Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo maszyn i urządzeń do produkcji opakowań i pakowania artykułów spożywczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo maszyn i urządzeń do produkcji opakowań i pakowania artykułów spożywczych
Specjalność Towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>, Agnieszka Romanowska-Osuch <Agnieszka.Romanowska-Osuch@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,00,50egzamin
laboratoriaL1 29 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość chemii, chemii żywności, biochemii, matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie roli i funkcji maszyn w produkcji opakowań, ich podziałui, przybliżenie zagadnień związanych, towaroznawstwem maszyn pakujących, przekazanie podstawowych informacji na temat nowych trendów w dziedzinie maszyn pakujących

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań i podstawowe terminy związane z opakowaniami.2
T-L-2Opakowania metalowe: cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych.3
T-L-3Opakowania szklane: określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje i metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.3
T-L-4Opakowania celulozowe: papier, tektura, karton (określanie rodzaju materiału celulozwego na podstawie obliczonych wartości gramatury), podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, projektowanie i wady technologiczne.3
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, identyfikacja metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych, badanie mechaniczne opakowań z tworzyw sztucznych, folie opakowaniowe - orietowanie i podatność na zgrzewanie, opakowania jednostkowe i transportowe, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych (butelki PET). Metody badań właściwości materiałów opakowaniowych: barierowość dla gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych.3
T-L-6Kolokwium I (test)1
T-L-7Metody badań wybranych właściwości mechanicznych opakowań - przebicie, rozdarcie itd), odporność na działanie wody i różnych związków chemicznych - modyfikacja powierzchni.2
T-L-8Przegląd najważniejszych opakowań jednostkowych i transportowych oraz metod ich badań2
T-L-9Wytyczne do projektowania i doboru opakowań, podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, najważniejsze własności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania czynniki wywołujące psucie się produktów żywności.2
T-L-10Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności, klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, wytyczne dotyczące pakowania żywności świeżej.2
T-L-11Systemy pakowania żywności, podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania, przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety2
T-L-12Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności, podstawowe rodzaje informacji znajdujących się na opakowaniach, wymagania dotyczące oznaczenia opakowań. Certyfikacja opakowań.2
T-L-13Kolokwium II (test) i zaliczenie przedmiotu2
29
wykłady
T-W-1Rola i funkcje współczesnych maszyn formujących materiały opakowaniowe i opakowania,1
T-W-2Maszyny formujące jednostkowe i transportowe opakowania metalowe, opakowania szklane oraz pakowania drewniane i papierowe.1
T-W-3Maszyny formujące opakowania z tworzyw sztucznych.Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych.2
T-W-4Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane maszynom pakującym).2
T-W-5Podstawy doboru opakowania- maszyny do pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów (opakowania aseptyczne).2
T-W-6Podstawy druku na materiałach opakowaniowych i opakowaniach2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie się do kolokwium I18
A-L-3Praca własna z literaturą przedmiotu10
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium II18
91
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu12
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z wykładów15
A-W-5Egzamin testowy1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium (2 w semestrze, test)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-3Ocena formująca: Obserwacja aktywności podczas zajęć laboratoryjnych (sprawozdania z doświadczeń laboratoryjnych)
S-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie w formie stopnia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO2-2tz_W01
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podziału i przeglądu maszyn do produkcji opakowań, ich podział, ocenę.
TOW_2A_W07S2A_W01, S2A_W07, S2A_W10InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO2-2tz_U01
Student posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu towaroznawsta maszyn pakujących.
TOW_2A_U01, TOW_2A_U10S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO2-2tz_K01
Student ma świadomość konieczności dalszego samokształcenia i pogłębiania wiedzy z zakresu dynamicznie rozwijających się technik i technologii pakowania.
TOW_2A_K01S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1T-W-1M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO2-2tz_W01
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podziału i przeglądu maszyn do produkcji opakowań, ich podział, ocenę.
2,0W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,0W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,5W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,0W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,5W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
5,0W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO2-2tz_U01
Student posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu towaroznawsta maszyn pakujących.
2,0
3,0Pozytywna ocena z dwóch kolokwiów w formie testu, niższa niż 3,25.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO2-2tz_K01
Student ma świadomość konieczności dalszego samokształcenia i pogłębiania wiedzy z zakresu dynamicznie rozwijających się technik i technologii pakowania.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czerniawski B., Michniewicz J., Opakowania do Żywności, Agro Food Technology, Czeladź, 1998
  2. Nierzwicki W., Opakowania, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań i podstawowe terminy związane z opakowaniami.2
T-L-2Opakowania metalowe: cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych.3
T-L-3Opakowania szklane: określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje i metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.3
T-L-4Opakowania celulozowe: papier, tektura, karton (określanie rodzaju materiału celulozwego na podstawie obliczonych wartości gramatury), podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, projektowanie i wady technologiczne.3
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, identyfikacja metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych, badanie mechaniczne opakowań z tworzyw sztucznych, folie opakowaniowe - orietowanie i podatność na zgrzewanie, opakowania jednostkowe i transportowe, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych (butelki PET). Metody badań właściwości materiałów opakowaniowych: barierowość dla gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych.3
T-L-6Kolokwium I (test)1
T-L-7Metody badań wybranych właściwości mechanicznych opakowań - przebicie, rozdarcie itd), odporność na działanie wody i różnych związków chemicznych - modyfikacja powierzchni.2
T-L-8Przegląd najważniejszych opakowań jednostkowych i transportowych oraz metod ich badań2
T-L-9Wytyczne do projektowania i doboru opakowań, podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, najważniejsze własności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania czynniki wywołujące psucie się produktów żywności.2
T-L-10Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności, klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, wytyczne dotyczące pakowania żywności świeżej.2
T-L-11Systemy pakowania żywności, podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania, przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety2
T-L-12Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności, podstawowe rodzaje informacji znajdujących się na opakowaniach, wymagania dotyczące oznaczenia opakowań. Certyfikacja opakowań.2
T-L-13Kolokwium II (test) i zaliczenie przedmiotu2
29

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i funkcje współczesnych maszyn formujących materiały opakowaniowe i opakowania,1
T-W-2Maszyny formujące jednostkowe i transportowe opakowania metalowe, opakowania szklane oraz pakowania drewniane i papierowe.1
T-W-3Maszyny formujące opakowania z tworzyw sztucznych.Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych.2
T-W-4Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane maszynom pakującym).2
T-W-5Podstawy doboru opakowania- maszyny do pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów (opakowania aseptyczne).2
T-W-6Podstawy druku na materiałach opakowaniowych i opakowaniach2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie się do kolokwium I18
A-L-3Praca własna z literaturą przedmiotu10
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium II18
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu12
A-W-4Przygotowanie do egzaminu z wykładów15
A-W-5Egzamin testowy1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO2-2tz_W01Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podziału i przeglądu maszyn do produkcji opakowań, ich podział, ocenę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę z zakresu opakowań środków spożywczych i artykułów nieżywnościowych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie roli i funkcji maszyn w produkcji opakowań, ich podziałui, przybliżenie zagadnień związanych, towaroznawstwem maszyn pakujących, przekazanie podstawowych informacji na temat nowych trendów w dziedzinie maszyn pakujących
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań i podstawowe terminy związane z opakowaniami.
T-L-2Opakowania metalowe: cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych.
T-L-3Opakowania szklane: określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje i metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.
T-L-4Opakowania celulozowe: papier, tektura, karton (określanie rodzaju materiału celulozwego na podstawie obliczonych wartości gramatury), podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, projektowanie i wady technologiczne.
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, identyfikacja metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych, badanie mechaniczne opakowań z tworzyw sztucznych, folie opakowaniowe - orietowanie i podatność na zgrzewanie, opakowania jednostkowe i transportowe, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych (butelki PET). Metody badań właściwości materiałów opakowaniowych: barierowość dla gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych.
T-L-7Metody badań wybranych właściwości mechanicznych opakowań - przebicie, rozdarcie itd), odporność na działanie wody i różnych związków chemicznych - modyfikacja powierzchni.
T-L-8Przegląd najważniejszych opakowań jednostkowych i transportowych oraz metod ich badań
T-L-9Wytyczne do projektowania i doboru opakowań, podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, najważniejsze własności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania czynniki wywołujące psucie się produktów żywności.
T-L-10Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności, klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, wytyczne dotyczące pakowania żywności świeżej.
T-L-11Systemy pakowania żywności, podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania, przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety
T-L-12Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności, podstawowe rodzaje informacji znajdujących się na opakowaniach, wymagania dotyczące oznaczenia opakowań. Certyfikacja opakowań.
T-W-1Rola i funkcje współczesnych maszyn formujących materiały opakowaniowe i opakowania,
T-W-2Maszyny formujące jednostkowe i transportowe opakowania metalowe, opakowania szklane oraz pakowania drewniane i papierowe.
T-W-3Maszyny formujące opakowania z tworzyw sztucznych.Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych.
T-W-4Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane maszynom pakującym).
T-W-5Podstawy doboru opakowania- maszyny do pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów (opakowania aseptyczne).
T-W-6Podstawy druku na materiałach opakowaniowych i opakowaniach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium (2 w semestrze, test)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,0W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,5W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,0W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,5W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
5,0W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO2-2tz_U01Student posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu towaroznawsta maszyn pakujących.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U01Posiada umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla towaroznawstwa.
TOW_2A_U10Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania opracowań pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki, dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku Towaroznawstwo lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie roli i funkcji maszyn w produkcji opakowań, ich podziałui, przybliżenie zagadnień związanych, towaroznawstwem maszyn pakujących, przekazanie podstawowych informacji na temat nowych trendów w dziedzinie maszyn pakujących
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań i podstawowe terminy związane z opakowaniami.
T-L-2Opakowania metalowe: cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych.
T-L-3Opakowania szklane: określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje i metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.
T-L-4Opakowania celulozowe: papier, tektura, karton (określanie rodzaju materiału celulozwego na podstawie obliczonych wartości gramatury), podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, projektowanie i wady technologiczne.
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, identyfikacja metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych, badanie mechaniczne opakowań z tworzyw sztucznych, folie opakowaniowe - orietowanie i podatność na zgrzewanie, opakowania jednostkowe i transportowe, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych (butelki PET). Metody badań właściwości materiałów opakowaniowych: barierowość dla gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych.
T-L-7Metody badań wybranych właściwości mechanicznych opakowań - przebicie, rozdarcie itd), odporność na działanie wody i różnych związków chemicznych - modyfikacja powierzchni.
T-L-8Przegląd najważniejszych opakowań jednostkowych i transportowych oraz metod ich badań
T-L-9Wytyczne do projektowania i doboru opakowań, podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, najważniejsze własności produktów żywnościowych oraz metody ich utrwalania czynniki wywołujące psucie się produktów żywności.
T-L-10Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności, klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, wytyczne dotyczące pakowania żywności świeżej.
T-L-11Systemy pakowania żywności, podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania, przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety
T-L-12Informacje na opakowaniach i oznakowanie żywności, podstawowe rodzaje informacji znajdujących się na opakowaniach, wymagania dotyczące oznaczenia opakowań. Certyfikacja opakowań.
T-W-1Rola i funkcje współczesnych maszyn formujących materiały opakowaniowe i opakowania,
T-W-2Maszyny formujące jednostkowe i transportowe opakowania metalowe, opakowania szklane oraz pakowania drewniane i papierowe.
T-W-3Maszyny formujące opakowania z tworzyw sztucznych.Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych.
T-W-4Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane maszynom pakującym).
T-W-5Podstawy doboru opakowania- maszyny do pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów (opakowania aseptyczne).
T-W-6Podstawy druku na materiałach opakowaniowych i opakowaniach
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium (2 w semestrze, test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Pozytywna ocena z dwóch kolokwiów w formie testu, niższa niż 3,25.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO2-2tz_K01Student ma świadomość konieczności dalszego samokształcenia i pogłębiania wiedzy z zakresu dynamicznie rozwijających się technik i technologii pakowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie roli i funkcji maszyn w produkcji opakowań, ich podziałui, przybliżenie zagadnień związanych, towaroznawstwem maszyn pakujących, przekazanie podstawowych informacji na temat nowych trendów w dziedzinie maszyn pakujących
Treści programoweT-W-1Rola i funkcje współczesnych maszyn formujących materiały opakowaniowe i opakowania,
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0