Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)

Sylabus przedmiotu Fizjologia pracy i wypoczynku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia pracy i wypoczynku
Specjalność menadżer hotelarstwa i gastronomii
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 13 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu biologii, anatomii, fizjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot obejmuje współczesną wiedzę na temat fizjologii pracy i wypoczynku determinowaną przez czynniki fizjologiczne, anatomiczne i psychologiczne. Student pozna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy, zasady ułatwiania pracy, relacje pomiędzy człowiekiem a wykorzystywanymi urządzeniami, reakcje organizmu na pracę ciężką i rekreację wraz z aktywnością ruchowa różnych grup wiekowych, zmęczeniem i wpływem na nie czynników otoczenia w powiązaniu z czasem pracy i mikroklimatem w miejscu pracy.
C-2Student zaznajomi się z zasadami, metodami i formami stosowanych zajęć rekreacyjnych, scenariuszami zajęć rekreacyjnych oraz opisami form aktywności ruchowej dla dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych, co poszerzy zasób wiedzy merytorycznej w zakresie fizjologii pracy, wypoczynku i rekreacji, i pozwoli na praktyczne zastosowanie w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty w dziedzinie Menadżer hotelarstwa i gastronomii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Fizjologiczna ocena wydolności fizycznej i reakcji powysiłkowych układu krążenia.1
T-L-2Funkcjonowanie układu oddechowego w procesie pracy. Wydolność ustroju (funkcjonowanie układu oddechowego w procesie pracy, rytmy wydolności psychofizycznej a praca zmianowa).1
T-L-3Szacunkowe i subiektywne metody oceny ciężkości wysiłków fizycznych.1
T-L-4Zmęczenie i organizacja czasu pracy. Metody oceny obciążenia fizycznego (zmęczenie podczas pracy, ustalanie przerw w pracy, badanie wydatku energetycznego).2
T-L-5Projektowanie stanowisk pracy z wykorzystaniem zasad ergonomii.1
T-L-6Metody oceny obciążenia fizycznego. Metody fizjologiczne psychicznego obciążenia pracą (ocena obciążenia statycznego, ocena obciążenia wynikającego z monotypowości ruchów, metody fizjologiczne psychicznego obciążenia pracą).1
T-L-7Ćwiczenia relaksowo-koncentrujące.1
T-L-8Metody i formy rekreacji ruchowej (metody wychowania, metody przekazywania i zdobywania wiedzy, metody realizacji zadań ruchowych, metody nauczania ruchu, formy organizowania i prowadzenia zajęć).2
T-L-9Rozwiązania praktyczne realizacji zajęć rekreacyjnych (gry i zabawy ruchowe, gry zespołowe w rekreacji ruchowej, gimnastyka podstawowa i formy gimnastyczne w rekreacji, lekkoatletyczne formy rekreacji, zimowe formy rekreacji ruchowej, pływanie w rekreacji ruchowej, ćwiczenia siłowe w rekreacji ruchowej, muzyczno-ruchowe formy rekreacji).2
T-L-10Rekreacyjne formy aktywności ruchowej bezpieczne dla seniorów (podstawowe wskazania metodyczne do prowadzenia zajęć z osobami starszymi, dozowanie wysiłku, gimnastyka, spacery z podbieganiem, marsze, marszobiegi, chody z kijami (Nordic Walking).1
13
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu fizjologii pracy i wypoczynku. Narząd pracy przy ruchu – statyczna i dynamiczna praca mięśni, kierowanie ruchami za pomocą układu nerwowego, zmęczenie mięśniowe.2
T-W-2Zasady ułatwiania pracy – ogólne zasady organizowania pracy, podnoszenie i dźwiganie ciężarów, kształtowanie stanowiska pracy. Praca ciężka, zmęczenie, czas pracy, przerwy i odżywianie, hałas i praca, mikroklimat w miejscu pracy.2
T-W-3Praca a układ krążenia (komórka nerwowa, elementy układu nerwowego, odruchy i stereotypy dynamiczne, funkcje krwi w organizmie człowieka, budowa i czynności układu krążenia, krążenie podczas pracy). Mięśnie i praca fizyczna – proces przemiany materii i wydatek energetyczny (budowa i funkcje mięśni, procesy zachodzące w mięśniach podczas pracy, podstawowa i całkowita przemiana materii, wydatek energetyczny przy pracy, wpływ ćwiczeń rekreacyjnych na mięśnie). Układ oddechowy – wpływ pracy i rekreacji na układ oddechowy, układ oddechowy a proces starzenia organizmu. Układ krążenia – regulacja czynności serca, adaptacja układu krążenia do pracy i ćwiczeń rekreacyjnych, zmiany w układzie krążenia w czasie wysiłków statycznych. Krew – skład, rola, równowaga kwasowo-zasadowa, rekreacja ruchowa a zmiany powysiłkowe we krwi.3
T-W-4Rekreacja ruchowa – wpływ rekreacji ruchowej na stany emocjonalne i samopoczucie. Układ odpornościowy (odporność nieswoista, odporność swoista, wpływ wysiłków fizycznych na układ odpornościowy ludzi w wieku średnim, wpływ wysiłków fizycznych na układ odpornościowy ludzi starszych). Wpływ pracy i wysiłków rekreacyjnych na układ dokrewny. Charakterystyka fizjologiczna wysiłków fizycznych. Układ trawienny a rekreacja ruchowa.2
T-W-5Zmęczenie. Wypoczynek (wypoczynek po wysiłku fizycznym, metody pomiaru, okres przedłużonego wypoczynku, przerwy wypoczynkowe, wypoczynek czynny (przerwa czynna), rozgrzewka, odnowa. Rekreacja ruchowa a płeć (dymorfizm płciowy, przystosowanie organizmu kobiet do ćwiczeń fizycznych). Rekreacja ruchowa dzieci i młodzieży, osób dojrzałych, osób starszych. Następstwa fizjologiczne ograniczonej aktywności ruchowej (układ krążenia, wydolność fizyczna, mięśnie i kości, układ odpornościowy, krew, układ dokrewny, układ trawienny, gospodarka węglowodanowa, hipokinezja. Wpływ krótkotrwałego i długotrwałego ograniczania aktywności ruchowej na organizm człowieka.2
