Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)

Sylabus przedmiotu Żeglarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żeglarstwo
Specjalność Usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Roman Drozdowski <Roman.Drozdowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 16 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 20 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu matematyki, fizyki, materiałoznawstwa, wytrzymałości materiałów, geografii,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności do organizacji i prowadzenia szkól i szkoleń zeglarskich, organizacji rejsów, organizacji regat i innych imprez prowadzonych na wodzie, prowadzenia przystani, organizacji i prowadzenia firm charterowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1rozpoznawanie rodzajów jednostek pływających1
T-L-2określanie nazw częsci jachtu, nazewnictwo takielunku stałego i ruchomego2
T-L-3MPDM, prawo drogi na wodzie, oznaczenia dzienne i nocne jednostek pływajacych, wypełnianie dokumentacji po wypadku lub awarii, dyskusja nad wybranymi orzeczeniami Izby Morskiej4
T-L-4analiza poprawności dokumentów jachtu, określanie osprzętu zawartego w w WWR, prowadzenie dokumentacji żeglarskiej1
T-L-5Meterololaogia, rozpoznawanie chmur,określanie siły wiatru i stanu morza, zjawiska meterologiczne, analiza mapy synopyycznej2
T-L-6Praca na mapie, obliczanie aktualnej wartości dewiacji i deklinacji, wyznaczanie kursów i namiarów kompasowych, wyznaczanie kursów, kata drogi po wodzie i nad dnem, dryf, znos3
T-L-7Praktyczne korzystaniez locji, spisu świateł i sygnałów nawigacyjnych, system IALA, światła nawigacyjne i ich charakterystyk- rozpoznawanie i, używane skróty i ich oznaczenia2
T-L-8tworzenie instrukcji alarmowych, posługiwanie sie srodkami wzywania pomocy, sygnalizacja, nawiązywanie łaczności, sygnalizacja przy pomocy MKS, stosowanie procedury wzywania pomocy i korespondencji w niebezpieczeństwie za pomoca radiotelefonu i GMDSS3
T-L-9Praktyczna nauka podstawowych węzłów i sposoby ich wykorzystania2
20
wykłady
T-W-1Historia żeglugi i żeglarstwa, rozdaje jednostek pływajacych1
T-W-2Wiadomości o jachtach żaglowych, ich wyposażeniu i obsłudze. Budowa, nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu. Ocena stanu technicznego jachtu oraz wyposażenia wymienionego w karcie bezpieczeństwa i w wykazie wyposażenia ruchomego (WWR), obowiazujące atesty2
T-W-3Przepisy: MPDM, przepisy regulujące postępowanie po wypadku lub awarii, dokumenty klasyfikacyjne jachtu oraz wymagane dokumenty załogi, prawa i obowiązki kapitana statku, ubezpieczenia, umowa ratownicza, zakresu uprawnień żeglarskich, przepisy i zwyczaje żeglarskie ujęte dobrą praktyką morską i etykietą jachtową.3
T-W-4Teoria żeglowania: stateczność i pływalność jachtu, opory ruchu kadłuba i prędkość graniczna jachtu, siły działające na jacht.2
T-W-5Nawigacja: podstawowe pojęcia i jednostki stosowane w nawigacji, współrzędne geograficzne, loksodroma i ortodroma, refrakcja ziemska, widnokrąg, zasięg świateł latarni morskich, deklinacja i obliczanie jej aktualnej wartości, określanie dewiacji, kursy i namiary kompasowe, magnetyczne i rzeczywiste. Prędkość i droga jachtu: kurs, kąt drogi po wodzie i nad dnem, dryf, znos2
T-W-6Locja. Umiejętność korzystania z pomocy nawigacyjnych, spisy świateł i sygnałów nawigacyjnych, locje polskie wraz z uzupełnieniem, tabele pływów, umiejętność wykonywania korekty map i innych pomocy nawigacyjnych, system IALA, światła nawigacyjne i ich charakterystyki, mapy ,używane skróty i oznaczenia.2
T-W-7atownictwo: bezpieczeństwo na jachcie, profilaktyka przeciwpożarowa, holowanie jachtu w sytuacjach awaryjnych, postępowanie w przypadku awarii jachtu, mielizna, pożar, przeciek, sztrandowanie i ewakuacja załogi, czas przetrwania rozbitka w zimnej wodzie, posługiwanie się środkami wzywania pomocy, zasady udzielania pomocy przed medycznej, sposoby porozumiewania się ze statkami lub śmigłowcami udzielającymi pomocy, znajomość techniki udzielania pomocy jachtowi przez śmigłowiec, pomoc człowiekowi z oznakami hipotermii, znajomość zagrożeń dla jachtu i osób, związanych z udzielaniem pomocy przez zwłaszcza duże statki nie będące jednostkami ratowniczymi, zasady holowanie jachtu, asysta.3
T-W-8Stopnie żeglarskie i uprawnienia z nich wynikające, organizowanie szkoleń zeglarskich, zasady organizacji rejsów, funkcjonowanie przystani żeglarskiej,1
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do zajęć50
A-L-3studiowanie literatury20
90
wykłady
A-W-1udzia ł w zajęciach16
A-W-2przygotowanie do zajęć15
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne
M-2Cwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena znajomości nazwnictwa w opisie jednostek pływających ocena umiejętności posługiwania sie mapą ocena umiejętności posługiwania sie locją ocena umiejętności wzywania pomocy i prowadzenia korespondencji w niebezpieczeństwie ocena umiejętności rozpoznawania i definiowania znaków nawigacyjnych
S-2Ocena formująca: egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_??_W01
wiedza z zakresu teoretycznych wiadomości programu szkolenia na stopień żeglarza i sternika jachtowego, umożliwiające po odbyciu szkolenia praktycznego, przystąpienie do egzaminu przed komisją PZŻ,
TOW_2A_W10S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W09InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-6, T-L-2, T-W-2, T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-9, T-W-1, T-W-5, T-L-3, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-L-8, T-W-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_??_U01
nabycie umiejętności do organizowania szkoleń żeglarskich, organizowania rejsów, organizacji regat, prowadzenia charteru oraz prowadzenia przystani
TOW_2A_U07, TOW_2A_U05, TOW_2A_U04S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U10InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-L-9, T-W-3, T-W-6, T-L-5, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-7, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_??_K01
Kompetencje do organizacji szkól i szkoleń zeglarskich, organizacji rejsów, regat, prowadzenia przystani, prowadzenia charterów
TOW_2A_K08, TOW_2A_K01S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1T-L-7, T-W-5, T-W-3, T-L-6, T-W-8, T-L-9, T-W-4, T-L-8, T-L-3, T-W-2, T-W-7, T-L-5, T-L-1, T-W-6, T-L-4, T-W-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_??_W01
wiedza z zakresu teoretycznych wiadomości programu szkolenia na stopień żeglarza i sternika jachtowego, umożliwiające po odbyciu szkolenia praktycznego, przystąpienie do egzaminu przed komisją PZŻ,
2,0
3,0zaliczenie prac cwiczeniowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_??_U01
nabycie umiejętności do organizowania szkoleń żeglarskich, organizowania rejsów, organizacji regat, prowadzenia charteru oraz prowadzenia przystani
2,0
3,0poprawner zaliczenie zadań i testów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_??_K01
Kompetencje do organizacji szkól i szkoleń zeglarskich, organizacji rejsów, regat, prowadzenia przystani, prowadzenia charterów
2,0
3,0poprawne zaliczenie zadań i testów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kolaszewski Andrzej, Świdwiński Piotr, Żeglarz i sternik jachtowy + CD, akma-press, Warszawa, 2009, I
  2. Czajewski Jacek, Nawigacja dla żeglarzy, alma-press, warszawa, 2007
  3. Pochodaj Andrzej, Łączność na morzu. Podręcznik dla żeglarzy, alma-press, Warszawa, 2008, I

Literatura dodatkowa

  1. Koczorowski Eugeniusz, Koziarski Jerzy, Pluta Ryszard, Ceremoniał morski i etykieta jachtowa, alma-press, warszawa, 2009, I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1rozpoznawanie rodzajów jednostek pływających1
T-L-2określanie nazw częsci jachtu, nazewnictwo takielunku stałego i ruchomego2
T-L-3MPDM, prawo drogi na wodzie, oznaczenia dzienne i nocne jednostek pływajacych, wypełnianie dokumentacji po wypadku lub awarii, dyskusja nad wybranymi orzeczeniami Izby Morskiej4
T-L-4analiza poprawności dokumentów jachtu, określanie osprzętu zawartego w w WWR, prowadzenie dokumentacji żeglarskiej1
T-L-5Meterololaogia, rozpoznawanie chmur,określanie siły wiatru i stanu morza, zjawiska meterologiczne, analiza mapy synopyycznej2
T-L-6Praca na mapie, obliczanie aktualnej wartości dewiacji i deklinacji, wyznaczanie kursów i namiarów kompasowych, wyznaczanie kursów, kata drogi po wodzie i nad dnem, dryf, znos3
T-L-7Praktyczne korzystaniez locji, spisu świateł i sygnałów nawigacyjnych, system IALA, światła nawigacyjne i ich charakterystyk- rozpoznawanie i, używane skróty i ich oznaczenia2
T-L-8tworzenie instrukcji alarmowych, posługiwanie sie srodkami wzywania pomocy, sygnalizacja, nawiązywanie łaczności, sygnalizacja przy pomocy MKS, stosowanie procedury wzywania pomocy i korespondencji w niebezpieczeństwie za pomoca radiotelefonu i GMDSS3
T-L-9Praktyczna nauka podstawowych węzłów i sposoby ich wykorzystania2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia żeglugi i żeglarstwa, rozdaje jednostek pływajacych1
T-W-2Wiadomości o jachtach żaglowych, ich wyposażeniu i obsłudze. Budowa, nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu. Ocena stanu technicznego jachtu oraz wyposażenia wymienionego w karcie bezpieczeństwa i w wykazie wyposażenia ruchomego (WWR), obowiazujące atesty2
T-W-3Przepisy: MPDM, przepisy regulujące postępowanie po wypadku lub awarii, dokumenty klasyfikacyjne jachtu oraz wymagane dokumenty załogi, prawa i obowiązki kapitana statku, ubezpieczenia, umowa ratownicza, zakresu uprawnień żeglarskich, przepisy i zwyczaje żeglarskie ujęte dobrą praktyką morską i etykietą jachtową.3
T-W-4Teoria żeglowania: stateczność i pływalność jachtu, opory ruchu kadłuba i prędkość graniczna jachtu, siły działające na jacht.2
T-W-5Nawigacja: podstawowe pojęcia i jednostki stosowane w nawigacji, współrzędne geograficzne, loksodroma i ortodroma, refrakcja ziemska, widnokrąg, zasięg świateł latarni morskich, deklinacja i obliczanie jej aktualnej wartości, określanie dewiacji, kursy i namiary kompasowe, magnetyczne i rzeczywiste. Prędkość i droga jachtu: kurs, kąt drogi po wodzie i nad dnem, dryf, znos2
T-W-6Locja. Umiejętność korzystania z pomocy nawigacyjnych, spisy świateł i sygnałów nawigacyjnych, locje polskie wraz z uzupełnieniem, tabele pływów, umiejętność wykonywania korekty map i innych pomocy nawigacyjnych, system IALA, światła nawigacyjne i ich charakterystyki, mapy ,używane skróty i oznaczenia.2
T-W-7atownictwo: bezpieczeństwo na jachcie, profilaktyka przeciwpożarowa, holowanie jachtu w sytuacjach awaryjnych, postępowanie w przypadku awarii jachtu, mielizna, pożar, przeciek, sztrandowanie i ewakuacja załogi, czas przetrwania rozbitka w zimnej wodzie, posługiwanie się środkami wzywania pomocy, zasady udzielania pomocy przed medycznej, sposoby porozumiewania się ze statkami lub śmigłowcami udzielającymi pomocy, znajomość techniki udzielania pomocy jachtowi przez śmigłowiec, pomoc człowiekowi z oznakami hipotermii, znajomość zagrożeń dla jachtu i osób, związanych z udzielaniem pomocy przez zwłaszcza duże statki nie będące jednostkami ratowniczymi, zasady holowanie jachtu, asysta.3
T-W-8Stopnie żeglarskie i uprawnienia z nich wynikające, organizowanie szkoleń zeglarskich, zasady organizacji rejsów, funkcjonowanie przystani żeglarskiej,1
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do zajęć50
A-L-3studiowanie literatury20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udzia ł w zajęciach16
A-W-2przygotowanie do zajęć15
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_??_W01wiedza z zakresu teoretycznych wiadomości programu szkolenia na stopień żeglarza i sternika jachtowego, umożliwiające po odbyciu szkolenia praktycznego, przystąpienie do egzaminu przed komisją PZŻ,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności do organizacji i prowadzenia szkól i szkoleń zeglarskich, organizacji rejsów, organizacji regat i innych imprez prowadzonych na wodzie, prowadzenia przystani, organizacji i prowadzenia firm charterowych.
Treści programoweT-W-6Locja. Umiejętność korzystania z pomocy nawigacyjnych, spisy świateł i sygnałów nawigacyjnych, locje polskie wraz z uzupełnieniem, tabele pływów, umiejętność wykonywania korekty map i innych pomocy nawigacyjnych, system IALA, światła nawigacyjne i ich charakterystyki, mapy ,używane skróty i oznaczenia.
T-L-2określanie nazw częsci jachtu, nazewnictwo takielunku stałego i ruchomego
T-W-2Wiadomości o jachtach żaglowych, ich wyposażeniu i obsłudze. Budowa, nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu. Ocena stanu technicznego jachtu oraz wyposażenia wymienionego w karcie bezpieczeństwa i w wykazie wyposażenia ruchomego (WWR), obowiazujące atesty
T-L-1rozpoznawanie rodzajów jednostek pływających
T-L-6Praca na mapie, obliczanie aktualnej wartości dewiacji i deklinacji, wyznaczanie kursów i namiarów kompasowych, wyznaczanie kursów, kata drogi po wodzie i nad dnem, dryf, znos
T-L-7Praktyczne korzystaniez locji, spisu świateł i sygnałów nawigacyjnych, system IALA, światła nawigacyjne i ich charakterystyk- rozpoznawanie i, używane skróty i ich oznaczenia
T-L-5Meterololaogia, rozpoznawanie chmur,określanie siły wiatru i stanu morza, zjawiska meterologiczne, analiza mapy synopyycznej
T-L-4analiza poprawności dokumentów jachtu, określanie osprzętu zawartego w w WWR, prowadzenie dokumentacji żeglarskiej
T-L-9Praktyczna nauka podstawowych węzłów i sposoby ich wykorzystania
T-W-1Historia żeglugi i żeglarstwa, rozdaje jednostek pływajacych
T-W-5Nawigacja: podstawowe pojęcia i jednostki stosowane w nawigacji, współrzędne geograficzne, loksodroma i ortodroma, refrakcja ziemska, widnokrąg, zasięg świateł latarni morskich, deklinacja i obliczanie jej aktualnej wartości, określanie dewiacji, kursy i namiary kompasowe, magnetyczne i rzeczywiste. Prędkość i droga jachtu: kurs, kąt drogi po wodzie i nad dnem, dryf, znos
T-L-3MPDM, prawo drogi na wodzie, oznaczenia dzienne i nocne jednostek pływajacych, wypełnianie dokumentacji po wypadku lub awarii, dyskusja nad wybranymi orzeczeniami Izby Morskiej
T-W-8Stopnie żeglarskie i uprawnienia z nich wynikające, organizowanie szkoleń zeglarskich, zasady organizacji rejsów, funkcjonowanie przystani żeglarskiej,
T-W-7atownictwo: bezpieczeństwo na jachcie, profilaktyka przeciwpożarowa, holowanie jachtu w sytuacjach awaryjnych, postępowanie w przypadku awarii jachtu, mielizna, pożar, przeciek, sztrandowanie i ewakuacja załogi, czas przetrwania rozbitka w zimnej wodzie, posługiwanie się środkami wzywania pomocy, zasady udzielania pomocy przed medycznej, sposoby porozumiewania się ze statkami lub śmigłowcami udzielającymi pomocy, znajomość techniki udzielania pomocy jachtowi przez śmigłowiec, pomoc człowiekowi z oznakami hipotermii, znajomość zagrożeń dla jachtu i osób, związanych z udzielaniem pomocy przez zwłaszcza duże statki nie będące jednostkami ratowniczymi, zasady holowanie jachtu, asysta.
T-W-4Teoria żeglowania: stateczność i pływalność jachtu, opory ruchu kadłuba i prędkość graniczna jachtu, siły działające na jacht.
T-L-8tworzenie instrukcji alarmowych, posługiwanie sie srodkami wzywania pomocy, sygnalizacja, nawiązywanie łaczności, sygnalizacja przy pomocy MKS, stosowanie procedury wzywania pomocy i korespondencji w niebezpieczeństwie za pomoca radiotelefonu i GMDSS
T-W-3Przepisy: MPDM, przepisy regulujące postępowanie po wypadku lub awarii, dokumenty klasyfikacyjne jachtu oraz wymagane dokumenty załogi, prawa i obowiązki kapitana statku, ubezpieczenia, umowa ratownicza, zakresu uprawnień żeglarskich, przepisy i zwyczaje żeglarskie ujęte dobrą praktyką morską i etykietą jachtową.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia przedmiotowe
M-1Wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena znajomości nazwnictwa w opisie jednostek pływających ocena umiejętności posługiwania sie mapą ocena umiejętności posługiwania sie locją ocena umiejętności wzywania pomocy i prowadzenia korespondencji w niebezpieczeństwie ocena umiejętności rozpoznawania i definiowania znaków nawigacyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zaliczenie prac cwiczeniowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_??_U01nabycie umiejętności do organizowania szkoleń żeglarskich, organizowania rejsów, organizacji regat, prowadzenia charteru oraz prowadzenia przystani
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U07Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej organizacji usług turystycznych i hotelarskich z uwzględnieniem współpracy z kontrahentami zagranicznymi.
TOW_2A_U05Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach dla potrzeb organizacji przedsiębiorstw, usług z uwzględnieniem cyklu życia produktu.
TOW_2A_U04Sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi i etycznymi) dotyczącymi systemów zarządzania w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności do organizacji i prowadzenia szkól i szkoleń zeglarskich, organizacji rejsów, organizacji regat i innych imprez prowadzonych na wodzie, prowadzenia przystani, organizacji i prowadzenia firm charterowych.
Treści programoweT-W-1Historia żeglugi i żeglarstwa, rozdaje jednostek pływajacych
T-L-2określanie nazw częsci jachtu, nazewnictwo takielunku stałego i ruchomego
T-L-4analiza poprawności dokumentów jachtu, określanie osprzętu zawartego w w WWR, prowadzenie dokumentacji żeglarskiej
T-L-6Praca na mapie, obliczanie aktualnej wartości dewiacji i deklinacji, wyznaczanie kursów i namiarów kompasowych, wyznaczanie kursów, kata drogi po wodzie i nad dnem, dryf, znos
T-W-5Nawigacja: podstawowe pojęcia i jednostki stosowane w nawigacji, współrzędne geograficzne, loksodroma i ortodroma, refrakcja ziemska, widnokrąg, zasięg świateł latarni morskich, deklinacja i obliczanie jej aktualnej wartości, określanie dewiacji, kursy i namiary kompasowe, magnetyczne i rzeczywiste. Prędkość i droga jachtu: kurs, kąt drogi po wodzie i nad dnem, dryf, znos
T-W-7atownictwo: bezpieczeństwo na jachcie, profilaktyka przeciwpożarowa, holowanie jachtu w sytuacjach awaryjnych, postępowanie w przypadku awarii jachtu, mielizna, pożar, przeciek, sztrandowanie i ewakuacja załogi, czas przetrwania rozbitka w zimnej wodzie, posługiwanie się środkami wzywania pomocy, zasady udzielania pomocy przed medycznej, sposoby porozumiewania się ze statkami lub śmigłowcami udzielającymi pomocy, znajomość techniki udzielania pomocy jachtowi przez śmigłowiec, pomoc człowiekowi z oznakami hipotermii, znajomość zagrożeń dla jachtu i osób, związanych z udzielaniem pomocy przez zwłaszcza duże statki nie będące jednostkami ratowniczymi, zasady holowanie jachtu, asysta.
T-W-4Teoria żeglowania: stateczność i pływalność jachtu, opory ruchu kadłuba i prędkość graniczna jachtu, siły działające na jacht.
T-W-8Stopnie żeglarskie i uprawnienia z nich wynikające, organizowanie szkoleń zeglarskich, zasady organizacji rejsów, funkcjonowanie przystani żeglarskiej,
T-L-9Praktyczna nauka podstawowych węzłów i sposoby ich wykorzystania
T-W-3Przepisy: MPDM, przepisy regulujące postępowanie po wypadku lub awarii, dokumenty klasyfikacyjne jachtu oraz wymagane dokumenty załogi, prawa i obowiązki kapitana statku, ubezpieczenia, umowa ratownicza, zakresu uprawnień żeglarskich, przepisy i zwyczaje żeglarskie ujęte dobrą praktyką morską i etykietą jachtową.
T-W-6Locja. Umiejętność korzystania z pomocy nawigacyjnych, spisy świateł i sygnałów nawigacyjnych, locje polskie wraz z uzupełnieniem, tabele pływów, umiejętność wykonywania korekty map i innych pomocy nawigacyjnych, system IALA, światła nawigacyjne i ich charakterystyki, mapy ,używane skróty i oznaczenia.
T-L-5Meterololaogia, rozpoznawanie chmur,określanie siły wiatru i stanu morza, zjawiska meterologiczne, analiza mapy synopyycznej
T-L-8tworzenie instrukcji alarmowych, posługiwanie sie srodkami wzywania pomocy, sygnalizacja, nawiązywanie łaczności, sygnalizacja przy pomocy MKS, stosowanie procedury wzywania pomocy i korespondencji w niebezpieczeństwie za pomoca radiotelefonu i GMDSS
T-L-3MPDM, prawo drogi na wodzie, oznaczenia dzienne i nocne jednostek pływajacych, wypełnianie dokumentacji po wypadku lub awarii, dyskusja nad wybranymi orzeczeniami Izby Morskiej
T-L-1rozpoznawanie rodzajów jednostek pływających
T-L-7Praktyczne korzystaniez locji, spisu świateł i sygnałów nawigacyjnych, system IALA, światła nawigacyjne i ich charakterystyk- rozpoznawanie i, używane skróty i ich oznaczenia
T-W-2Wiadomości o jachtach żaglowych, ich wyposażeniu i obsłudze. Budowa, nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu. Ocena stanu technicznego jachtu oraz wyposażenia wymienionego w karcie bezpieczeństwa i w wykazie wyposażenia ruchomego (WWR), obowiazujące atesty
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-2Cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena znajomości nazwnictwa w opisie jednostek pływających ocena umiejętności posługiwania sie mapą ocena umiejętności posługiwania sie locją ocena umiejętności wzywania pomocy i prowadzenia korespondencji w niebezpieczeństwie ocena umiejętności rozpoznawania i definiowania znaków nawigacyjnych
S-2Ocena formująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawner zaliczenie zadań i testów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_??_K01Kompetencje do organizacji szkól i szkoleń zeglarskich, organizacji rejsów, regat, prowadzenia przystani, prowadzenia charterów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
TOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności do organizacji i prowadzenia szkól i szkoleń zeglarskich, organizacji rejsów, organizacji regat i innych imprez prowadzonych na wodzie, prowadzenia przystani, organizacji i prowadzenia firm charterowych.
Treści programoweT-L-7Praktyczne korzystaniez locji, spisu świateł i sygnałów nawigacyjnych, system IALA, światła nawigacyjne i ich charakterystyk- rozpoznawanie i, używane skróty i ich oznaczenia
T-W-5Nawigacja: podstawowe pojęcia i jednostki stosowane w nawigacji, współrzędne geograficzne, loksodroma i ortodroma, refrakcja ziemska, widnokrąg, zasięg świateł latarni morskich, deklinacja i obliczanie jej aktualnej wartości, określanie dewiacji, kursy i namiary kompasowe, magnetyczne i rzeczywiste. Prędkość i droga jachtu: kurs, kąt drogi po wodzie i nad dnem, dryf, znos
T-W-3Przepisy: MPDM, przepisy regulujące postępowanie po wypadku lub awarii, dokumenty klasyfikacyjne jachtu oraz wymagane dokumenty załogi, prawa i obowiązki kapitana statku, ubezpieczenia, umowa ratownicza, zakresu uprawnień żeglarskich, przepisy i zwyczaje żeglarskie ujęte dobrą praktyką morską i etykietą jachtową.
