Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Urządzenia klimatyzacyjne i chłodnicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia klimatyzacyjne i chłodnicze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Zakrzewski <Boguslaw.Zakrzewski@zut.edu.pl>, Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,20,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 0,80,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1termodynamika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętnosći w zakresie wyposażenia i doboru urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia obiegów klimatyzacyjnych i chłodniczych4
T-A-2zaliczenie1
5
wykłady
T-W-1Systemy klimatyzacji pomieszczeń na statku. Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.1
T-W-2Podstawy obliczania systemów wentylacji i klimatyzacji na statku1
T-W-3Klimatyzatory, typy i rozwiązania. Rozwiązania wentylacji w ładowniach, maszynowniach, magazynach, pomieszceniach mieszkalnych i technicznych.1
T-W-4Urządzenia do obróbki powietrza, schematu instalacji klimatyzacyjnych jedno-i dwuprzewodowe, nisko-i wysokociśnieniowe, jedno i wielostopniowe1
T-W-5Wentylator, kanały powietrzne, czerpnia i urządzenia do wprowadzenia powietrza do pomieszczeń.1
T-W-6Zagadnienie optymalnego zużycia energii przez układy klimatyzacyjne. Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich. Sterowanie pracą urządzeń klimatyzacyjnych.1
T-W-7Urządzenia chłodnicze magazynu prowiantu.1
T-W-8Urządzenia chłodncize klimatyzacji.1
T-W-9Urządzenia chłodnicze chłodniowców.1
T-W-10Urządzenia chłodnicze magazynow prowiantu. Urządzenia chłodnicze kontenerów chłodniczych.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczesnictwo w ćwiczeniach5
A-A-2Przygotowanie się do zajęć6
A-A-3Studiowanie literatury8
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń1
20
wykłady
A-W-1Uczesnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury11
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia9
A-W-4Zaliczenie wykładów1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O01-2_W01
Ma podstawową wiedzę o lewobieżnych obiegach termodynamicznych i procesach obróbki powietrza: nawilżania, chłodzenia, ogrzewania i osuszania. Zna podstawowe elementy urządzeń klimatyzacyjnych i wymagania dla pomieszczeń różnych typów, jak i komór chłodniczych. Ma podstawy do oceny skojarzonej gospodarki energetycznej w obiektach.
O_1A_W08T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-6M-1S-1
O_1A_O01-2_W02
Ma podstawową wiedzę o instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i chłodniczych stosowanych w oceanotechnice. W tym ma wiedzę na temat .... obiektach lewobieżnych chłodziarek i pomp ciepła, o bezpośrednich i pośrednich urządzeniach chłodniczych , o rodzajach czynników chłodniczych, o zaletach rozwiązań wielostopniowych i kaskadowych
O_1A_W17T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-10, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O01-2_U01
Potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
O_1A_U07T1A_U13InzA_U05C-1T-A-1M-2S-2
O_1A_O01-2_U02
Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wy-tworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych.
O_1A_U10T1A_U12InzA_U04C-1T-A-1M-2S-2
O_1A_O01-2_U03
Potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces z chłodnictwa lub klimatyzacji w oceanotechnice, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
O_1A_U13T1A_U16InzA_U08C-1T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O01-2_K01
Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejęt-ność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa związanego z obecnością urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i chłodniczych oceanotechnice
O_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-W-3, T-W-10, T-W-2, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O01-2_W01
Ma podstawową wiedzę o lewobieżnych obiegach termodynamicznych i procesach obróbki powietrza: nawilżania, chłodzenia, ogrzewania i osuszania. Zna podstawowe elementy urządzeń klimatyzacyjnych i wymagania dla pomieszczeń różnych typów, jak i komór chłodniczych. Ma podstawy do oceny skojarzonej gospodarki energetycznej w obiektach.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.
O_1A_O01-2_W02
Ma podstawową wiedzę o instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i chłodniczych stosowanych w oceanotechnice. W tym ma wiedzę na temat .... obiektach lewobieżnych chłodziarek i pomp ciepła, o bezpośrednich i pośrednich urządzeniach chłodniczych , o rodzajach czynników chłodniczych, o zaletach rozwiązań wielostopniowych i kaskadowych
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O01-2_U01
Potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.
