Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Przygotowanie wniosków na projekty dofinansowywane przez Unię i inne organizacje:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przygotowanie wniosków na projekty dofinansowywane przez Unię i inne organizacje
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 26 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 26 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu obsługi pakietu Microsoft Office i internetu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności wyszukiwania i kompletowania niezbędnej dokumentacji do określonego działania z zakresu finansowania projektów
C-2Ukształtowanie umiejętności tworzenia projektu, wypełniania wniosku i sporządzania niezbędnych załączników. Poznanie zasad realizacji i ewaluacji projektu oraz wniosku o płatność.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne. Wybór tematu do opracowania prezentacji.2
T-L-2Określenie problemów, celów, kryteria SMART w projekcie, wstępny zarys harmonogramu projektu, tworzenie matrycy logicznej projektu.2
T-L-3Harmonogram rzeczowo-finansowy projektu, wykres Gantta.2
T-L-4Budżetowanie projektu4
T-L-5Wskaźniki projektu2
T-L-6Elementy biznesplanu2
T-L-7Wypełnianie wniosku o dofinansowanie4
T-L-8Sprawozdawczość w trakcie realizacji projektu.2
T-L-9Żródła pozyskiwania funduszy na realizację projektów - wyszukiwanie.2
T-L-10Prezentacje opracowanych wniosków.2
T-L-11Kolokwium zaliczeniowe2
26
wykłady
T-W-1Projekt a wniosek.2
T-W-2Fundusze unijne - charakterystyka4
T-W-3Dokumenty i wytyczne unijne, krajowe i regionalne dotyczące funduszy UE4
T-W-4Definicje związane z funduszami2
T-W-5Inne źródła finansowania projektów2
T-W-6Etapy opracowywania wniosku o dofinansowanie (cele projektu, kryteria SMART, harmonogram i koszty projektu).4
T-W-7Biznes plan a stadium wykonalności.2
T-W-8Zarządzanie projektem.2
T-W-9Typy wniosków, cechy dobrego wniosku, najczęściej popełniane błędy.2
T-W-10Studium przypadku.2
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2przygotowanie do zajęć14
A-L-3przygotowanie projektu10
A-L-4przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2przygotowanie do egzaminu34
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź pisemna/ ustna z bieżącej tematyki zajęć
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
S-3Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-4Ocena podsumowująca: projekt i prezentacja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O11-2_W01
Ma wiedzę na temat tworzenia projektów i zna źródła umożliwiające pozyskiwanie funduszy na dofinansowanie projektów
TOW_1A_W24, TOW_1A_W15, TOW_1A_W10, TOW_1A_W12, TOW_1A_W19, TOW_1A_W23S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5M-2, M-1S-4, S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O11-2_U01
Potrafi znaleźć żródło dofinansowania projektu i opracować zgodnie z wytycznymi projekt oraz wypełnić wniosek o dofinansowanie
TOW_1A_U12, TOW_1A_U07, TOW_1A_U04, TOW_1A_U06, TOW_1A_U10, TOW_1A_U05S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-L-2, T-W-6, T-W-7, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-W-2, T-L-5, T-W-3, T-L-3, T-W-5, T-L-9M-3, M-2, M-1S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O11-2_K01
jest świadomy swojej wiedzy i konieczności dalszego kształcenia. Pracuje w zespole, przyjmuje pozycję lidera.
TOW_1A_K02, TOW_1A_K01, TOW_1A_K05, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2T-L-1, T-L-10, T-L-6, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-5, T-L-4, T-L-2M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O11-2_W01
Ma wiedzę na temat tworzenia projektów i zna źródła umożliwiające pozyskiwanie funduszy na dofinansowanie projektów
2,0
3,0Zna podstawy tworzenia projektów i najważniejsze żródła pozyskiwania funduszy na dofinansowanie projektów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O11-2_U01
Potrafi znaleźć żródło dofinansowania projektu i opracować zgodnie z wytycznymi projekt oraz wypełnić wniosek o dofinansowanie
2,0
3,0Z niewielką pomocą ze strony prowadzącego znajduje źródło pozyskiwania funduszy na realizację projektu. Opracowuje uproszczony projekt i wypełnia wniosek o dofinansowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O11-2_K01
jest świadomy swojej wiedzy i konieczności dalszego kształcenia. Pracuje w zespole, przyjmuje pozycję lidera.