T-W-6Światło i barwa – podstawy fizjologiczne i anatomiczne zmysłu wzroku, akomodacja i adaptacja oka, zasady oświetlania wnętrz i stanowisk pracy, zmęczenie oczu, wypadki. Hałas i praca – anatomia i fizjologia słuchu, częstotliwość akustyczna, skala głośności dźwięku, źródła hałasu, wpływ hałasu na człowieka, hałas a zdrowie, ochrona przed hałasem. Mikroklimat –gospodarka cieplna człowieka, znaczenie fizjologiczne warunków klimatycznych, ruch powietrza a odczuwana temperatura, wilgotność względna i jej medyczne znaczenie, fizjologiczne mechanizmy przystosowawcze do pracy w niekorzystnych warunkach termicznych, zasady higieny2
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Zapoznanie się z literaturą dotyczacą przedmiotu5
A-L-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej3
A-L-4Udział w konsultacjach4
A-L-5Przygotowanie sie do zaliczenia labolatoriów3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą dotyczacą przedmiotu6
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne z objaśnieniami i komentarzem.
M-2Krótkie referaty przygotowywane przez studentów pod kierunkiem prowadzących, zajęcia praktyczne w grupie studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Frekwencja na ćwiczeniach (75%).
S-2Ocena podsumowująca: Pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego z zakresu wykładów i ćwiczeń z założonym poziomem trudności 60%; stworzenie własnego scenariusza rekreacji ruchowej,

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_C3-2mhig_W01
Student zna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy, zasady ułatwiania pracy, relacje pomiędzy człowiekiem a wykorzystywanymi urządzeniami, reakcje organizmu na pracę ciężką i rekreację wraz z aktywnością ruchowa różnych grup wiekowych, zmęczeniem i wpływem na nie czynników otoczenia w powiązaniu z czasem pracy i mikroklimatem w miejscu pracy.
TOW_2A_W10S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W09InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-L-5, T-W-4, T-L-10, T-L-2, T-W-2, T-W-6, T-L-9, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-W-5, T-L-7, T-L-3, T-W-3, T-L-6, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_C3-2mhig_U01
Student umie ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy i zaproponować możliwe udogodnienia.
TOW_2A_U08S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06C-1, C-2T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-W-2, T-L-2, T-W-3, T-W-6, T-L-8, T-W-4, T-L-10, T-W-5, T-L-5, T-W-1, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_C3-2mhig_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
TOW_2A_K03, TOW_2A_K04, TOW_2A_K02, TOW_2A_K01S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-W-5, T-L-7, T-L-10, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-W-4, T-L-1, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-L-5, T-L-9, T-L-3, T-L-8M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_C3-2mhig_W01
Student zna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy, zasady ułatwiania pracy, relacje pomiędzy człowiekiem a wykorzystywanymi urządzeniami, reakcje organizmu na pracę ciężką i rekreację wraz z aktywnością ruchowa różnych grup wiekowych, zmęczeniem i wpływem na nie czynników otoczenia w powiązaniu z czasem pracy i mikroklimatem w miejscu pracy.
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat fizjologii pracy i wypoczynku
3,0Student zna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy.
3,5Student zna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy, reakcje organizmu na pracę ciężką i rekreację wraz z aktywnością ruchowa różnych grup wiekowych.
4,0Student zna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy, zasady ułatwiania pracy, relacje pomiędzy człowiekiem a wykorzystywanymi urządzeniami, reakcje organizmu na pracę ciężką i rekreację wraz z aktywnością ruchowa różnych grup wiekowych, zmęczeniem.
4,5Student zna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy, zasady ułatwiania pracy, relacje pomiędzy człowiekiem a wykorzystywanymi urządzeniami, reakcje organizmu na pracę ciężką i rekreację wraz z aktywnością ruchowa różnych grup wiekowych, zmęczeniem i wpływem na nie czynników otoczenia w powiązaniu z czasem pracy i mikroklimatem w miejscu pracy.
5,0Student zna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy, zasady ułatwiania pracy, relacje pomiędzy człowiekiem a wykorzystywanymi urządzeniami, reakcje organizmu na pracę ciężką i rekreację wraz z aktywnością ruchowa różnych grup wiekowych, zmęczeniem i wpływem na nie czynników otoczenia w powiązaniu z czasem pracy i mikroklimatem w miejscu pracy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_C3-2mhig_U01
Student umie ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy i zaproponować możliwe udogodnienia.
2,0Student nie umie ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy ani nie potrafi zaproponować żadnych udogodnień.
3,0Student umie ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem niektórych warunków pracy.
3,5Student umie ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy (oświetlenie i barwa, mikroklimat, hałas, temperatura, ochrona zdrowia).
4,0Student umie ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy (oświetlenie i barwa, mikroklimat, hałas, temperatura, ochrona zdrowia) i zaproponować niektóre możliwe udogodnienia.
4,5Student umie w większosci przypadków ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy (oświetlenie i barwa, mikroklimat, hałas, temperatura, ochrona zdrowia) i zaproponować większość możliwych udogodnień biorąc pod uwagę wymagania stawiane spostrzeganiu, uwadze, zręczności pracownika.
5,0Student umie w pełni ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy (oświetlenie i barwa, mikroklimat, hałas, temperatura, ochrona zdrowia) i zaproponować wszystkie możliwe udogodnienia biorąc pod uwagę wymagania stawiane spostrzeganiu, uwadze, zręczności pracownika.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_C3-2mhig_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. Bieniek T., Fizjologia człowieka, Wydaw GWSH, Katowice, 2006
  2. Eberhardt A., Fizjologiczne podstawy rekreacji ruchowej z elementami fizjologii ogólnej człowieka, Wydaw. ALMAMER, 2008
  3. Delavier Frederic, Atlas treningu siłowego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011
  4. Zatoń M., Jastrzębska A., Testy fizjologiczne w ocenie wydolności fizycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010
  5. Kisiel M., Pedagogiczne aspekty turystyki i wypoczynku dzieci i młodzieży w przedszkolu szkole i poza szkołą, Wydaw. WSB W Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza, 2012
  6. Bielec G., Półtorak W., Warchoł K., Zarys teorii i metodyki rekreacji ruchowej, Wydaw. PROKSENIA, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Fizjologiczna ocena wydolności fizycznej i reakcji powysiłkowych układu krążenia.1
T-L-2Funkcjonowanie układu oddechowego w procesie pracy. Wydolność ustroju (funkcjonowanie układu oddechowego w procesie pracy, rytmy wydolności psychofizycznej a praca zmianowa).1
T-L-3Szacunkowe i subiektywne metody oceny ciężkości wysiłków fizycznych.1
T-L-4Zmęczenie i organizacja czasu pracy. Metody oceny obciążenia fizycznego (zmęczenie podczas pracy, ustalanie przerw w pracy, badanie wydatku energetycznego).2
T-L-5Projektowanie stanowisk pracy z wykorzystaniem zasad ergonomii.1
T-L-6Metody oceny obciążenia fizycznego. Metody fizjologiczne psychicznego obciążenia pracą (ocena obciążenia statycznego, ocena obciążenia wynikającego z monotypowości ruchów, metody fizjologiczne psychicznego obciążenia pracą).1
T-L-7Ćwiczenia relaksowo-koncentrujące.1
T-L-8Metody i formy rekreacji ruchowej (metody wychowania, metody przekazywania i zdobywania wiedzy, metody realizacji zadań ruchowych, metody nauczania ruchu, formy organizowania i prowadzenia zajęć).2
T-L-9Rozwiązania praktyczne realizacji zajęć rekreacyjnych (gry i zabawy ruchowe, gry zespołowe w rekreacji ruchowej, gimnastyka podstawowa i formy gimnastyczne w rekreacji, lekkoatletyczne formy rekreacji, zimowe formy rekreacji ruchowej, pływanie w rekreacji ruchowej, ćwiczenia siłowe w rekreacji ruchowej, muzyczno-ruchowe formy rekreacji).2
T-L-10Rekreacyjne formy aktywności ruchowej bezpieczne dla seniorów (podstawowe wskazania metodyczne do prowadzenia zajęć z osobami starszymi, dozowanie wysiłku, gimnastyka, spacery z podbieganiem, marsze, marszobiegi, chody z kijami (Nordic Walking).1
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu fizjologii pracy i wypoczynku. Narząd pracy przy ruchu – statyczna i dynamiczna praca mięśni, kierowanie ruchami za pomocą układu nerwowego, zmęczenie mięśniowe.2
T-W-2Zasady ułatwiania pracy – ogólne zasady organizowania pracy, podnoszenie i dźwiganie ciężarów, kształtowanie stanowiska pracy. Praca ciężka, zmęczenie, czas pracy, przerwy i odżywianie, hałas i praca, mikroklimat w miejscu pracy.2
T-W-3Praca a układ krążenia (komórka nerwowa, elementy układu nerwowego, odruchy i stereotypy dynamiczne, funkcje krwi w organizmie człowieka, budowa i czynności układu krążenia, krążenie podczas pracy). Mięśnie i praca fizyczna – proces przemiany materii i wydatek energetyczny (budowa i funkcje mięśni, procesy zachodzące w mięśniach podczas pracy, podstawowa i całkowita przemiana materii, wydatek energetyczny przy pracy, wpływ ćwiczeń rekreacyjnych na mięśnie). Układ oddechowy – wpływ pracy i rekreacji na układ oddechowy, układ oddechowy a proces starzenia organizmu. Układ krążenia – regulacja czynności serca, adaptacja układu krążenia do pracy i ćwiczeń rekreacyjnych, zmiany w układzie krążenia w czasie wysiłków statycznych. Krew – skład, rola, równowaga kwasowo-zasadowa, rekreacja ruchowa a zmiany powysiłkowe we krwi.3
T-W-4Rekreacja ruchowa – wpływ rekreacji ruchowej na stany emocjonalne i samopoczucie. Układ odpornościowy (odporność nieswoista, odporność swoista, wpływ wysiłków fizycznych na układ odpornościowy ludzi w wieku średnim, wpływ wysiłków fizycznych na układ odpornościowy ludzi starszych). Wpływ pracy i wysiłków rekreacyjnych na układ dokrewny. Charakterystyka fizjologiczna wysiłków fizycznych. Układ trawienny a rekreacja ruchowa.2
T-W-5Zmęczenie. Wypoczynek (wypoczynek po wysiłku fizycznym, metody pomiaru, okres przedłużonego wypoczynku, przerwy wypoczynkowe, wypoczynek czynny (przerwa czynna), rozgrzewka, odnowa. Rekreacja ruchowa a płeć (dymorfizm płciowy, przystosowanie organizmu kobiet do ćwiczeń fizycznych). Rekreacja ruchowa dzieci i młodzieży, osób dojrzałych, osób starszych. Następstwa fizjologiczne ograniczonej aktywności ruchowej (układ krążenia, wydolność fizyczna, mięśnie i kości, układ odpornościowy, krew, układ dokrewny, układ trawienny, gospodarka węglowodanowa, hipokinezja. Wpływ krótkotrwałego i długotrwałego ograniczania aktywności ruchowej na organizm człowieka.2
T-W-6Światło i barwa – podstawy fizjologiczne i anatomiczne zmysłu wzroku, akomodacja i adaptacja oka, zasady oświetlania wnętrz i stanowisk pracy, zmęczenie oczu, wypadki. Hałas i praca – anatomia i fizjologia słuchu, częstotliwość akustyczna, skala głośności dźwięku, źródła hałasu, wpływ hałasu na człowieka, hałas a zdrowie, ochrona przed hałasem. Mikroklimat –gospodarka cieplna człowieka, znaczenie fizjologiczne warunków klimatycznych, ruch powietrza a odczuwana temperatura, wilgotność względna i jej medyczne znaczenie, fizjologiczne mechanizmy przystosowawcze do pracy w niekorzystnych warunkach termicznych, zasady higieny2
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Zapoznanie się z literaturą dotyczacą przedmiotu5
A-L-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej3
A-L-4Udział w konsultacjach4
A-L-5Przygotowanie sie do zaliczenia labolatoriów3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą dotyczacą przedmiotu6
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Przygotowanie sie do zaliczenia wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_C3-2mhig_W01Student zna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy, zasady ułatwiania pracy, relacje pomiędzy człowiekiem a wykorzystywanymi urządzeniami, reakcje organizmu na pracę ciężką i rekreację wraz z aktywnością ruchowa różnych grup wiekowych, zmęczeniem i wpływem na nie czynników otoczenia w powiązaniu z czasem pracy i mikroklimatem w miejscu pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje współczesną wiedzę na temat fizjologii pracy i wypoczynku determinowaną przez czynniki fizjologiczne, anatomiczne i psychologiczne. Student pozna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy, zasady ułatwiania pracy, relacje pomiędzy człowiekiem a wykorzystywanymi urządzeniami, reakcje organizmu na pracę ciężką i rekreację wraz z aktywnością ruchowa różnych grup wiekowych, zmęczeniem i wpływem na nie czynników otoczenia w powiązaniu z czasem pracy i mikroklimatem w miejscu pracy.
Treści programoweT-L-5Projektowanie stanowisk pracy z wykorzystaniem zasad ergonomii.
T-W-4Rekreacja ruchowa – wpływ rekreacji ruchowej na stany emocjonalne i samopoczucie. Układ odpornościowy (odporność nieswoista, odporność swoista, wpływ wysiłków fizycznych na układ odpornościowy ludzi w wieku średnim, wpływ wysiłków fizycznych na układ odpornościowy ludzi starszych). Wpływ pracy i wysiłków rekreacyjnych na układ dokrewny. Charakterystyka fizjologiczna wysiłków fizycznych. Układ trawienny a rekreacja ruchowa.
T-L-10Rekreacyjne formy aktywności ruchowej bezpieczne dla seniorów (podstawowe wskazania metodyczne do prowadzenia zajęć z osobami starszymi, dozowanie wysiłku, gimnastyka, spacery z podbieganiem, marsze, marszobiegi, chody z kijami (Nordic Walking).
T-L-2Funkcjonowanie układu oddechowego w procesie pracy. Wydolność ustroju (funkcjonowanie układu oddechowego w procesie pracy, rytmy wydolności psychofizycznej a praca zmianowa).
T-W-2Zasady ułatwiania pracy – ogólne zasady organizowania pracy, podnoszenie i dźwiganie ciężarów, kształtowanie stanowiska pracy. Praca ciężka, zmęczenie, czas pracy, przerwy i odżywianie, hałas i praca, mikroklimat w miejscu pracy.
T-W-6Światło i barwa – podstawy fizjologiczne i anatomiczne zmysłu wzroku, akomodacja i adaptacja oka, zasady oświetlania wnętrz i stanowisk pracy, zmęczenie oczu, wypadki. Hałas i praca – anatomia i fizjologia słuchu, częstotliwość akustyczna, skala głośności dźwięku, źródła hałasu, wpływ hałasu na człowieka, hałas a zdrowie, ochrona przed hałasem. Mikroklimat –gospodarka cieplna człowieka, znaczenie fizjologiczne warunków klimatycznych, ruch powietrza a odczuwana temperatura, wilgotność względna i jej medyczne znaczenie, fizjologiczne mechanizmy przystosowawcze do pracy w niekorzystnych warunkach termicznych, zasady higieny
T-L-9Rozwiązania praktyczne realizacji zajęć rekreacyjnych (gry i zabawy ruchowe, gry zespołowe w rekreacji ruchowej, gimnastyka podstawowa i formy gimnastyczne w rekreacji, lekkoatletyczne formy rekreacji, zimowe formy rekreacji ruchowej, pływanie w rekreacji ruchowej, ćwiczenia siłowe w rekreacji ruchowej, muzyczno-ruchowe formy rekreacji).
T-L-8Metody i formy rekreacji ruchowej (metody wychowania, metody przekazywania i zdobywania wiedzy, metody realizacji zadań ruchowych, metody nauczania ruchu, formy organizowania i prowadzenia zajęć).
T-L-1Fizjologiczna ocena wydolności fizycznej i reakcji powysiłkowych układu krążenia.
T-L-4Zmęczenie i organizacja czasu pracy. Metody oceny obciążenia fizycznego (zmęczenie podczas pracy, ustalanie przerw w pracy, badanie wydatku energetycznego).
T-W-5Zmęczenie. Wypoczynek (wypoczynek po wysiłku fizycznym, metody pomiaru, okres przedłużonego wypoczynku, przerwy wypoczynkowe, wypoczynek czynny (przerwa czynna), rozgrzewka, odnowa. Rekreacja ruchowa a płeć (dymorfizm płciowy, przystosowanie organizmu kobiet do ćwiczeń fizycznych). Rekreacja ruchowa dzieci i młodzieży, osób dojrzałych, osób starszych. Następstwa fizjologiczne ograniczonej aktywności ruchowej (układ krążenia, wydolność fizyczna, mięśnie i kości, układ odpornościowy, krew, układ dokrewny, układ trawienny, gospodarka węglowodanowa, hipokinezja. Wpływ krótkotrwałego i długotrwałego ograniczania aktywności ruchowej na organizm człowieka.
T-L-7Ćwiczenia relaksowo-koncentrujące.
T-L-3Szacunkowe i subiektywne metody oceny ciężkości wysiłków fizycznych.
T-W-3Praca a układ krążenia (komórka nerwowa, elementy układu nerwowego, odruchy i stereotypy dynamiczne, funkcje krwi w organizmie człowieka, budowa i czynności układu krążenia, krążenie podczas pracy). Mięśnie i praca fizyczna – proces przemiany materii i wydatek energetyczny (budowa i funkcje mięśni, procesy zachodzące w mięśniach podczas pracy, podstawowa i całkowita przemiana materii, wydatek energetyczny przy pracy, wpływ ćwiczeń rekreacyjnych na mięśnie). Układ oddechowy – wpływ pracy i rekreacji na układ oddechowy, układ oddechowy a proces starzenia organizmu. Układ krążenia – regulacja czynności serca, adaptacja układu krążenia do pracy i ćwiczeń rekreacyjnych, zmiany w układzie krążenia w czasie wysiłków statycznych. Krew – skład, rola, równowaga kwasowo-zasadowa, rekreacja ruchowa a zmiany powysiłkowe we krwi.
T-L-6Metody oceny obciążenia fizycznego. Metody fizjologiczne psychicznego obciążenia pracą (ocena obciążenia statycznego, ocena obciążenia wynikającego z monotypowości ruchów, metody fizjologiczne psychicznego obciążenia pracą).
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu fizjologii pracy i wypoczynku. Narząd pracy przy ruchu – statyczna i dynamiczna praca mięśni, kierowanie ruchami za pomocą układu nerwowego, zmęczenie mięśniowe.
Metody nauczaniaM-2Krótkie referaty przygotowywane przez studentów pod kierunkiem prowadzących, zajęcia praktyczne w grupie studentów
M-1Prezentacje multimedialne z objaśnieniami i komentarzem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego z zakresu wykładów i ćwiczeń z założonym poziomem trudności 60%; stworzenie własnego scenariusza rekreacji ruchowej,
S-1Ocena formująca: Frekwencja na ćwiczeniach (75%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat fizjologii pracy i wypoczynku
3,0Student zna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy.
3,5Student zna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy, reakcje organizmu na pracę ciężką i rekreację wraz z aktywnością ruchowa różnych grup wiekowych.
4,0Student zna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy, zasady ułatwiania pracy, relacje pomiędzy człowiekiem a wykorzystywanymi urządzeniami, reakcje organizmu na pracę ciężką i rekreację wraz z aktywnością ruchowa różnych grup wiekowych, zmęczeniem.
4,5Student zna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy, zasady ułatwiania pracy, relacje pomiędzy człowiekiem a wykorzystywanymi urządzeniami, reakcje organizmu na pracę ciężką i rekreację wraz z aktywnością ruchowa różnych grup wiekowych, zmęczeniem i wpływem na nie czynników otoczenia w powiązaniu z czasem pracy i mikroklimatem w miejscu pracy.
5,0Student zna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy, zasady ułatwiania pracy, relacje pomiędzy człowiekiem a wykorzystywanymi urządzeniami, reakcje organizmu na pracę ciężką i rekreację wraz z aktywnością ruchowa różnych grup wiekowych, zmęczeniem i wpływem na nie czynników otoczenia w powiązaniu z czasem pracy i mikroklimatem w miejscu pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_C3-2mhig_U01Student umie ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy i zaproponować możliwe udogodnienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U08Posiada specjalistyczne umiejętności rozwiązywania problemów potrzebnych do badań lub działalności innowacyjnej w celu tworzenia nowej wiedzy i procedur oraz integrowania wiedzy z różnych dziedzin.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje współczesną wiedzę na temat fizjologii pracy i wypoczynku determinowaną przez czynniki fizjologiczne, anatomiczne i psychologiczne. Student pozna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy, zasady ułatwiania pracy, relacje pomiędzy człowiekiem a wykorzystywanymi urządzeniami, reakcje organizmu na pracę ciężką i rekreację wraz z aktywnością ruchowa różnych grup wiekowych, zmęczeniem i wpływem na nie czynników otoczenia w powiązaniu z czasem pracy i mikroklimatem w miejscu pracy.
C-2Student zaznajomi się z zasadami, metodami i formami stosowanych zajęć rekreacyjnych, scenariuszami zajęć rekreacyjnych oraz opisami form aktywności ruchowej dla dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych, co poszerzy zasób wiedzy merytorycznej w zakresie fizjologii pracy, wypoczynku i rekreacji, i pozwoli na praktyczne zastosowanie w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty w dziedzinie Menadżer hotelarstwa i gastronomii.
Treści programoweT-L-3Szacunkowe i subiektywne metody oceny ciężkości wysiłków fizycznych.
T-L-4Zmęczenie i organizacja czasu pracy. Metody oceny obciążenia fizycznego (zmęczenie podczas pracy, ustalanie przerw w pracy, badanie wydatku energetycznego).
T-L-6Metody oceny obciążenia fizycznego. Metody fizjologiczne psychicznego obciążenia pracą (ocena obciążenia statycznego, ocena obciążenia wynikającego z monotypowości ruchów, metody fizjologiczne psychicznego obciążenia pracą).
T-L-7Ćwiczenia relaksowo-koncentrujące.
T-L-9Rozwiązania praktyczne realizacji zajęć rekreacyjnych (gry i zabawy ruchowe, gry zespołowe w rekreacji ruchowej, gimnastyka podstawowa i formy gimnastyczne w rekreacji, lekkoatletyczne formy rekreacji, zimowe formy rekreacji ruchowej, pływanie w rekreacji ruchowej, ćwiczenia siłowe w rekreacji ruchowej, muzyczno-ruchowe formy rekreacji).
T-W-2Zasady ułatwiania pracy – ogólne zasady organizowania pracy, podnoszenie i dźwiganie ciężarów, kształtowanie stanowiska pracy. Praca ciężka, zmęczenie, czas pracy, przerwy i odżywianie, hałas i praca, mikroklimat w miejscu pracy.
T-L-2Funkcjonowanie układu oddechowego w procesie pracy. Wydolność ustroju (funkcjonowanie układu oddechowego w procesie pracy, rytmy wydolności psychofizycznej a praca zmianowa).
T-W-3Praca a układ krążenia (komórka nerwowa, elementy układu nerwowego, odruchy i stereotypy dynamiczne, funkcje krwi w organizmie człowieka, budowa i czynności układu krążenia, krążenie podczas pracy). Mięśnie i praca fizyczna – proces przemiany materii i wydatek energetyczny (budowa i funkcje mięśni, procesy zachodzące w mięśniach podczas pracy, podstawowa i całkowita przemiana materii, wydatek energetyczny przy pracy, wpływ ćwiczeń rekreacyjnych na mięśnie). Układ oddechowy – wpływ pracy i rekreacji na układ oddechowy, układ oddechowy a proces starzenia organizmu. Układ krążenia – regulacja czynności serca, adaptacja układu krążenia do pracy i ćwiczeń rekreacyjnych, zmiany w układzie krążenia w czasie wysiłków statycznych. Krew – skład, rola, równowaga kwasowo-zasadowa, rekreacja ruchowa a zmiany powysiłkowe we krwi.
T-W-6Światło i barwa – podstawy fizjologiczne i anatomiczne zmysłu wzroku, akomodacja i adaptacja oka, zasady oświetlania wnętrz i stanowisk pracy, zmęczenie oczu, wypadki. Hałas i praca – anatomia i fizjologia słuchu, częstotliwość akustyczna, skala głośności dźwięku, źródła hałasu, wpływ hałasu na człowieka, hałas a zdrowie, ochrona przed hałasem. Mikroklimat –gospodarka cieplna człowieka, znaczenie fizjologiczne warunków klimatycznych, ruch powietrza a odczuwana temperatura, wilgotność względna i jej medyczne znaczenie, fizjologiczne mechanizmy przystosowawcze do pracy w niekorzystnych warunkach termicznych, zasady higieny
T-L-8Metody i formy rekreacji ruchowej (metody wychowania, metody przekazywania i zdobywania wiedzy, metody realizacji zadań ruchowych, metody nauczania ruchu, formy organizowania i prowadzenia zajęć).
T-W-4Rekreacja ruchowa – wpływ rekreacji ruchowej na stany emocjonalne i samopoczucie. Układ odpornościowy (odporność nieswoista, odporność swoista, wpływ wysiłków fizycznych na układ odpornościowy ludzi w wieku średnim, wpływ wysiłków fizycznych na układ odpornościowy ludzi starszych). Wpływ pracy i wysiłków rekreacyjnych na układ dokrewny. Charakterystyka fizjologiczna wysiłków fizycznych. Układ trawienny a rekreacja ruchowa.
