Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych

Sylabus przedmiotu Podstawy modelowania matematycznego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy modelowania matematycznego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy analizy matematycznej.
W-2Podstawy rachunku różniczkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności identyfikacji i formułowania prostych modeli matematycznych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
C-2Nabycie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji wyników analiz obiektów i zjawisk w oceanotechnice uzyskanych metodami modelowania matematycznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Formułowanie modeli matematycznych przykładowych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.9
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń.1
10
wykłady
T-W-1Istota, zakres i etapy modelowania matematycznego w oceanotechnice.2
T-W-2Kategorie modeli matematycznych: modele deterministyczne, probabilistyczne i stochastyczne, modele korelacyjne i przyczynowe, modele statyczne i dynamiczne, modele ciągłe i dyskretne. modele ostre i rozmyte.4
T-W-3Relacje między zmiennymi modelu, poprawność budowy modelu matematycznego.1
T-W-4Metody rozwiązania modeli matematycznych (dokładne i przybliżone).2
T-W-5Zaliczenie wykładów.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych.10
A-A-2Opracowywanie zadań do wykonania w ramach pracy własnej.12
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.3
25
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.10
A-W-2Własne studia literaturowe.12
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_B03_W01
Student ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki.
O_2A_W01T2A_W01InzA2_W02C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-W-4, T-A-2, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_B03_U01
Student potrafi wykorzystać poznane modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_U09T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-1, C-2T-A-1, T-A-2M-2S-2, S-1
O_2A_B03_U02
Student potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych.
O_2A_U10T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03C-1, C-2T-A-2, T-A-1M-2S-2, S-1
O_2A_B03_U03
Student potrafi – przy formułowaniu modeli matematycznych w oceanotechnice wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne).
O_2A_U11T2A_U01, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U18InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U07C-1, C-2T-A-2, T-A-1M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_B03_K01
Student ma świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
O_2A_K02T2A_K02InzA2_K01, InzA2_K02C-2T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_B03_W01
Student ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki.
2,0Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z wiekszą liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz więcej niż trzema istotnymi uwagmi krytycznymi.
3,0Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z wiekszą liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz trzema istotnymi uwagmi krytycznymi.
3,5Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z wiekszą liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz dwoma istotnymi uwagmi krytycznymi.
4,0Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z niewielką liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz jedną istotną uwagą krytyczną.
4,5Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z niewielką liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi sformułować poprawnie modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_B03_U01
Student potrafi wykorzystać poznane modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie potrafi w zadowalającym stopniu wykorzystywać poznane modele matematyczne.
3,0Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne jednak z szeregiem istotnych uwag krytycznych.
3,5Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne z niewielką liczbą istotnych uwag krytycznych.
4,0Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne z większą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
4,5Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne z małą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne bez uwag krytycznych.
O_2A_B03_U02
Student potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie potrafi w zadowalającym stopniu formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem.
3,0Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem jednak z szeregiem istotnych uwag krytycznych.
3,5Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem z niewielką liczbą istotnych uwag krytycznych.
4,0Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem z większą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
4,5Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem z małą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem bez uwag krytycznych.
O_2A_B03_U03
Student potrafi – przy formułowaniu modeli matematycznych w oceanotechnice wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne).
2,0Student nie potrafi w zadowalającym stopniu wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł.
3,0Student potrafi w zadowalającym stopniu wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł jednak z szeregiem uwag krytycznych.
3,5Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł z niewielką liczbą istotnych uwag krytycznych.
4,0Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł z większą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
4,5Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł z małą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł bez uwag krytycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_B03_K01
Student ma świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie posiada świadomości wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz nie rozumie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,0Student posiada bardzo niską świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz niewielkie rozumienie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,5Student posiada niską świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz słabe rozumienie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
4,0Student jest świadomy wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
4,5Student jest bardzo świadomy wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
5,0Student posiada bardzo silną świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz w pełni rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.

Literatura podstawowa

  1. Gutenbaum J., Modelowanie matematyczne systemów, EXIT, Warszawa, 2003
  2. Gutenbaum J., Podstawy modelowania matematycznego, WSISiZ, Warszawa, 2001
  3. Morrison F., Sztuka modelowania układów dynamicznych, deterministycznych, chaotycznych, stochastycznych, WNT, Warszawa, 1996
  4. Stark R. M., Nicholls R. L., Matematyczne podstawy projektowania inżynierskiego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979

Literatura dodatkowa

  1. Klempka R., Modelowanie i symulacja układów dynamicznych: wybrane zagadnienia z przykładami w Matlabie, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Formułowanie modeli matematycznych przykładowych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.9
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota, zakres i etapy modelowania matematycznego w oceanotechnice.2
T-W-2Kategorie modeli matematycznych: modele deterministyczne, probabilistyczne i stochastyczne, modele korelacyjne i przyczynowe, modele statyczne i dynamiczne, modele ciągłe i dyskretne. modele ostre i rozmyte.4
T-W-3Relacje między zmiennymi modelu, poprawność budowy modelu matematycznego.1
T-W-4Metody rozwiązania modeli matematycznych (dokładne i przybliżone).2
T-W-5Zaliczenie wykładów.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach audytoryjnych.10
A-A-2Opracowywanie zadań do wykonania w ramach pracy własnej.12
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń.3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.10
A-W-2Własne studia literaturowe.12
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_B03_W01Student ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W01ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy: statystyki, stochastyki, probabilistyki, programowania matematycznego, metod matematycznych i metod numerycznych, niezbędną do: 1) formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu oceanotechniki, 2) modelowania i analizy złożonych zjawisk i procesów z zakresu oceanotechniki, 3) wnioskowania i projektowania probabilistycznego, 4) projektowania optymalnego obiektów oceanotechnicznych, 5) wykorzystania metod numerycznych w oceanotechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i formułowania prostych modeli matematycznych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
C-2Nabycie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji wyników analiz obiektów i zjawisk w oceanotechnice uzyskanych metodami modelowania matematycznego.
Treści programoweT-W-3Relacje między zmiennymi modelu, poprawność budowy modelu matematycznego.
T-W-1Istota, zakres i etapy modelowania matematycznego w oceanotechnice.
T-A-1Formułowanie modeli matematycznych przykładowych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
T-W-4Metody rozwiązania modeli matematycznych (dokładne i przybliżone).
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń.
T-W-2Kategorie modeli matematycznych: modele deterministyczne, probabilistyczne i stochastyczne, modele korelacyjne i przyczynowe, modele statyczne i dynamiczne, modele ciągłe i dyskretne. modele ostre i rozmyte.
T-W-5Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z wiekszą liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz więcej niż trzema istotnymi uwagmi krytycznymi.
3,0Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z wiekszą liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz trzema istotnymi uwagmi krytycznymi.
3,5Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z wiekszą liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz dwoma istotnymi uwagmi krytycznymi.
4,0Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z niewielką liczbą mało istotnych uwag krytycznych oraz jedną istotną uwagą krytyczną.
4,5Student potrafi sformułować modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny z niewielką liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi sformułować poprawnie modele matematyczne wybranych obiektów i procesów odpowiednio wykorzystując aparat matematyczny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_B03_U01Student potrafi wykorzystać poznane modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U09potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych przy pomocy odpowiednich narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i formułowania prostych modeli matematycznych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
C-2Nabycie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji wyników analiz obiektów i zjawisk w oceanotechnice uzyskanych metodami modelowania matematycznego.
Treści programoweT-A-1Formułowanie modeli matematycznych przykładowych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w zadowalającym stopniu wykorzystywać poznane modele matematyczne.
3,0Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne jednak z szeregiem istotnych uwag krytycznych.
3,5Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne z niewielką liczbą istotnych uwag krytycznych.
4,0Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne z większą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
4,5Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne z małą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi wykorzystywać poznane modele matematyczne bez uwag krytycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_B03_U02Student potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U10potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – dokonać oceny i zastosować odpowiednie metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne z zastosowaniem podejścia systemowego, jak również formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i formułowania prostych modeli matematycznych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
C-2Nabycie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji wyników analiz obiektów i zjawisk w oceanotechnice uzyskanych metodami modelowania matematycznego.
Treści programoweT-A-2Zaliczenie ćwiczeń.
T-A-1Formułowanie modeli matematycznych przykładowych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w zadowalającym stopniu formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem.
3,0Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem jednak z szeregiem istotnych uwag krytycznych.
3,5Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem z niewielką liczbą istotnych uwag krytycznych.
4,0Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem z większą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
4,5Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem z małą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z modelowaniem bez uwag krytycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_B03_U03Student potrafi – przy formułowaniu modeli matematycznych w oceanotechnice wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i formułowania prostych modeli matematycznych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
C-2Nabycie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji wyników analiz obiektów i zjawisk w oceanotechnice uzyskanych metodami modelowania matematycznego.
Treści programoweT-A-2Zaliczenie ćwiczeń.
T-A-1Formułowanie modeli matematycznych przykładowych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w zadowalającym stopniu wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł.
3,0Student potrafi w zadowalającym stopniu wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł jednak z szeregiem uwag krytycznych.
3,5Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł z niewielką liczbą istotnych uwag krytycznych.
4,0Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł z większą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
4,5Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł z małą liczbą mało istotnych uwag krytycznych.
5,0Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł bez uwag krytycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_B03_K01Student ma świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności krytycznej analizy i interpretacji wyników analiz obiektów i zjawisk w oceanotechnice uzyskanych metodami modelowania matematycznego.
Treści programoweT-W-1Istota, zakres i etapy modelowania matematycznego w oceanotechnice.
T-A-1Formułowanie modeli matematycznych przykładowych obiektów i zjawisk w oceanotechnice.
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń.
T-W-5Zaliczenie wykładów.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz nie rozumie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,0Student posiada bardzo niską świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz niewielkie rozumienie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,5Student posiada niską świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz słabe rozumienie związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
4,0Student jest świadomy wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
4,5Student jest bardzo świadomy wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
5,0Student posiada bardzo silną świadomość wagi poprawnego modelowania procesów i obiektów w oceanotechnice na otoczenie i środowisko oraz w pełni rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.