O_1A_O01-2_U02
Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wy-tworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.
O_1A_O01-2_U03
Potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces z chłodnictwa lub klimatyzacji w oceanotechnice, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O01-2_K01
Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejęt-ność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa związanego z obecnością urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i chłodniczych oceanotechnice
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Fodemski I, Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  2. Kąkol M., Chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja w jednostkach morskich, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1982
  3. Piotrowski J, Chłodnictwo okrętowe, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1994
  4. Wasiluk W., Wentylacja i klimatyzacja na statku, Morskie, Gdańsk, 1977
  5. Zakrzewski B., Obliczenia obiegów chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych., Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1996
  2. Fodemski T.R., Pomiary cieplne. Część I i II, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia obiegów klimatyzacyjnych i chłodniczych4
T-A-2zaliczenie1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy klimatyzacji pomieszczeń na statku. Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.1
T-W-2Podstawy obliczania systemów wentylacji i klimatyzacji na statku1
T-W-3Klimatyzatory, typy i rozwiązania. Rozwiązania wentylacji w ładowniach, maszynowniach, magazynach, pomieszceniach mieszkalnych i technicznych.1
T-W-4Urządzenia do obróbki powietrza, schematu instalacji klimatyzacyjnych jedno-i dwuprzewodowe, nisko-i wysokociśnieniowe, jedno i wielostopniowe1
T-W-5Wentylator, kanały powietrzne, czerpnia i urządzenia do wprowadzenia powietrza do pomieszczeń.1
T-W-6Zagadnienie optymalnego zużycia energii przez układy klimatyzacyjne. Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich. Sterowanie pracą urządzeń klimatyzacyjnych.1
T-W-7Urządzenia chłodnicze magazynu prowiantu.1
T-W-8Urządzenia chłodncize klimatyzacji.1
T-W-9Urządzenia chłodnicze chłodniowców.1
T-W-10Urządzenia chłodnicze magazynow prowiantu. Urządzenia chłodnicze kontenerów chłodniczych.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczesnictwo w ćwiczeniach5
A-A-2Przygotowanie się do zajęć6
A-A-3Studiowanie literatury8
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń1
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczesnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury11
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia9
A-W-4Zaliczenie wykładów1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O01-2_W01Ma podstawową wiedzę o lewobieżnych obiegach termodynamicznych i procesach obróbki powietrza: nawilżania, chłodzenia, ogrzewania i osuszania. Zna podstawowe elementy urządzeń klimatyzacyjnych i wymagania dla pomieszczeń różnych typów, jak i komór chłodniczych. Ma podstawy do oceny skojarzonej gospodarki energetycznej w obiektach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W08ma wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej; zna różnorodne źródła energii oraz sposoby ich wykorzystania w technice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętnosći w zakresie wyposażenia i doboru urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-W-10Urządzenia chłodnicze magazynow prowiantu. Urządzenia chłodnicze kontenerów chłodniczych.
T-W-4Urządzenia do obróbki powietrza, schematu instalacji klimatyzacyjnych jedno-i dwuprzewodowe, nisko-i wysokociśnieniowe, jedno i wielostopniowe
T-W-5Wentylator, kanały powietrzne, czerpnia i urządzenia do wprowadzenia powietrza do pomieszczeń.
T-W-9Urządzenia chłodnicze chłodniowców.
T-W-3Klimatyzatory, typy i rozwiązania. Rozwiązania wentylacji w ładowniach, maszynowniach, magazynach, pomieszceniach mieszkalnych i technicznych.
T-W-2Podstawy obliczania systemów wentylacji i klimatyzacji na statku
T-W-1Systemy klimatyzacji pomieszczeń na statku. Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-7Urządzenia chłodnicze magazynu prowiantu.
T-W-8Urządzenia chłodncize klimatyzacji.
T-W-6Zagadnienie optymalnego zużycia energii przez układy klimatyzacyjne. Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich. Sterowanie pracą urządzeń klimatyzacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O01-2_W02Ma podstawową wiedzę o instalacjach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i chłodniczych stosowanych w oceanotechnice. W tym ma wiedzę na temat .... obiektach lewobieżnych chłodziarek i pomp ciepła, o bezpośrednich i pośrednich urządzeniach chłodniczych , o rodzajach czynników chłodniczych, o zaletach rozwiązań wielostopniowych i kaskadowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętnosći w zakresie wyposażenia i doboru urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-W-10Urządzenia chłodnicze magazynow prowiantu. Urządzenia chłodnicze kontenerów chłodniczych.
T-W-1Systemy klimatyzacji pomieszczeń na statku. Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-8Urządzenia chłodncize klimatyzacji.
T-W-5Wentylator, kanały powietrzne, czerpnia i urządzenia do wprowadzenia powietrza do pomieszczeń.
T-W-2Podstawy obliczania systemów wentylacji i klimatyzacji na statku
T-W-4Urządzenia do obróbki powietrza, schematu instalacji klimatyzacyjnych jedno-i dwuprzewodowe, nisko-i wysokociśnieniowe, jedno i wielostopniowe
T-W-3Klimatyzatory, typy i rozwiązania. Rozwiązania wentylacji w ładowniach, maszynowniach, magazynach, pomieszceniach mieszkalnych i technicznych.
T-W-9Urządzenia chłodnicze chłodniowców.
T-W-7Urządzenia chłodnicze magazynu prowiantu.
T-W-6Zagadnienie optymalnego zużycia energii przez układy klimatyzacyjne. Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich. Sterowanie pracą urządzeń klimatyzacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O01-2_U01Potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętnosći w zakresie wyposażenia i doboru urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-A-1Obliczenia obiegów klimatyzacyjnych i chłodniczych
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O01-2_U02Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wy-tworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętnosći w zakresie wyposażenia i doboru urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-A-1Obliczenia obiegów klimatyzacyjnych i chłodniczych
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O01-2_U03Potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces z chłodnictwa lub klimatyzacji w oceanotechnice, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętnosći w zakresie wyposażenia i doboru urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-A-1Obliczenia obiegów klimatyzacyjnych i chłodniczych
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty.
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć.
3,5Student jest w stanie zilustrować przyładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przyładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego obiegu lewobieznego.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe obiegu lewobieznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O01-2_K01Jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejęt-ność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa związanego z obecnością urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych i chłodniczych oceanotechnice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętnosći w zakresie wyposażenia i doboru urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Treści programoweT-W-5Wentylator, kanały powietrzne, czerpnia i urządzenia do wprowadzenia powietrza do pomieszczeń.
T-W-7Urządzenia chłodnicze magazynu prowiantu.
T-W-4Urządzenia do obróbki powietrza, schematu instalacji klimatyzacyjnych jedno-i dwuprzewodowe, nisko-i wysokociśnieniowe, jedno i wielostopniowe
T-W-8Urządzenia chłodncize klimatyzacji.
T-W-9Urządzenia chłodnicze chłodniowców.
T-A-1Obliczenia obiegów klimatyzacyjnych i chłodniczych
T-W-3Klimatyzatory, typy i rozwiązania. Rozwiązania wentylacji w ładowniach, maszynowniach, magazynach, pomieszceniach mieszkalnych i technicznych.
T-W-10Urządzenia chłodnicze magazynow prowiantu. Urządzenia chłodnicze kontenerów chłodniczych.
T-W-2Podstawy obliczania systemów wentylacji i klimatyzacji na statku
T-W-6Zagadnienie optymalnego zużycia energii przez układy klimatyzacyjne. Klimatyzacja w hiperbarycznych systemach morskich. Sterowanie pracą urządzeń klimatyzacyjnych.
T-W-1Systemy klimatyzacji pomieszczeń na statku. Elementy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. Ocena poprawności rozwiązania zadania obliczeniowego
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli