Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)

Sylabus przedmiotu Zasoby mórz i oceanów jako walor wybranych regionów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zasoby mórz i oceanów jako walor wybranych regionów
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 26 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 26 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu towaroznastwa ryb
W-2wiedza z zakresu geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1studenci podczas zaję mają zdobyć więdzę na temat turystycznego znaczenia zasobów mórz i oceanów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ryby jako walor turystyczny2
T-L-2Ssaki morskie jako walor turystyczny4
T-L-3Ptaki jako walor turystyczny2
T-L-4Kolokwium2
T-L-5Skorupiaki jako walor turystyczny2
T-L-6Koralowce jako walor turystyczny2
T-L-7Zasoby nieożywione będące walorami turystycznymi2
T-L-8Wraki zpecyficzny "zasób" mórz i oceanów2
T-L-9Kolokwium2
T-L-10Prezentacje zasobów będących walorem wybranych kurortów świata6
26
wykłady
T-W-1Typy zasobów mórz i oceanów będące istotne z punktu widzenia turystyki2
T-W-2Zasoby Bałtyku2
T-W-3Zasoby Morza Śródziemnego2
T-W-4Zasoby północnowschodniego Atlantyku3
T-W-5Zasoby północnozachodniego Atlantyku3
T-W-6Zasoby wybrzeży Ameryki Południowej i Środkowej3
T-W-7Zasoby wybrzeży Afryki3
T-W-8Zasoby wybrzeży Australii3
T-W-9Zasoby północnowschodniego Oceanu Indyjskiego3
T-W-10Zasoby Antarktyki2
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2praca własna z piśmiennictwem34
A-L-3przygotowanie prezentacji30
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2praca własna z piśmiennictwem2
A-W-3przygotowanie do egzaminu2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2film
M-3prezentacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji na temat zasobów mórz i oceanów będących walorem tyrystycznym wybranych kurortów świata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO3-2ut_W01
Posiada wiedzę na temat zasobów mórz i oceanów będących walorami i atrakcjami turystycznymi wyranych regionów świata. Ptrafi wskazać i rozróżnić zasoby.
TOW_2A_W10S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W09InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO3-2ut_U01
Student potrafi na podstawie informacji zdobytych z wykożystaniem różnych źródeł opracować programy turystyczne związane wykożystaniem w turystyce zasobów mórz i oceanów
TOW_2A_U07, TOW_2A_U01S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1T-L-7, T-L-5, T-L-8, T-L-10, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-6M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO3-2ut_K01
Student ma świadomość iż turystyka w obszarach nadmorskich zaspokaja różne potrzeby w tym związane z zasobami mórz i oceanów
TOW_2A_K02S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1T-L-10M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO3-2ut_W01
Posiada wiedzę na temat zasobów mórz i oceanów będących walorami i atrakcjami turystycznymi wyranych regionów świata. Ptrafi wskazać i rozróżnić zasoby.
2,0
3,0obesność na > 80% wykładów, uzyskanie >50% punktów z egzaminu z przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO3-2ut_U01
Student potrafi na podstawie informacji zdobytych z wykożystaniem różnych źródeł opracować programy turystyczne związane wykożystaniem w turystyce zasobów mórz i oceanów
2,0
3,0zaliczenie obydwu kolokwiów, przedstawienie prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO3-2ut_K01
Student ma świadomość iż turystyka w obszarach nadmorskich zaspokaja różne potrzeby w tym związane z zasobami mórz i oceanów
2,0
3,0przedstawienie prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gulland J. A., The Fish Resources of the Ocean, FAO, 1971
  2. Caddy J.F., Griffiths R.C., Living marine resources and their sustainable development: some environmental and institutional perspectives, FAO, Rome, 1995
  3. Rutkowicz S., Encyklopedia ryb morskich, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1982
  4. Anonymous, Marine mammals of the world. FAO species identification guide, FAO, Rome, 1993
  5. Wilson D.E., Reeder D.M., Marine mammals of the world. FAO species identification guide, John Hopkins University Press, Baltimore, 2005
  6. Jura C., Bezkręgowce, PWN, 2002
  7. Monty Halls, Nurkowanie - najlepszy przewodnik po 60 najwspanialszych nurkowiskach świata, Bellona, Warszawa, 2006
  8. Atlas ryb północnego Atlantyku, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1970

Literatura dodatkowa

  1. Rutkowicz S., Zasoby morza i człowiek, Wydawnictwo morskie, Gdańsk, 1970

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ryby jako walor turystyczny2
T-L-2Ssaki morskie jako walor turystyczny4
T-L-3Ptaki jako walor turystyczny2
T-L-4Kolokwium2
T-L-5Skorupiaki jako walor turystyczny2
T-L-6Koralowce jako walor turystyczny2
T-L-7Zasoby nieożywione będące walorami turystycznymi2
T-L-8Wraki zpecyficzny "zasób" mórz i oceanów2
T-L-9Kolokwium2
T-L-10Prezentacje zasobów będących walorem wybranych kurortów świata6
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Typy zasobów mórz i oceanów będące istotne z punktu widzenia turystyki2
T-W-2Zasoby Bałtyku2
T-W-3Zasoby Morza Śródziemnego2
T-W-4Zasoby północnowschodniego Atlantyku3
T-W-5Zasoby północnozachodniego Atlantyku3
T-W-6Zasoby wybrzeży Ameryki Południowej i Środkowej3
T-W-7Zasoby wybrzeży Afryki3
T-W-8Zasoby wybrzeży Australii3
T-W-9Zasoby północnowschodniego Oceanu Indyjskiego3
T-W-10Zasoby Antarktyki2
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2praca własna z piśmiennictwem34
A-L-3przygotowanie prezentacji30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2praca własna z piśmiennictwem2
A-W-3przygotowanie do egzaminu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO3-2ut_W01Posiada wiedzę na temat zasobów mórz i oceanów będących walorami i atrakcjami turystycznymi wyranych regionów świata. Ptrafi wskazać i rozróżnić zasoby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1studenci podczas zaję mają zdobyć więdzę na temat turystycznego znaczenia zasobów mórz i oceanów
Treści programoweT-W-8Zasoby wybrzeży Australii
T-W-7Zasoby wybrzeży Afryki
T-W-2Zasoby Bałtyku
T-W-6Zasoby wybrzeży Ameryki Południowej i Środkowej
T-W-10Zasoby Antarktyki
T-W-3Zasoby Morza Śródziemnego
T-W-4Zasoby północnowschodniego Atlantyku
T-W-9Zasoby północnowschodniego Oceanu Indyjskiego
T-W-5Zasoby północnozachodniego Atlantyku
T-W-1Typy zasobów mórz i oceanów będące istotne z punktu widzenia turystyki
Metody nauczaniaM-2film
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0obesność na > 80% wykładów, uzyskanie >50% punktów z egzaminu z przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO3-2ut_U01Student potrafi na podstawie informacji zdobytych z wykożystaniem różnych źródeł opracować programy turystyczne związane wykożystaniem w turystyce zasobów mórz i oceanów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U07Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej organizacji usług turystycznych i hotelarskich z uwzględnieniem współpracy z kontrahentami zagranicznymi.
TOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1studenci podczas zaję mają zdobyć więdzę na temat turystycznego znaczenia zasobów mórz i oceanów
Treści programoweT-L-7Zasoby nieożywione będące walorami turystycznymi
T-L-5Skorupiaki jako walor turystyczny
T-L-8Wraki zpecyficzny "zasób" mórz i oceanów
T-L-10Prezentacje zasobów będących walorem wybranych kurortów świata
T-L-1Ryby jako walor turystyczny
T-L-3Ptaki jako walor turystyczny
T-L-2Ssaki morskie jako walor turystyczny
T-L-6Koralowce jako walor turystyczny
Metody nauczaniaM-2film
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji na temat zasobów mórz i oceanów będących walorem tyrystycznym wybranych kurortów świata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie obydwu kolokwiów, przedstawienie prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO3-2ut_K01Student ma świadomość iż turystyka w obszarach nadmorskich zaspokaja różne potrzeby w tym związane z zasobami mórz i oceanów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1studenci podczas zaję mają zdobyć więdzę na temat turystycznego znaczenia zasobów mórz i oceanów
Treści programoweT-L-10Prezentacje zasobów będących walorem wybranych kurortów świata
Metody nauczaniaM-3prezentacja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykonanie i przedstawienie prezentacji na temat zasobów mórz i oceanów będących walorem tyrystycznym wybranych kurortów świata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przedstawienie prezentacji
3,5
4,0
4,5
5,0