Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)

Sylabus przedmiotu Analiza sensoryczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza sensoryczna
Specjalność menadżer hotelarstwa i gastronomii
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 14 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 25 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1otrzymanie zaliczenia z biochemii i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu zasad przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych i przemysłowych.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania i wykonania analizy sensorycznej produktów żywnościowych i przemysłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń2
T-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej2
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie past do zębów.2
T-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych2
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych i nieżywnościowych4
T-L-6Porównanie metod konsumenckich na przykładzie artykułów przemysłowych4
T-L-7Zastosowanie metod specjalnych: metoda rozcieńczeń i wskaźnika smaków środków spożywczych4
T-L-8Porównanie metody kolejności a wielokrotnych uporządkowań artykułów żywnościowych2
T-L-9Zastosowanie metod statystycznych2
T-L-10Kolokwium zaliczeniowe1
25
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w analizie sensorycznej2
T-W-2Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Zmysły.4
T-W-3Sprawność sensoryczna. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych2
T-W-4Przygotowanie próbek do oceny. Zasady przeprowadzenia ocen. Kryteria doboru i szkolenia oceniających2
T-W-5Metody stosowane w analizie sensorycznej.3
T-W-6Błędy w analizie sensorycznej1
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2przygotowanie do zajęć25
A-L-3przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny za zaliczenie poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-4Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego z tematyki wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_C2-2mhig_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych i przemysłowych. Odpowiednio dobiera metody analizy.
TOW_2A_W01, TOW_2A_W02, TOW_2A_W03S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_C2-2mhig_U01
Student posiada umiejętność doboru i przeprowadzenia analizy sensorycznej produktów żywnościowych i przemysłowych.
TOW_2A_U14, TOW_2A_U12, TOW_2A_U09, TOW_2A_U02, TOW_2A_U01S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_C2-2mhig_K01
Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera.
TOW_2A_K01, TOW_2A_K03S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-L-10, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_C2-2mhig_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych i przemysłowych. Odpowiednio dobiera metody analizy.
2,0
3,0Zna najważniejsze metody analizy sensorycznej produktów żywnościowych i przemysłowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_C2-2mhig_U01
Student posiada umiejętność doboru i przeprowadzenia analizy sensorycznej produktów żywnościowych i przemysłowych.
2,0
3,0Potrafi dobrać i przeprowadzić podstawowe analizy sensoryczne produktów żywnościowych i przemysłowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_C2-2mhig_K01
Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera.
2,0
3,0Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ackertnan D., Historia naturalna zmysłów, Książka i Wiedza, Warszawa, 1994
  2. Baryłko- Pikielna N., Zarys analizy sensorycznej żywności, WNT, Warszawa, 1975
  3. Gawęcki J., Jędryka T., Analiza sensoryczna, Wydawnictwo AE, 1999
  4. Gawęcki J., Wagner W., Podstawy doświadczalnictwa w nauce o żywieniu i żywności, Skrypt AR, Poznań, 1988
  5. Krełowska- Kułas N., Badanie jakości produktów spożywczych, PZWL, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Andrzejewski H., Gołębiowska T., Ćwiczenia z analizy sensorycznej, Skrypt WSE, Poznań, 1974
  2. Fortuna T., Gibiński T. Nawotna A., Ćwiczenia z analizy żywności, Skrypt AR, Kraków, 1992
  3. Fortuna T., Juszczuk L. Sobolewska- Zielińska J., Podstawy analizy żywności, AR, Kraków, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń2
T-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej2
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie past do zębów.2
T-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych2
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych i nieżywnościowych4
T-L-6Porównanie metod konsumenckich na przykładzie artykułów przemysłowych4
T-L-7Zastosowanie metod specjalnych: metoda rozcieńczeń i wskaźnika smaków środków spożywczych4
T-L-8Porównanie metody kolejności a wielokrotnych uporządkowań artykułów żywnościowych2
T-L-9Zastosowanie metod statystycznych2
T-L-10Kolokwium zaliczeniowe1
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w analizie sensorycznej2
T-W-2Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Zmysły.4
T-W-3Sprawność sensoryczna. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych2
T-W-4Przygotowanie próbek do oceny. Zasady przeprowadzenia ocen. Kryteria doboru i szkolenia oceniających2
T-W-5Metody stosowane w analizie sensorycznej.3
T-W-6Błędy w analizie sensorycznej1
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2przygotowanie do zajęć25
A-L-3przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_C2-2mhig_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu analizy sensorycznej produktów żywnościowych i przemysłowych. Odpowiednio dobiera metody analizy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W01Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia roślinnego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W02Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
TOW_2A_W03Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa artykułów nieżywnościowych, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu zasad przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych i przemysłowych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w analizie sensorycznej
T-W-2Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Zmysły.
T-W-3Sprawność sensoryczna. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych
T-W-4Przygotowanie próbek do oceny. Zasady przeprowadzenia ocen. Kryteria doboru i szkolenia oceniających
T-W-5Metody stosowane w analizie sensorycznej.
T-W-6Błędy w analizie sensorycznej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
S-4Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego z tematyki wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna najważniejsze metody analizy sensorycznej produktów żywnościowych i przemysłowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_C2-2mhig_U01Student posiada umiejętność doboru i przeprowadzenia analizy sensorycznej produktów żywnościowych i przemysłowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U14Wykazuje znajomość słabych i mocnych stron zaawansowanych działań rozwiązujących zaistniałe problemy zawodowe wykorzystując zdobyte przygotowanie inżynierskie.
TOW_2A_U12Wykazuje zdolność podejmowania działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących zaawansowane problemy w zakresie towaroznawstwa z uwzględnieniem usług.
TOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
TOW_2A_U02Potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania przyczyn i przebiegu procesów powstawania towarów. Potrafi formułować własne opinie i właściwie dobierać metody analiz.
TOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania i wykonania analizy sensorycznej produktów żywnościowych i przemysłowych
Treści programoweT-L-1Zajęcia organizacyjne: zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń
T-L-2Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej
T-L-3Porównanie metod wykrywania różnic na przykładzie past do zębów.
T-L-4Profilowanie smakowitości i tekstury wybranych produktów żywnościowych
T-L-5Porównanie i przydatność metod skalowania artykułów żywnościowych i nieżywnościowych
T-L-6Porównanie metod konsumenckich na przykładzie artykułów przemysłowych
T-L-7Zastosowanie metod specjalnych: metoda rozcieńczeń i wskaźnika smaków środków spożywczych
T-L-8Porównanie metody kolejności a wielokrotnych uporządkowań artykułów żywnościowych
T-L-9Zastosowanie metod statystycznych
T-L-10Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-2Ocena formująca: oceny za zaliczenie poszczególnych ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać i przeprowadzić podstawowe analizy sensoryczne produktów żywnościowych i przemysłowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_C2-2mhig_K01Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności oraz konieczności dalszej edukacji. Pracuje w grupie, przyjmuje pozycję lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu zasad przeprowadzania analizy sensorycznej produktów żywnosciowych i przemysłowych.
C-2Nabycie praktycznej umiejętności zastosowania i wykonania analizy sensorycznej produktów żywnościowych i przemysłowych
Treści programoweT-L-10Kolokwium zaliczeniowe
T-W-6Błędy w analizie sensorycznej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny z odpowiedzi ustnej podczas ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0