Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych

Sylabus przedmiotu Marketing:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia z zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i instrumentami marketingowymi służącymi do budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Warunki działania firmy w gospodarce rynkowej.1
T-A-2Zachowania nabywców i segmentacja rynku - podział rynku na segmenty i wybór rynku docelowego.2
T-A-3Instrumenty marketingu mix. Polityka produktu, cen, dystrybucji, promocji.4
T-A-4Produkt - proces rozwoju produktu. Strategia wprowadzenia na rynek nowych produktów.1
T-A-5Badania marketingowe - rodzaje i dobór metody i techniki badań.3
T-A-6Postępowanie konsumenta na rynku. Utrata klentów.1
T-A-7Proces budowania i ochrony marki.1
T-A-8Markering usług - istrumenty marketingu mix usług.1
T-A-9Zaliczenie formy zajęć.1
15
wykłady
T-W-1Istota marketingu - pojęcie i geneza marketingu oraz ewolucja orientacji biznesowej firm.1
T-W-2Cele marketingu, a strategiczny profil przedsiębiorstwa.1
T-W-3Otoczenie marketingowe przedsiębiorstwa.1
T-W-4Segmentacja rynku.1
T-W-5Koncepcje marketingu mix - wspołzależność instrumentów i działań w przedsiębiorstwie. Produkt jako element marketingu mix.2
T-W-6Koncepcja życia produktu - wykorzystanie tej koncepcji przez przedsiębiorstwa w procesie podejmowania decyzji rynkowych.2
T-W-7Podstawy decyzji marketingowych. Kryteria i sposoby oceny możliwości i zagrożeń działania przedsiębiorstwa - analiza SWOT.1
T-W-8Znaczenie systemu informacji dla działań marketingowych przedsiębiorstwa.1
T-W-9Analiza rynku i badania marketingowe. Typologia badań.2
T-W-10Marketing usług.1
T-W-11Marka produktu.1
T-W-12Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, połączone z dyskusją dydaktyczną, studia przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego - wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyniku kolokwium zaliczeniowego - ćwiczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_A01_W01
Student ma wiedzę z zakresu podstaw marketingu i zarządzania niezbędną do rozumienia warunków rynkowych w jakich działają współczesne podmioty gospodarcze oraz zna zasady marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem
O_2A_W08T2A_W09, T2A_W11InzA2_W04C-1T-A-8, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-A-2, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_A01_U01
Student posiada umiejętność pracy w grupie, potrafi korzystać z metod i narzędzi marketingowych
O_2A_U02T2A_U02InzA2_U01C-1T-W-9, T-W-6, T-W-5, T-A-4, T-W-8, T-A-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_A01_K01
Student ma zdolność zastosowania wiedzy w praktyce, jest przedsiębiorczy i świadomy wpływu swoich decyzji na otoczenie oraz konieczności zachowania etyki zawodowej
O_2A_K02, O_2A_K06, O_2A_K07T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-8, T-A-3, T-A-5, T-W-6, T-W-3, T-A-1, T-A-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_A01_W01
Student ma wiedzę z zakresu podstaw marketingu i zarządzania niezbędną do rozumienia warunków rynkowych w jakich działają współczesne podmioty gospodarcze oraz zna zasady marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wiedzę uzupełnioną o dodatkowe informacje z literatury
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, dodatkowo uzupełnioną o wiedzę literaturową i praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_A01_U01
Student posiada umiejętność pracy w grupie, potrafi korzystać z metod i narzędzi marketingowych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_A01_K01
Student ma zdolność zastosowania wiedzy w praktyce, jest przedsiębiorczy i świadomy wpływu swoich decyzji na otoczenie oraz konieczności zachowania etyki zawodowej
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Mruk H., Pilarczyk B., Szulce H., Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2005
  2. Żurawik W., Marketing. Podstawy i kontrowersje, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2005
  3. Kotler Ph., Amstrong G., Saunders J., Wong V., Marketing. Podręcznik Europejski, PWE, Warszawa, 2002
  4. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Burgers W., Marketing bez tajemnic, Wolters Kluwer Busines, Warszawa, 2010
  2. Nowacka A., Nowacki R., Podstawy marketingu, Difin, Warszawa, 2006
  3. Białoń L., Podstawy marketingu, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Menedżerskiej SIG, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Warunki działania firmy w gospodarce rynkowej.1
T-A-2Zachowania nabywców i segmentacja rynku - podział rynku na segmenty i wybór rynku docelowego.2
T-A-3Instrumenty marketingu mix. Polityka produktu, cen, dystrybucji, promocji.4
T-A-4Produkt - proces rozwoju produktu. Strategia wprowadzenia na rynek nowych produktów.1
T-A-5Badania marketingowe - rodzaje i dobór metody i techniki badań.3
T-A-6Postępowanie konsumenta na rynku. Utrata klentów.1
T-A-7Proces budowania i ochrony marki.1
T-A-8Markering usług - istrumenty marketingu mix usług.1
T-A-9Zaliczenie formy zajęć.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota marketingu - pojęcie i geneza marketingu oraz ewolucja orientacji biznesowej firm.1
T-W-2Cele marketingu, a strategiczny profil przedsiębiorstwa.1
T-W-3Otoczenie marketingowe przedsiębiorstwa.1
T-W-4Segmentacja rynku.1
T-W-5Koncepcje marketingu mix - wspołzależność instrumentów i działań w przedsiębiorstwie. Produkt jako element marketingu mix.2
T-W-6Koncepcja życia produktu - wykorzystanie tej koncepcji przez przedsiębiorstwa w procesie podejmowania decyzji rynkowych.2
T-W-7Podstawy decyzji marketingowych. Kryteria i sposoby oceny możliwości i zagrożeń działania przedsiębiorstwa - analiza SWOT.1
T-W-8Znaczenie systemu informacji dla działań marketingowych przedsiębiorstwa.1
T-W-9Analiza rynku i badania marketingowe. Typologia badań.2
T-W-10Marketing usług.1
T-W-11Marka produktu.1
T-W-12Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_A01_W01Student ma wiedzę z zakresu podstaw marketingu i zarządzania niezbędną do rozumienia warunków rynkowych w jakich działają współczesne podmioty gospodarcze oraz zna zasady marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W08ma podstawową wiedzę dotyczącą organizacji, marketingu i zarządzania, w tym zarządzania jakością, niezbędną do kreowania celów rynkowych przedsiębiorstwa oraz prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie właściwym dla oceanotechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i instrumentami marketingowymi służącymi do budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku
Treści programoweT-A-8Markering usług - istrumenty marketingu mix usług.
T-W-5Koncepcje marketingu mix - wspołzależność instrumentów i działań w przedsiębiorstwie. Produkt jako element marketingu mix.
T-W-3Otoczenie marketingowe przedsiębiorstwa.
T-W-9Analiza rynku i badania marketingowe. Typologia badań.
T-A-2Zachowania nabywców i segmentacja rynku - podział rynku na segmenty i wybór rynku docelowego.
T-W-2Cele marketingu, a strategiczny profil przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, połączone z dyskusją dydaktyczną, studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego - wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyniku kolokwium zaliczeniowego - ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymagane przez efekt kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz wiedzę uzupełnioną o dodatkowe informacje z literatury
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, dodatkowo uzupełnioną o wiedzę literaturową i praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_A01_U01Student posiada umiejętność pracy w grupie, potrafi korzystać z metod i narzędzi marketingowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić pracochłonność zadania oraz zapewnić jego realizację w założonym terminie; potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym i innym z wykorzystaniem różnych technik
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i instrumentami marketingowymi służącymi do budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku
Treści programoweT-W-9Analiza rynku i badania marketingowe. Typologia badań.
T-W-6Koncepcja życia produktu - wykorzystanie tej koncepcji przez przedsiębiorstwa w procesie podejmowania decyzji rynkowych.
T-W-5Koncepcje marketingu mix - wspołzależność instrumentów i działań w przedsiębiorstwie. Produkt jako element marketingu mix.
T-A-4Produkt - proces rozwoju produktu. Strategia wprowadzenia na rynek nowych produktów.
T-W-8Znaczenie systemu informacji dla działań marketingowych przedsiębiorstwa.
T-A-5Badania marketingowe - rodzaje i dobór metody i techniki badań.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe, połączone z dyskusją dydaktyczną, studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia pisemnego - wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w zakresie wymaganym przez efekt kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_A01_K01Student ma zdolność zastosowania wiedzy w praktyce, jest przedsiębiorczy i świadomy wpływu swoich decyzji na otoczenie oraz konieczności zachowania etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K06ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
O_2A_K07wykazuje się przedsiębiorczością i pomysłowością w działalności zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i instrumentami marketingowymi służącymi do budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku
Treści programoweT-W-8Znaczenie systemu informacji dla działań marketingowych przedsiębiorstwa.
T-A-3Instrumenty marketingu mix. Polityka produktu, cen, dystrybucji, promocji.
T-A-5Badania marketingowe - rodzaje i dobór metody i techniki badań.
T-W-6Koncepcja życia produktu - wykorzystanie tej koncepcji przez przedsiębiorstwa w procesie podejmowania decyzji rynkowych.
T-W-3Otoczenie marketingowe przedsiębiorstwa.
T-A-1Warunki działania firmy w gospodarce rynkowej.
T-A-2Zachowania nabywców i segmentacja rynku - podział rynku na segmenty i wybór rynku docelowego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe, połączone z dyskusją dydaktyczną, studia przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyniku kolokwium zaliczeniowego - ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli