Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)

Sylabus przedmiotu Turystyka dla osób niepełnosprawnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Turystyka dla osób niepełnosprawnych
Specjalność Usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 16 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 20 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu obsługi pakietu Microsoft Office i internetu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretyczną i praktyczną wiedzą z zakresu obsługi turystyki osób niepełnosprawnych
C-2Nabycie elementów wiedzy z zakresu komunikowania się z osobami niepełnosprawnymi o różnym rodzaju niepełnosprawności.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji z zakresu niepełnosprawności i turystyki osób niepełnosprawnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Konsekwencje niepełnosprawności2
T-L-2Elementy komunikacji z osobami głuchoniewidomymi.2
T-L-3Elementy komunikacji z osobami niewidomymi.1
T-L-4Elementy komunikacji z osobami głuchymi i niedosłyszącymi.4
T-L-5Dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo.2
T-L-6Dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych sensorycznie.2
T-L-7Planowanie imprezy turystycznej dla osób niepełnosprawnych ruchowo.1
T-L-8Planowanie imprezy turystycznej dla osób niewidomych i słabowidzących.1
T-L-9Planowanie imprezy turystycznej dla osób głuchych i słabosłyszących1
T-L-10Planowanie imprezy turystycznej dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.1
T-L-11Planowanie imprezy turystycznej dla osób starszych.1
T-L-12Prezentacje2
20
wykłady
T-W-1Rodzaje niepełnosprawności.2
T-W-2Wymagania prawne z zakresu dostosowania pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych.2
T-W-3Turystyka osób niepełnosprawnych ruchowo2
T-W-4Turystyka osób niewidomych i słabowidzących2
T-W-5Turystyka osób głuchych i niedosłyszących2
T-W-6Turystyka osób niepełnosprawnych intelektualnie2
T-W-7Turystyka osób w wieku starszym2
T-W-8Zasady savoir-vivre w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie projektów30
A-L-3przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego40
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2przygotowanie do egzaminu14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena z odpowiedzi w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: ocena za projekt i prezentację
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_null_W01
Charakteryzuje różne rodzaje niepełnosprawności, rozpoznaje potrzeby poszczególnych grup osób niepełnosprawnych i potrafi dobrać odpowiednią formę turystyki.
TOW_2A_W10, TOW_2A_W11, TOW_2A_W12, TOW_2A_W16S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W09, S2A_W10, S2A_W11InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_null_U01
Potrafi podjąć próbę komunikacji z osobami o różnych rodzajach niepełnosprawności, potrafi opracować plan imprezy dla osób niepełnosprawnych.
TOW_2A_U04, TOW_2A_U05, TOW_2A_U07, TOW_2A_U14, TOW_2A_U15S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1
TOW_2A_null_U02
Potrafi opracować projekt i prezentację dotyczącą potrzeb i organizacji turystyki osób niepełnosprawnych.
TOW_2A_U04, TOW_2A_U05, TOW_2A_U14S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1, C-3T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_null_K01
Pracuje w grupie, postępuje z zasadami zdobytej wiedzy, ma świadomość dalszego kształcenia.
TOW_2A_K01, TOW_2A_K08S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_null_W01
Charakteryzuje różne rodzaje niepełnosprawności, rozpoznaje potrzeby poszczególnych grup osób niepełnosprawnych i potrafi dobrać odpowiednią formę turystyki.
2,0
3,0Charakteryzuje podstawowe potrzeby osób niepełnosprawnych. Ma podstawową wiedze na temat dostosowania produktu turystycznego do potrzeb osób niepełnosprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_null_U01
Potrafi podjąć próbę komunikacji z osobami o różnych rodzajach niepełnosprawności, potrafi opracować plan imprezy dla osób niepełnosprawnych.
2,0
3,0Posiada podstawową umiejętność komunikacji z osobami niepełnosprawnymi sensorycznie.
3,5
4,0
4,5
5,0
TOW_2A_null_U02
Potrafi opracować projekt i prezentację dotyczącą potrzeb i organizacji turystyki osób niepełnosprawnych.
2,0
3,0Potrafi opracowac prostą prezentację dotyczącą potrzeb osób niepełnosprawnych i organizacji turystyki skierowanej do nich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_null_K01
Pracuje w grupie, postępuje z zasadami zdobytej wiedzy, ma świadomość dalszego kształcenia.
2,0
3,0Pracuje w grupie, ma świadomość dalszego kształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Niecikowska R. (red.), Vademecum osoby niepełnosprawnej. Przegląd świadczeń i uprawnień., Stowarzyszenie Klon Jawor, 2003
  2. Borowicka A., Tworzenie dostosowywanie produktów turystycznych do potrzeb osób niepełnosprawnych, Forum turystyki regionów, 2007
  3. Grabowski J., Milewska M., Strasiak A, Vademecum organizatora turystyki niepełnosprawnych, Wydawnictwo WSTH, 2007
  4. Błądek Z., Błądek W., Manikowski S., Hotele bez barier. Przystosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych., Albus, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Konsekwencje niepełnosprawności2
T-L-2Elementy komunikacji z osobami głuchoniewidomymi.2
T-L-3Elementy komunikacji z osobami niewidomymi.1
T-L-4Elementy komunikacji z osobami głuchymi i niedosłyszącymi.4
T-L-5Dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo.2
T-L-6Dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych sensorycznie.2
T-L-7Planowanie imprezy turystycznej dla osób niepełnosprawnych ruchowo.1
T-L-8Planowanie imprezy turystycznej dla osób niewidomych i słabowidzących.1
T-L-9Planowanie imprezy turystycznej dla osób głuchych i słabosłyszących1
T-L-10Planowanie imprezy turystycznej dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.1
T-L-11Planowanie imprezy turystycznej dla osób starszych.1
T-L-12Prezentacje2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje niepełnosprawności.2
T-W-2Wymagania prawne z zakresu dostosowania pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych.2
T-W-3Turystyka osób niepełnosprawnych ruchowo2
T-W-4Turystyka osób niewidomych i słabowidzących2
T-W-5Turystyka osób głuchych i niedosłyszących2
T-W-6Turystyka osób niepełnosprawnych intelektualnie2
T-W-7Turystyka osób w wieku starszym2
T-W-8Zasady savoir-vivre w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie projektów30
A-L-3przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego40
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2przygotowanie do egzaminu14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_null_W01Charakteryzuje różne rodzaje niepełnosprawności, rozpoznaje potrzeby poszczególnych grup osób niepełnosprawnych i potrafi dobrać odpowiednią formę turystyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
TOW_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) wpływających na sposób organizacji przedsiębiorstw i rządzących nimi prawidłowościami (ich źródeł, natury, zmian i sposobów działania).
TOW_2A_W12Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji. Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach i ich historycznej ewolucji.
TOW_2A_W16Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystujących wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów - Towaroznawstwo.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretyczną i praktyczną wiedzą z zakresu obsługi turystyki osób niepełnosprawnych
C-2Nabycie elementów wiedzy z zakresu komunikowania się z osobami niepełnosprawnymi o różnym rodzaju niepełnosprawności.
Treści programoweT-L-1Konsekwencje niepełnosprawności
T-L-2Elementy komunikacji z osobami głuchoniewidomymi.
T-L-3Elementy komunikacji z osobami niewidomymi.
T-L-4Elementy komunikacji z osobami głuchymi i niedosłyszącymi.
T-L-5Dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo.
T-L-6Dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych sensorycznie.
T-L-7Planowanie imprezy turystycznej dla osób niepełnosprawnych ruchowo.
T-L-8Planowanie imprezy turystycznej dla osób niewidomych i słabowidzących.
T-L-9Planowanie imprezy turystycznej dla osób głuchych i słabosłyszących
T-L-10Planowanie imprezy turystycznej dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
T-L-11Planowanie imprezy turystycznej dla osób starszych.
T-W-1Rodzaje niepełnosprawności.
T-W-2Wymagania prawne z zakresu dostosowania pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych.
T-W-3Turystyka osób niepełnosprawnych ruchowo
T-W-4Turystyka osób niewidomych i słabowidzących
T-W-5Turystyka osób głuchych i niedosłyszących
T-W-6Turystyka osób niepełnosprawnych intelektualnie
T-W-7Turystyka osób w wieku starszym
T-W-8Zasady savoir-vivre w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z odpowiedzi w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Charakteryzuje podstawowe potrzeby osób niepełnosprawnych. Ma podstawową wiedze na temat dostosowania produktu turystycznego do potrzeb osób niepełnosprawnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_null_U01Potrafi podjąć próbę komunikacji z osobami o różnych rodzajach niepełnosprawności, potrafi opracować plan imprezy dla osób niepełnosprawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U04Sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi i etycznymi) dotyczącymi systemów zarządzania w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach.
TOW_2A_U05Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach dla potrzeb organizacji przedsiębiorstw, usług z uwzględnieniem cyklu życia produktu.
TOW_2A_U07Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej organizacji usług turystycznych i hotelarskich z uwzględnieniem współpracy z kontrahentami zagranicznymi.
TOW_2A_U14Wykazuje znajomość słabych i mocnych stron zaawansowanych działań rozwiązujących zaistniałe problemy zawodowe wykorzystując zdobyte przygotowanie inżynierskie.
TOW_2A_U15Samodzielnie planuje, na podstawie zdobytej, pogłębionej wiedzy własną karierę zawodową lub naukową.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretyczną i praktyczną wiedzą z zakresu obsługi turystyki osób niepełnosprawnych
C-2Nabycie elementów wiedzy z zakresu komunikowania się z osobami niepełnosprawnymi o różnym rodzaju niepełnosprawności.
Treści programoweT-L-2Elementy komunikacji z osobami głuchoniewidomymi.
T-L-3Elementy komunikacji z osobami niewidomymi.
T-L-4Elementy komunikacji z osobami głuchymi i niedosłyszącymi.
T-L-5Dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo.
T-L-6Dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych sensorycznie.
T-L-7Planowanie imprezy turystycznej dla osób niepełnosprawnych ruchowo.
T-L-8Planowanie imprezy turystycznej dla osób niewidomych i słabowidzących.
T-L-9Planowanie imprezy turystycznej dla osób głuchych i słabosłyszących
T-L-10Planowanie imprezy turystycznej dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
T-L-11Planowanie imprezy turystycznej dla osób starszych.
T-W-1Rodzaje niepełnosprawności.
T-W-3Turystyka osób niepełnosprawnych ruchowo
T-W-4Turystyka osób niewidomych i słabowidzących
T-W-5Turystyka osób głuchych i niedosłyszących
T-W-6Turystyka osób niepełnosprawnych intelektualnie
T-W-7Turystyka osób w wieku starszym
T-W-8Zasady savoir-vivre w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z odpowiedzi w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową umiejętność komunikacji z osobami niepełnosprawnymi sensorycznie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_null_U02Potrafi opracować projekt i prezentację dotyczącą potrzeb i organizacji turystyki osób niepełnosprawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U04Sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi i etycznymi) dotyczącymi systemów zarządzania w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach.
TOW_2A_U05Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach dla potrzeb organizacji przedsiębiorstw, usług z uwzględnieniem cyklu życia produktu.
TOW_2A_U14Wykazuje znajomość słabych i mocnych stron zaawansowanych działań rozwiązujących zaistniałe problemy zawodowe wykorzystując zdobyte przygotowanie inżynierskie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretyczną i praktyczną wiedzą z zakresu obsługi turystyki osób niepełnosprawnych
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji z zakresu niepełnosprawności i turystyki osób niepełnosprawnych.
Treści programoweT-L-5Dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo.
T-L-6Dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych sensorycznie.
T-L-7Planowanie imprezy turystycznej dla osób niepełnosprawnych ruchowo.
T-L-8Planowanie imprezy turystycznej dla osób niewidomych i słabowidzących.
T-L-9Planowanie imprezy turystycznej dla osób głuchych i słabosłyszących
T-L-10Planowanie imprezy turystycznej dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
T-L-11Planowanie imprezy turystycznej dla osób starszych.
T-L-12Prezentacje
T-W-2Wymagania prawne z zakresu dostosowania pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych.
T-W-3Turystyka osób niepełnosprawnych ruchowo
T-W-4Turystyka osób niewidomych i słabowidzących
T-W-5Turystyka osób głuchych i niedosłyszących
T-W-6Turystyka osób niepełnosprawnych intelektualnie
T-W-7Turystyka osób w wieku starszym
T-W-8Zasady savoir-vivre w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena za projekt i prezentację
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi opracowac prostą prezentację dotyczącą potrzeb osób niepełnosprawnych i organizacji turystyki skierowanej do nich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_null_K01Pracuje w grupie, postępuje z zasadami zdobytej wiedzy, ma świadomość dalszego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
TOW_2A_K08Wie jak planować i realizować swój własny rozwój; potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony. Ma świadomość potrzeby dalszego kształcenia i wyznaczania kierunków własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Nabycie elementów wiedzy z zakresu komunikowania się z osobami niepełnosprawnymi o różnym rodzaju niepełnosprawności.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji z zakresu niepełnosprawności i turystyki osób niepełnosprawnych.
Treści programoweT-L-2Elementy komunikacji z osobami głuchoniewidomymi.
T-L-3Elementy komunikacji z osobami niewidomymi.
T-L-4Elementy komunikacji z osobami głuchymi i niedosłyszącymi.
T-L-5Dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo.
T-L-6Dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych sensorycznie.
T-L-7Planowanie imprezy turystycznej dla osób niepełnosprawnych ruchowo.
T-L-8Planowanie imprezy turystycznej dla osób niewidomych i słabowidzących.
T-L-9Planowanie imprezy turystycznej dla osób głuchych i słabosłyszących
T-L-10Planowanie imprezy turystycznej dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
T-L-11Planowanie imprezy turystycznej dla osób starszych.
T-L-12Prezentacje
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-3ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z odpowiedzi w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: ocena za projekt i prezentację
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Pracuje w grupie, ma świadomość dalszego kształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0