T-L-10Rekreacyjne formy aktywności ruchowej bezpieczne dla seniorów (podstawowe wskazania metodyczne do prowadzenia zajęć z osobami starszymi, dozowanie wysiłku, gimnastyka, spacery z podbieganiem, marsze, marszobiegi, chody z kijami (Nordic Walking).
T-W-5Zmęczenie. Wypoczynek (wypoczynek po wysiłku fizycznym, metody pomiaru, okres przedłużonego wypoczynku, przerwy wypoczynkowe, wypoczynek czynny (przerwa czynna), rozgrzewka, odnowa. Rekreacja ruchowa a płeć (dymorfizm płciowy, przystosowanie organizmu kobiet do ćwiczeń fizycznych). Rekreacja ruchowa dzieci i młodzieży, osób dojrzałych, osób starszych. Następstwa fizjologiczne ograniczonej aktywności ruchowej (układ krążenia, wydolność fizyczna, mięśnie i kości, układ odpornościowy, krew, układ dokrewny, układ trawienny, gospodarka węglowodanowa, hipokinezja. Wpływ krótkotrwałego i długotrwałego ograniczania aktywności ruchowej na organizm człowieka.
T-L-5Projektowanie stanowisk pracy z wykorzystaniem zasad ergonomii.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu fizjologii pracy i wypoczynku. Narząd pracy przy ruchu – statyczna i dynamiczna praca mięśni, kierowanie ruchami za pomocą układu nerwowego, zmęczenie mięśniowe.
T-L-1Fizjologiczna ocena wydolności fizycznej i reakcji powysiłkowych układu krążenia.
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne z objaśnieniami i komentarzem.
M-2Krótkie referaty przygotowywane przez studentów pod kierunkiem prowadzących, zajęcia praktyczne w grupie studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Frekwencja na ćwiczeniach (75%).
S-2Ocena podsumowująca: Pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego z zakresu wykładów i ćwiczeń z założonym poziomem trudności 60%; stworzenie własnego scenariusza rekreacji ruchowej,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy ani nie potrafi zaproponować żadnych udogodnień.
3,0Student umie ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem niektórych warunków pracy.
3,5Student umie ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy (oświetlenie i barwa, mikroklimat, hałas, temperatura, ochrona zdrowia).
4,0Student umie ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy (oświetlenie i barwa, mikroklimat, hałas, temperatura, ochrona zdrowia) i zaproponować niektóre możliwe udogodnienia.
4,5Student umie w większosci przypadków ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy (oświetlenie i barwa, mikroklimat, hałas, temperatura, ochrona zdrowia) i zaproponować większość możliwych udogodnień biorąc pod uwagę wymagania stawiane spostrzeganiu, uwadze, zręczności pracownika.
5,0Student umie w pełni ocenić zorganizowany warsztat pracy pod kątem warunków pracy (oświetlenie i barwa, mikroklimat, hałas, temperatura, ochrona zdrowia) i zaproponować wszystkie możliwe udogodnienia biorąc pod uwagę wymagania stawiane spostrzeganiu, uwadze, zręczności pracownika.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_C3-2mhig_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
TOW_2A_K04Posiada zdolność wykorzystania potencjału tkwiącego w ludziach, ich talentu, wiedzy i umiejętności.
TOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przedmiot obejmuje współczesną wiedzę na temat fizjologii pracy i wypoczynku determinowaną przez czynniki fizjologiczne, anatomiczne i psychologiczne. Student pozna materialne podłoże i zasady funkcjonowania związane z narządami ruchu przy pracy, zasady ułatwiania pracy, relacje pomiędzy człowiekiem a wykorzystywanymi urządzeniami, reakcje organizmu na pracę ciężką i rekreację wraz z aktywnością ruchowa różnych grup wiekowych, zmęczeniem i wpływem na nie czynników otoczenia w powiązaniu z czasem pracy i mikroklimatem w miejscu pracy.
C-2Student zaznajomi się z zasadami, metodami i formami stosowanych zajęć rekreacyjnych, scenariuszami zajęć rekreacyjnych oraz opisami form aktywności ruchowej dla dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych, co poszerzy zasób wiedzy merytorycznej w zakresie fizjologii pracy, wypoczynku i rekreacji, i pozwoli na praktyczne zastosowanie w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty w dziedzinie Menadżer hotelarstwa i gastronomii.
Treści programoweT-W-5Zmęczenie. Wypoczynek (wypoczynek po wysiłku fizycznym, metody pomiaru, okres przedłużonego wypoczynku, przerwy wypoczynkowe, wypoczynek czynny (przerwa czynna), rozgrzewka, odnowa. Rekreacja ruchowa a płeć (dymorfizm płciowy, przystosowanie organizmu kobiet do ćwiczeń fizycznych). Rekreacja ruchowa dzieci i młodzieży, osób dojrzałych, osób starszych. Następstwa fizjologiczne ograniczonej aktywności ruchowej (układ krążenia, wydolność fizyczna, mięśnie i kości, układ odpornościowy, krew, układ dokrewny, układ trawienny, gospodarka węglowodanowa, hipokinezja. Wpływ krótkotrwałego i długotrwałego ograniczania aktywności ruchowej na organizm człowieka.
T-L-7Ćwiczenia relaksowo-koncentrujące.
T-L-10Rekreacyjne formy aktywności ruchowej bezpieczne dla seniorów (podstawowe wskazania metodyczne do prowadzenia zajęć z osobami starszymi, dozowanie wysiłku, gimnastyka, spacery z podbieganiem, marsze, marszobiegi, chody z kijami (Nordic Walking).
T-L-4Zmęczenie i organizacja czasu pracy. Metody oceny obciążenia fizycznego (zmęczenie podczas pracy, ustalanie przerw w pracy, badanie wydatku energetycznego).
T-L-2Funkcjonowanie układu oddechowego w procesie pracy. Wydolność ustroju (funkcjonowanie układu oddechowego w procesie pracy, rytmy wydolności psychofizycznej a praca zmianowa).
T-L-6Metody oceny obciążenia fizycznego. Metody fizjologiczne psychicznego obciążenia pracą (ocena obciążenia statycznego, ocena obciążenia wynikającego z monotypowości ruchów, metody fizjologiczne psychicznego obciążenia pracą).
T-W-4Rekreacja ruchowa – wpływ rekreacji ruchowej na stany emocjonalne i samopoczucie. Układ odpornościowy (odporność nieswoista, odporność swoista, wpływ wysiłków fizycznych na układ odpornościowy ludzi w wieku średnim, wpływ wysiłków fizycznych na układ odpornościowy ludzi starszych). Wpływ pracy i wysiłków rekreacyjnych na układ dokrewny. Charakterystyka fizjologiczna wysiłków fizycznych. Układ trawienny a rekreacja ruchowa.
T-L-1Fizjologiczna ocena wydolności fizycznej i reakcji powysiłkowych układu krążenia.
T-W-2Zasady ułatwiania pracy – ogólne zasady organizowania pracy, podnoszenie i dźwiganie ciężarów, kształtowanie stanowiska pracy. Praca ciężka, zmęczenie, czas pracy, przerwy i odżywianie, hałas i praca, mikroklimat w miejscu pracy.
T-W-6Światło i barwa – podstawy fizjologiczne i anatomiczne zmysłu wzroku, akomodacja i adaptacja oka, zasady oświetlania wnętrz i stanowisk pracy, zmęczenie oczu, wypadki. Hałas i praca – anatomia i fizjologia słuchu, częstotliwość akustyczna, skala głośności dźwięku, źródła hałasu, wpływ hałasu na człowieka, hałas a zdrowie, ochrona przed hałasem. Mikroklimat –gospodarka cieplna człowieka, znaczenie fizjologiczne warunków klimatycznych, ruch powietrza a odczuwana temperatura, wilgotność względna i jej medyczne znaczenie, fizjologiczne mechanizmy przystosowawcze do pracy w niekorzystnych warunkach termicznych, zasady higieny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu fizjologii pracy i wypoczynku. Narząd pracy przy ruchu – statyczna i dynamiczna praca mięśni, kierowanie ruchami za pomocą układu nerwowego, zmęczenie mięśniowe.
T-W-3Praca a układ krążenia (komórka nerwowa, elementy układu nerwowego, odruchy i stereotypy dynamiczne, funkcje krwi w organizmie człowieka, budowa i czynności układu krążenia, krążenie podczas pracy). Mięśnie i praca fizyczna – proces przemiany materii i wydatek energetyczny (budowa i funkcje mięśni, procesy zachodzące w mięśniach podczas pracy, podstawowa i całkowita przemiana materii, wydatek energetyczny przy pracy, wpływ ćwiczeń rekreacyjnych na mięśnie). Układ oddechowy – wpływ pracy i rekreacji na układ oddechowy, układ oddechowy a proces starzenia organizmu. Układ krążenia – regulacja czynności serca, adaptacja układu krążenia do pracy i ćwiczeń rekreacyjnych, zmiany w układzie krążenia w czasie wysiłków statycznych. Krew – skład, rola, równowaga kwasowo-zasadowa, rekreacja ruchowa a zmiany powysiłkowe we krwi.
T-L-5Projektowanie stanowisk pracy z wykorzystaniem zasad ergonomii.
T-L-9Rozwiązania praktyczne realizacji zajęć rekreacyjnych (gry i zabawy ruchowe, gry zespołowe w rekreacji ruchowej, gimnastyka podstawowa i formy gimnastyczne w rekreacji, lekkoatletyczne formy rekreacji, zimowe formy rekreacji ruchowej, pływanie w rekreacji ruchowej, ćwiczenia siłowe w rekreacji ruchowej, muzyczno-ruchowe formy rekreacji).
T-L-3Szacunkowe i subiektywne metody oceny ciężkości wysiłków fizycznych.
T-L-8Metody i formy rekreacji ruchowej (metody wychowania, metody przekazywania i zdobywania wiedzy, metody realizacji zadań ruchowych, metody nauczania ruchu, formy organizowania i prowadzenia zajęć).
Metody nauczaniaM-2Krótkie referaty przygotowywane przez studentów pod kierunkiem prowadzących, zajęcia praktyczne w grupie studentów
M-1Prezentacje multimedialne z objaśnieniami i komentarzem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pozytywna ocena ze sprawdzianu pisemnego z zakresu wykładów i ćwiczeń z założonym poziomem trudności 60%; stworzenie własnego scenariusza rekreacji ruchowej,
S-1Ocena formująca: Frekwencja na ćwiczeniach (75%).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole