w hierarchii zawodowej. Rozumie na czym polega i czemu służy układ ról społecznych w grupie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_A05-2_K03Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych, jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność ciągłego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K01ma świadomość konieczności uzupełniania wiedzy przez całe życie, jak również potrafi dobrać właściwe metody uczenia się dla siebie i innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu student posiada wiedzę dotyczaca funkcjonowania społeczeństwa, jego instytucji i państwa.
Treści programoweT-W-6Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Ochrona praw człowieka. Pojęcie sprawiedliwości i jej rodzaje.
T-W-1Przedmiot socjologii. Charakterystyka głównych nurtów teoretycznych. Praktyczne zastosowania socjologii w prawie, polityce i zarządzaniu.
T-A-2Zastosowanie informacji urzędowych w badaniach socjologicznych.
T-W-7Zjawisko anomii według E. Durkheima i R. Mertona. Przyczyny i przejawy anomii we współczesnych społeczeństwach.
T-A-1Techniki przeprowadzania badań sondażowych.
T-A-4Praktyka orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Stasburgu.
T-A-3Analiza wybranych aktów prawnych w perspektywie temporalnej, przestrzennej i podmiotowej.
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.
T-W-4Przestrzeganie, stosowanie i wykonywanie praw. Postawy wobec prawa. Praworządność. Pojęcie i zasady odpowiedzialności prawnej.
T-W-2Metody i techniki badań socjologicznych. Zagadnienia reprezentatywności próby badawczej. Wykorzystanie informacji urzędowych do badań.
T-W-5Zagadnienia walidacyjne prawoznawstwa. Temporalny, przestrzenny i podmiotowy wymiar obowiązywania prawa.
T-W-3Podstawy ładu społecznego. Rola norm i wartości w życiu społecznym . Mechanizmy kontroli społecznej.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe.
M-5Metoda przypadków.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykłag problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywny udział w ćwiczeniach.
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna na wykładzie konwersatoryjnym.
S-2Ocena formująca: Przygotowanie merytoryczne do ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie i nie dostrzega związku pomiędzy koniecznością ustawicznego dokształcania a tempem przemian cywilizacyjnych.
3,0Rozumie konieczność dokształcania się ale nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatywy. Nie potrafi wyszukiwać i prawidłowo selekcjonować docierających informacji.
3,5Rozumie konieczność dokształcania się ale z dystansem odnosi się do nowych informacji. Potrafi je prawidłowo selekcjonować i interpretować.
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu.
4,5Rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działania w tym kierunku.
5,0Rozumie związek miedzy tempem przemian cywilizacyjnych społeczeństwa informacyjnego a poziomem kompetencji i umiejętności pracowników poszukiwanych przez pracodawców na szybko zmieniającym się rynku pracy. Wie gdzie i jakich informacji wyszukiwać, zna techniki szybkiego przyswajania wiedzy oraz własne możliwości w tym zakresie.