T-L-6Praca na mapie, obliczanie aktualnej wartości dewiacji i deklinacji, wyznaczanie kursów i namiarów kompasowych, wyznaczanie kursów, kata drogi po wodzie i nad dnem, dryf, znos
T-W-8Stopnie żeglarskie i uprawnienia z nich wynikające, organizowanie szkoleń zeglarskich, zasady organizacji rejsów, funkcjonowanie przystani żeglarskiej,
T-L-9Praktyczna nauka podstawowych węzłów i sposoby ich wykorzystania
T-W-4Teoria żeglowania: stateczność i pływalność jachtu, opory ruchu kadłuba i prędkość graniczna jachtu, siły działające na jacht.
T-L-8tworzenie instrukcji alarmowych, posługiwanie sie srodkami wzywania pomocy, sygnalizacja, nawiązywanie łaczności, sygnalizacja przy pomocy MKS, stosowanie procedury wzywania pomocy i korespondencji w niebezpieczeństwie za pomoca radiotelefonu i GMDSS
T-L-3MPDM, prawo drogi na wodzie, oznaczenia dzienne i nocne jednostek pływajacych, wypełnianie dokumentacji po wypadku lub awarii, dyskusja nad wybranymi orzeczeniami Izby Morskiej
T-W-2Wiadomości o jachtach żaglowych, ich wyposażeniu i obsłudze. Budowa, nazewnictwo podstawowych części składowych jachtu. Ocena stanu technicznego jachtu oraz wyposażenia wymienionego w karcie bezpieczeństwa i w wykazie wyposażenia ruchomego (WWR), obowiazujące atesty
T-W-7atownictwo: bezpieczeństwo na jachcie, profilaktyka przeciwpożarowa, holowanie jachtu w sytuacjach awaryjnych, postępowanie w przypadku awarii jachtu, mielizna, pożar, przeciek, sztrandowanie i ewakuacja załogi, czas przetrwania rozbitka w zimnej wodzie, posługiwanie się środkami wzywania pomocy, zasady udzielania pomocy przed medycznej, sposoby porozumiewania się ze statkami lub śmigłowcami udzielającymi pomocy, znajomość techniki udzielania pomocy jachtowi przez śmigłowiec, pomoc człowiekowi z oznakami hipotermii, znajomość zagrożeń dla jachtu i osób, związanych z udzielaniem pomocy przez zwłaszcza duże statki nie będące jednostkami ratowniczymi, zasady holowanie jachtu, asysta.
T-L-5Meterololaogia, rozpoznawanie chmur,określanie siły wiatru i stanu morza, zjawiska meterologiczne, analiza mapy synopyycznej
T-L-1rozpoznawanie rodzajów jednostek pływających
T-W-6Locja. Umiejętność korzystania z pomocy nawigacyjnych, spisy świateł i sygnałów nawigacyjnych, locje polskie wraz z uzupełnieniem, tabele pływów, umiejętność wykonywania korekty map i innych pomocy nawigacyjnych, system IALA, światła nawigacyjne i ich charakterystyki, mapy ,używane skróty i oznaczenia.
T-L-4analiza poprawności dokumentów jachtu, określanie osprzętu zawartego w w WWR, prowadzenie dokumentacji żeglarskiej
T-W-1Historia żeglugi i żeglarstwa, rozdaje jednostek pływajacych
T-L-2określanie nazw częsci jachtu, nazewnictwo takielunku stałego i ruchomego
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-2Cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena znajomości nazwnictwa w opisie jednostek pływających ocena umiejętności posługiwania sie mapą ocena umiejętności posługiwania sie locją ocena umiejętności wzywania pomocy i prowadzenia korespondencji w niebezpieczeństwie ocena umiejętności rozpoznawania i definiowania znaków nawigacyjnych
S-2Ocena formująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawne zaliczenie zadań i testów
3,5
4,0
4,5
5,0