2,0
3,0Z niewielkimi problemami pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szymańska A., Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Placet, 2007
  2. Finansowanie tworzenia i rozwoju przedsiębiorstw turystycznych ze środków UE – praktyczny przewodnik, MSiT, 2009
  3. Narodowa strategia spójności na lata 2007-2013, zaakceptowana przez Radę Ministrów 14.02.2006
  4. Narodowa strategia spójności na lata 2007-2013, zaakceptowana przez Radę Ministrów 14.02.2006

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie (WE) 1083/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 05.07.2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące EFRR, EFS i Funduszu Spójności., 2006
  2. Rozporządzenie (WE) 1083/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 05.07.2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące EFRR, EFS i Funduszu Spójności., 2006
  3. Rozporządzenie (WE) 1083/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 05.07.2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące EFRR, EFS i Funduszu Spójności., 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne. Wybór tematu do opracowania prezentacji.2
T-L-2Określenie problemów, celów, kryteria SMART w projekcie, wstępny zarys harmonogramu projektu, tworzenie matrycy logicznej projektu.2
T-L-3Harmonogram rzeczowo-finansowy projektu, wykres Gantta.2
T-L-4Budżetowanie projektu4
T-L-5Wskaźniki projektu2
T-L-6Elementy biznesplanu2
T-L-7Wypełnianie wniosku o dofinansowanie4
T-L-8Sprawozdawczość w trakcie realizacji projektu.2
T-L-9Żródła pozyskiwania funduszy na realizację projektów - wyszukiwanie.2
T-L-10Prezentacje opracowanych wniosków.2
T-L-11Kolokwium zaliczeniowe2
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Projekt a wniosek.2
T-W-2Fundusze unijne - charakterystyka4
T-W-3Dokumenty i wytyczne unijne, krajowe i regionalne dotyczące funduszy UE4
T-W-4Definicje związane z funduszami2
T-W-5Inne źródła finansowania projektów2
T-W-6Etapy opracowywania wniosku o dofinansowanie (cele projektu, kryteria SMART, harmonogram i koszty projektu).4
T-W-7Biznes plan a stadium wykonalności.2
T-W-8Zarządzanie projektem.2
T-W-9Typy wniosków, cechy dobrego wniosku, najczęściej popełniane błędy.2
T-W-10Studium przypadku.2
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach26
A-L-2przygotowanie do zajęć14
A-L-3przygotowanie projektu10
A-L-4przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2przygotowanie do egzaminu34
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O11-2_W01Ma wiedzę na temat tworzenia projektów i zna źródła umożliwiające pozyskiwanie funduszy na dofinansowanie projektów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W24Zna źródła, z których można pozyskać środki na dofinansowanie działalności. Ma ogólną orientację w podstawowych problemach towaroznawstwa na poziomie inżynierskim.
TOW_1A_W15Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Posiada podstawowe wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. Zna pojęcie żywności ekologicznej.
TOW_1A_W10Ma podstawowe wiadomości z zakresu makro i mikroekonomii, ma wiedzę na temat funkcjonowania podstawowych podmiotów gospodarczych. Ma wiedzę na temat narzędzi analizy ekonomicznej.
TOW_1A_W12Posiada podstawową wiedzę z zakresu prawa konstytucyjnego, administracyjnego, cywilnego, karnego a także prawa żywnościowego i celnego.
TOW_1A_W19Posiada wiedzę na temat zasad funkcjonowania różnych form usług służących zaspokajaniu materialnych i niematerialnych potrzeb człowieka. Ma wiedzę na temat organizacji i programowania usług.
TOW_1A_W23Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności wyszukiwania i kompletowania niezbędnej dokumentacji do określonego działania z zakresu finansowania projektów
Treści programoweT-W-2Fundusze unijne - charakterystyka
T-W-3Dokumenty i wytyczne unijne, krajowe i regionalne dotyczące funduszy UE
T-W-5Inne źródła finansowania projektów
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: projekt i prezentacja
S-1Ocena formująca: odpowiedź pisemna/ ustna z bieżącej tematyki zajęć
S-3Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy tworzenia projektów i najważniejsze żródła pozyskiwania funduszy na dofinansowanie projektów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O11-2_U01Potrafi znaleźć żródło dofinansowania projektu i opracować zgodnie z wytycznymi projekt oraz wypełnić wniosek o dofinansowanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
TOW_1A_U07Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygnięcia dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
TOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
TOW_1A_U06Potrafi prognozować procesy z wykorzystaniem standardowych narzędzi właściwych dla kierunku Towaroznawstwo.
TOW_1A_U10Posiada umiejętność organizacji i realizacji usług. Potrafi współpracować z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi.
TOW_1A_U05Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne dotyczące studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności tworzenia projektu, wypełniania wniosku i sporządzania niezbędnych załączników. Poznanie zasad realizacji i ewaluacji projektu oraz wniosku o płatność.
C-1Ukształtowanie umiejętności wyszukiwania i kompletowania niezbędnej dokumentacji do określonego działania z zakresu finansowania projektów
Treści programoweT-L-2Określenie problemów, celów, kryteria SMART w projekcie, wstępny zarys harmonogramu projektu, tworzenie matrycy logicznej projektu.
T-W-6Etapy opracowywania wniosku o dofinansowanie (cele projektu, kryteria SMART, harmonogram i koszty projektu).
T-W-7Biznes plan a stadium wykonalności.
T-L-6Elementy biznesplanu
T-L-4Budżetowanie projektu
T-L-7Wypełnianie wniosku o dofinansowanie
T-W-2Fundusze unijne - charakterystyka
T-L-5Wskaźniki projektu
T-W-3Dokumenty i wytyczne unijne, krajowe i regionalne dotyczące funduszy UE
T-L-3Harmonogram rzeczowo-finansowy projektu, wykres Gantta.
T-W-5Inne źródła finansowania projektów
T-L-9Żródła pozyskiwania funduszy na realizację projektów - wyszukiwanie.
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
M-2metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: projekt i prezentacja
S-1Ocena formująca: odpowiedź pisemna/ ustna z bieżącej tematyki zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Z niewielką pomocą ze strony prowadzącego znajduje źródło pozyskiwania funduszy na realizację projektu. Opracowuje uproszczony projekt i wypełnia wniosek o dofinansowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O11-2_K01jest świadomy swojej wiedzy i konieczności dalszego kształcenia. Pracuje w zespole, przyjmuje pozycję lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności tworzenia projektu, wypełniania wniosku i sporządzania niezbędnych załączników. Poznanie zasad realizacji i ewaluacji projektu oraz wniosku o płatność.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia organizacyjne. Wybór tematu do opracowania prezentacji.
T-L-10Prezentacje opracowanych wniosków.
T-L-6Elementy biznesplanu
T-L-7Wypełnianie wniosku o dofinansowanie
T-L-3Harmonogram rzeczowo-finansowy projektu, wykres Gantta.
T-L-8Sprawozdawczość w trakcie realizacji projektu.
T-L-5Wskaźniki projektu
T-L-4Budżetowanie projektu
T-L-2Określenie problemów, celów, kryteria SMART w projekcie, wstępny zarys harmonogramu projektu, tworzenie matrycy logicznej projektu.
Metody nauczaniaM-3metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: projekt i prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Z niewielkimi problemami pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera
3,5
4,0
4,5
5,0