Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Technologia budowy, wyposażenia i remontu kadłuba:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia budowy, wyposażenia i remontu kadłuba
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Graczyk <Tadeusz.Graczyk@zut.edu.pl>, Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl>, Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1materiałoznawstwo, mechanika ogólna, konstrukcja okrętów, podst. konstrukcji maszyn.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zagadnień technologii budowy statku w zakresie omawianym w programie wykładów. Podstawowa umiejętność projektowania procesu technologicznego budowy statku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Dokumentacja organizacyjno-technologiczna procesów produkcyjnych budowy i wyposażania statku. Proces wykonawczy i montażowy grup konstrukcyjno-technologicznych na wydziałach produkcyjnych stoczni. Prezentacje wybranych technologii - wizyty techniczne w stoczni i zakładach wyposażeniowych.15
15
wykłady
T-W-1Światowe tendencje rozwoju techniki okrętowej. Podstawowe prawa i pojęcia technologii budowy statku. Procesy przygotowania produkcji. Procesy wytwórcze – obróbka, prefabrykacja, montaż, wyposażenie, wodowanie, próby zdawczo-odbiorcze, transport. Procesy łączenia konstrukcji. Połączenia spawane elementów konstrukcyjnych. Rozwój technologii wyposażania statków. Struktura wydziałów i zakres prac wyposażeniowych w stoczni. Bazy montażowe. Montaż głównego układu napędowego, wzajemne oddziaływanie kadłuba statku i siłowni podczas wodowania, wyposażania i załadunku. Wpływ śruby na linię wałów. Technologia montażu linii wałów. Montaż maszyn głównych i wyposażenia pomocniczego siłowni. Montaż urządzeń sterowych. Technologia rurociągów okrętowych, kanałów wentylacyjnych, instalacji elektrycznych, prac ślusarskich. Technologia wyposażania nadbudówki - modułowy system wyposażania. Prace konserwacyjne, izolacyjne, drzewne, ciesielskie. Wykonawstwo i montaż osprzętu okrętowego. Integracja procesów technologicznych budowy i wyposażenia. Zapewnienie dokładności wykonawstwa. Kontrola technologiczna produkcji i remontu statku. Problemy technologiczne obiektów oceanotechnicznych. Specyfika stoczni remontowych. Wybrane procesy remontu statku.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Praca własna.35
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Praca własna studenta.30
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające oraz problemowe. Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu okrętowego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady. na podstawie sprawozdania - laboratorium.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C08_W01
Ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania oraz w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych.
O_1A_W11, O_1A_W19T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_C08_U05
Ma umiejętności w zakresie różnych technik wytwarzania oraz w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych.
O_1A_U07, O_1A_U08, O_1A_U10, O_1A_U13T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U16InzA_U04, InzA_U05, InzA_U08C-1T-L-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_C08_W01
Ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania oraz w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_C08_U05
Ma umiejętności w zakresie różnych technik wytwarzania oraz w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych.
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.

Literatura podstawowa

  1. Balcerski A., Bocheński D., Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotechnicznych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1998
  2. Cudny K., Linie wałów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1990
  3. Doerffer J.W., Organizacja produkcji w stoczni, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1971
  4. Doerffer J.W., Technologia budowy kadłubów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdynia, 1963
  5. Doerffer J. W., Technologia remontu kadłubów okrętowych, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1966
  6. Doerffer J.W., Technologia wyposażania statków, Wydswnictwo Morskie, Gdańsk, 1975
  7. Groover M. P., Fundamentals of Modern Manufacturing - Materials, Processes and Systems, John Wiley&Sons, 2002, II
  8. Storch R.L., Ship Production, Cornell Maritime Press, Centreville, USA, 1995, 2
  9. Szarejko J., Poradnik instalatora rurociągów, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1985
  10. Szarejko J., Poradnik ślusarza okrętowego, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1983
  11. Szarejko J., Rusztowania robocze w budownictwie okrętowym, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1985
  12. Więckiewicz W., Budowa kadłubów statków morskich, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Marine Log., 2012
  2. Offshore, 2012
  3. Offshore Engineer, 2012
  4. Ocean News and Technology, 2012
  5. Ocean Systems, 2012
  6. Sea Technology, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Dokumentacja organizacyjno-technologiczna procesów produkcyjnych budowy i wyposażania statku. Proces wykonawczy i montażowy grup konstrukcyjno-technologicznych na wydziałach produkcyjnych stoczni. Prezentacje wybranych technologii - wizyty techniczne w stoczni i zakładach wyposażeniowych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Światowe tendencje rozwoju techniki okrętowej. Podstawowe prawa i pojęcia technologii budowy statku. Procesy przygotowania produkcji. Procesy wytwórcze – obróbka, prefabrykacja, montaż, wyposażenie, wodowanie, próby zdawczo-odbiorcze, transport. Procesy łączenia konstrukcji. Połączenia spawane elementów konstrukcyjnych. Rozwój technologii wyposażania statków. Struktura wydziałów i zakres prac wyposażeniowych w stoczni. Bazy montażowe. Montaż głównego układu napędowego, wzajemne oddziaływanie kadłuba statku i siłowni podczas wodowania, wyposażania i załadunku. Wpływ śruby na linię wałów. Technologia montażu linii wałów. Montaż maszyn głównych i wyposażenia pomocniczego siłowni. Montaż urządzeń sterowych. Technologia rurociągów okrętowych, kanałów wentylacyjnych, instalacji elektrycznych, prac ślusarskich. Technologia wyposażania nadbudówki - modułowy system wyposażania. Prace konserwacyjne, izolacyjne, drzewne, ciesielskie. Wykonawstwo i montaż osprzętu okrętowego. Integracja procesów technologicznych budowy i wyposażenia. Zapewnienie dokładności wykonawstwa. Kontrola technologiczna produkcji i remontu statku. Problemy technologiczne obiektów oceanotechnicznych. Specyfika stoczni remontowych. Wybrane procesy remontu statku.20
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Praca własna.35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Praca własna studenta.30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C08_W01Ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania oraz w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W11ma wiedzę o różnych rodzajach technik wytwarzania, zakresie ich stosowania, organizacji w procesach produkcyjnych, związanych z nimi zagrożeniami dla człowieka i środowiska, aktualnymi kierunkami rozwoju
O_1A_W19ma wiedzę w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych, planowania i organizacji procesów produkcji, zaopatrzenia, technologiczności produktu, pracy przedsiębiorstw produkcyjnych z branży morskiej, w tym stoczni i ich kooperantów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość zagadnień technologii budowy statku w zakresie omawianym w programie wykładów. Podstawowa umiejętność projektowania procesu technologicznego budowy statku.
Treści programoweT-L-1Dokumentacja organizacyjno-technologiczna procesów produkcyjnych budowy i wyposażania statku. Proces wykonawczy i montażowy grup konstrukcyjno-technologicznych na wydziałach produkcyjnych stoczni. Prezentacje wybranych technologii - wizyty techniczne w stoczni i zakładach wyposażeniowych.
T-W-1Światowe tendencje rozwoju techniki okrętowej. Podstawowe prawa i pojęcia technologii budowy statku. Procesy przygotowania produkcji. Procesy wytwórcze – obróbka, prefabrykacja, montaż, wyposażenie, wodowanie, próby zdawczo-odbiorcze, transport. Procesy łączenia konstrukcji. Połączenia spawane elementów konstrukcyjnych. Rozwój technologii wyposażania statków. Struktura wydziałów i zakres prac wyposażeniowych w stoczni. Bazy montażowe. Montaż głównego układu napędowego, wzajemne oddziaływanie kadłuba statku i siłowni podczas wodowania, wyposażania i załadunku. Wpływ śruby na linię wałów. Technologia montażu linii wałów. Montaż maszyn głównych i wyposażenia pomocniczego siłowni. Montaż urządzeń sterowych. Technologia rurociągów okrętowych, kanałów wentylacyjnych, instalacji elektrycznych, prac ślusarskich. Technologia wyposażania nadbudówki - modułowy system wyposażania. Prace konserwacyjne, izolacyjne, drzewne, ciesielskie. Wykonawstwo i montaż osprzętu okrętowego. Integracja procesów technologicznych budowy i wyposażenia. Zapewnienie dokładności wykonawstwa. Kontrola technologiczna produkcji i remontu statku. Problemy technologiczne obiektów oceanotechnicznych. Specyfika stoczni remontowych. Wybrane procesy remontu statku.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe. Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu okrętowego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady. na podstawie sprawozdania - laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_C08_U05Ma umiejętności w zakresie różnych technik wytwarzania oraz w zakresie technologii budowy i remontów obiektów oceanotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U08ma przygotowanie niezbędne do pracy w przemyśle, zna czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku; zna zasady bezpieczeństwa pracy i ergonomii
O_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Znajomość zagadnień technologii budowy statku w zakresie omawianym w programie wykładów. Podstawowa umiejętność projektowania procesu technologicznego budowy statku.
Treści programoweT-L-1Dokumentacja organizacyjno-technologiczna procesów produkcyjnych budowy i wyposażania statku. Proces wykonawczy i montażowy grup konstrukcyjno-technologicznych na wydziałach produkcyjnych stoczni. Prezentacje wybranych technologii - wizyty techniczne w stoczni i zakładach wyposażeniowych.
T-W-1Światowe tendencje rozwoju techniki okrętowej. Podstawowe prawa i pojęcia technologii budowy statku. Procesy przygotowania produkcji. Procesy wytwórcze – obróbka, prefabrykacja, montaż, wyposażenie, wodowanie, próby zdawczo-odbiorcze, transport. Procesy łączenia konstrukcji. Połączenia spawane elementów konstrukcyjnych. Rozwój technologii wyposażania statków. Struktura wydziałów i zakres prac wyposażeniowych w stoczni. Bazy montażowe. Montaż głównego układu napędowego, wzajemne oddziaływanie kadłuba statku i siłowni podczas wodowania, wyposażania i załadunku. Wpływ śruby na linię wałów. Technologia montażu linii wałów. Montaż maszyn głównych i wyposażenia pomocniczego siłowni. Montaż urządzeń sterowych. Technologia rurociągów okrętowych, kanałów wentylacyjnych, instalacji elektrycznych, prac ślusarskich. Technologia wyposażania nadbudówki - modułowy system wyposażania. Prace konserwacyjne, izolacyjne, drzewne, ciesielskie. Wykonawstwo i montaż osprzętu okrętowego. Integracja procesów technologicznych budowy i wyposażenia. Zapewnienie dokładności wykonawstwa. Kontrola technologiczna produkcji i remontu statku. Problemy technologiczne obiektów oceanotechnicznych. Specyfika stoczni remontowych. Wybrane procesy remontu statku.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe. Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu okrętowego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła.
S-2Ocena podsumowująca: na podstawie egzaminu pisemnego - wykłady. na podstawie sprawozdania - laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy niezbędnej do rozwiązania podstawowych problemów.
3,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania podstawowych problemów.
3,5Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
4,0Student ma wiedzę niezbędną do rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.
4,5Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o średnim stopniu trudności.
5,0Student ma wiedzę niezbędną do sformułowania i rozwiązania problemów o zaawansowanym stopniu trudności.