Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
specjalność: Wodna turystyka zbiorowa

Sylabus przedmiotu Termodynamika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Jachting
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Termodynamika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy rachunku różniczkowego i całkowego.
W-2Podstawowa wiedza fizyczna z działów mechanika i ciepło.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu termodynamiki. Zapoznanie studentów z prawami termodynamiki i podstawowymi równaniami.
C-2Ukształtowanie umiejętności analizy termodynamicznej procesów cieplnych.
C-3Nauczenie wykonywania podstawowych obliczeń termodynamicznych, w tym: wykonywania bilansów energetycznych, obliczanie ciepła i pracy, obliczenia związane z typowymi przemianami termodynamicznymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Jednostki ilosci substancji. Obliczanie ilości i strumienia ciepła. Termiczne równanie stanu.2
T-A-2Bilanse energii wybranych układów termodynamicznych: uklady zamknięte, uklady otwarte, uklady stacjonarne.3
T-A-3Sprawdzian nr 11
T-A-4Charakterystyczne przemiany gazów doskonałych: izobara, izochora, izoterma, izentropa, politropa.2
T-A-5Właściwości i przemiany termodynamiczne roztworów gazów doskonalych.1
T-A-6Przemiany pary wodnej, wykres i-s. Tablice właściwości pary wodnej.2
T-A-7Obiegi termodynamiczne.3
T-A-8Sprawdzian nr 21
15
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia. Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki a temperatura.2
T-W-2Ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna, rodzaje pracy mechanicznej, idealna maszyna przepływowa.3
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych.2
T-W-4Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii.2
T-W-5Termiczne i kaloryczne równania stanu dla gazów doskonałych, półdoskonałych i par. Wykresy dla pary wodnej. Charakterystyczne przemiany termodynamiczne gazów doskonałych i pary wodnej. Roztwory gazowe.3
T-W-6Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota.2
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowywanie się do ćwiczeń.5
A-A-3Przygotowywanie się do sprawdzianów.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna nauka5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wyklad informacyjny.
M-2Metoda problemowa - wyklad problemowy.
M-3Metoda eksponująca - pokaz animacji zjawisk termodynamicznych.
M-4Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test pisemny z teorii i prostych zadań. Pytania i zadania zamknięte lub otwarte (wykład).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
S-3Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań na tablicy (ćwiczenia).
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadań (ćwiczenia).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C06_W01
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i definicje z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane w maszynach i urządzeniach cieplnych.
J_1A_W02T1A_W01InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C06_U01
Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi posługiwać się wykresami dla pary wodnej. Potrafi analizować obiegi termodynamiczne i wykonywać związane z analizą obliczenia.
J_1A_U11T1A_U09InzA_U02C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C06_K01
Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie.
J_1A_K01, J_1A_K03T1A_K01, T1A_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C06_W01
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i definicje z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane w maszynach i urządzeniach cieplnych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe.
3,5Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych.
4,0Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna i dobrze rozumie pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych.
4,5Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna i dobrze rozumie pierwszą i drugą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych.
5,0Student zna i rozumie cały materiał przedstawiony na wykładzie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C06_U01
Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi posługiwać się wykresami dla pary wodnej. Potrafi analizować obiegi termodynamiczne i wykonywać związane z analizą obliczenia.
2,0Nie potrafi wykonać żadnych obliczeń przewidzianych programem przedmiotu.
3,0Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania z przemian gazowych.
3,5Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania z przemian gazowych i termodynamiki pary wodnej.
4,0Student potrafi wykonać złożone obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii złożonych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania z przemian gazowych i termodynamiki pary wodnej.
4,5Student potrafi wykonać złożone obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii złożonych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania z przemian gazowych i termodynamiki pary wodnej. Potrafi wykonywać obliczenia z zakresu obiegów cieplnych.
5,0Potrafi bezbłędnie wykonać wszystkie obliczenia przewidziane programem przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C06_K01
Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie.
2,0Nie uzyskał żadnych kompetencji przewidzianych programem przedmiotu.
3,0Ma świadomość doniosłości racjonalnej gospodarki energią. Zna ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
3,5Ma świadomość doniosłości racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
4,0Ma świadomość i dobrze rozumie doniosłość racjonalnej gospodarki energią. Zna i dobrze rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
4,5Ma wysoką świadomość doniosłości racjonalnej gospodarki energią. Dobrze zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
5,0Uzyskał wszystkie kompetencje przewidziane programem przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Malinowski Leszek, Termodynamika, Skrypt elektroniczny - wydawnictwo własne, Szczecin, 2012
  2. Staniszewski B., Termodynamika, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1986
  3. Szargut J., Termodynamika, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2000, 7
  4. Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1979
  5. Wiśniewski S., Termodynamika techniczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Malinowska W., Malinowski L., Technika cieplna w rolnictwie. Zadania i przykłady., Wydawnictwa Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1997, 1
  2. Cengel Y.A., Boles M.A., Thermodynamics. An Engineering Approach, Mc Graw Hill, Boston, 2008, 6

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Jednostki ilosci substancji. Obliczanie ilości i strumienia ciepła. Termiczne równanie stanu.2
T-A-2Bilanse energii wybranych układów termodynamicznych: uklady zamknięte, uklady otwarte, uklady stacjonarne.3
T-A-3Sprawdzian nr 11
T-A-4Charakterystyczne przemiany gazów doskonałych: izobara, izochora, izoterma, izentropa, politropa.2
T-A-5Właściwości i przemiany termodynamiczne roztworów gazów doskonalych.1
T-A-6Przemiany pary wodnej, wykres i-s. Tablice właściwości pary wodnej.2
T-A-7Obiegi termodynamiczne.3
T-A-8Sprawdzian nr 21
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia. Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki a temperatura.2
T-W-2Ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna, rodzaje pracy mechanicznej, idealna maszyna przepływowa.3
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych.2
T-W-4Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii.2
T-W-5Termiczne i kaloryczne równania stanu dla gazów doskonałych, półdoskonałych i par. Wykresy dla pary wodnej. Charakterystyczne przemiany termodynamiczne gazów doskonałych i pary wodnej. Roztwory gazowe.3
T-W-6Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota.2
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowywanie się do ćwiczeń.5
A-A-3Przygotowywanie się do sprawdzianów.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielna nauka5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C06_W01Zna i rozumie podstawowe pojęcia i definicje z zakresu termodynamiki. Zna i rozumie zasady termodynamiki. Zna i rozumie przemiany termodynamiczne realizowane w maszynach i urządzeniach cieplnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W02ma podstawową wiedzę z obszaru nauk technicznych - stanowiącą bazę dyscypliny nauki budowa i eksploatacja maszyn, niezbędną w realizacji zadań kierunku jachting
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu termodynamiki. Zapoznanie studentów z prawami termodynamiki i podstawowymi równaniami.
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia. Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki a temperatura.
T-W-2Ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna, rodzaje pracy mechanicznej, idealna maszyna przepływowa.
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych.
T-W-4Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii.
T-W-5Termiczne i kaloryczne równania stanu dla gazów doskonałych, półdoskonałych i par. Wykresy dla pary wodnej. Charakterystyczne przemiany termodynamiczne gazów doskonałych i pary wodnej. Roztwory gazowe.
T-W-6Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wyklad informacyjny.
M-2Metoda problemowa - wyklad problemowy.
M-3Metoda eksponująca - pokaz animacji zjawisk termodynamicznych.
M-4Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test pisemny z teorii i prostych zadań. Pytania i zadania zamknięte lub otwarte (wykład).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe.
3,5Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych.
4,0Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna i dobrze rozumie pierwszą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych.
4,5Student zna podstawowe definicje i pojęcia. Zna i dobrze rozumie pierwszą i drugą zasadę termodynamiki i prawa gazowe. Ma wiedzę o podstawowych obiegach cieplnych.
5,0Student zna i rozumie cały materiał przedstawiony na wykładzie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C06_U01Potrafi wykonywać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energetycznych podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi posługiwać się wykresami dla pary wodnej. Potrafi analizować obiegi termodynamiczne i wykonywać związane z analizą obliczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U11porafi wykorzystywać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizy termodynamicznej procesów cieplnych.
C-3Nauczenie wykonywania podstawowych obliczeń termodynamicznych, w tym: wykonywania bilansów energetycznych, obliczanie ciepła i pracy, obliczenia związane z typowymi przemianami termodynamicznymi.
Treści programoweT-A-1Jednostki ilosci substancji. Obliczanie ilości i strumienia ciepła. Termiczne równanie stanu.
T-A-2Bilanse energii wybranych układów termodynamicznych: uklady zamknięte, uklady otwarte, uklady stacjonarne.
T-A-4Charakterystyczne przemiany gazów doskonałych: izobara, izochora, izoterma, izentropa, politropa.
T-A-5Właściwości i przemiany termodynamiczne roztworów gazów doskonalych.
T-A-6Przemiany pary wodnej, wykres i-s. Tablice właściwości pary wodnej.
T-W-1Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia. Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki a temperatura.
T-W-2Ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna, rodzaje pracy mechanicznej, idealna maszyna przepływowa.
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych.
T-W-4Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii.
T-W-5Termiczne i kaloryczne równania stanu dla gazów doskonałych, półdoskonałych i par. Wykresy dla pary wodnej. Charakterystyczne przemiany termodynamiczne gazów doskonałych i pary wodnej. Roztwory gazowe.
T-W-6Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wyklad informacyjny.
M-2Metoda problemowa - wyklad problemowy.
M-3Metoda eksponująca - pokaz animacji zjawisk termodynamicznych.
M-4Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań na tablicy (ćwiczenia).
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadań (ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykonać żadnych obliczeń przewidzianych programem przedmiotu.
3,0Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania z przemian gazowych.
3,5Student potrafi wykonać podstawowe obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii podstawowych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać podstawowe zadania z przemian gazowych i termodynamiki pary wodnej.
4,0Student potrafi wykonać złożone obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii złożonych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania z przemian gazowych i termodynamiki pary wodnej.
4,5Student potrafi wykonać złożone obliczenia termodynamiczne. Potrafi formułować równania bilansów energii złożonych układów termodynamicznych. Potrafi rozwiązywać bardziej złożone zadania z przemian gazowych i termodynamiki pary wodnej. Potrafi wykonywać obliczenia z zakresu obiegów cieplnych.
5,0Potrafi bezbłędnie wykonać wszystkie obliczenia przewidziane programem przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C06_K01Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. Rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się i uczenia innych osób
J_1A_K03ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu termodynamiki. Zapoznanie studentów z prawami termodynamiki i podstawowymi równaniami.
Treści programoweT-W-1Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia. Zasada zachowania substancji. Zerowa zasada termodynamiki a temperatura.
T-W-2Ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna, rodzaje pracy mechanicznej, idealna maszyna przepływowa.
T-W-3Pierwsza zasada termodynamiki: bilans energii wybranych układów termodynamicznych oraz maszyn i urządzeń cieplnych.
T-W-4Druga zasada termodynamiki: entropia, procesy odwracalne i nieodwracalne, zasada wzrostu entropii.
T-W-5Termiczne i kaloryczne równania stanu dla gazów doskonałych, półdoskonałych i par. Wykresy dla pary wodnej. Charakterystyczne przemiany termodynamiczne gazów doskonałych i pary wodnej. Roztwory gazowe.
T-W-6Obiegi cieplne prawo i lewobieżne. Obieg Carnota.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wyklad informacyjny.
M-2Metoda problemowa - wyklad problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test pisemny z teorii i prostych zadań. Pytania i zadania zamknięte lub otwarte (wykład).
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z teorii (wykład).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie uzyskał żadnych kompetencji przewidzianych programem przedmiotu.
3,0Ma świadomość doniosłości racjonalnej gospodarki energią. Zna ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
3,5Ma świadomość doniosłości racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
4,0Ma świadomość i dobrze rozumie doniosłość racjonalnej gospodarki energią. Zna i dobrze rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
4,5Ma wysoką świadomość doniosłości racjonalnej gospodarki energią. Dobrze zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
5,0Uzyskał wszystkie kompetencje przewidziane programem przedmiotu.