Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy wiedzy z przedmiotów: biologia, geografia i nauki humanistyczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska
C-2Przedstawienie zagrożeń środowiska wynikających z antropopresji oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Populacje, biocenozy, ekosystemy3
T-L-2Biomy lądowe i wodne6
T-L-3Bioindykatory. Przegląd, znaczenie i sposoby ich wykorzystania.4
T-L-4Plaża morska jako przykład ekotonu. Budowa, charakterystyka, zagrożenia naturalne i antropogeniczne.4
T-L-5Elementy ekologii krajobrazu, wpływ człowieka na krajobraz; agrocenozy, synergizm, synantropia. Eutrofizacja wód, jako efekt antropopresji.3
T-L-6Zachowawcze formy ochrony przyrody – roślin, zwierząt i zasobów nieożywionych, formy ochrony przyrody w Polsce, Natura 2000. Instytucje administracji państwowej i samorządowej, organizacje ekologiczne i przyrodnicze (NGO) w Polsce zajmujące się ochroną środowiska przyrodniczego.6
T-L-7Zanieczyszczenia biologiczne. Problemy inwazji biologicznych. Sposoby rozprzestrzeniania się fauny i ich zapobiegania4
30
wykłady
T-W-1Objawy kryzysu środowiskowego2
T-W-2Zabór ziemi i wody1
T-W-3Przyczyny ubożenia krajobrazu1
T-W-4Zanieczyszczenie powietrza1
T-W-5Zanieczyszczenie wód2
T-W-6Przyczyny i skutki degradacji gleby1
T-W-7Zrównoważone zarządzanie obszarami przybrzeżnymi2
T-W-8Aspekty prawne (konwencje międzynarodowe i krajowe) ochrony środowiska3
T-W-9Formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie. NATURA 2000.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu5
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia5
A-L-4udział w konsultacjach4
A-L-5pisemne zaliczenie ćwiczeń2
A-L-6wyszukiwanie/gromadzenie literatury przedmiotu9
A-L-7przygotowanie konspektu5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
A-W-5pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu optycznego ułatwiające zrozumienie poruszanych na zajęciach zagadnień; praca indywidualna i w grupach.
M-4Film dydaktyczny informujący o zagrożeniach i skutkach pojawniania sie gatunków obcych i inwazyjnych w wodach bałtyckich.
M-5Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe w formie zadania praktycznego z opiserm

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B6_W01
Zna podstawowe kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce i na świecie
TOW_1A_W25, TOW_1A_W18S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08InzA_W01, InzA_W02C-2, C-1T-L-5, T-L-6M-2, M-4, M-5, M-1S-1, S-2, S-3
TOW_1A_B6_W02
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
TOW_1A_W25, TOW_1A_W23S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-5S-3, S-1, S-2
TOW_1A_B6_W03
Student potrafi objaśnić podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
TOW_1A_W18S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W08InzA_W02C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-5M-1, M-2, M-4S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B6_U01
Interpretuje dane biologiczne w oparciu o matematyczno-statystyczne analizy (np.: analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe itd…)
TOW_1A_U03, TOW_1A_U01S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-1T-L-5, T-W-8, T-W-7, T-W-9M-3, M-4, M-5, M-1S-1, S-2, S-3
TOW_1A_B6_U02
Dobiera właściwe techniki monitorowania stanu środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego
TOW_1A_U13, TOW_1A_U11S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-2, T-L-1, T-W-6, T-L-7, T-W-8, T-W-1, T-L-3, T-W-9, T-L-5, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-L-6, T-W-3, T-L-4M-5, M-3, M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3
TOW_1A_B6_U03
Student potrafi wykonać inwentaryzację wybranych składników środowiska przyrodniczego
TOW_1A_U08, TOW_1A_U11S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-L-7, T-W-7, T-W-1, T-L-3, T-L-5, T-W-6, T-L-4M-1, M-2, M-5S-1, S-2, S-3
TOW_1A_B6_U04
Potrafi posługiwać się kluczem do oznaczania wybranych hydrobiontów (słodkowodnych i morskich)
TOW_1A_U08S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1, T-L-3M-1, M-2, M-3, M-5S-3, S-2, S-1
TOW_1A_B6_U05
Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas przeprowadzania monitoringu środowiskowego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
TOW_1A_U13S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-L-5, T-W-5, T-L-3, T-L-7M-1, M-2, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B6_K01
Posiada świadomość ekologiczną a zwłaszcza reagowania i rozwiązywania problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych (w różnej skali od małego zdarzenia do katastrofy)
TOW_1A_K03S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-L-6, T-L-5M-2, M-1S-2, S-3
TOW_1A_B6_K02
Student potrafi ocenić wpływ działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
TOW_1A_K03S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-L-7, T-W-1, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B6_W01
Zna podstawowe kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce i na świecie
2,0Nie zna żadnych form ochrony przyrody
3,0Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce
3,5Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i kilka na świecie
4,0Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie
4,5Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie oraz zna podstawy programu Natura 2000
5,0Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie oraz zna podstawy programu Natura 2000 i stosuje w praktyce
TOW_1A_B6_W02
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
2,0Student nie potrafi zdefiniować żadnych podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnego biosystemu
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie dowolnego biosystemu
4,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia na poziomie dowolnego biosystemu w skali lokalnej
4,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie biosfery w skali regionalnej
5,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnych biosystemów w skali globalnej
TOW_1A_B6_W03
Student potrafi objaśnić podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
2,0student nie potrafi wyjaśnić żadnych procesów ekologicznych zachodzacych na poziomie populacji
3,0Student potrafi wyjaśnić podstawowe procesy ekologiczne zachodzące na poziomie populacji
3,5Student potrafi wyjaśnić niektóre procesy ekologiczne zachodzace na poziomie ekosystemu
4,0Student potrafi wyjaśnić większość procesów ekologicznych zachodzacych na poziomie ekosystemu
4,5Student potrafi wyjaśnić niektóre procesy ekologiczne na poziomie biosfery
5,0Student potrafi wyjaśnić wszystkie procesy ekologiczne zachodzace na biosfery

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B6_U01
Interpretuje dane biologiczne w oparciu o matematyczno-statystyczne analizy (np.: analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe itd…)
2,0Nie potrafi zinterpretować żadnych danych biologicznych
3,0Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o proste analizy matematyczne
3,5Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o istniejące analizy matematyczne i podstawowe testy statystyczne
4,0Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o istniejące analizy matematyczne i ważniejsze testy statystyczne
4,5Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o możliwe analizy matematyczne i testy statystyczne
5,0Interpretuje dane biologiczne oraz dobiera właściwe narzędzia analityczne
TOW_1A_B6_U02
Dobiera właściwe techniki monitorowania stanu środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego
2,0Nie zna żadnych technik monitoringu środowiska
3,0Zna podstawowe techniki monitoringu środowiska lądowego
3,5Zna podstawowe techniki monitoringu środowiska lądowego i wodnego
4,0Zna większość technik monitoringu środowiska lądowego i wodnego
4,5Zna wszystkie techniki monitoringu środowiska lądowego i wodnego
5,0Zna wszystkie i jest zdolny do doboru techniki monitoringu środowiska lądowego i wodnego
TOW_1A_B6_U03
Student potrafi wykonać inwentaryzację wybranych składników środowiska przyrodniczego
2,0Nie rozróżnia elementów środowiska ożywionego i nie potrafi określić roli środowiska nieożywionego
3,0Rozróżnia niektóre elementy środowiska ożywionego i potrafi je określić
3,5Rozróżnia kluczowe elementy środowiska ożywionego, potrafi je określić, umie określić ich rolę w środowisku nieożywionym
4,0Układa proste łańcuchy funkcjonalne biosystemów ekologicznych - troficzne, energetyczne, demograficzne etc.
4,5Tworzy podstawowe modele funkcjonalne biosystemów ekologicznych w mikroskali
5,0Tworzy dowolne modele funkcjonalne biosystemów ekologicznych - troficzne, energetyczne, demograficzne etc.
TOW_1A_B6_U04
Potrafi posługiwać się kluczem do oznaczania wybranych hydrobiontów (słodkowodnych i morskich)
2,0Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania hydrobiontów (słodkowodnych i morskich)
3,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do typu
3,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gromady
4,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodziny
4,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodzaju
5,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczać wybrany organizm do gatunku
TOW_1A_B6_U05
Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas przeprowadzania monitoringu środowiskowego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
2,0Nie potrafi uzasadnić celowości prowadzenia monitoringu ani metod czy stosownych narzędzi
3,0Potrafi uzasadnić celowość prowadzenia monitoringu
3,5Zna zasady monitoringu środowiska wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,0Zna zasady monitoringu środowiska lądowego i wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,5Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami
5,0Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami, wyciąga prawidłowe wnioski i proponuje rozwiązania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B6_K01
Posiada świadomość ekologiczną a zwłaszcza reagowania i rozwiązywania problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych (w różnej skali od małego zdarzenia do katastrofy)
2,0Nie posiada świadomości ekologicznej
3,0Posiada świadomość ekologiczną w stopniu zadowalającym do reagowania na zagrożenia ekologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0Posiada świadomość ekologiczną w stopniu zadowalającym do reagowania i rozwiązywania problemów zagrożeń ekologicznych
TOW_1A_B6_K02
Student potrafi ocenić wpływ działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,0Student ma świadomość zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi ocenić i zapobiegać zagrożeniom dla przyrody wynikającym z działalności człowieka

Literatura podstawowa

  1. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., PWN, Warszawa, 2005, s.609
  2. Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji, PWN, Warszawa, 1999, s.362
  3. Krebs C.J., Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., PWN, Warszawa, 1996, s. 734
  4. Odum E., Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1982
  5. Zimny H., Ekologia ogólna, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2002
  6. Karaczun Z.M., Indeka L.G., Ochrona środowiska, Aries, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Chojnacki J.C., Podstawy ekologii i ochrony środowiska, 2005, www.wnozir.zut.edu.pl/fileadmin/plik/wnozir/jednostki/KEMiOS_miniskrypt.pdf
  2. Mackenzie A., ball A. Virdee S.R., Ekologia. Krótkie wykłady., PWN, Warszawa, 2000, s.369
  3. Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2006
  4. Brown Lester R., Gospodarka ekologiczna. Na miarę Ziemi, Książka i Wiedza, Warszawa, 2003
  5. Karaczun Z.M., Zatrzymac globalne ocieplenie, PKE, warszawa, 2002
  6. Gore Al, Ziemia na krawędzi. Człowiek a ekologia, Ethos, Warszawa, 1996
  7. Bonnenberg M.M., Bioróznorodność, PKE, Kraków, 1998

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Populacje, biocenozy, ekosystemy3
T-L-2Biomy lądowe i wodne6
T-L-3Bioindykatory. Przegląd, znaczenie i sposoby ich wykorzystania.4
T-L-4Plaża morska jako przykład ekotonu. Budowa, charakterystyka, zagrożenia naturalne i antropogeniczne.4
T-L-5Elementy ekologii krajobrazu, wpływ człowieka na krajobraz; agrocenozy, synergizm, synantropia. Eutrofizacja wód, jako efekt antropopresji.3
T-L-6Zachowawcze formy ochrony przyrody – roślin, zwierząt i zasobów nieożywionych, formy ochrony przyrody w Polsce, Natura 2000. Instytucje administracji państwowej i samorządowej, organizacje ekologiczne i przyrodnicze (NGO) w Polsce zajmujące się ochroną środowiska przyrodniczego.6
T-L-7Zanieczyszczenia biologiczne. Problemy inwazji biologicznych. Sposoby rozprzestrzeniania się fauny i ich zapobiegania4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Objawy kryzysu środowiskowego2
T-W-2Zabór ziemi i wody1
T-W-3Przyczyny ubożenia krajobrazu1
T-W-4Zanieczyszczenie powietrza1
T-W-5Zanieczyszczenie wód2
T-W-6Przyczyny i skutki degradacji gleby1
T-W-7Zrównoważone zarządzanie obszarami przybrzeżnymi2
T-W-8Aspekty prawne (konwencje międzynarodowe i krajowe) ochrony środowiska3
T-W-9Formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie. NATURA 2000.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie literatury przedmiotu5
A-L-3przygotowanie się do zaliczenia5
A-L-4udział w konsultacjach4
A-L-5pisemne zaliczenie ćwiczeń2
A-L-6wyszukiwanie/gromadzenie literatury przedmiotu9
A-L-7przygotowanie konspektu5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
A-W-5pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B6_W01Zna podstawowe kryteria tworzenia określonych form ochrony przyrody w Polsce i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
TOW_1A_W18Zna podstawy funkcjonowania środowiska abiotycznego i biotycznego. Ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska, regulacji prawnych, ekologii turystyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska wynikających z antropopresji oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska
Treści programoweT-L-5Elementy ekologii krajobrazu, wpływ człowieka na krajobraz; agrocenozy, synergizm, synantropia. Eutrofizacja wód, jako efekt antropopresji.
T-L-6Zachowawcze formy ochrony przyrody – roślin, zwierząt i zasobów nieożywionych, formy ochrony przyrody w Polsce, Natura 2000. Instytucje administracji państwowej i samorządowej, organizacje ekologiczne i przyrodnicze (NGO) w Polsce zajmujące się ochroną środowiska przyrodniczego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-4Film dydaktyczny informujący o zagrożeniach i skutkach pojawniania sie gatunków obcych i inwazyjnych w wodach bałtyckich.
M-5Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
M-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe w formie zadania praktycznego z opiserm
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna żadnych form ochrony przyrody
3,0Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce
3,5Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i kilka na świecie
4,0Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie
4,5Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie oraz zna podstawy programu Natura 2000
5,0Zna podstawowe formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie oraz zna podstawy programu Natura 2000 i stosuje w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B6_W02Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
TOW_1A_W23Ma wiedzę na temat oddziaływania środowiska pomiędzy towarami żywnościowymi i nieżywnościowymi oraz pomiędzy środowiskiem a człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska wynikających z antropopresji oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska
Treści programoweT-L-1Populacje, biocenozy, ekosystemy
T-L-2Biomy lądowe i wodne
T-L-4Plaża morska jako przykład ekotonu. Budowa, charakterystyka, zagrożenia naturalne i antropogeniczne.
T-L-3Bioindykatory. Przegląd, znaczenie i sposoby ich wykorzystania.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu optycznego ułatwiające zrozumienie poruszanych na zajęciach zagadnień; praca indywidualna i w grupach.
M-5Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe w formie zadania praktycznego z opiserm
S-1Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować żadnych podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnego biosystemu
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie dowolnego biosystemu
4,0Student potrafi zdefiniować niektóre podstawowe pojęcia na poziomie dowolnego biosystemu w skali lokalnej
4,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych na poziomie biosfery w skali regionalnej
5,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne na poziomie dowolnych biosystemów w skali globalnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B6_W03Student potrafi objaśnić podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W18Zna podstawy funkcjonowania środowiska abiotycznego i biotycznego. Ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska, regulacji prawnych, ekologii turystyki.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska wynikających z antropopresji oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska
Treści programoweT-L-1Populacje, biocenozy, ekosystemy
T-L-2Biomy lądowe i wodne
T-L-5Elementy ekologii krajobrazu, wpływ człowieka na krajobraz; agrocenozy, synergizm, synantropia. Eutrofizacja wód, jako efekt antropopresji.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-4Film dydaktyczny informujący o zagrożeniach i skutkach pojawniania sie gatunków obcych i inwazyjnych w wodach bałtyckich.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe w formie zadania praktycznego z opiserm
S-1Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wyjaśnić żadnych procesów ekologicznych zachodzacych na poziomie populacji
3,0Student potrafi wyjaśnić podstawowe procesy ekologiczne zachodzące na poziomie populacji
3,5Student potrafi wyjaśnić niektóre procesy ekologiczne zachodzace na poziomie ekosystemu
4,0Student potrafi wyjaśnić większość procesów ekologicznych zachodzacych na poziomie ekosystemu
4,5Student potrafi wyjaśnić niektóre procesy ekologiczne na poziomie biosfery
5,0Student potrafi wyjaśnić wszystkie procesy ekologiczne zachodzace na biosfery
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B6_U01Interpretuje dane biologiczne w oparciu o matematyczno-statystyczne analizy (np.: analiza klasterowa, analiza głównych składowych, skalowanie wielowymiarowe itd…)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U03Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji.
TOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska wynikających z antropopresji oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska
Treści programoweT-L-5Elementy ekologii krajobrazu, wpływ człowieka na krajobraz; agrocenozy, synergizm, synantropia. Eutrofizacja wód, jako efekt antropopresji.
T-W-8Aspekty prawne (konwencje międzynarodowe i krajowe) ochrony środowiska
T-W-7Zrównoważone zarządzanie obszarami przybrzeżnymi
T-W-9Formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie. NATURA 2000.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu optycznego ułatwiające zrozumienie poruszanych na zajęciach zagadnień; praca indywidualna i w grupach.
M-4Film dydaktyczny informujący o zagrożeniach i skutkach pojawniania sie gatunków obcych i inwazyjnych w wodach bałtyckich.
M-5Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
M-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe w formie zadania praktycznego z opiserm
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zinterpretować żadnych danych biologicznych
3,0Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o proste analizy matematyczne
3,5Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o istniejące analizy matematyczne i podstawowe testy statystyczne
4,0Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o istniejące analizy matematyczne i ważniejsze testy statystyczne
4,5Potrafi zinterpretować dane biologiczne w oparciu o możliwe analizy matematyczne i testy statystyczne
5,0Interpretuje dane biologiczne oraz dobiera właściwe narzędzia analityczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B6_U02Dobiera właściwe techniki monitorowania stanu środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U13Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych.
TOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska wynikających z antropopresji oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym
Treści programoweT-L-2Biomy lądowe i wodne
T-L-1Populacje, biocenozy, ekosystemy
T-W-6Przyczyny i skutki degradacji gleby
T-L-7Zanieczyszczenia biologiczne. Problemy inwazji biologicznych. Sposoby rozprzestrzeniania się fauny i ich zapobiegania
T-W-8Aspekty prawne (konwencje międzynarodowe i krajowe) ochrony środowiska
T-W-1Objawy kryzysu środowiskowego
T-L-3Bioindykatory. Przegląd, znaczenie i sposoby ich wykorzystania.
T-W-9Formy ochrony przyrody w Polsce i na świecie. NATURA 2000.
T-L-5Elementy ekologii krajobrazu, wpływ człowieka na krajobraz; agrocenozy, synergizm, synantropia. Eutrofizacja wód, jako efekt antropopresji.
T-W-7Zrównoważone zarządzanie obszarami przybrzeżnymi
T-W-4Zanieczyszczenie powietrza
T-W-2Zabór ziemi i wody
T-W-5Zanieczyszczenie wód
T-L-6Zachowawcze formy ochrony przyrody – roślin, zwierząt i zasobów nieożywionych, formy ochrony przyrody w Polsce, Natura 2000. Instytucje administracji państwowej i samorządowej, organizacje ekologiczne i przyrodnicze (NGO) w Polsce zajmujące się ochroną środowiska przyrodniczego.
T-W-3Przyczyny ubożenia krajobrazu
T-L-4Plaża morska jako przykład ekotonu. Budowa, charakterystyka, zagrożenia naturalne i antropogeniczne.
Metody nauczaniaM-5Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu optycznego ułatwiające zrozumienie poruszanych na zajęciach zagadnień; praca indywidualna i w grupach.
M-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-4Film dydaktyczny informujący o zagrożeniach i skutkach pojawniania sie gatunków obcych i inwazyjnych w wodach bałtyckich.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe w formie zadania praktycznego z opiserm
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna żadnych technik monitoringu środowiska
3,0Zna podstawowe techniki monitoringu środowiska lądowego
3,5Zna podstawowe techniki monitoringu środowiska lądowego i wodnego
4,0Zna większość technik monitoringu środowiska lądowego i wodnego
4,5Zna wszystkie techniki monitoringu środowiska lądowego i wodnego
5,0Zna wszystkie i jest zdolny do doboru techniki monitoringu środowiska lądowego i wodnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B6_U03Student potrafi wykonać inwentaryzację wybranych składników środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
TOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska
C-2Przedstawienie zagrożeń środowiska wynikających z antropopresji oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym
Treści programoweT-L-7Zanieczyszczenia biologiczne. Problemy inwazji biologicznych. Sposoby rozprzestrzeniania się fauny i ich zapobiegania
T-W-7Zrównoważone zarządzanie obszarami przybrzeżnymi
T-W-1Objawy kryzysu środowiskowego
T-L-3Bioindykatory. Przegląd, znaczenie i sposoby ich wykorzystania.
T-L-5Elementy ekologii krajobrazu, wpływ człowieka na krajobraz; agrocenozy, synergizm, synantropia. Eutrofizacja wód, jako efekt antropopresji.
T-W-6Przyczyny i skutki degradacji gleby
T-L-4Plaża morska jako przykład ekotonu. Budowa, charakterystyka, zagrożenia naturalne i antropogeniczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-5Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe w formie zadania praktycznego z opiserm
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozróżnia elementów środowiska ożywionego i nie potrafi określić roli środowiska nieożywionego
3,0Rozróżnia niektóre elementy środowiska ożywionego i potrafi je określić
3,5Rozróżnia kluczowe elementy środowiska ożywionego, potrafi je określić, umie określić ich rolę w środowisku nieożywionym
4,0Układa proste łańcuchy funkcjonalne biosystemów ekologicznych - troficzne, energetyczne, demograficzne etc.
4,5Tworzy podstawowe modele funkcjonalne biosystemów ekologicznych w mikroskali
5,0Tworzy dowolne modele funkcjonalne biosystemów ekologicznych - troficzne, energetyczne, demograficzne etc.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B6_U04Potrafi posługiwać się kluczem do oznaczania wybranych hydrobiontów (słodkowodnych i morskich)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska
Treści programoweT-L-1Populacje, biocenozy, ekosystemy
T-L-3Bioindykatory. Przegląd, znaczenie i sposoby ich wykorzystania.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne/praktyczne z wykorzystaniem kluczy do oznaczania organizmów wodnych oraz sprzętu optycznego ułatwiające zrozumienie poruszanych na zajęciach zagadnień; praca indywidualna i w grupach.
M-5Prezentacja bioróżnorodności biomów wodnych w oparciu o zgromadzone w Zakładzie preparaty suche i mokre.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe w formie zadania praktycznego z opiserm
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-1Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać z klucza do oznaczania hydrobiontów (słodkowodnych i morskich)
3,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do typu
3,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do gromady
4,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodziny
4,5Student korzystając z klucza potrafi oznaczyć wybrany organizm do rodzaju
5,0Student korzystając z klucza potrafi oznaczać wybrany organizm do gatunku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B6_U05Student potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do poboru prób biologicznych podczas przeprowadzania monitoringu środowiskowego oraz zna sposoby zabezpieczania i przygotowania materiału biologicznego do dalszych procedur w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U13Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska wynikających z antropopresji oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska
Treści programoweT-L-5Elementy ekologii krajobrazu, wpływ człowieka na krajobraz; agrocenozy, synergizm, synantropia. Eutrofizacja wód, jako efekt antropopresji.
T-W-5Zanieczyszczenie wód
T-L-3Bioindykatory. Przegląd, znaczenie i sposoby ich wykorzystania.
T-L-7Zanieczyszczenia biologiczne. Problemy inwazji biologicznych. Sposoby rozprzestrzeniania się fauny i ich zapobiegania
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-4Film dydaktyczny informujący o zagrożeniach i skutkach pojawniania sie gatunków obcych i inwazyjnych w wodach bałtyckich.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe w formie zadania praktycznego z opiserm
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi uzasadnić celowości prowadzenia monitoringu ani metod czy stosownych narzędzi
3,0Potrafi uzasadnić celowość prowadzenia monitoringu
3,5Zna zasady monitoringu środowiska wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,0Zna zasady monitoringu środowiska lądowego i wodnego, metody i stosowane narzędzia
4,5Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami
5,0Świadomie prowadzi monitoring, odpowiednimi metodami i narzędziami, wyciąga prawidłowe wnioski i proponuje rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B6_K01Posiada świadomość ekologiczną a zwłaszcza reagowania i rozwiązywania problemów w sytuacji zagrożeń ekologicznych (w różnej skali od małego zdarzenia do katastrofy)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska wynikających z antropopresji oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska
Treści programoweT-L-6Zachowawcze formy ochrony przyrody – roślin, zwierząt i zasobów nieożywionych, formy ochrony przyrody w Polsce, Natura 2000. Instytucje administracji państwowej i samorządowej, organizacje ekologiczne i przyrodnicze (NGO) w Polsce zajmujące się ochroną środowiska przyrodniczego.
T-L-5Elementy ekologii krajobrazu, wpływ człowieka na krajobraz; agrocenozy, synergizm, synantropia. Eutrofizacja wód, jako efekt antropopresji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe w formie zadania praktycznego z opiserm
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada świadomości ekologicznej
3,0Posiada świadomość ekologiczną w stopniu zadowalającym do reagowania na zagrożenia ekologiczne
3,5
4,0
4,5
5,0Posiada świadomość ekologiczną w stopniu zadowalającym do reagowania i rozwiązywania problemów zagrożeń ekologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B6_K02Student potrafi ocenić wpływ działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego lądowego i wodnego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska wynikających z antropopresji oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska
Treści programoweT-L-7Zanieczyszczenia biologiczne. Problemy inwazji biologicznych. Sposoby rozprzestrzeniania się fauny i ich zapobiegania
T-W-1Objawy kryzysu środowiskowego
T-W-7Zrównoważone zarządzanie obszarami przybrzeżnymi
T-W-8Aspekty prawne (konwencje międzynarodowe i krajowe) ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy/klasyczny przeprowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych (pokazy, filmy, zdjęcia)
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe w formie zadania praktycznego z opiserm
S-1Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium podsumowujące na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,0Student ma świadomość zagrożeń wynikających z działalności człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0Student potrafi ocenić i zapobiegać zagrożeniom dla przyrody wynikającym z działalności człowieka