Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TOW_2A_PO4-3tz_W01 | Student powinien znać istotę i prawodłowo objaśnić fizjologię omawianych hydrobiontów. Powinien zrozumieć strukturę i funkcję biomembran, zjawisko jonowej i osmotycznej równowagi i wymiany gazowej, proces pozyskiwania i wykorzystania energii. Rozumie rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego.
Zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna definicję homeostazy, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów, zna zasady gospodarki wodnej kręgowców słodko- i słonowodnych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TOW_2A_W02 | Ma poszerzoną wiedzę z zakresu towaroznawstwa surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, surowców pomocniczych i dodatków, kształtowania i oceny ich jakości z wykorzystaniem metod sensorycznych, fizyko-chemicznych, mikrobiologicznych i instrumentalnych z uwzględnieniem nowych produktów. |
---|
TOW_2A_W05 | Ma poszerzoną wiedzę z zakresu wpływu surowców i procesu technologicznego na jakość i bezpieczeństwo produktu. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | S2A_W01 | ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk |
---|
S2A_W05 | ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka |
S2A_W07 | ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania |
S2A_W10 | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej |
S2A_W11 | zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA2_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
InzA2_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
InzA2_W04 | ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej |
InzA2_W05 | zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi, zachodzącymi w organizmach kręgowców i bezkręgowców wodnych wolnożyjących i w warunkach hodowlanych. |
---|
C-2 | Uświadomienie roli hodowcy w utrzymaniu dobrostanu zwierząt, a także jego wpływu na jakość surowców i produktów spożywczych |
Treści programowe | T-W-1 | Istota procesów fizjologicznych. Omówienie homeostazy, osmotycznej równowagi elektrolitycznej, wymiany gazowej, fizjologii przewodu pokarmowego i układu nerwowego, odbierania bodźców wzrokowych, słuchowych, węchowych oraz smakowych. Budowa linii nabocznej ryb, jej znaczenie i funkcja. Narządy elektryczne, odpowiedź organizmu na stres. |
---|
T-L-1 | Fizjologia mięsni, Skurcz mięśniowy. Wpływ siły bodźca na wielkość skurczu. Elastyczność mięśnia szkieletowego. Wpływ rozciągnięcia mięśnia na wielkość skurczu i na wielkość wykonanej prac. Charakterystyka skurczu mięśniowego, zjawiska mechaniczne skurczu mięśniowego, zużycie tlenu, czynniki wpływające na silę mięśnia. Porównanie skurczu i rozkurczu mięśnia gładkiego i prążkowanego. Wpływ treningu na fizjologię mięśni |
T-W-2 | Zaprezentowanie najnowszej wiedzy dotyczącej metod, technik oraz międzynarodowych standardów stosowanych w badaniach hydrobiontów |
T-L-2 | Tkanki pobudliwe – miesień szkieletowy. Oznaczanie progu pobudliwości mięśnia szkieletowego Zapisywanie i analiza skurczu pojedynczego mięśnia. Zapisywanie skurczów tężcowych. Stosowanie bodźców mechanicznych i chemicznych na nerwy. Bodziec (podnieta), pobudliwość, pobudzenie. Pobudzenie bezpośrednie i pośrednie mięśnia. Prawo „wszystko albo nic”. Budowa włókna mięśniowego – pojecie sarkomeru. Skurcz izotoniczny i izometryczny a budowa mięśnia prążkowanego. |
T-L-3 | Odruchy rdzeniowe. Obserwacja zjawisk wstrząsu rdzeniowego. Wykazanie odruchowego napięcia mięśniowego. Obserwacja promieniowania odruchu i wyładowań następczych. Definicja odruchu. Podział odruchów i kryteria tego podziału. Czas odruchu. Zjawisko rekrutacji. Promieniowanie, hamowanie antagonistyczne, indukcja. Fizjologia synapsy nerwowej. Budowa synapsy. Opóźnienie synaptyczne. Budowa rdzenia kręgowego. Czynność odruchowa rdzenia kręgowego. |
T-L-4 | Fizjologia receptorów Narządy zmysłów – elektrolokacja u ryb. Zmysł słuchu i równowagi u kręgowców. Zmysł wzroku. Receptory skórne. Charakterystyka i podział receptorów - kontaktoreceptory (dotykowe, termiczne) i telereceptory (wzrokowe i słuchowe). struktura narządu równowagi - strukturalne podłoże wrażliwości na przyspieszenie liniowe i kątowe. Anatomia oka i przebieg dróg wzrokowych, struktura siatkówki, mechanizm widzenia. |
T-L-5 | Krążenie krwi. Wpływ temperatury na czynność serca. Wykazanie zjawiska automatyzmu na sercu wyosobnionym z ustroju. Krążenie krwi w naczyniach włosowatych. Cechy fizjologiczne mięśnia sercowego. Czas trwania poszczególnych faz cyklu sercowego. Układ bodźcotwórczy i bodźcoprzewodzący serca. Ośrodki automatyzmu mięśnia sercowego. Objętość wyrzutowa i minutowa serca w różnych stanach fizjologicznych. |
T-L-6 | Krew. układ białokrwinkowy. Analiza mikroskopowa preparatów krwi ssaka, ptaka, płaza i ryby. Liczenie leukocytów. Właściwości fizyczne krwi: ciężar właściwy, lepkość, odczyn, Elementy morfotyczne krwi. Filogeneza układu białokrwinkowego, Właściwości i znaczenie granulocytów obojetnochłonnych, kwasochłonnych i zasadochłonnych. Podział limfocytów. Znaczenie krzepnięcia krwi. Układ czerwonokrwinkowy. Liczenie erytrocytów i retikulocytów. Ilościowe oznaczanie hemoglobiny. Pomiar objętości krwinek i osocza – wskaźnik hematokrytowy. Odczyn Biernackiego. Wpływ roztworów hiper- i hipotonicznych na krwinki czerwone. Działanie czynników hemolitycznych – kwasy, zasady, Obliczanie bezwzględnej ilości hemoglobiny w jednej krwince czerwonej (MCH). Obliczanie objętości krwinki czerwonej (MCV). Połączenia hemoglobiny z tlenem. Dysocjacja hemoglobiny. Wpływ zakwaszenia i temperatury na dysocjacje oksyhemoglobiny. Hemostaza, układy grupowe krwi. Oznaczanie grup krwi metoda uproszczona (przy pomocy surowic wzorcowych). Oznaczanie czasu krwawienia. Oznaczanie czynnika Rh. Hemostaza – definicja, czynniki biorące udział w tym procesie. Grupy krwi – rodzaje, metody oznaczania. Etapy krzepnięcia krwi. Czynniki przyśpieszające i opóźniające proces krzepnięcia. Dziedziczenie grup krwi. |
T-L-7 | Wymiana gazowa zwierząt, skrzela, płuca, dodatkowe narządy oddechowe. Transport gazów przez krew, regulacja oddychania, specyfika oddychania u hydrobiontów |
T-L-8 | Gospodarka wodna u kręgowców słodko- i słonowodnych, nerki, skrzele, wątroba, pęcherz pławny |
Metody nauczania | M-1 | Wykłady z wykorzystaniem prezentacji opracowanej w „PowerPoint”
oraz kilkuminutowych filmów |
---|
M-2 | ćwiczenia połaczone z dyskusją dydaktyczną |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z przedmiotu w formie testowej |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy na temat fizjologii hydrobionów. |
3,0 | Student powinien umieć wyjaśnić rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego, zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, zna budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów. |
3,5 | Student powinien umieć wyjaśnić rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego, zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, zna budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów. |
4,0 | Student powinien umieć objaśnić proces pozyskiwania i wykorzystania energii, umie wyjaśnić rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego, zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, zna budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów. |
4,5 | Student powinien umieć objaśnić proces pozyskiwania i wykorzystania energii, umie wyjaśnić rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego, zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, zna budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna definicję homeostazy, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów, zna zasady gospodarki wodnej kręgowców słodko- i słonowodnych. |
5,0 | Student powinien umieć objaśnić strukturę i funkcję biomembran, zjawisko jonowej i osmotycznej równowagi i wymiany gazowej, proces pozyskiwania i wykorzystania energii, umie wyjaśnić rolę warunków fizycznych i chemicznych stosowanych w procesach technologicznych w jakości uzyskanego produktu finalnego, zna fizjologię mięśni, układu pokarmowego, wydalniczego, fizjologię układu nerwowego i narządów zmysłu, zna budowę i działanie układu krwionośnego, zna budowę i funkcje układu biało i czerwonokrwinkowego, zna definicję homeostazy, zna proces wymiany gazowej zwierząt, regulację i specyfikę oddychania hydrobiontów, zna zasady gospodarki wodnej kręgowców słodko- i słonowodnych. |