Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TOW_2A_??_U01 | nabycie umiejętności do organizowania szkoleń żeglarskich, organizowania rejsów, organizacji regat, prowadzenia charteru oraz prowadzenia przystani |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TOW_2A_U07 | Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej organizacji usług turystycznych i hotelarskich z uwzględnieniem współpracy z kontrahentami zagranicznymi. |
---|
TOW_2A_U05 | Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach dla potrzeb organizacji przedsiębiorstw, usług z uwzględnieniem cyklu życia produktu. |
TOW_2A_U04 | Sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi i etycznymi) dotyczącymi systemów zarządzania w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | S2A_U01 | potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi |
---|
S2A_U02 | potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz |
S2A_U03 | potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować |
S2A_U04 | potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S2A_U05 | sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm |
S2A_U06 | posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy |
S2A_U07 | posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie |
S2A_U08 | posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej |
S2A_U10 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA2_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA2_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA2_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA2_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA2_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Nabycie umiejętności do organizacji i prowadzenia szkól i szkoleń zeglarskich, organizacji rejsów, organizacji regat i innych imprez prowadzonych na wodzie, prowadzenia przystani, organizacji i prowadzenia firm charterowych. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Historia żeglugi i żeglarstwa, rozdaje jednostek pływajacych |
---|
T-L-2 | określanie nazw częsci jachtu, nazewnictwo takielunku stałego i ruchomego |
T-L-4 | analiza poprawności dokumentów jachtu, określanie osprzętu zawartego w w WWR, prowadzenie dokumentacji żeglarskiej |
T-L-6 | Praca na mapie, obliczanie aktualnej wartości dewiacji i deklinacji, wyznaczanie kursów i namiarów kompasowych, wyznaczanie kursów, kata drogi po wodzie i nad dnem, dryf, znos |
T-W-5 | Nawigacja: podstawowe pojęcia i jednostki stosowane w nawigacji, współrzędne geograficzne, loksodroma i ortodroma, refrakcja ziemska, widnokrąg, zasięg świateł latarni morskich, deklinacja i obliczanie jej aktualnej wartości, określanie dewiacji, kursy i namiary kompasowe, magnetyczne i rzeczywiste. Prędkość i droga jachtu: kurs, kąt drogi po wodzie i nad dnem, dryf, znos |
T-W-7 | atownictwo: bezpieczeństwo na jachcie, profilaktyka przeciwpożarowa, holowanie jachtu w sytuacjach awaryjnych, postępowanie w przypadku awarii jachtu, mielizna, pożar, przeciek, sztrandowanie i ewakuacja załogi, czas przetrwania rozbitka w zimnej wodzie, posługiwanie się środkami wzywania pomocy, zasady udzielania pomocy przed medycznej, sposoby porozumiewania się ze statkami lub śmigłowcami udzielającymi pomocy, znajomość techniki udzielania pomocy jachtowi przez śmigłowiec, pomoc człowiekowi z oznakami hipotermii, znajomość zagrożeń dla jachtu i osób, związanych z udzielaniem pomocy przez zwłaszcza duże statki nie będące jednostkami ratowniczymi, zasady holowanie jachtu, asysta. |
T-W-4 | Teoria żeglowania: stateczność i pływalność jachtu, opory ruchu kadłuba i prędkość graniczna jachtu, siły działające na jacht. |
T-W-8 | Stopnie żeglarskie i uprawnienia z nich wynikające, organizowanie szkoleń zeglarskich, zasady organizacji rejsów, funkcjonowanie przystani żeglarskiej, |
T-L-9 | Praktyczna nauka podstawowych węzłów i sposoby ich wykorzystania |
T-W-3 | Przepisy: MPDM, przepisy regulujące postępowanie po wypadku lub awarii, dokumenty klasyfikacyjne jachtu oraz wymagane dokumenty załogi, prawa i obowiązki kapitana statku, ubezpieczenia, umowa ratownicza, zakresu uprawnień żeglarskich, przepisy i zwyczaje żeglarskie ujęte dobrą praktyką morską i etykietą jachtową. |
T-W-6 | Locja. Umiejętność korzystania z pomocy nawigacyjnych, spisy świateł i sygnałów nawigacyjnych, locje polskie wraz z uzupełnieniem, tabele pływów, umiejętność wykonywania korekty map i innych pomocy nawigacyjnych, system IALA, światła nawigacyjne i ich charakterystyki, mapy ,używane skróty i oznaczenia. |
T-L-5 | Meterololaogia, rozpoznawanie chmur,określanie siły wiatru i stanu morza, zjawiska meterologiczne, analiza mapy synopyycznej |
T-L-8 | tworzenie instrukcji alarmowych, posługiwanie sie srodkami wzywania pomocy, sygnalizacja, nawiązywanie łaczności, sygnalizacja przy pomocy MKS, stosowanie procedury wzywania pomocy i korespondencji w niebezpieczeństwie za pomoca radiotelefonu i GMDSS |
T-L-3 | MPDM, prawo drogi na wodzie, oznaczenia dzienne i nocne jednostek pływajacych, wypełnianie dokumentacji po wypadku lub awarii, dyskusja nad wybranymi orzeczeniami Izby Morskiej |
T-L-1 | rozpoznawanie rodzajów jednostek pływających |
T-L-7 | Praktyczne korzystaniez locji, spisu świateł i sygnałów nawigacyjnych, system IALA, światła nawigacyjne i ich charakterystyk- rozpoznawanie i, używane skróty i ich oznaczenia |
T-W-2 | Wiadomości o jachtach żaglowych, ich wyposażeniu i obsłudze. Budowa, nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu. Ocena stanu technicznego jachtu oraz wyposażenia wymienionego w karcie bezpieczeństwa i w wykazie wyposażenia ruchomego (WWR), obowiazujące atesty |
Metody nauczania | M-1 | Wykłady multimedialne |
---|
M-2 | Cwiczenia przedmiotowe |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: ocena znajomości nazwnictwa w opisie jednostek pływających
ocena umiejętności posługiwania sie mapą
ocena umiejętności posługiwania sie locją
ocena umiejętności wzywania pomocy i prowadzenia korespondencji w niebezpieczeństwie
ocena umiejętności rozpoznawania i definiowania znaków nawigacyjnych |
---|
S-2 | Ocena formująca: egzamin |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | poprawner zaliczenie zadań i testów |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |