Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)

Sylabus przedmiotu Statystyczne sterowanie procesem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyczne sterowanie procesem
Specjalność menadżer hotelarstwa i gastronomii
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Alchimowicz <Michal.Alchimowicz@zut.edu.pl>, Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 26 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy statystyki, podstawy procesów produkcyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie praktycznych umiejętności sterowania procesem z zastosowaniem metod statystycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Statystyczne sterowanie procesami jako podstawa doskonalenia procesów produkcyjnych2
T-L-2Proces produkcyjny i jego naturalna zmienność3
T-L-3Podstawowe odmiany zmienności w procesie produkcyjnym3
T-L-4Przyczyny zmienności procesu. Pomiarowa identyfikacja zmienności w procesach zautomatyzowanych3
T-L-5Modele statystyczne procesu produkcyjnego. Proces uregulowany statystycznie i nieuregulowany statystycznie.3
T-L-6Zastosowanie poszczególnych narzędzi statystyki matematycznej w odbiorze towarów. Statystyczna kontrola jakości produkcji.3
T-L-7Statystyczna kontrola procesu – stosowane narzędzia. Karty kontrolne dla zmiennych.3
T-L-8Tworzenie kart kontrolnych. Analiza niezawodności.3
T-L-9Wadliwość dopuszczalna AQL. Statystyczny odbiór jakościowy3
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Studiowanie literatury naukowej1
A-L-3Konsultacje1
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny, objaśnienie, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające i zaliczające

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B12mhig_W01
Student ma poszerzona wiedzę z podstaw statystycznego sterowania procesem przydatną w hotelarstwie i gastronomii
TOW_2A_W05, TOW_2A_W13, TOW_2A_W16S2A_W01, S2A_W02, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W09, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-L-9, T-L-5, T-L-7, T-L-2, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-8, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B12mhig_U01
Student potrafi wykorzyrzystać wiedzę ze statystycznego sterowania procesem do rozwiązywania problemów produkcyjnych występujących w hotelarstwie i gastronomii
TOW_2A_U03, TOW_2A_U05, TOW_2A_U09, TOW_2A_U14S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1T-L-8, T-L-4, T-L-3, T-L-7, T-L-6, T-L-2, T-L-9, T-L-1, T-L-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_B12mhig_K01
Student ma świadomość wartości nabytej wiedzy ze statystycznego sterowania procesem i potrzeby jej dalszego pogłębiana
TOW_2A_K01, TOW_2A_K08S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1T-L-2, T-L-9, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B12mhig_W01
Student ma poszerzona wiedzę z podstaw statystycznego sterowania procesem przydatną w hotelarstwie i gastronomii
2,0
3,0Student ma poszerzona wiedzę z podstaw statystycznego sterowania procesem przydatną w hotelarstwie i gastronomii w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B12mhig_U01
Student potrafi wykorzyrzystać wiedzę ze statystycznego sterowania procesem do rozwiązywania problemów produkcyjnych występujących w hotelarstwie i gastronomii
2,0
3,0Student potrafi wykorzyrzystać wiedzę ze statystycznego sterowania procesem do rozwiązywania problemów produkcyjnych występujących w hotelarstwie i gastronomii w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_B12mhig_K01
Student ma świadomość wartości nabytej wiedzy ze statystycznego sterowania procesem i potrzeby jej dalszego pogłębiana
2,0
3,0Student ma świadomość wartości nabytej wiedzy ze statystycznego sterowania procesem i potrzeby jej dalszego pogłębiana w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. ThompsonJ. R. , Koronacki J., Statystyczne sterowanie procesem, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1994
  2. Maleszka A., Wprowadzenie do statystycznego sterowania procesem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2002
  3. Sałaciński T., SPC statystyczne sterowanie procesami produkcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Iwasiewicz A., Statystyczna kontrola jakości w toku produkcji; systemy i procedury, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1985

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Statystyczne sterowanie procesami jako podstawa doskonalenia procesów produkcyjnych2
T-L-2Proces produkcyjny i jego naturalna zmienność3
T-L-3Podstawowe odmiany zmienności w procesie produkcyjnym3
T-L-4Przyczyny zmienności procesu. Pomiarowa identyfikacja zmienności w procesach zautomatyzowanych3
T-L-5Modele statystyczne procesu produkcyjnego. Proces uregulowany statystycznie i nieuregulowany statystycznie.3
T-L-6Zastosowanie poszczególnych narzędzi statystyki matematycznej w odbiorze towarów. Statystyczna kontrola jakości produkcji.3
T-L-7Statystyczna kontrola procesu – stosowane narzędzia. Karty kontrolne dla zmiennych.3
T-L-8Tworzenie kart kontrolnych. Analiza niezawodności.3
T-L-9Wadliwość dopuszczalna AQL. Statystyczny odbiór jakościowy3
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2Studiowanie literatury naukowej1
A-L-3Konsultacje1
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B12mhig_W01Student ma poszerzona wiedzę z podstaw statystycznego sterowania procesem przydatną w hotelarstwie i gastronomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W05Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo produktu.
TOW_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i narzędzi opisu, w tym techniki pozyskiwania danych, a także modelowania struktur i procesów w nich zachodzących oraz identyfikowania rządzących nimi prawidłowości.
TOW_2A_W16Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystujących wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów - Towaroznawstwo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie praktycznych umiejętności sterowania procesem z zastosowaniem metod statystycznych
Treści programoweT-L-9Wadliwość dopuszczalna AQL. Statystyczny odbiór jakościowy
T-L-5Modele statystyczne procesu produkcyjnego. Proces uregulowany statystycznie i nieuregulowany statystycznie.
T-L-7Statystyczna kontrola procesu – stosowane narzędzia. Karty kontrolne dla zmiennych.
T-L-2Proces produkcyjny i jego naturalna zmienność
T-L-1Statystyczne sterowanie procesami jako podstawa doskonalenia procesów produkcyjnych
T-L-6Zastosowanie poszczególnych narzędzi statystyki matematycznej w odbiorze towarów. Statystyczna kontrola jakości produkcji.
T-L-4Przyczyny zmienności procesu. Pomiarowa identyfikacja zmienności w procesach zautomatyzowanych
T-L-8Tworzenie kart kontrolnych. Analiza niezawodności.
T-L-3Podstawowe odmiany zmienności w procesie produkcyjnym
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny, objaśnienie, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające i zaliczające
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma poszerzona wiedzę z podstaw statystycznego sterowania procesem przydatną w hotelarstwie i gastronomii w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B12mhig_U01Student potrafi wykorzyrzystać wiedzę ze statystycznego sterowania procesem do rozwiązywania problemów produkcyjnych występujących w hotelarstwie i gastronomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych związanych z jakością i bezpieczeństwem surowców i produktów. Potrafi stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować.
TOW_2A_U05Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach dla potrzeb organizacji przedsiębiorstw, usług z uwzględnieniem cyklu życia produktu.
TOW_2A_U09Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje.
TOW_2A_U14Wykazuje znajomość słabych i mocnych stron zaawansowanych działań rozwiązujących zaistniałe problemy zawodowe wykorzystując zdobyte przygotowanie inżynierskie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie praktycznych umiejętności sterowania procesem z zastosowaniem metod statystycznych
Treści programoweT-L-8Tworzenie kart kontrolnych. Analiza niezawodności.
T-L-4Przyczyny zmienności procesu. Pomiarowa identyfikacja zmienności w procesach zautomatyzowanych
T-L-3Podstawowe odmiany zmienności w procesie produkcyjnym
T-L-7Statystyczna kontrola procesu – stosowane narzędzia. Karty kontrolne dla zmiennych.
T-L-6Zastosowanie poszczególnych narzędzi statystyki matematycznej w odbiorze towarów. Statystyczna kontrola jakości produkcji.
T-L-2Proces produkcyjny i jego naturalna zmienność
T-L-9Wadliwość dopuszczalna AQL. Statystyczny odbiór jakościowy
T-L-1Statystyczne sterowanie procesami jako podstawa doskonalenia procesów produkcyjnych
T-L-5Modele statystyczne procesu produkcyjnego. Proces uregulowany statystycznie i nieuregulowany statystycznie.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny, objaśnienie, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające i zaliczające
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzyrzystać wiedzę ze statystycznego sterowania procesem do rozwiązywania problemów produkcyjnych występujących w hotelarstwie i gastronomii w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_B12mhig_K01Student ma świadomość wartości nabytej wiedzy ze statystycznego sterowania procesem i potrzeby jej dalszego pogłębiana
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie praktycznych umiejętności sterowania procesem z zastosowaniem metod statystycznych
Treści programoweT-L-2Proces produkcyjny i jego naturalna zmienność
T-L-9Wadliwość dopuszczalna AQL. Statystyczny odbiór jakościowy
T-L-7Statystyczna kontrola procesu – stosowane narzędzia. Karty kontrolne dla zmiennych.
T-L-8Tworzenie kart kontrolnych. Analiza niezawodności.
T-L-5Modele statystyczne procesu produkcyjnego. Proces uregulowany statystycznie i nieuregulowany statystycznie.
T-L-6Zastosowanie poszczególnych narzędzi statystyki matematycznej w odbiorze towarów. Statystyczna kontrola jakości produkcji.
T-L-1Statystyczne sterowanie procesami jako podstawa doskonalenia procesów produkcyjnych
T-L-4Przyczyny zmienności procesu. Pomiarowa identyfikacja zmienności w procesach zautomatyzowanych
T-L-3Podstawowe odmiany zmienności w procesie produkcyjnym
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny, objaśnienie, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające i zaliczające
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość wartości nabytej wiedzy ze statystycznego sterowania procesem i potrzeby jej dalszego pogłębiana w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0