Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TOW_2A_PO3-5tz_U01 | Potrafi prawidłowo zidentyfikować i oszacować zagrożenia związane z ryzykiem wystąpienia w żywności niebezpiecznych substancji chemicznych, potrafi ocenić i uwzględnić stan toksykologiczny środowiska produkcji żywności i jego wpływ na poziom w niej substancji szkodliwych. Posiada zaawansowane umiejętności badawcze pozwalające na samodzielne lub zespołowe przeprowadzenie analiz toksykologicznych żywności z wykorzystaniem nowoczesnych metod analitycznych, uzyskane wyniki potrafi opracować i ocenić z wykorzystaniem zaawansowanych metod informatycznych, a uzyskane wnioski zaprezentować w formie ustnej i pisemnej |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TOW_2A_U01 | Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa. |
---|
TOW_2A_U02 | Potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania przyczyn i przebiegu procesów powstawania towarów. Potrafi formułować własne opinie i właściwie dobierać metody analiz. |
TOW_2A_U03 | Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych związanych z jakością i bezpieczeństwem surowców i produktów. Potrafi stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować. |
TOW_2A_U09 | Potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą poszerzoną wiedzę z dziedziny towaroznawstwa w różnych zakresach i formach znajdując, rozumiejąc, analizując i wykorzystując potrzebne informacje. |
TOW_2A_U10 | Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania opracowań pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki, dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku Towaroznawstwo lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych. |
TOW_2A_U11 | Potrafi napisać pracę naukową w języku polskim oraz doniesienie naukowe w języku obcym na podstawie własnych badań. |
TOW_2A_U12 | Wykazuje zdolność podejmowania działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących zaawansowane problemy w zakresie towaroznawstwa z uwzględnieniem usług. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | S2A_U01 | potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi |
---|
S2A_U02 | potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz |
S2A_U03 | potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować |
S2A_U04 | potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S2A_U05 | sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm |
S2A_U06 | posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy |
S2A_U07 | posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie |
S2A_U08 | posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej |
S2A_U09 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
S2A_U10 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
S2A_U11 | ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA2_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA2_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA2_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA2_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA2_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Przekazanie poszerzonej wiedzy w zakresie czynników toksycznych wpływających na bezpieczeństwo zywności oraz zasad postępowania przeciwdziałajacych zanieczyszczeniu żywności. |
---|
Treści programowe | T-L-1 | a) Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, wymagania).
b) Podstawowe metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń żywności. Kryteria doboru |
---|
T-L-4 | Metale ciężkie w żywności. Występowanie, stwarzane zagrożenia, metody analizy. |
T-L-5 | Zanieczyszczenia organiczne w żywności. Występowanie, stwarzane zagrożenia, metody analizy |
T-L-6 | Substancje konserwujące w żywności. Przeznaczenia, stwarzane zagrozenia, metody analizy. |
T-L-7 | Prezentacja projektów (referatów) dotyczących zadanego problemu analitycznego. (Omówienie planowanej metodyki badań, dobór aparatury, dostawcy, odczynników, szkła laboratoryjnego, wstępny kosztorys). |
Metody nauczania | M-1 | Wykład |
---|
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Metoda przypadków |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
---|
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny lub ustny |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności. |
3,0 | Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Zna niektóre z podstawowych technik laboratoryjnych. |
3,5 | Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Nie potrafi samodzielnie wybrać odpowiedniej metodyki analizy. Zna niektóre z podstawowych technik laboratoryjnych i podstawy opracowywania wyników badań. |
4,0 | Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe technikilaboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych. |
4,5 | Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe techniki laboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych. Potrafi poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie wyciągnąć wnioski dotyczące bezpieczeństwa badanej żywności |
5,0 | Student na ogół stosuje poprawną terminologię. Potrafi samodzielnie wybrać odpowiednią metodykę analizy. Zna podstawowe techniki laboratoryjnych. Potrafi opracowywać wyniki analiz laboratoryjnych. Potrafi poddać uzyskane wyniki podstawowej analizie statystycznej i na tej podstawie wyciągnąć wnioski dotyczące bezpieczeństwa badanej żywności.Swobodnie prezentuje i duskutuje o uzyskanych wynikach. |