Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie produktem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie produktem
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z formami i metodami zarządzania produktem na posczególnych etapach jego rozwoju. Przygotowanie i prowadzenie prezentacji własnych dotyczących tematu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie, tematyka ćwiczeń. Metodyka pracy w grupach, podział na grupy. Zasady zaliczenia1
T-L-2Zintegrowana Polityka Produktowa- analiza i opracowanie strategii: Strategia wdrażania w Polsce Zintegrowanej Polityki Produktowej Strategia zmian wzorców produkcji i konsumpcji na sprzyjające realizacji zasad trwałego, zrównoważonego rozwoju3
T-L-3Normy ISO 14000 - standardy w zakresie zarządzania środowiskowego – analiza i opracowanie.2
T-L-4Zarządzanie produktem – poziomy produktu: produkt fizyczny (rdzeń produktu), produkt rzeczywisty; produkt poszerzony. Tworzenie poziomów dla wybranych produktów3
T-L-5Zarządzanie produktem w poszczególnych fazach cyklu życia produktu: podczas narodzin, wzrostu, dojrzałości, starzenia się i śmierci rynkowej. Przykłady, analiza, opracowanie3
T-L-6Zarządzanie nowym produktem na rynku. Przykłady, analiza, opracowanie3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania produktem.2
T-W-2Strategie marketingowe typu produkt-rynek (strategia penetracji rynku, strategia rozwoju rynku, strategia rozwoju produktu, strategia dywersyfikacji, strategie ograniczania).5
T-W-3Konkurencyjność produktów. Portfele produktów, macierz BCG, macierz atrakcyjności produktu.4
T-W-4Zarządzanie produktem jako strategia przedsiębiorstwa. Analiza sytuacji produktu, strategie utrzymania konkurencyjności oferty, strategie pełnego lub ograniczonego asortymentu produktu, strategia rozszerzania linii produktów, strategia uzupełniania linii produktów, strategia oczyszczania linii produktów.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-L-3Opracowanie sprawozdania z zajęć6
A-L-4Przygotowanie prezentacji4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu9
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego, objaśnienie
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium końcowego
S-4Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B14tz_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zdobędzie wiedzę dotyczącą zasad i metod zarządzania produktem istniejącym na rynku jak również nowym - wprowadzanym na rynek. Będzie posiadał wiedzę z zakresu pozycjonowanie produktu na rynku i jego kształtowania z uwzględnieniem wymagań Unii Europejskiej.
TOW_2A_W06, TOW_2A_W08, TOW_2A_W16S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W09, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-L-5, T-L-6, T-W-4, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-3M-1S-4, S-3
TOW_2A_B14tz_W02
W wyniku przeprowadzonych ćwiczeń audytoryjnych student powinien być w stanie zaproponować odpowiednie metody zarządzania produktem na rynku w różnych fazach rozwoju.
TOW_2A_W06, TOW_2A_W08, TOW_2A_W16S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W09, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-2M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B14tz_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powninen umieć analizować proces zarządzania prodkutem na rynku. Wykorzystywać zdobytą wiedzę w celu sporządzenia cyklu życia wybranego produktu i zaproponawania procesu zarządzania na poszczególnych etapach jego życia.
TOW_2A_U04, TOW_2A_U05S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U10InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-1, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-L-3, T-L-6, T-L-2M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B14tz_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie podczas analizowania zadanego problemu. Podczas prowadzonych dyskusji potrafi dzielic się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie.
TOW_2A_K06, TOW_2A_K02, TOW_2A_K04, TOW_2A_K07, TOW_2A_K01S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-W-4, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-W-3M-2, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B14tz_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zdobędzie wiedzę dotyczącą zasad i metod zarządzania produktem istniejącym na rynku jak również nowym - wprowadzanym na rynek. Będzie posiadał wiedzę z zakresu pozycjonowanie produktu na rynku i jego kształtowania z uwzględnieniem wymagań Unii Europejskiej.
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student zdobędzie wiedzę dotyczącą zasad i metod zarządzania produktem istniejącym na rynku jak również nowym - wprowadzanym na rynek. Będzie posiadał wiedzę z zakresu pozycjonowanie produktu na rynku i jego kształtowania z uwzględnieniem wymagań Unii Europejskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_B14tz_W02
W wyniku przeprowadzonych ćwiczeń audytoryjnych student powinien być w stanie zaproponować odpowiednie metody zarządzania produktem na rynku w różnych fazach rozwoju.
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych ćwiczeń audytoryjnych student powinien być w stanie zaproponować odpowiednie metody zarządzania produktem na rynku w różnych fazach rozwoju.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B14tz_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powninen umieć analizować proces zarządzania prodkutem na rynku. Wykorzystywać zdobytą wiedzę w celu sporządzenia cyklu życia wybranego produktu i zaproponawania procesu zarządzania na poszczególnych etapach jego życia.
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powninen umieć analizować proces zarządzania prodkutem na rynku. Wykorzystywać zdobytą wiedzę w celu sporządzenia cyklu życia wybranego produktu i zaproponawania procesu zarządzania na poszczególnych etapach jego życia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B14tz_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie podczas analizowania zadanego problemu. Podczas prowadzonych dyskusji potrafi dzielic się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie.
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie podczas analizowania zadanego problemu. Podczas prowadzonych dyskusji potrafi dzielic się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mruk H., Rutkowski I., Strategia produktu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001
  2. pod red. Bogdana Sojkina, Zarządzanie produktem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  3. Linda Gorchels, Zarządzanie produktem. Od badań i rozwoju do budżetowania reklamy, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2007

Literatura dodatkowa

  1. red.nauk. Bogdan Sojkin, Wprowadzenie nowego produktu na rynek, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2003
  2. Rutkowski I., Rozwój nowego produktu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie, tematyka ćwiczeń. Metodyka pracy w grupach, podział na grupy. Zasady zaliczenia1
T-L-2Zintegrowana Polityka Produktowa- analiza i opracowanie strategii: Strategia wdrażania w Polsce Zintegrowanej Polityki Produktowej Strategia zmian wzorców produkcji i konsumpcji na sprzyjające realizacji zasad trwałego, zrównoważonego rozwoju3
T-L-3Normy ISO 14000 - standardy w zakresie zarządzania środowiskowego – analiza i opracowanie.2
T-L-4Zarządzanie produktem – poziomy produktu: produkt fizyczny (rdzeń produktu), produkt rzeczywisty; produkt poszerzony. Tworzenie poziomów dla wybranych produktów3
T-L-5Zarządzanie produktem w poszczególnych fazach cyklu życia produktu: podczas narodzin, wzrostu, dojrzałości, starzenia się i śmierci rynkowej. Przykłady, analiza, opracowanie3
T-L-6Zarządzanie nowym produktem na rynku. Przykłady, analiza, opracowanie3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania produktem.2
T-W-2Strategie marketingowe typu produkt-rynek (strategia penetracji rynku, strategia rozwoju rynku, strategia rozwoju produktu, strategia dywersyfikacji, strategie ograniczania).5
T-W-3Konkurencyjność produktów. Portfele produktów, macierz BCG, macierz atrakcyjności produktu.4
T-W-4Zarządzanie produktem jako strategia przedsiębiorstwa. Analiza sytuacji produktu, strategie utrzymania konkurencyjności oferty, strategie pełnego lub ograniczonego asortymentu produktu, strategia rozszerzania linii produktów, strategia uzupełniania linii produktów, strategia oczyszczania linii produktów.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-L-3Opracowanie sprawozdania z zajęć6
A-L-4Przygotowanie prezentacji4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu9
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B14tz_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zdobędzie wiedzę dotyczącą zasad i metod zarządzania produktem istniejącym na rynku jak również nowym - wprowadzanym na rynek. Będzie posiadał wiedzę z zakresu pozycjonowanie produktu na rynku i jego kształtowania z uwzględnieniem wymagań Unii Europejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę z zakresu identyfikacji, charakterystyki produktu, jego oceny rynkowej z uwzględnieniem analizy cyklu trwania produktu.
TOW_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą systemów zarządzania jakością, ochrony i kontroli jakości produktów, norm i normalizacji oraz systemów zarządzania. Ponadto posiada pogłębioną wiedzę z zakresu znaczenia zarządzania w strategii przedsiębiorstwa.
TOW_2A_W16Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystujących wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów - Towaroznawstwo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z formami i metodami zarządzania produktem na posczególnych etapach jego rozwoju. Przygotowanie i prowadzenie prezentacji własnych dotyczących tematu.
Treści programoweT-L-5Zarządzanie produktem w poszczególnych fazach cyklu życia produktu: podczas narodzin, wzrostu, dojrzałości, starzenia się i śmierci rynkowej. Przykłady, analiza, opracowanie
T-L-6Zarządzanie nowym produktem na rynku. Przykłady, analiza, opracowanie
T-W-4Zarządzanie produktem jako strategia przedsiębiorstwa. Analiza sytuacji produktu, strategie utrzymania konkurencyjności oferty, strategie pełnego lub ograniczonego asortymentu produktu, strategia rozszerzania linii produktów, strategia uzupełniania linii produktów, strategia oczyszczania linii produktów.
T-L-4Zarządzanie produktem – poziomy produktu: produkt fizyczny (rdzeń produktu), produkt rzeczywisty; produkt poszerzony. Tworzenie poziomów dla wybranych produktów
T-L-1Wprowadzenie, tematyka ćwiczeń. Metodyka pracy w grupach, podział na grupy. Zasady zaliczenia
T-L-2Zintegrowana Polityka Produktowa- analiza i opracowanie strategii: Strategia wdrażania w Polsce Zintegrowanej Polityki Produktowej Strategia zmian wzorców produkcji i konsumpcji na sprzyjające realizacji zasad trwałego, zrównoważonego rozwoju
T-W-2Strategie marketingowe typu produkt-rynek (strategia penetracji rynku, strategia rozwoju rynku, strategia rozwoju produktu, strategia dywersyfikacji, strategie ograniczania).
T-W-3Konkurencyjność produktów. Portfele produktów, macierz BCG, macierz atrakcyjności produktu.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania produktem.
T-L-3Normy ISO 14000 - standardy w zakresie zarządzania środowiskowego – analiza i opracowanie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego, objaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium końcowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student zdobędzie wiedzę dotyczącą zasad i metod zarządzania produktem istniejącym na rynku jak również nowym - wprowadzanym na rynek. Będzie posiadał wiedzę z zakresu pozycjonowanie produktu na rynku i jego kształtowania z uwzględnieniem wymagań Unii Europejskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B14tz_W02W wyniku przeprowadzonych ćwiczeń audytoryjnych student powinien być w stanie zaproponować odpowiednie metody zarządzania produktem na rynku w różnych fazach rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę z zakresu identyfikacji, charakterystyki produktu, jego oceny rynkowej z uwzględnieniem analizy cyklu trwania produktu.
TOW_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą systemów zarządzania jakością, ochrony i kontroli jakości produktów, norm i normalizacji oraz systemów zarządzania. Ponadto posiada pogłębioną wiedzę z zakresu znaczenia zarządzania w strategii przedsiębiorstwa.
TOW_2A_W16Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystujących wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów - Towaroznawstwo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z formami i metodami zarządzania produktem na posczególnych etapach jego rozwoju. Przygotowanie i prowadzenie prezentacji własnych dotyczących tematu.
Treści programoweT-L-6Zarządzanie nowym produktem na rynku. Przykłady, analiza, opracowanie
T-L-1Wprowadzenie, tematyka ćwiczeń. Metodyka pracy w grupach, podział na grupy. Zasady zaliczenia
T-L-3Normy ISO 14000 - standardy w zakresie zarządzania środowiskowego – analiza i opracowanie.
T-L-5Zarządzanie produktem w poszczególnych fazach cyklu życia produktu: podczas narodzin, wzrostu, dojrzałości, starzenia się i śmierci rynkowej. Przykłady, analiza, opracowanie
T-L-4Zarządzanie produktem – poziomy produktu: produkt fizyczny (rdzeń produktu), produkt rzeczywisty; produkt poszerzony. Tworzenie poziomów dla wybranych produktów
T-L-2Zintegrowana Polityka Produktowa- analiza i opracowanie strategii: Strategia wdrażania w Polsce Zintegrowanej Polityki Produktowej Strategia zmian wzorców produkcji i konsumpcji na sprzyjające realizacji zasad trwałego, zrównoważonego rozwoju
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: metoda projektów
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych ćwiczeń audytoryjnych student powinien być w stanie zaproponować odpowiednie metody zarządzania produktem na rynku w różnych fazach rozwoju.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B14tz_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powninen umieć analizować proces zarządzania prodkutem na rynku. Wykorzystywać zdobytą wiedzę w celu sporządzenia cyklu życia wybranego produktu i zaproponawania procesu zarządzania na poszczególnych etapach jego życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U04Sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi i etycznymi) dotyczącymi systemów zarządzania w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach.
TOW_2A_U05Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach dla potrzeb organizacji przedsiębiorstw, usług z uwzględnieniem cyklu życia produktu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z formami i metodami zarządzania produktem na posczególnych etapach jego rozwoju. Przygotowanie i prowadzenie prezentacji własnych dotyczących tematu.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania produktem.
T-L-4Zarządzanie produktem – poziomy produktu: produkt fizyczny (rdzeń produktu), produkt rzeczywisty; produkt poszerzony. Tworzenie poziomów dla wybranych produktów
T-L-1Wprowadzenie, tematyka ćwiczeń. Metodyka pracy w grupach, podział na grupy. Zasady zaliczenia
T-L-5Zarządzanie produktem w poszczególnych fazach cyklu życia produktu: podczas narodzin, wzrostu, dojrzałości, starzenia się i śmierci rynkowej. Przykłady, analiza, opracowanie
T-W-3Konkurencyjność produktów. Portfele produktów, macierz BCG, macierz atrakcyjności produktu.
T-W-2Strategie marketingowe typu produkt-rynek (strategia penetracji rynku, strategia rozwoju rynku, strategia rozwoju produktu, strategia dywersyfikacji, strategie ograniczania).
T-W-4Zarządzanie produktem jako strategia przedsiębiorstwa. Analiza sytuacji produktu, strategie utrzymania konkurencyjności oferty, strategie pełnego lub ograniczonego asortymentu produktu, strategia rozszerzania linii produktów, strategia uzupełniania linii produktów, strategia oczyszczania linii produktów.
T-L-3Normy ISO 14000 - standardy w zakresie zarządzania środowiskowego – analiza i opracowanie.
T-L-6Zarządzanie nowym produktem na rynku. Przykłady, analiza, opracowanie
T-L-2Zintegrowana Polityka Produktowa- analiza i opracowanie strategii: Strategia wdrażania w Polsce Zintegrowanej Polityki Produktowej Strategia zmian wzorców produkcji i konsumpcji na sprzyjające realizacji zasad trwałego, zrównoważonego rozwoju
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające: wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego, objaśnienie
M-3Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powninen umieć analizować proces zarządzania prodkutem na rynku. Wykorzystywać zdobytą wiedzę w celu sporządzenia cyklu życia wybranego produktu i zaproponawania procesu zarządzania na poszczególnych etapach jego życia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B14tz_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie podczas analizowania zadanego problemu. Podczas prowadzonych dyskusji potrafi dzielic się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K06Umie skutecznie komunikować się z otoczeniem i rozumie znaczenie komunikacji.
TOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K04Posiada zdolność wykorzystania potencjału tkwiącego w ludziach, ich talentu, wiedzy i umiejętności.
TOW_2A_K07Umie rozpoznać i zhierarchizować potrzeby małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Wie jak, na podstawie rozpoznanych potrzeb i możliwości przedsiębiorstw, określić wizję zmian i zaangażować innych do współtworzenia tej wizji.
TOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z formami i metodami zarządzania produktem na posczególnych etapach jego rozwoju. Przygotowanie i prowadzenie prezentacji własnych dotyczących tematu.
Treści programoweT-W-2Strategie marketingowe typu produkt-rynek (strategia penetracji rynku, strategia rozwoju rynku, strategia rozwoju produktu, strategia dywersyfikacji, strategie ograniczania).
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania produktem.
T-L-1Wprowadzenie, tematyka ćwiczeń. Metodyka pracy w grupach, podział na grupy. Zasady zaliczenia
T-L-6Zarządzanie nowym produktem na rynku. Przykłady, analiza, opracowanie
T-L-3Normy ISO 14000 - standardy w zakresie zarządzania środowiskowego – analiza i opracowanie.
T-W-4Zarządzanie produktem jako strategia przedsiębiorstwa. Analiza sytuacji produktu, strategie utrzymania konkurencyjności oferty, strategie pełnego lub ograniczonego asortymentu produktu, strategia rozszerzania linii produktów, strategia uzupełniania linii produktów, strategia oczyszczania linii produktów.
T-L-2Zintegrowana Polityka Produktowa- analiza i opracowanie strategii: Strategia wdrażania w Polsce Zintegrowanej Polityki Produktowej Strategia zmian wzorców produkcji i konsumpcji na sprzyjające realizacji zasad trwałego, zrównoważonego rozwoju
T-L-5Zarządzanie produktem w poszczególnych fazach cyklu życia produktu: podczas narodzin, wzrostu, dojrzałości, starzenia się i śmierci rynkowej. Przykłady, analiza, opracowanie
T-L-4Zarządzanie produktem – poziomy produktu: produkt fizyczny (rdzeń produktu), produkt rzeczywisty; produkt poszerzony. Tworzenie poziomów dla wybranych produktów
T-W-3Konkurencyjność produktów. Portfele produktów, macierz BCG, macierz atrakcyjności produktu.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi współpracować w grupie podczas analizowania zadanego problemu. Podczas prowadzonych dyskusji potrafi dzielic się wiedzą i umiejętnościami z członkami zespołu a także korzysta z ich wiedzy w celu wyciągnięcia wniosków końcowych. Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i za wspólnie realizowane zadanie w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0